Nativii digitali, copiii care cresc înconjurați de tehnologie, au un tip de învățare care “lasă mai puțin spațiu pentru creativitate și intuiție”. Neuropsiholog german expert în probleme de memorie, Hans Markowitsch a declarat într-un interviu acordat în exclusivitate EduPedu.ro că tinerii din așa-numita App Generation “învață mult mai puțin pe dinafară decât se obișnuia și pierd capacități precum calculul avansat”.
“Unii oameni de știință spun că această schimbare în acumularea de informații ar putea avea o influență negativă asupra memoriei, pe măsura vârstei, putând avansa starea de demență (precum în cazul bolii Alzheimer)”, avertizează Hans Markowitsch.
- Hans Markowitsch este neuropsiholog, profesor la Universitatea din Bielefeld, Germania, specializat pe memorie, comportament violent și antisocial și conștiință.
- În 2005, a fost recunoscut de Asociația Internațională de Neuropsihologie ca având “Cea mai bună contribuție la cercetarea în memorie”.
- Săptămâna aceasta, Hans Markowitsch va ține la Universitatea din București un curs despre Memorie, în cadrul masteratului masteral internațional în Științe Cognitive “Open Mind”.
Într-un interviu acordat EduPedu.ro, via email, Markowitsch a declarat că “neuropsihologia a dovedit că învățarea schimbă creierul imediat și întotdeauna (crescându-i nivelul de conectivitate), dar că, pe de altă parte, lenea reduce volumul creierului. Deci, așa cum un culturist își crește masa musculară, învățarea la copii îi crește volumul creierului și interconectivitatea neuronală, atunci când este stimulată în mod adecvat”.
“Credem că până la vârsta de trei ani copiii nu ar trebui puși în situația să folosească telefoanele. După această vârstă, ei pot fi lăsați să se adapteze, treptat, la utilizarea telefonului. Ar fi optim să utilizeze mai întâi telefoanele convenționale și abia mai târziu telefoanele mobile”, a avertizat neuropsihologul.
Cât au voie copiii pe telefoane. Părerea speciliştilor
Hans Markowitsch a explicat pe scurt care sunt modalitățile prin care învață copiii:
“Endel Tulving, cel mai cunoscut cercetător în domeniul memoriei la nivel mondial (acum în vârstă de 91 de ani), a spus la un moment dat: copiii sunt ‘mașinării de învățare’. Imediat după naștere, ei acumulează un volum enorm de informații, mult mai multe decât în orice fază temporală ulterioară. Copiii învață îndeosebi pe baza imitației, folosindu-și sistemul neuronilor oglindă. Inițial, copiii învață numeroase abilități motorii (de mișcare).
Până aici, telefonul mobil și învățarea prin intermediul internetului au unele avantaje în fața formelor conveționale de invățare. Copiii acumulează intuitiv abilitățile necesare lucrului cu calculatorul.
Pe de altă parte, nu este neglijabil potențialul de a deveni dependenți. De aceea, ghidarea de către părinți (și de către profesori) este necesară în timpul copilăriei. Iar accesul la aparate electronice trebuie limitat temporal.
Cu câțiva ani în urmă, un studiu – publicat de revista Science – a descoperit că în zilele noastre copiii știu mai bine unde să descopere informație (cu ajutorul Google), decât să acumuleze informație în mod activ (ca odinioară). Așadar, copiii și tinerii învață mult mai puțin pe dinafara decât se obișnuia și pierd capacități precum calculul avansat (foarte puternice odinioară). Unii oameni de știință spun că această schimbare în acumularea de informații ar putea avea o influență negativă asupra memoriei, pe măsura vârstei, putând avansa starea de demență (precum în cazul bolii Alzheimer)”.
“Principalul dezavantaj al nativilor digitali ar putea fi acela că ei nu învață și nu memorează ‘liber’, din punct de vedere creativ și holistic. Învățarea cu ajutorul aparatelor este, preponderent, una bazată pe reguli. Este secvențială și urmează reguli stricte. De aceea, ea lasă mai puțin spațiu pentru creativitate și intuiție”, a atras atenția cercetătorul german.
În ceea ce privește “prăpastia” dintre generații, Hans Markowitsch spune că, “în grupul lor, copiii învață abilități bazate pe Internet, mai degrabă decât abilități atrase de la părinții lor”.
Cât au voie copiii pe telefoane: O atenţie a copiilor tot mai redusă
Cercetătorul a subliniat că “studiile au descoperit că interacțiunea și comunicarea cu aparate electronice reduc atenția și duc la neajunsuri în formularea și înțelegerea unor enunțuri mai lungi”.
“Felul în care învață copiii (acumularea de informații) este, bineînțeles, dependentă de dezvoltarea creierului. Nu are sens să ceri unui bebeluș să își stăpânească plânsul și să stea liniștit etc., deoarece programele motorii nu sunt dezvoltate pe deplin, încă. În cazul copiilor, există epoci limitate temporar în care anumite forme de informație pot fi acumulate optim. Acestea trebuie folosite, de exemplu, pentru achiziții de limbaj sau pentru acumularea a două limbi simultan. Alte forme complexe de informație sau de achiziții de informație nu ar trebui introduse prea devreme, deoarece motivarea pentru învățare ar putea fi redusă pentru viitor”, a continuat neuropsihologul de la Universitatea din Bielefeld.
Acesta a adăugat că cei mici sunt “mașinării ale învățării, ceea ce înseamnă că au un apetit natural pentru învățare” și “ar trebui să crească într-un mediu stimulativ, constând în mai multe straturi și forme de experiență, așa încât talentele individuale să poată fi aplicate și stimulate”.
“Un ‘copil creativ’ poate să-și trăiască intuițiile și motivele. Poate să-și urmeze dorințele. Dar ghidarea oferită de părinți este întotdeauna necesară, mai ales că prognoza („proiectarea sinelui în viitor”) evoluează foarte gradual și se încheie la ani buni după pubertate. Comunismul se poate să fi restricționat creativitatea și gândirea liberă. Dar, așa cum învățăm și ne modificăm creierele până în clipa morții, nu e niciodată prea târziu să ne schimbăm și să ne adaptăm”, a declarat Hans Markowitsch, pentru EduPedu.ro.
1 comment