Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, le transmite liceenilor că pot lua Bacalaureatul, la vară, cu minimum nota 8 dacă „iei exercițiile din ultimii ani și le faci până nu mai poți”, mai ales după ce Ministerul a anunțat că va calibra subiectele în funcție de itemii „de succes” [adică în funcție de subiectele care au fost rezolvate de cei mai mulți dintre elevi, la simulare – N.Red.]. „Cu alte cuvinte, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes”, spune Ciupală.
Și Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu-Mureș, crede că „dacă începi să lucrezi cu baremul în față, nu ai nevoie de profesor în privat”. Cei doi profesori au făcut aceste recomandări în cadrul unei dezbateri cu privire la rezultatele simulării examenului de Bacalaureat 2024, dezbatere organizată de proiectul MERITO, pe 3 aprilie 2024.
Întrebat ce le recomandă elevilor de clasa a XII-a până la examenul din vară, Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov, subliniază că însuși Ministerul a spus într-un comunicat de presă că va calibra subiectele în funcție de itemi favorabili, de succes.
„Cu alte cuvinte, noi dacă vrem să avem succes, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes.
Concret, dacă vrei să iei bacul, iei ultimele exerciții din ultimii ani, le faci, până nu mai poți și ei bacul cu minimum 8. Prea multe lucruri deștepte n-o să găsești în anul acesta, (…) mai ales că e an electoral”, a spus Ciupală.
- În ianuarie, profesoara de română Dorica Boltașu remarca faptul că structura examenului de Bacalaureat este gândită politic – cinci întrebări pe text au același punctaj ca un eseu de 3-4 pagini. Ca să iasă niște cifre la final și media 6.
În aceeași dezbatere a proiectului MERITO din 3 aprilie a participat și Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu-Mureș, care a spus la rândul său că Ministerul sugerează ca elevii să lucreze pe teste. „Dacă începi să lucrezi cu baremul în față, nu ai nevoie de profesor în privat. Este lipsit de relevanță ceea ce facem în acest moment la liceu”, a spus Rațiu.
Declarațiile integrale ale profesorilor MERITO Cătălin Ciupală și Bogdan Rațiu:
Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov: “Cred că sistemic ar trebui să ne concentrăm pe o îmbunătățire a paradigmei școlare, de a îmbunătăți modul de predare, de a gândi altfel programele școlare în bine. Sincer, sunt oarecum deranjat de faptul că toată finalitatea este pentru un examen, când de fapt copiii ar trebui să învețe pentru viață, pentru ei înșiși. Acum, discutăm la română și la istorie, eu remarc mari carențe ale elevilor în a citi. Pur și simplu nu citesc, nici măcar ceea ce le place. Deci sunt foarte pesimist în zona aceasta, nu citesc aproape deloc… Restul, tiktok-uri. Cred că ar trebui ca noi să ne gândim pe termen lung și nu doar să ne gândim ce am putea să facem.
Evident că eu, de exemplu, pot să zic: foarte bine, să se ia subiectele de la Bacalaureat din ultimii ani, pentru că nu se schimbă nimic în ultimii 10, 15, 20-30 de ani. Paradigma de subiect este de aceeași de aproape 30 de ani la matematică, mici diferențe în formularea subiectelor în sensul îmbunătățirii lor. Chiar sunt mult mai precise, dar pe de altă parte s-a diminuat din calitate. Deci, pot să ia BAC-ul cu o notă acceptabil, pur și simplu trebuie să ia subiectul de simulare, pentru că așa ne-a zis și ministerul, și să rezolve aceleași tipuri de probleme, pentru că nu o să se schimbe aproape nimic. De fapt, Ministerul a și spus că va calibra subiectele în funcție de itemii favorabili, de succes. Cu alte cuvinte, noi dacă vrem să avem succes, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes.
Problema este ce vom face pe viitor, pentru că lucrurile nu sunt roz. Cred că este o greșeală pe modul de transmitere din partea Ministerului că trebuie să avem un succes doar pentru bacalaureat și că noi trebuie să ne fixăm doar pentru bacalaureat, pentru că sunt mulți colegi care sunt demotivați să lucreze serios la clasă, pentru că la BAC se dă prea ușor. Atenție, nu prea ușor, nerelevant câteodată! Mulți dintre noi ne simțim oarecum ciudat când mergem în fața elevilor să le dezvoltăm competențele din programa școlară, când vedem că nu sunt evaluate aceste tipuri de competențe. De remarcat faptul că în analiza pe care am făcut-o eu la subiectul la clasa a XII-a, la doi itemi nu am găsit competențele din programa școlară la care se făcea referire, pur și simplu nu le-am găsit.
