Campania împotriva violenței în școli, „#Nusuntețisinguri. Împreună oprim violența din școli”, a fost lansată de Ministerul Educației joi seară, la ora 18, după cum a anunțat purtătorul de cuvânt al instituției pe grupul jurnaliștilor acreditați. Cu toate acestea, campania nu se găsește pe site-ul Ministerului Educației, edu.ro.
UPDATE Anunțul campaniei a fost publicat pe site-ul Ministerului Educației, după ce Edupedu.ro a semnalat că nu se află pe site-ul instituției.
În video apar următoarele persoane:
- Ligia Deca – ministrul Educației;
- Antoneta Bolchiș – secretar de stat;
- Sorin Ion – secretar de stat;
- Florian Lixandru – secretar de stat;
- Bogdan Cristescu – secretar de stat;
- Zoltan Kallos – secretar de stat;
- Daniela Călugăreanu – inspector, Direcția Generală Învățământ Preuniversitar;
- Gabriela Burungiu – consilier;
- Mihaela Crăciun – consilier;
Conform informării, reprezentanții Ministerului Educației, ai inspectoratelor școlare și ai Centrelor de Centrelor de Resurse și Asistență Educațională vor discuta astăzi, în cadrul unei videoconferințe, despre propuneri pentru îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul prevenirii violenței în mediul școlar.
Un alt punct al videoconferinței vizează identificarea unităților de învățământ cu risc major de producere a actelor de violență.
„Dezaprobăm orice act de violență fizică, verbală, psihologică și considerăm esențial ca elevii care au dat dovadă de un comportament violent să beneficieze de consiliere adecvată, iar familia și școala să depună toate eforturile, astfel încât manifestările violente să nu se mai repete”, transmite Ministerul Educației.
Potrivit informării, „condamnăm în termenii cei mai fermi actele de violență din mediul școlar”.
Informații de context
În 2020 au fost publicate în Monitorul Oficial normele metodologice de aplicare a legii împotriva violenței psihologice-bullying. În grupul anti-bullying din fiecare școală fac parte directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor, un reprezentant al părinților, reprezentanți ai autorității locale.
În iunie 2021, Sorin Cîmpeanu declara că până la începerea anului şcolar 2021-2021 se vor constitui grupuri de acţiune anti-bullying în orice şcoală. – detalii aici
Edupedu.ro a scris tot în luna iunie 2021 că Sorin Cîmpeanu anunța câte un consilier școlar, plătit din fonduri europene timp de doi ani, în 1.000 de școli. Ministrul afirma la acea vreme că „vrem să aibă câte un consilier școlar, câte un psiholog (…) până la finalul anului 2023, începând, dacă se poate, din toamna acestui an”.
La începutul anului 2022, acesta mai spunea că școala a fost afectată în timpul pandemiei “enorm, înfricoşător de mult” şi ”pierderile educaţionale sunt foarte mari”, fără să menționeze vreo măsură prin care să le combată. – mai multe detalii aici
Redăm mesajul integral al Ministerului Educației:
”Ministerul Educației nu este indiferent la cazurile repetate de violență care au avut loc în ultima perioadă în școlile din România și se adresează direct elevilor prin campania „#Nusuntețisinguri. Împreună oprim violența din școli”.
„Nu sunteți singuri” este mesajul pe care îl transmitem elevilor care au fost victime ale violenței verbale, fizice sau psihologice, cărora trebuie să le fim alături și să le protejăm drepturile. „Nu sunteți singuri” este mesajul care vrem să ajungă la elevii care au avut derapaje comportamentale și care au nevoie de consiliere imediată și de monitorizare adecvată, pentru a ne asigura că au învățat din greșeli și că nu le vor mai repeta. „Nu sunteți singuri” este mesajul adresat profesorilor, consilierilor școlari și directorilor care au misiunea de a informa elevii despre drepturile și obligațiile pe care le au, despre consecințele faptelor ilegale și să se asigure că școlile sunt spații sigure în care violența este de netolerat. #Nusuntețisinguri este deviza pe care invităm să o preia școlile, mediul ONG, asociațiile de elevi și de părinți care să realizeze postări și acțiuni prin care să susțină importanța combaterii violenței în mediul școlar.
