Carieră: Mulți elevi nu se așteaptă să urmeze studii înalte, deși au rezultate foarte bune / Școlile îi pot ghida pe tineri cum să-și finanțeze educația – raport OECD

1.481 de vizualizări
Photo by Kateryna Babaieva from Pexels
Elevii, mai ales cei care provin din medii dezavantajate, trebuie încurajați să-și stabilească ținte cât mai înalte, dar realiste pentru traseul lor prin școală, pentru că pe măsură ce tehnologiile avansează, cererea de forță de muncă de înaltă calificare va crește. Aceasta este concluzia unui nou raport OECD elaborat pe baza celor mai recente rezultate PISA, raport care arată diferențele mari între așteptările elevilor privind viitoarea carieră și abilitățile efective ale acestora, mai ales în cazul elevilor din medii defavorizate.

În cazul României, raportul arată, grafic, faptul că sub 10% dintre elevii din medii avantajate, care se așteaptă să aibă o ocupație de înaltă calificare, nu se așteaptă să termine un program de învățământ terțiar. În același timp, această lipsă de așteptare privind finalizarea unor programe de învățământ terțiar se întâlnește la aproape 50% dintre elevii care provin din zone dezavantajate, dar care se așteaptă să aibă slujbe de înaltă calificare.

Raportul OECD nu pune accentul pe România, ci pe alte țări europene, atât din vestul, cât și din estul continentului. Raportându-se la rezultatele evaluărilor PISA, documentul arată, între altele:

  • În Austria, Germania, Ungaria, Republica Moldova, Polonia și Elveția, unul din doi dintre elevii din zone dezavantajate, care apreciau că vor avea slujbe calificate sau de management la vârsta de 30 de ani, nu se așteptau să urmeze un program de învățământ terțiar. Media OECD, din acest punct de vedere, este de 1 din trei copii în medii dezavantajate, față de 1 din 10 copii din medii avantajate, cu obiective de carieră similare.
  • În medie la nivel OECD, 7 din 10 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii dezavantajate, au spus că se așteaptă să finalizeze un program de învățământ terțiar, comparativ cu 9 din 10 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii avantajate.

O problemă constatată în raport este faptul că mulți elevi nu știu cum să obțină informații privind finanțarea (împrumuturi sau granturi). Media OECD: 4 din 10 elevi spun că nu știu cum să obțină astfel de informații. Diferențele sunt însă mari: în rândul elevilor dezavantajați din țări diverse precum Belgia, Danemarca, Hong Kong (China), Irlanda, Maroc sau Noua Zeelandă, peste jumătate au spus că nu știu cum să obțină astfel de informații.

Concluzia raportului:

  • “Încurajarea elevilor, mai ales a celor din familii cu educație redusă, pentru a-și stabili așteptări înalte, dar realiste privind educația și munca lor viitoare nu este doar o modalitate de a promova mobilitatea socială, ci și un lucru necesar pentru a alimenta prosperitatea economică. Așteptările reduse ale unor elevi cu rezultate foarte bune pot lipsi societățile și economiile de talent valoros și foarte necesar. Dat fiind că școlile pot ajunge la un număr mare de tineri, în mod sistematic, ele reprezintă un punct-cheie de acces pentru ghidarea carierei și pentru informare privind ajutorul financiar pentru continuarea învățării. Constrângerile financiare nu ar trebui să îi prevină pe elevii din medii dezavantajate să participe la învățământul terțiar”.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Digitalizarea în școală – exemplul suedez. Ministrul Educației, Lotta Edholm, despre amplele consultări privind adoptarea tehnologiilor la clasă: Dacă ecranele sunt folosite în școli, acest lucru să fie făcut cu atenție și fără să contrazică ce spun cercetătorii în neuroștiințe și medicii pediatri

Digitalizarea în școli a declanșat, în ultimul an, o amplă dezbatere în Suedia, una dintre țările care au introdus intensiv tehnologiile în școli încă de la începutul deceniului trecut. Zeci…
Vezi articolul

Scriitoarele Victoria Pătrașcu și Carmen Tiderle, despre decizia editurii de a retrage cartea “Profu’ crede că învăț” după controverse pe Facebook: “Ne transportă într-un univers orwellian” și “induce un mesaj periculos în societate” / “Există părinți și profesori care cred că copiii sunt oi. Și dacă li se spune săriți în prăpastie, ei sar. Ei bine, ei nu vor sări”

Valul de revoltă produs pe Facebook de conținutul cărții pentru copii “Profu’ crede că învăț” și decizia editurii Litera de a retrage volumul sunt privite prin filtru critic de două…
Vezi articolul

Eveniment susținut de BCR

Conferință regională pentru profesori și învățători, la Timișoara, pe 21 septembrie, organizată de Edupedu.ro: Școala de Bani începe școala – discutăm despre educație financiară într-un context transdisciplinar – înscrieri deschise

Elevii și copiii, în general, ar fi indicat să știe noțiunile de educație financiară, dar și mai important este să le aplice și să afle despre bani în cât mai…
Vezi articolul

Mircea Miclea, către Minister, după rata de eșec de la Evaluarea Națională: Arătați-ne planurile individualizate de învățare, aplicați-le în after school și evaluați profesorii după ce au făcut cu copiii

Aproape 40% dintre elevii înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului au luat medii sub 5 sau au lipsit de la Evaluarea Națională 2019. “Rata aceasta de eșec este…
Vezi articolul