Care e nivelul competențelor digitale ale copiilor din România? Tot nu se știe, dar un raport Brio privind “nivelul de literație digitală a elevilor din România” sugerează câteva tendințe

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com

Elevii români care au participat la testele de literație digitală oferite gratuit de platforma de testare standardizata Brio tind să stea mai bine, în cazul competențelor digitale, în domenii precum siguranța sau căutarea, filtrarea și administrarea datelor în medii digitale și mai puțin bine când vine vorba despre comunicarea pe net, crearea de conținut și rezolvarea de probleme. Raportul făcut la 7 luni de la lansarea instrumentului de testare, pe baza răspunsurilor unor elevi care au dorit să participe la testări specializate, a fost făcut public săptămâna aceasta. Deși nu este reprezentativ pentru populația de elevi a țării, cu atât mai puțin pentru întreaga populație, raportul a fost prezentat într-un eveniment numit “Starea națiunii: Nivelul literației digitale în România”. Documentul include cifre reprezentative pentru participanții la testare, dar și câteva date care pot fi utile în diverse analize, anume datele care sugerează unele tendințe cu privire la competențele digitale ale elevilor.

Raportul menționează clar, textual, lipsa de reprezentativitate pentru copiii și adolescenții din România. Cu toate acestea, documentul a fost prezentat, într-un eveniment organizat miercuri, drept unul relevant pentru a arăta “nivelul literației digitale în România”, pe grupa de vârstă 6-18 ani.

“Raportul privind nivelul de literație digitală a elevilor din România” este întemeiat pe o bază de date formată din 3.000 de aplicări valide ale testului de literație digitală, efectuate gratuit de către elevi din clasele I-XII, pe platforma Brio. Documentul precizează că “nu este un eșantion probabilistic și nu clamează reprezentativitate – este extras din rândul elevilor care au fost evaluați, din dorința proprie sau din dorința părinților sau profesorilor, cu testul de literație digitală”. Un „eșantion de conveniență”. Cu toate acestea, documentu a fost lansat în cadrul unui eveniment numit “Starea Națiunii: Nivelul Literației Digitale în România”, în prezența a doi miniștri (al Culturii, Sorin Cîmpeanu, respectiv al Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja) și al altor invitați, parteneri ai Brio sau din mediul politic și academic.

Amintim că Brio a fost selectată de către ministrul Educației, în urmă cu două săptămâni, fără procedură de licitație sau criterii transparente, ca partener, pentru pilotarea testării standardizate care începe pe 30 mai. Testele ar fi puse gratuit la diszpoziție, împreună cu platforma, pentru aceste evaluări.

Revenind la „Raportul privind nivelul literației digitale a elevilor din România”, datele care prezintă tendințe, dintre cele incluse în raport, pot fi relevante, în condițiile în care datele colectate s-au bazat pe teste completate proactiv de către câteva mii de elevi, iar realizatorii precizează că “s-au făcut toate eforturile pentru ca structura eșantionului să reflecte în mod echilibrat cel puțin la nivel univariat și bivariat structura pe vârstă, sex și regiune geografică a populației de școlari din România.”

Care sunt tendințele indicate de raport

Documentul compară scorurile medii înregistrate de participanți la cele cinci arii de competență digitală, stabilite prin Cadrul de Competențe Digitale aplicat la nivelul UE (DigComp).

Astfel, se remarcă scoruri reduse în cazul a trei arii de competență și scoruri mai ridicate la două dintre acestea. Fiecare dintre acestea prezintă rezultate diferite pentru diversele componente ale competențelor.

Sursa: Raport Brio privind literatia digitala

Rezultate peste scorul mediu se înregistrează în cazul Literației Informaționale și a datelor, care se referă la căutarea, evaluarea și folosirea datelor, respectiv în cazul competențelor referitoare la Siguranță.  Elevii români prezintă, în medie scoruri mai slabe în cazul competențelor de Comunicare și Colaborare, Creare de conținut Digital (cele mai reduse scoruri), respectiv Rezolvarea de probleme.

În cazul Literației Informaționale și a datelor, elevii au scoruri bune când vine vorba despre navigare, căutare și filtrare de date și conținuturi, precum și la evaluarea acestora. Când este vorba despre administrarea acestor date, (Gestionarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital), competențele lor sunt mai reduse.

Sursa: Raport brio privind literatia digitala

În cazul celei de-a doua competențe unde elevii stau “pe plus”, siguranța, rezultatele sunt peste scorul mediu în cazul a trei componente (protecția aparatelor digitale, a datelor personale, a sănătății și stării de bine) și sub scorul mediu la capitolul Protecția mediului.

Sursa: Raport Brio privind literatia digitala

Rezultatele la celelalte trei competențe sunt, de obicei, trase în jos de o parte dintre componentele lor. Astfel:

Sursa: Raport Brio privind literatia digitala

Situația e mult mai dezechilibrată în cazul creării de conținut digital. Aici, elevii au scoruri peste medie la capitolul privind Dezvoltarea de conținut digital, dar sub medie la toate celelalte componente: Integrarea și reelaborarea, programarea și – cel mai slab scor – drepturile de autor și licențe.

Sursa: Raport Brio privind literatia digitala

În privința competenței referitoare la Rezolvarea de probleme, elevii români au rezultate peste scorul mediu când vine vorba să rezolve probleme tehnice, înregistrează scor mediu în cazul Identificării nevoilor și soluțiilor tehnologice, dar au rezultate mai slabe la capitolele privind Utilizarea creativă a tehnologiei digitale și Identificarea propriilor limite de competență.

Sursa: Raport Brio privind literatia digitala

Mai puțin relevantă din punct de vedere al reprezentativității, dar sugestivă ca tendință, este ponderea elevilor considerați nefuncționali la fiecare dintre aceste competențe.

Cele trei trepte de dezvoltare folosite de Brio pentru această evaluare sunt: nefuncțional (scoruri cuprinse între 0-50), minim funcțional (scoruri cuprinse între 50-75), respectiv funcțional (scoruri între 75-100). Folosind aceste referințe, elevii din eșantion înregistrează un nivel nefuncțional în proporție de:

La nivelul eșantionului folosit, coroborând aceste date cu cele privind punctele slabe și tari pentru fiecare competență, reiese că acele componente referitoare la colaborare, implicare civică sau gestionarea identității digitale ridică cele mai mari probleme dintre toate componentele acestor competențe, aproape un sfert din totalul elevilor participanți având scoruri sub pragul la care sunt declarați minim funcționali.

De notat, însă, că cele mai multe dintre capitolele “slabe” – de la implicare civică identificarea propriilor limite de competență – vizează competențe care se dezvoltă pe parcurs. Or, acest raport se bazează pe date coroborate de la elevi de toate vârstele, chit că remarcă o curbă ascendentă clară a literației digitale, pe măsură ce elevii înaintează în vârstă, de la un minim înregistrat la vârsta de 6 ani la un maxim în cazul tinerilor de 18 ani.

Semne de întrebare în privința unor rezultate-cheie

În pofida acestei îmbunătățiri de parcurs, raportul stabilește un scor mediu total, de 65,93 de puncte, ce “reflectă un nivel mediu minim funcțional al competențelor digitale”. Raportul susține că acest scor este valabil “pentru populația școlară evaluată”, dar extrapolează – fără bază de reprezentativitate – la întraga populație de elevi din România:

Tot în pofida lipsei de reprezentativitate și a faptului că datele indică o îmbunătățire constantă a competențelor digitale, de la școala primară până în liceu, același raport susține că ponderea elevilor funcționali din punct de vedere digital (scoruri de 75-100) ar fi relevantă pentru piața muncii: “Procentul elevilor din intervalul de vârstă 6-18 ani încadrați la un nivel înalt funcțional al literației digitale este doar de 25%, acesta fiind (la acest moment) rezervorul de talente pe care îl vor avea angajatorii din România în vederea generării performanței și productivității digitale.”

Documentul nu precizează cum au fost stabilite competențele și cadrul de evaluare pentru fiecare categorie de vârstă, de la 6 ani (când mulți copii abia învață să scrie și să citească) la ultimul an de liceu. Nu este limpede care sunt diferențierile pe criterii de vârstă, dacă există, în cadrul fiecărui ciclu – școala primară, gimnaziu, liceu.

Raportul integral (informații despre eșantion, metodologie și comentariile autorului, mai jos):
Despre eșantion și metodologie, potrivit raportului:
O comparație cu rapoartele Google

Profesorul universitar Dragoș Iliescu, managing partner Brio și co-autor al raportului privind Literația digitală, a spus, la conferința de lansare de miercuri, că datele “sunt incomplete, sunt imperfecte, cum sunt de altfel toate datele, dar ele ne ajută să ne construim o imagine”. El a accentuat că sunt puse la dispoziție gratuit. Și, referindu-se la problema reprezentativității, el a făcut o comparație cu “raportul SEO” publicat anual de Google: “Nimeni nu zice: da e reprezentativ ce ne dă Google?”

Dragoș Iliescu, la conferința de lansare a raportului:

Evenimentul de lansare a raportului, integral:

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version