Dezaprobăm orice act de violență fizică, verbală, psihologică și considerăm esențial ca elevii care au dat dovadă de un comportament violent să beneficieze de consiliere adecvată, iar familia și școala să depună toate eforturile, astfel încât manifestările violente să nu se mai repete. În acest sens, vom derula următoarele acțiuni:
1. Ministerul Educației va populariza, prin intermediul rețelelor sociale, o serie de noțiuni elementare despre tipurile de violență, cyberbullying, utilizarea rețelelor de socializare, drepturile și obligațiile elevilor, Rolul Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională și al Poliției „Siguranță Școlară” etc.
2. Vineri, 11.11.2022, începând cu ora 12:00, Ministerul Educației a invitat la dezbatere, în sistem videoconferință, reprezentanții inspectoratelor școlare și ai Centrelor de Resurse și Asistență Educațională, pentru a discuta următoarele puncte:
– propuneri privind îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul prevenirii violenței în mediul școlar;
– propuneri privind îmbunătățirea implementării obiectivelor Planului Național Comun de Acțiune pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic;
– posibilități de promovare și de scalare a exemplelor de bune practici la nivelul unităților de învățământ/județului;
– identificarea unităților de învățământ cu risc major de producere a actelor de violență.
De asemenea, luni (14 noiembrie), de la ora 10:00, la Ministerul Educației, am invitat partenerii de dialog social, pentru a discuta despre campania demarată.
3. Nu în ultimul rând, împreună cu MAI, în baza Planului național comun de acțiune pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic, vom organiza sesiuni de lucru pentru a stabili un calendar de realizare a următoarelor acțiuni:
– activități de prevenire a consumului de droguri;
– activităţi pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale;
– la nivelul unităților de învățământ gimnazial în care au fost sesizate, în ultimii 5 activități informativ-preventive, consilierea elevilor aflați în situații de risc, în scopul reglării comportamentelor dezadaptative;
– instruirea cadrelor didactice, informări adresate Direcțiilor Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.
Condamnăm în termenii cei mai fermi actele de violență din mediul școlar. Este responsabilitatea tuturor factorilor implicați să întreprindă toate acțiunile prevăzute în măsurile concrete adoptate în ultimii ani în vederea prevenirii și combaterii violenței în școli, obiectivul în ansamblu fiind crearea unui mediu sigur și armonios în școli, bazat pe respectarea persoanei, pe nediscriminare, motivarea pentru învățare și asigurarea stării de bine a elevilor.”
4 comments
Visam la cai verzi pe pereți finlandezi sau de aiurea.
Spiru Haret a studiat sistemele de educație europene apoi a croit unul după bugetul și condițiile din România.
Și a funcționat!
Se știe foarte bine ca doar sistemele cu o exigență ridicată dau rezultate(Japonia, Germania, Franța)
Restul ventilează doar ideologii care distrug ideea de educație.
Acum in România nu se mai face nici învățământ, nici instruire, nici educație!
Școlile sunt privite de societate ca niste servicii de babysitter in care profesorii sunt niște bieți supraveghetori torpilați zilnic (nu avem voie să vorbim despre bullyngul asupra profesorului ) de inspectori, politicieni locali, părinți și mai nou de către elevi.
Profesorii au ajuns singura categorie profesională fără statut
P.S. Ce nu a reușit Tâmpeanu, va rezolva Sigilia (de doctorate) Deca.
Mai beau si ei un suc si mananca un pateu, online, la videoconferinta. Ocazie cu care se mai gratuleaza putin, “doamna. doctor …, domnul doctor …”, pentru mentinerea stimei de sine.
Dintre politrucii numiti mai sus e vreunul specialist in combaterea violentei?
Nu de o noua sedinta de partid e nevoie ci de proiecte concrete in scoli. Dar ce sa le ceri somitatilor lor, politrucilor cu doctorat din lista de mai sus?
Explozie? Hmm… dar de ce nu apar asemenea lucruri în sistemul finlandez, să zicem? A, pentru că finlandezii nu au saci de materie îndesată cu furca. Programele lor sunt mult mai aerate. Și – ce să vezi – la fel sunt și rezultatele lor la testele PISA. La noi e presiunea cât casa. Te ia cu capul. Așa că rezultatul e cel pe care îl vedem
Au si ei violenta in scoli. Am o cunostinta care si-a pierdut nepoata intr-o scoala din Finlanda. Violata si ucisa in clasa a VII-a de alti 4 elevi mai mari. Au si acolo bullying online si violente sau droguri exact ca si la noi sau chiar mai mult, doar ca nu apar in presa ca sa mentina aparentele unui invatamant perfect.