Zeci de candidați la Arhitectură și părinții lor stau la coadă marți după-amiază să-și vadă planșele de la proba de concurs de pe 18 iulie, la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București, după ce rezultatele au fost reafișate marți, 23 iulie.
Părinții și candidații au dubii cu privire la notarea lucrărilor și cer recorectarea acestora, după cum se arată în mai multe mesaje primite la redacție. Aceștia susțin și că evaluarea planșelor nu s-a făcut după criterii transparente. Rectorul Marian Moiceanu afirmă că acestea sunt notele corecte și spune că toți candidații își vizualizează marți planșele lucrate la proba de pe 18 iulie, pentru a vedea că pe lucrări sunt numele lor.
Nemulțumirile candidaților vin după ce rezultatele de la admiterea la Facultatea de Arhitectură de la Ion Mincu au fost republicate marți dimineață, 23 iulie, iar circa 70 dintre cei declarați inițial admiși au fost respinși. Rezultatele au fost reafișate după ce, la contestații, s-a descoperit că, după o eroare umană de transcriere a rezultatelor, mai multe note nu corespundeau numelor candidaților.
- Contestațiile sunt, la Facultatea de Arhitectură, o etapă în care lucrările și portofoliul nu se reevaluează de comisii și se acordă alte note, ci doar se verifică acuratețea corespondenței între note și candidat, potrivit metodologiei de concurs.
Au fost 737 de candidați la Facultatea de Arhitectură a UAUIM în acest an, potrivit tabelului cu rezultatele de la admitere.
Marți după-amiază, zeci de candidați au stat la coadă să vadă notele de pe planșele lor, pentru a se asigura că acestea le aparțin și sunt cele din tabelul reafișat marți, 23 iulie, după eroarea tehnică anunțată de Universitate luni seară, la ora 23:30.
Părinții și candidații acuză lipsă de transparență după republicarea rezultatelor, deturnarea astfel a clasamentelor și ștergerea de pe site-ul universității a rezultatelor anunțate duminică, 18 iulie.
„Consider ilegală lipsa baremului de notare pe subiecte și lipsa notei pentru portofoliu. Regulamentul de admitere ar putea fi ușor contestat în instanță, RIBA, ACE”, scrie un părinte într-un mesaj către redacție. O altă absolventă de liceu care a venit de la Suceava să confirme locul, știind de luni, 22 iulie, că este admisă, a aflat marți dimineață la biroul de înscrieri că după republicarea clasamentului luni noapte a fost picată, cu 4,83 de puncte la proba de concurs – planșă și portofoliu, după ce inițial apărea cu 6,03.
Rectorul Marian Moiceanu spune pentru Edupedu.ro că eroarea comisiei tehnice a fost sesizată la contestații, după verificarea corespondenței dintre note și nume la peste 300 de lucrări:
„Noi am luat contestațiile în considerare, chiar dacă cereau reevaluarea lucrării. În urma verificării, care este un lucru destul de laborios – cu secretizarea planșei, desecretizare și punere a unui număr, introducere în sistemul Academica -, când am ajuns la lucrarea cu numărul 317, am descoperit că studentului nu îi corespundea în tabel nota pe care o avea pe planșă. De aici le-am verificat pe toate 700 și ceva de planșe. Am descoperit că este o eroare de procedură, care este obiectivul contestației, iar rezoluția a sunat în felul acesta: s-a descoperit o eroare de procedură și evident că în condițiile acestea am cerut analiza să vedem cum s-a greșit”.
„Am mers pas cu pas, de când a început examenul, să vedem ce notă s-a dat pe planșa respectivă, ce notă pe portofoliu, cum au fost trecute pe tabele, cum au fost trecute în platforma Academica. Cineva din comisia tehnică a scris de două ori nota planșei 317 și asta a generat ca, la un moment dat, să fie candidați care au numele respectiv dar la care nu se potrivește nota la portofoliu sau cea dată de comisie la planșa respectivă. Le-am luat pe toate la mână și astfel am făcut clasamentul în așa fel încât toate notele care sunt date și pe planșe, și pe portofoliu aparțin corect candidatului”, a spus Moiceanu pentru Edupedu.ro.
