Care sunt cauzele dezastrului numit vaccinare, în România? De ce doar 36,3% dintre români s-au vaccinat cu cel puțin o doză împotriva SARS-CoV-2, în vreme ce țări ca Portugalia sau Spania au peste 90% din populație vaccinată, în vreme ce toate celelalte state în afara noastră și a Bulgariei au niveluri mult mai ridicate de protecție împotriva virusului? Este educația din România de vină? Nu este educația cauza eșecului vaccinării, ci “lipsa de credibilitate a autorității”, spune pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea.
Fondatorul școlii cognitive în psihologia românească a explicat pentru Edupedu.ro că argumentul invocat de premierul demis Florin Cîțu, potrivit căruia educația este cauza lipsei de vaccinare, este unul greșit. “Această strategie [de a spune că școala e de vină – N.Red.] este una prin care se încearcă deresponzabilizarea autorității. Dăm vina pe alții, vedem paiul din ochiul celuilalt, nu bârna din ochiul nostru. Este un mecanism de apărare care se numește deresponsabilizare“, a spus Miclea, fost ministru al Educației. Amintim că România a fost, la începutul campaniei de vaccinare, printre statele cu cei mai mulți vaccinați, trend care s-a oprit odată cu relaxările și cu campaniile politice.
Profesorul Mircea Miclea a declarat pentru Edupedu.ro că lipsa vaccinării este “cu siguranță e un fenomen care are mai multe cauze. Principala cauză este lipsa de credibilitate a autorității. Impactul unui mesaj asupra comportamentului oamenilor este determinat de 2 factori:
- conținutul mesajului, adică ceea ce comunici
- sursa mesajului: cine anume comunică.
Dacă sursa e necredibilă, mesajul chiar dacă este corect nu are impact. Este exact ce s-a petrecut la noi. Nu pot să fie credibile niște autorități care spun să te vaccinezi, dar care fac congrese cu 5.000 de oameni într-o sală, care se interesează mai degrabă de luptele interne dintr-un partid decât de interesele țării, mai degrabă de golf decât de sănătatea populației. Este lipsa de credibilitate a autorității“, a explicat pentru Edupedu.ro fostul ministru al Educației, profesor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai.