Una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă Ministerul Educației în privința proiectelor europene, cea care ține de management și de resursele administrative, este vizată de prioritățile stabilite de instituție și menționate în proiectul de buget pe 2022. O altă problemă, ce ține de transparența instituției, figurează de asemenea printre prioritățile ce țin de creșterea capacității administrative a Ministerului și a unităților subordonate.
Insuficiența personalului capabil să se implice în proiecte europene și chestiunile de management au fost menționate la începutul acestei luni, în conferința online „Reconstruiește Educația”, organizată de Edupedu.ro și G4Media.ro, de secretarul de stat Maria Ștefania Manea. Aceasta spunea, între altele, atunci:
- “I-am întrebat, înainte de organizarea acestei sesiuni, pe oamenii din școli și din inspectorate școlare ce module ar dori să urmeze, unde consideră că sunt cele mai mari probleme la nivelul implementării acestor proiecte cu finanțare europeană. A reieșit așa: cele mai mari probleme se regăsesc la nivelul managementului și atunci avem un modul de management al neregulilor; managementul financiar și tehnic și managementul proiectelor și parteneriatelor” – detalii aici.
În cadrul dezbaterii menționate, europarlamentari precum Victor Negrescu și Dragoș Pâslaru au atras atenția că în privința proiectelor europene, de la finanțare la cele strategice de dezvoltare, autoritățile române au mai degrabă o atitudine reactivă – detalii aici.
În proiectul de buget pe 2022, ce prevede doar 2,28% din PIB pentru educație, este abordată și capacitatea administrativă a Ministerului și a unităților subordonate, inclusiv prin “creșterea capacității de accesare a fondurilor europene”.
Tot aici este menționată ca prioritate și creșterea transparenței prin “sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice” și prin “monitorizarea și evaluarea sistemelor și procedurilor operaționale”.
Ce priorități propune ministerul în proiect, pentru “creșterea capacității administrative a MEd și a unităților/ instituțiilor subordonate și coordonate”:
- “Monitorizarea implementării masurilor prevăzute în Proiectul ”România Educată” și în Programul de guvernare
- Îmbunătățirea capacității administrative proprii a MEd și a structurilor subordonate, inclusiv de monitorizare și evaluare
- Formarea continua și instruirea periodică a personalului MEd și al unităților/instituțiilor aflate în subordinea sa, vizând planificarea strategică, monitorizarea și evaluarea programelor, bugetare pe programe ș.a.
- Creșterea transparenței instituționale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice
- Îmbunătățirea timpului de răspuns și a calității serviciului public
- Sporirea transparentei instituționale; monitorizarea și evaluarea sistemelor și procedurilor operaționale
- Creșterea capacității de accesare a fondurilor europene”
Citește și:
VIDEO Politici publice greoaie versus nevoi reale de proiecte bazate pe date și știință – Conferința online ReConstruiește EdUcația, pe Edupedu.ro și G4Media.ro
VIDEO Cum să realizezi proiecte finanțate din bani europeni pentru școli. Ministerul Educației desfășoară un curs de formare. Ștefania Manea, secretar de stat: Vom încerca să identificăm resursele astfel încât un număr cât mai mare de profesori și de angajați ai inspectoratelor școlare să beneficieze
Prioritățile propuse de Ministerul Educației pentru “consolidarea calității” doctoratelor și integritate în mediul universitar / Prioritățile pe termen mediu pentru studenți, finanțarea și reforma activităților universitare – descrise în proiectul de buget pe 2022
Finanțarea școlilor după nevoile lor reale, restructurarea formării inițiale a profesorilor, curriculum bazat pe competența “a învăța să înveți” – priorități pe termen mediu ale Ministerului Educației, pentru învățământul preuniversitar
DOCUMENT Bugetul alocat Ministerului Educației pentru 2022 va fi de 2,28% din PIB, cea mai mică alocare din ultimii 3 ani – proiect
—————————
Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.