Carieră: Mulți elevi nu se așteaptă să urmeze studii înalte, deși au rezultate foarte bune / Școlile îi pot ghida pe tineri cum să-și finanțeze educația – raport OECD

1.481 de vizualizări
Photo by Kateryna Babaieva from Pexels
Elevii, mai ales cei care provin din medii dezavantajate, trebuie încurajați să-și stabilească ținte cât mai înalte, dar realiste pentru traseul lor prin școală, pentru că pe măsură ce tehnologiile avansează, cererea de forță de muncă de înaltă calificare va crește. Aceasta este concluzia unui nou raport OECD elaborat pe baza celor mai recente rezultate PISA, raport care arată diferențele mari între așteptările elevilor privind viitoarea carieră și abilitățile efective ale acestora, mai ales în cazul elevilor din medii defavorizate.

În cazul României, raportul arată, grafic, faptul că sub 10% dintre elevii din medii avantajate, care se așteaptă să aibă o ocupație de înaltă calificare, nu se așteaptă să termine un program de învățământ terțiar. În același timp, această lipsă de așteptare privind finalizarea unor programe de învățământ terțiar se întâlnește la aproape 50% dintre elevii care provin din zone dezavantajate, dar care se așteaptă să aibă slujbe de înaltă calificare.

Raportul OECD nu pune accentul pe România, ci pe alte țări europene, atât din vestul, cât și din estul continentului. Raportându-se la rezultatele evaluărilor PISA, documentul arată, între altele:

  • În Austria, Germania, Ungaria, Republica Moldova, Polonia și Elveția, unul din doi dintre elevii din zone dezavantajate, care apreciau că vor avea slujbe calificate sau de management la vârsta de 30 de ani, nu se așteptau să urmeze un program de învățământ terțiar. Media OECD, din acest punct de vedere, este de 1 din trei copii în medii dezavantajate, față de 1 din 10 copii din medii avantajate, cu obiective de carieră similare.
  • În medie la nivel OECD, 7 din 10 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii dezavantajate, au spus că se așteaptă să finalizeze un program de învățământ terțiar, comparativ cu 9 din 10 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii avantajate.

O problemă constatată în raport este faptul că mulți elevi nu știu cum să obțină informații privind finanțarea (împrumuturi sau granturi). Media OECD: 4 din 10 elevi spun că nu știu cum să obțină astfel de informații. Diferențele sunt însă mari: în rândul elevilor dezavantajați din țări diverse precum Belgia, Danemarca, Hong Kong (China), Irlanda, Maroc sau Noua Zeelandă, peste jumătate au spus că nu știu cum să obțină astfel de informații.

Concluzia raportului:

  • “Încurajarea elevilor, mai ales a celor din familii cu educație redusă, pentru a-și stabili așteptări înalte, dar realiste privind educația și munca lor viitoare nu este doar o modalitate de a promova mobilitatea socială, ci și un lucru necesar pentru a alimenta prosperitatea economică. Așteptările reduse ale unor elevi cu rezultate foarte bune pot lipsi societățile și economiile de talent valoros și foarte necesar. Dat fiind că școlile pot ajunge la un număr mare de tineri, în mod sistematic, ele reprezintă un punct-cheie de acces pentru ghidarea carierei și pentru informare privind ajutorul financiar pentru continuarea învățării. Constrângerile financiare nu ar trebui să îi prevină pe elevii din medii dezavantajate să participe la învățământul terțiar”.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Andrei Pleșu și „perplexitățile” sale despre ce se mai finanțează în cercetarea internațională și ce întrebări își pun cercetătorii. De la „de ce au zebrele dungi?” și dacă „zebrele sunt negre cu dungi albe sau albe cu dungi negre?”, până la „problemele de gender din mânăstirile grecești de secol IV”

Tendința ca cercetarea să fie finanțată doar pentru proiecte „de actualitate” sau care sunt „în trend” a fost abordată de scriitorul Andrei Pleșu în cadrul conferinței „Abisuri tematice – ce…
Vezi articolul

VIDEO Vor fi 5 itemi de departajare, pentru nota maximă, la noul Bacalaureat din anul 2027, spune secretarul de stat Bogdan Cristescu într-un exemplu ilustrativ pentru examenul reformat propus în proiectul legii educației. Proba unică ar putea fi de maximum 4 ore, cu pauze

La examenul de bacalaureat din 2027, elevii vor susține o probă de verificare a competențelor dintr-un trunchi comun de materii, indiferent de profil și de specializare, iar diferența va fi…
Vezi articolul

Subiecte și bareme Olimpiada de Limba engleză 2024 – etapa județeană. Descarcă ce au primit elevii de clasele VII-XII la proba scrisă de sâmbătă, 16 martie / Rezultatele inițiale publicate de mai multe centre de concurs și model de cerere pentru contestație

Subiectele și baremele de corectare de la etapa județeană a olimpiadei de limba engleză (ONLE) 2024, organizată sâmbătă 16 martie, au fost obținute pe surse de Edupedu.ro. Documentele, care sunt…
Vezi articolul

Cel mai scump exercițiu de imagine din istoria recentă a Educației – fiecare salariat activ din România a contribuit cu 50 de lei de persoană pentru testele de salivă livrate în gol, în ultimele două luni, despre care autoritățile nu mai spun nimic

Administrarea de teste antigen pe bază de salivă din unitățile de învățământ, în săptămâna 31 ianuarie – 4 februarie 2022, a arătat un număr de 8.005 teste de salivă pozitive,…
Vezi articolul

Boicot al consilierilor școlari, în prima zi de înscrieri la clasa pregătitoare, susținut de Sindicatele Libere din Învățământ

Protest al consilierilor școlari din București, Arad, Bistrița-Năsăud, Iași și Vrancea, nemulțumiți că Ministerul Educației nu le acordă o serie de sporuri salariale, anunță Federația Sindicatelor Libere din Învățământ. Consilierii…
Vezi articolul