Reabilitarea căminelor, granturi de cercetare pe teme de mediu, trotinete pentru studenți, dar și un card unic care să reunească mare parte dintre documentele studențești, măsuri privind tutoratul și mentoratul și subvenții de înscriere pentru studenți defavorizați se numără printre propunerile înaintate de Alianța organizațiilor studențești pentru alocări din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a anunțat, vineri, că la sfârșitul lunii trecute a transmis Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și Ministerului Educației o serie de propuneri de reformă și investiții “pentru a adresa problemele și nevoile studenților și ale învățământului superior”. ANOSR înaintează aceste propuneri pentru “utilizarea PNRR în vederea unei infuzii de investiții” către acest sector, propuneri care vizează cinci domenii:
- Universități green;
- Digitalizarea învățământului superior;
- Internaționalizare;
- Echitate;
- Dezvoltarea competențelor profesionale în universități.
Organizația, care cere ca cel puțin 10% din fondurile disponibile prin PNRR să fie alocate domeniului subfinanțat al Educației, precizează că a cerut:
În privința “Universităților Green”:
- Reabilitarea căminelor și a clădirilor universitare în vederea creșterii eficienței energetice.
- Implementarea de politici de zero waste în universități, prin promovarea acestora în rândul studenților și asigurarea infrastructurii și a mecanismelor necesare pentru colectarea selectivă a deșeurilor.
- Granturi de cercetare în parteneriat public-public între universitățile de stat ce cuprind programe de studii în domeniu și primării, pentru soluții de reducere a amprentei poluării în mediul urban.
- Promovarea mijloacelor de transport regenerabile prin procurarea de trotinete și biciclete electrice spre a fi împrumutate gratuit de către studenți.
În privința “Digitalizării învățământului superior”:
- Crearea de centre de învățare digitală (Digital Hubs) la nivel de universități/centru universitar, “cu două paliere de acțiune, una care implică cercetarea în domeniul tehnologiilor digitale inteligente și al digitalizării serviciilor și una didactică, axată pe dezvoltarea competențelor digitale și transferul de cunoștințe pentru cadrele didactice, studenți, personalului din administrația publică și universități”.
- Dezvoltarea infrastructurii digitale ale universităților prin platforme, rețele, servere în vederea facilitării activităților didactice, de cercetare și a serviciilor auxiliare din universități;
- Dezvoltarea unei platforme naționale de gestionare a școlarității începând de la procesul de admitere și până la finalizarea studiilor, conectată cu bazele de date din învățământul superior.
- Cardul unic de student conectat la platforma de gestionare a școlarității și care să includă toate documentele și informațiile relevante – unirea carnetului de student cu legitimația de transport, permisul de acces la bibliotecă, permisul de acces la cămin, precum și utilizarea acestuia pentru stocarea informațiilor aferente European Student Card.
În privința “Internaționalizării”:
- Granturi administrative către universități pe baza unui concurs, în vederea stimulării componentei de internaționalizare în universități. “Țintele urmărite ar trebui să atingă un procent de studenți participanți în mobilități internaționale de cel puțin 20% pentru ciclurile de studii de licență și master și de 80% în cadrul ciclului de studii de doctorat”.
- Subvenționarea suplimentară a mobilităților externe studențești, a participării la competiții, parteneriate între universități de tip joint-degree.
În privința politicilor de “echitate”:
Facilitarea accesului studenților ce provin din familii fără membri cu studii superioare la studiile universitare prin oferirea unor facilități printre care:
- subvenționarea taxelor de înscriere, de înmatriculare și de susținere a examenului de admitere;
- alocarea de burse sociale elevilor de clasa a XI-a și a XII-a, echivalente cu cele alocate în cadrul universităților, subvenționarea integrală a taxelor de cazare în căminele universitare și subvenționarea unei părți a taxei de școlarizare, unde este cazul;
- operaționalizarea mentoratului și a tutoratului pentru elevi și studenți, facilitat de specialiști în domeniul orientării în carieră și cadre didactice;
- îmbunătățirea prevederilor legale și a modului de funcționare efectivă a Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră, prin creșterea finanțării și a personalului specializat;
În privința “dezvoltării competențelor profesionale în universități”:
- Granturi destinate dotării laboratoarelor universitare.
- Implementarea unui sistem integrat de practică/internship plătit, facilitat de către universități.
- Un sistem național integrat de derulare a internship-ului în administrația publică centrală și locală.
- O analiză la nivel național “a nevoilor pieței muncii în funcție de domeniu și prin raportare la programele de studii și implementarea rezultatelor analizei în luarea deciziilor la nivel central privind numărul de locuri bugetate alocate pentru fiecare program, precum și consolidarea mecanismelor interne prin evaluarea programelor de studii”.
Foto: © Kadettmann – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.