DESCARCĂ Rezultate Admitere Arhitectură 2024 Ion Mincu (23 iulie):
Rectorul Marian Moiceanu a continuat: „Ce s-a întâmplat în urma acestui proces – unii care erau respinși au fost admiși pentru că nota lor a ajuns unde trebuie pentru această încadrare, unii care au fost declarați admiși au fost respinși. Au fost și situații în care de la buget au trecut la taxă și de la taxă la buget. Lucrul acesta s-a întâmplat la facultatea de arhitectură, la celelalte, în urma verificării, procedura a fost complet respectată. Mai mult de atât, am convenit ca cei care au făcut azi contestații (n. red. marți, 23 iulie) să poată să își vadă lucrarea astfel încât copilul și părintele să poată vedea că numele lui este scris pe planșă, să compare cu tabelul, ca să nu existe suspiciuni că nu ar fi numele lui pe lucrarea lui”.
„Această decalare a generat aceste anomalii. De aceea candidații declarați respinși au fost declarați acum admiși și invers. Notele date pe planșe sunt corecte, problema a apărut la nerespectarea procedurii, au fost puse greșit două note la candidați cu același nume. Au fost candidați unde nota la desen/planșă nu corespundea cu ce a lucrat el, au fost situații unde nota la portofoliu nu corespundea cu ce a fost notat respectivul candidat. A fost de datoria noastră să facem aceste verificări. În urma găsirii greșelilor, am refăcut lista corectă, iar acum cei care au făcut contestații pot vedea planșe. Acuma, de 3 ore (n. red. de la 13:00), ei pot vedea planșele, vin pe rând și comisia le arată”, a mai spus rectorul Universității Ion Mincu.
Părinții și candidații acuză și că primele rezultate anunțate duminică pe 21 iulie nu mai sunt disponibile pe pagina de admitere. Întrebat de ce rezultatele inițiale au fost șterse de pe site și nu se mai pot verifica, rectorul a spus pentru Edupedu.ro că „au stat afișate două zile și jumătate. Listele au data scrise pe ele pentru a nu se crea confuzie. Mâine (n. red. miercuri, 24 iulie) vor fi alte liste după redistribuirea celor cu regim social. Poimâine, listele după redistribuire după a doua opțiune. Și așa mai departe”.
Una din nemulțumirile candidaților și părinților este și faptul că cei care concurează pentru un loc la Facultatea de Arhitectură nu primesc separat și punctajul acordat pentru portofoliu, care contează 10% din media de admitere. Moiceanu explică cum poate fi aflată aceasta, pe baza rezultatelor anunțate:
„Media generală la noi este 30% Bacalaureat și 70% portofoliu plus lucrare predată în fața noastră la universitate. Metodologia prevede ca procentul pentru portofoliu este stabilit de dimineață în ziua probei în funcție de dificultatea subiectului de concurs pentru planșă. Noi când am jurizat împreună portofoliile și planșele am descoperit în multe situații că portofoliile sunt mult, mult, mult mai bune decât planșele pe care le-au făcut copiii pe loc. E o piață în România și am observat lucrul acesta – menționez, să nu se înțeleagă că fac procese de intenție – și de aceea am hotărât ca anul acesta portofoliul este 10%, iar planșa făcută de față cu noi să fie 60%”.
Întrebat de notele acordate candidaților pentru fiecare probă evaluată în parte – planșă/desen și portofoliu, rectorul a spus că acestea se pot afla „printr-o ecuație de gradul 1 cu o necunoscută: avem 30 de înmulțit cu bacalaureatul, pe care candidatul îl știe, plus 60 de înmulțit cu nota pe care o vede pe planșă, iar 10% este punctajul pe portofoliu”.
„Multe contestații sunt făcute și pentru că se credea că portofoliul valorează foarte mult. Nu, la noi valorează 60% din toată nota planșa pe care o fac când sunt sub controlul nostru. Iar portofoliul s-a depus cu o săptămână înainte, când era înscrierea online, iar noi ne-am uitat pe ele odată cu evaluarea planșelor, nu le-am văzut înainte. (…) Tot procesul acesta este un lucru pe care noi îl facem în acest sistem de 33 de ani, dar iată că anul acesta am greșit. Dar cine are dubii poate vedea că ce este pe planșă este nota lui”, a completat rectorul.
