Camera de Comerț Americană recomandă Guvernului să schimbe modelul educațional și să treacă la un învățământ hibrid – blended learning

2.302 vizualizări
Foto: Pexels.com
Camera de Comerț Americană în România recomandă Guvernului să treacă la tipul de învățământ hibrid (“blended learning”), care este un model educațional ce îmbină metodele tradiționale de predare cu instrumentele digitale. “O astfel de strategie integrată privind utilizarea metodei ‘blended education’ la nivel național trebuie transpusă prin intermediul exercițiului de programare 2021-2027 în programele operaționale”, susține Am Cham, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

La două luni de la închiderea școlilor, Camera de Comerț Americană spune că “salută inițiativa Ministerului Educației și Cercetării de a oferi posibilitatea copiilor din comunități vulnerabile de a avea acces la educație pe suport digital, însă atrage atenția asupra faptului că, în timp ce dotarea cu echipamente poate fi una dintre soluțiile crizei actuale, această măsură rezolvă doar un tip de probleme cu care se confruntă sistemul educațional”.

“Digitalizarea este necesară, însă accesul la resurse online necesită alături de platforme și un conținut didactic adaptat mediului digital și profesori care să creeze și să disemineze unitar materiale de calitate prin metode moderne. Pentru eficiență și coerență este recomandat ca la nivelul fiecărei unități școlare să fie agreat un set de aplicații/platforme, astfel încât profesorii, elevii și părinții să fie instruiți în utilizarea acestora pentru obținerea celor mai bune rezultate”, se arată în comunicat.

“Unul dintre modelele de succes implementate în celelalte state europene este învățământul hibrid (“blended learning“) care are la bază un model educațional care îmbină metodele tradiționale de predare cu instrumentele digitale. AmCham recomandă astfel și pentru România o abordare integrată a resurselor disponibile și a celor mai potrivite bune practici si standarde de calitate din statele membre ale Uniunii Europene, cu atât mai mult cu cât sunt posibil de implementat cu sprijinul fondurilor europene. Conturarea unui model strategic de transformare a sistemului educațional românesc necesită în primul rând asumarea de către Ministerul Educației a rolului de coordonare a acestui proces, instruirea și înrolarea corpului didactic în acest amplu proces transformațional și un parteneriat activ cu mediul de afaceri, societatea civilă și autoritățile locale”, spune Am Cham.

Comunicatul de presă AmCham:

Astăzi, și nu mâine, trebuie să investim într-un sistem educațional modern, rezilient, adaptat la standarde europene și care are în centru nevoile de învățare ale noilor generații

Bucureși, 14 mai 2020: În contextul urgenței și oportunității unice de a gestiona problemele sistemice cu care se confruntă învățământul românesc, amplificate de pandemia COVID-19, AmCham România face apel la o abordare integrată care să reconcilieze măsurile pe termen scurt adoptate de către autorități cu o viziune strategică care să asigure continuitatea și reforma structurală a sistemului educațional.

Pandemia COVID-19 a avut efecte disruptive asupra procesului educațional însă, mai mult decât atât, a reliefat încă o dată carențele și problemele stringente cu care se confruntă învățământul românesc – rigiditate, lipsa competențelor digitale, modele perimate deconectate de la realitatea unei societăți moderne și acces inegal la educație. Dacă o parte dintre elevi au avut posibilitatea de a se reconecta cu profesorii lor prin intermediul educației online, măsurile de izolare au acutizat inechitățile față de copiii din medii defavorizate, mulți dintre ei pierzând orice legătură cu procesul educațional.

Educația este un drept constituțional, nu un privilegiu, și fiecare copil din România trebuie să aibă acces egal la educație de calitate. AmCham România salută inițiativa Ministerului Educației și Cercetării de a oferi posibilitatea copiilor din comunități vulnerabile de a avea acces la educație pe suport digital, însă atrage atenția asupra faptului că, în timp ce dotarea cu echipamente poate fi una dintre soluțiile crizei actuale, această măsură rezolvă doar un tip de probleme cu care se confruntă sistemul educațional.

Digitalizarea este necesară, însă accesul la resurse online necesită alături de platforme și un conținut didactic adaptat mediului digital și profesori care să creeze și să disemineze unitar materiale de calitate prin metode moderne. Pentru eficiență și coerență este recomandat ca la nivelul fiecărei unități școlare să fie agreat un set de aplicații/platforme, astfel încât profesorii, elevii și părinții să fie instruiți în utilizarea acestora pentru obținerea celor mai bune rezultate.

Nu în ultimul rând, nu putem separa procesul educațional de interacțiunea umană. Instrumentele digitale trebuie să devină o componentă integrantă a sistemului educațional care să permită flexibilitate, însă interacțiunea dintre elev și profesor, dar și relaționarea dintre elevi, trebuie să rămână o constantă.

Unul dintre modelele de succes implementate în celelalte state europene este învățământul hibrid (“blended learning“) care are la bază un model educațional care îmbină metodele tradiționale de predare cu instrumentele digitale.