Ar trebui pe termen lung să ne gândim ce facem noi cu sistemul nostru educațional, pentru că sistemic nu este în regulă. Concret, dacă vrei să iei BAC-ul, iei ultimele exerciții din ultimii ani, le execuți, le faci până nu mai poți și ei BAC-ul cu minimum opt. Prea multe lucruri deștepte n-o să găsești în anul acesta sau nu mă aștept să fie prea multe raționamente interesante, prea multe lucruri deosebite într-un subiect din Bacul 2024, mai ales că e an electoral. (…) Paradigma subiectelor la mate nu s-a schimbat. Sunt nerelevante. Să ne uităm doar la alte bacalaureate, să ne uităm la testele PISA, cât de relevante sunt pentru evaluarea competențelor versus ce avem noi. În sensul ăsta mă refer, la relevanță, nu dificultate, nu altceva, ci pur și simplu la relevanță prin prisma competențelor pe care, teoretic, le-am dezvoltat în liceu”, spune profesorul de matematică.
Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu-Mureș: „Exact așa cum spune și Ministerul în document (n .red analiza pe itemi), intrați pe subiecte.edu.ro și rezolvați fiecare subiect de acolo, pentru că de fapt nu se schimbă nimic. Dacă începi să lucrezi cu baremul în față, nu ai nevoie de profesor în privat. Nu trebuie să înceapă acum așa o isterie: am luat notă mică, pentru că e foarte simplu să te pregătești. Dacă downloadezi subiectul și baremul, vei vedea la prima parte că lucrurile sunt foarte simple deja; pe motoarele de căutare ni se dau rapid modele de rezolvări pentru texte argumentative. ChatGPT-ul e în acțiune. Poate să scoată niște texte argumentative frumoase, pe barem, dar poate să-ți facă și interpretări interesante, sincer. De ce am adus în discuție asta? Este lipsit de relevanță ceea ce facem în acest moment la liceu, stagnează de foarte mulți ani. Susțin ce a zis și Cătălin.
Suntem depășiți cu mult. Istoria ne face cu mâna. Suntem lăsați în urmă, dar noi toți sperăm și cred că de asta ne-am și strâns în dezbateri și tot am așteptat dată din partea ministerului, pentru că cred că fiecare speră că lucrurile vor merge mâine mai bine decât au mers până acum. Ne dorim cu toții o schimbare, mai multă relevanță. Profesori foarte bine pregătiți. Noi să fim sprijiniți de către minister, să fim mai bine pregătiți pentru că lucrurile se schimbă. Avem nevoie permanent de claritate și de sprijin, pentru că nu suntem cercetători, noi suntem profesori care trebuie să livreze programa și trebuie să ne asigurăm că îndeplinim standardele pe care le impun.
Dar asta înseamnă ca ei să știe foarte clar ce vor și încotro vor să meargă cu evaluarea. În rest, eu cred că doar mână de la mână putem face să fie bine în vară. Pentru că, recunosc, eu am emoții, pentru că sunt totuși mult prea multe decalaje de care ministerul totuși tace prea puternic”, a spus Bogdan Rațiu.
Informații de context
Rezultatele detaliate de la simularea BAC 2024 au fost publicate de Ministerul Educației pe 2 aprilie. Instituția condusă de Ligia Deca lasă de înțeles că subiectele de Bacalaureat, din vară, vor fi dintre cele la care tinerii au știut să răspundă la simulare.
„Grupul de lucru din cadrul CNPEE (alcătuit din profesori de specialitate) a identificat elemente în măsură să optimizeze proiectarea variantelor de subiecte pentru examen, astfel încât ponderea itemilor satisfăcător/bine/foarte bine performați (itemi de succes) să crească în economia testului”, anunță instituția condusă de Ligia Deca.
Scăderea dificultății subiectelor la Bacalaureat, sugerată de Ministerul Educației, ar avea loc într-un an în care sunt organizate toate cele 4 tipuri de alegeri: alegerile locale, parlamentare, europarlamentare și prezidențiale. La BAC 2024 sunt așteptați în jur de 130.000 de absolvenți de liceu.
La simularea Bacalaureatului 2024, aproape 40% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat nota 5 la Limba română, iar la matematică sau istorie 35% nu au luat peste 5, potrivit primelor rezultate anunțate de Minister. Instituția anunță astăzi rezultatele detaliate și la Matematică, iar acestea arată că ponderea notelor mai mari sau egale cu 5 este 83,44%.
Într-un comunicat de presă remis marți, 2 aprilie 2024, Ministerul precizează că „subsecvent simulării organizate de către Ministerul Educației (4 – 7 martie), Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) a efectuat o analiză detaliată a rezultatelor înregistrate la nivel național prin corelare cu specificul fiecărui item. Potrivit CNPEE, în urma acestui tip de abordare analitică a rezultatelor înregistrate de elevii care au susținut probele simulării, grupul de lucru din cadrul CNPEE (alcătuit din profesori de specialitate) a identificat elemente în măsură să optimizeze proiectarea variantelor de subiecte pentru examen, astfel încât ponderea itemilor satisfăcător/bine/foarte bine performați (itemi de succes) să crească în economia testului și, în același timp, a formulat sugestii privind activitățile de tip remedial pe care elevii le pot parcurge”.
Foto: © Noipornpan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.