Cele mai bune planșe vor fi publicate online ca model
„Noi în alți ani când erau circa 300 de candidați făceam și expoziții cu lucrările, anul acesta fiind peste 700 nu ai unde să le pui pe toate. Avem părinți care au dubii cu privire la cât de bune sunt planșele, așa că în zilele următoare noi vom afișa cele mai bune planșe pe site. Vor fi rezolvări făcute de candidați notate cu note mari care au fost în primul rând corecte. Căci avem multe planșe bine desenate, dar greșite, puține sunt și corecte după criteriile pe care le impunem”.
„Important este ca cerințele să fie rezolvate corect, aici greșesc mulți, apoi contează acuratețea desenului, ai făcut sau nu umbre și așa mai departe”, a completat șeful UAUIM.
- Universitatea a emis și un comunicat marți după-amiază cu privire la această situație, în care precizează că „în următoarele zile, pe site-ul universității vor fi afișate rezolvări ale fiecărui subiect, dintre cele care au obținut o notă mare din partea Comisiei de notare, în baza criteriilor de apreciere precizate prin tema de concurs”.
Notele precise, la zecimală, vin de la mai mulți profesori și sunt o medie a notelor acestora, spune Moiceanu
Întrebat de ce notele acordate copiilor la proba de concurs și pe portofoliu sunt atât de precise, cu două zecimale care variază foarte mult, rectorul a explicat că nota este rezultatul mediei comisiilor de examen de la planșe și de la portofolii, fiecare formată din câte trei evaluatori, președinte și secretar: „Comisia de planșe are trei membri, plus secretar, plus coordonator. La portofolii avem trei membri, secretar, coordonator, la fel. Plus că atunci când avem diferențe de peste două puncte se reia notarea, se trece la alte comisii”.
Notarea s-a făcut atât „după judecățile de valoare ale profesorilor ca arhitecți”, dar și în comparație cu cât de bune sunt restul lucrărilor din concursul de admitere, a completat Moiceanu:
„Mai mult decât atâta, în momentul în care planșa respectivă care e pe un display mare de doi metri pe 1,2 m se poate vedea în contextul tuturor planșelor. Este o judecată de valoare din partea lor ca arhitecți, dar și raportat la celelalte lucrări. Există situații în care se întorc, revin asupra unor note. Iar candidații și părinții văd planșa lor fără să le poată compara cu ale altora. Cele mai multe solicitări sunt de a reevalua de către o altă comisie planșele. Iar în metodologia noastră pentru examen scrie foarte clar – și așa e și la examenele noastre, evaluează comisii, nu un profesor -, la fel și în regulamente aprobate de Senat: sunt comisii întregi care dau note.
Nu au fost doar două comisii, la planșe au ajuns să fie chiar 3 comisii, deci 9 inși au evaluat cele 12 planșe. Așa că am avut 12 profesori, sunt mulți implicați, iar eu am încredere în ei. Cât timp comisia permanentă evalua planșele, restul evaluau câte 4 lucrări. Secretarii de comisie sunt și ei profesori, deci în jur de 20 de persoane”.
3 comments
Domnule rector, sunt copii care au facut meditații cu profesorii universității dv, si care au spus că era portofoliu de 8, notat cu 1.4?! Nu am mai pomenit că o contestație nu înseamnă recorectarea. Se pare că aveti incompetenți în evaluare!! Nu vreți să știți care e adevarul?!
reluarea examenului la proba de desen rămâne o solutie ok?
Sunt mult mai multe probleme în legătură cu aceasta “eroare” a încărcării listelor.
De exemplu: cum poate o “decalare” sa apară în mijlocul listei…fara sa continue pana la sfârșit? Cum s-a oprit decalare?
Dacă o nota a fost trecuta de doua ori înseamnă că o notă nu a fost trecuta deloc…cum este acest lucru posibil? Ieșirea candidaților din sălile de examen nu a fost permisa fără verificarea stricta a planselor, numărarea acestora și ruperea ciornelor. Îmi vine greu sa cred ca după aceasta extrema rigoare în desfășurarea examenului sa nu se observe ca o plânsa a rămas fără sa se treacă nota nicăieri.
Un alt aspect care nu face sens: cum a putut proveni eroarea din 2 candidați cu același nume. Datorita masurilor luate cu scopul păstrării secrete a numelor candidaților s-au atribuit: număr de legitimație, număr de concurs, numărul planșei…de ce au fost vizibile numele candidaților, permițând-se astfel “eroarea”. Sunt multe întrebări fără răspuns din partea reprezentanților universității…in fruntea listei aflându-se corectitudinea corectarii lucrărilor .