Un astfel de concept asigură nu doar valorificarea potențialului digital, ci mai ales reziliența procesului dat de învățare în fața unei crize precum cea prezentă, îmbunătățirea standardelor de predare și învățare prin e-lecții model accesibile tuturor copiilor, dar și substanțierea programelor școlare în direcția evoluțiilor accelerate ale societății contemporane, cu păstrarea valorilor umaniste și a reperelor identitare.

AmCham recomandă astfel și pentru România o abordare integrată a resurselor disponibile și a celor mai potrivite bune practici si standarde de calitate din statele membre ale Uniunii Europene, cu atât mai mult cu cât sunt posibil de implementat cu sprijinul fondurilor europene. Conturarea unui model strategic de transformare a sistemului educațional românesc necesită în primul rând asumarea de către Ministerul Educației a rolului de coordonare a acestui proces, instruirea și înrolarea corpului didactic în acest amplu proces transformațional și un parteneriat activ cu mediul de afaceri, societatea civilă și autoritățile locale.

O astfel de strategie integrată privind utilizarea metodei “blended education” la nivel național trebuie transpusă prin intermediul exercițiului de programare 2021-2027 în programele operaționale și instrumentele de finanțare care urmează a fi implementate.

Fără un exercițiu de programare coerent și politici publice consistente care să descrie adecvat prioritățile, obiectivele propuse și să determine necesarul de alocări și domeniile de intervenție, utilizarea fondurilor europene ca și eficacitatea acestui tip de intervenții ar putea fi pusă sub semnul întrebării.

Experiența ultimelor două luni, adaptarea din mers a tuturor participanților la procesul de educație transferat online oferă lecții foarte valoroase ce trebuie analizate și transpuse cu responsabilitate în viziunea și planul de acțiune pentru viitor. Astăzi, și nu mâine, trebuie să investim într-un sistem educațional modern, rezilient, adaptat la standarde europene și care are în centru nevoile de învățare ale noilor generații.

Prezentul apel lansat de AmCham Romania se subsumează angajamentului consecvent al membrilor noștri pentru un parteneriat între mediul public și cel privat pentru sprijinirea investițiilor în educație și vine în continuarea implicării concrete a membrilor care au angajat nu doar în această perioadă resurse valoroase pentru a susține procesul educațional, sub formă de instruiri, access gratuit la platforme online oferit de companii și ONG-uri școlilor, profesorilor, elevilor.

AmCham România reiterează și cu acest prilej preocuparea reală a comunității de afaceri pe care o reprezintă și disponibilitatea companiilor de a continua să susțină cu expertiză transformarea educației într-o prioritate strategică națională și obținerea primelor rezultate concrete în cel mai scurt timp, înainte de începerea noului an școlar.

Photo by Polina Zimmerman from Pexels


1 comment
  1. Usor cu pianul pe scări! Da, o sa avem blended learning cand vom fi pregătiți cu toții pentru asta: copii, profesori, părinți. Altfel, forme fara fond. Uitati-va la celebra “scoala altfel”, care de vreo zece ani a rămas tot o improvizație, în multe școli este vacanță, pur si simplu.
    Dacă si acum ne prefacem ca putem si pornim prost la drum, pe fundatie șubredă, pierdem si trenul asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației dă putere absolută inspectoratelor asupra școlilor particulare: verifică, aprobă planurile de învățământ și validează numărul de elevi

Inspectoratele școlare județene și cel al municipiului București capătă un rol mult mai important în relația cu școlile particulare, potrivit unui ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial. ISJ-urile vor…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre salariile directorilor de școli: Este o anomalie, pe care trebuie să o corectăm în grila de salarizare din învățământ / Îi rog să rămână în responsabilitățile pe care le exercită, pentru că mă aștept ca în timp relativ scurt să avem o soluție

„Este o anomalie, pe care trebuie să o corectăm în grila de salarizare din învățământ. Înțeleg foarte bine dificultățile, am mare încredere însă că directorii vor înțelege că este o…
Vezi articolul
Daniel Funeriu

Daniel Funeriu, despre depolitizarea inspectoratelor școlare prin concurs: „Discuția e greșită cap-coadă pentru că operează cu concepte aplicabile doar în rai. Soluția corectă în practică, dar nepopulară, este politizarea conducerii inspectoratelor”

„Orice “depolitizare” faci azi, puterea de mâine poate să politizeze la loc. Credeți că PSD se împiedică de așa ceva? Cu o conducere politizată a inspectoratelor oamenii știu clar cine…
Vezi articolul

O parte din profesori vin la cursurile de educație rutieră, pentru a obține dreptul de a preda aceste noțiuni, doar ca să ia o diplomă pentru gradul didactic, spune Titi Aur / Ce tipuri de lecții rutiere sunt în alte țări

„O parte din profesorii care se duc la cursuri prin care să predea siguranță rutieră, se duc din interesul de a-și obține gradul”, spune la DCNews Titi Aur, specialist în…
Vezi articolul