“Reprezentanții Ministerului Educației au concluzionat că numărul de burse de merit acordate elevilor este mult prea mare (…) și au decis introducerea calificativelor la disciplinele pe care le considerau “răspunzătoare” de creșterea mediilor generale, acestea nemailuându-se în calcul”, arată un comunicat transmis redacției Edupedu.ro de către un grup de profesori de sport, după discuții avute, luni, la Ministerul Educației, pe tema proiectelor de legi ale educației. Poziția contrastează cu decizia ministerului de a transfera decizia privind bursele către școli, dar cu cea care elimină în mare parte relevanța mediilor din gimnaziu, care nu mai sunt luate în calcul pentru admiterea la liceu.
- UPDATE Ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat, marți, pe Facebook decizia de folosire a calificativelor “Foarte bine / Bine / Suficient / Insuficient” pentru Educație fizică și sport, invocând numărul foarte mare de note de 10: “situația reală ne arată că mediile sunt distribuite pe 4 paliere, 10.00, 9.50, 9.00 și mai puțin de 9.00”. Detalii, la finalul articolului.
Mai mulți profesori de educație fizică și sport au avut consultări cu ministrul Sorin Cîmpeanu și alți reprezentanți ai Ministerului Educației, iar în comunicatul transmis redacției precizează că au cerut să se renunțe la calificativele de tip “Admis/Respins” sau Suficient-Bine-Foarte Bine în evaluarea elevilor și să se revină la sistemul de note. Actualul proiect de lege a învățământului preuniversitar prevede că la disciplinele Educație fizică și sport, Arte și altele ar urma să se acorde calificative de tip “Admis/Respins” (Art. 70.3 (f)).
Potrivit sursei citate, ministrul Cîmpeanu a precizat că notarea se va realiza cu calificative de tip Foarte Bine, Bine, Suficient și Insuficient, așa cum este prevăzut și la alte discipline precum educație muzicală, desen și religie.
Pe de altă parte, argumentele invocate, potrivit comunicatului profesorilor de sport, de către reprezentanții ministerului pentru a insista pentru evaluarea pe bază de calificative, în locul notelor, contrastează cu măsurile luate în privința burselor și a folosirii mediilor generale.
Potrivit sursei citate, “reprezentanții ministerului au acuzat notele foarte mari la disciplinele din aria curriculara Arte și Educație fizică și sport, note care cresc mediile generale elevilor de gimnaziu. Urmarea? Un număr mai mare de burse școlare de merit acordate elevilor. (…) Prin urmare, acordarea notelor mari cu scopul încurajării și stimulării practicării exercițiilor fizice, s-a întors acum ca un bumerang asupra profesorilor și generațiilor noi de elevi. Cu alte cuvinte, reprezentanții Ministerului Educației au concluzionat că numărul de burse de merit acordate elevilor este mult prea mare, sumele cheltuite pentru acestea sunt peste așteptările lor și au decis introducerea calificativelor la disciplinele pe care le considerau “răspunzătoarea” de creșterea mediilor generale, acestea nemailuându-se în calcul”.
Aceste argumente apar în condițiile în care, pe de o parte, media generală, care ar crește pe seama notelor la discipline precum cele din Arte sau Educația fizică, nu mai ar fi luată în calcul pentru admiterea la liceu. Potrivit proiectului de lege, doar media obținută la Evaluarea Națională va mai conta pentru admitere: “Art. 74 (10) Locurile din unitățile de învățământ liceal care nu au statut de colegiu național vor fi ocupate prin repartizare computerizată, pe baza mediei obținute la evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a din ariile curriculare limbă și comunicare, matematică și științe, organizată conform unei metodologii aprobate de Ministerul Educației”.
- În cadrul dezbaterilor pe tema proiectelor de lege, au existat propuneri – precum cea a profesorilor comunității Merito, ca media din anii de școală să fie luată în calcul, într-o anumită măsură.
Pe de altă parte, ministrul Educației a spus repetat că decizia privind bursele va trece la școli, acestea urmând să fie cele care spun cui și în funcție de ce criterii acordă banii. Acest lucru ar elimina pentru minister problema numărului mare de burse de merit, invocată în mod repetat, în ultimul an, de ministrul Cîmpeanu.
Într-o dezbatere organizată de PNL la sfârșitul săptămânii trecute, Sorin Cîmpeanu a explicat, între altele, mecanismul de acordare a burselor în funcție de “raportarea la realitate”, iar pentru performanță – de praguri pe care le stabilește școala:
- „Poți să dirijezi 90% din buget sau 80% pe partea socială și restul pe performanța școlară, dacă ești o școală care ai mulți elevi în dificultate. Dacă ești o școală în centrul Brașovului și nu se cere, poți să dirijezi 80% spre performanță. Te raportezi la realitate, la numărul de elevi care au nevoie. Cumva se prioritizează: întâi să acoperi bursele sociale și restul – performanței. Iar la performanță, poți să cobori până la 10 până la 9.50, până la 9.20, până la 8.70. Poți să cobori, e decizia ta. Ai libertatea să-ți faci politica de burse.” (pe larg, aici)
Marți, ministrul Sorin Cîmpeanu a scris pe Facebook, pe tema deciziei luate după discuțiile cu profesorii de sport: “Sunt foarte multe școli în care nu există nici măcar o medie diferită de 10.00 la aceste discipline (37 școli din eșantionul de 220 școli). Practic, situația reală ne arată că mediile sunt distribuite pe 4 paliere, 10.00, 9.50, 9.00 și mai puțin de 9.00. Fundamentat pe această situație reală, propunerea este de acordare a calificativelor pe 4 paliere: Foarte bine/Bine/Suficient/Insuficient”.
Anunțul de marți al ministrului Sorin Cîmpeanu și explicațiile pentru susținerea calificativelor Foarte bine – Bine – Suficient – Insuficient:
Foto: © Matimix – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
17 comments
Nu știu care este opinia actualului ministru al Educației Naționale cu privire la sistemul de notare la Ed. fizică, dar, dacă este același cu al d-lui Câmpeanu îi sugerez să ia act de atitudinea unui mare medic ardelean, supranumit Hipocrate al românilor- Iuliu Hațieganu! Fiind Ministru secretar de stat în Guvernul condus Nicolae Iorga, pentru faptul că nu i s-a aprobat un amendament cu privire la Ed. fizică, domnia sa a demisionat. Faceți la fel și veți rămâne pentru posteritate ca unul dintre miniștri care ați făcut ceva pentru educația fizică, iar notele, pe lângă faptul că sunt o măsură a valorii competențelor acumulate la un moment dat sunt și un stimulent pentru dezvoltarea competiției specifică lumii în care trăim!
Măăăăăăăăă, schimbați un sistem de notare care datează de peste 100 de ani pentru a corecta HG de acordarea burselor, gândită politic pentru a câștiga voturi??? De ce nu spuneți: la calcularea mediei generale pentru acordarea burselor nu se iau în considerare mediile din aria sau ariile curiculare . . . . . . .! De asemenea, bursele se pot condiționa și de media la purtare.
In Gimnaziu si Liceu disciplinele nu sunt MUZICA,DESEN ci, Educatie Muzicala si respectiv Plasica.Sunt materii educationale ,accentul este pe Educatie.Daca la nivel de minister nu se vede asta unde sa se vada?
Cica ar fi crescut numarul bursierilor din cauza mediilor prea mari de la sport, muzica si desen. Pai, fara note la materiile astea, nu vor mai lua bursă? La celelalte materii nu au avut tot medii de 9 si 10? Acolo nu s-au dat medii prea mari? Domnul ministru e chiar partinitor si constient de raul pe care il face. Aduce deservicii imense si irecuperabile invatamantului, de ca si cum dependenta copiilor de retelele de socializare nu ar fi deja suficient de toxică.
Ar trebui scoase obiecte precum religia, latina, franceza sau educatia tehnologica, nu desenul, muzica sau ed.fizică.
Consider că aprecierea unor discipline cu calificative constituie discriminare. Eu aş face în următorul fel pentru toate disciplinele:
A) Fişe de observare în clasele 0-2
B) Calificativele în clasele 3-6
C) Note începând cu clasa a şaptea
Mă refer la învăţământul de masă
O măsură proastă, având în vedere că România este printre primele locuri la numărul de copii care suferă de obezitate infantilă, ~40% dintre copii sunt obezi și îi vad mereu, cum se duc să își cumpere mâncare nesănătoasă. Trist!
Precedentul pare a fi fost creat.
De acum orice materie poate să intre pe listă și trecută la periferie (ca și percepție publică și implicit ca și mod de raportare a elevilor la aceasta)
Argumente care sfidează pedagogia (ce ironie, nu?) se vor găsi facil.
Am înfrânt! :<(
Vrajeala la greu cu salariile imense ale profesorilor. Nu sunteți in stare sa aplicați legea , ce sa mai vorbim de viitor.
Evaluarea reprezintă o componentă stabilă a procesului de învatamânt, având preponderent un rol reglator atât pentru activitatea de instruire a elevilor, cât si pentru îmbunătațirea strategiilor didactice. Criteriile de evaluare decurg din sistemul obiectivelor educatiei fizice de la un nivel sau altul.
Ca atare, criteriile trebuie să se adreseze tuturor obiectivelor și componentelor modelului de educatie fizică.
Obiectivul principal al educației fizice este acela de formare a capacității de practicare sistematică și independentă a exercițiilor fizice.
Sistemul de evaluare actual, vechi din 2007, nu este corelat cu prevederile actuale ale planului de învatamânt respectiv cu conținuturile programelor scolare, acesta fiind aplicabil în toate unitatile scolare, indiferent de conditiile avute. Astfel, profesorul, în procesul de evaluare la disciplina educație fizică a fost nevoit să ia în calcul barelul de notare, la care a adăugat tehnica însușită de către elev, plus progresul rezultat din urma testarii initiale și finale.
Profesorul de educație fizică a fost nevoit sa recurgă la acest sistem de evaluare în urma presiunilor notelor care contau la examene, și datorită schimarii atitudinii fată de mișcare a noii generatii. Elevul trebuie stimulat prin notă să faca mișcare, pană constientizează și până vede pe propriul corp rezultatele benefice ale practicării educației fizice.
Prin prisma experienței acumulate, fiecare profesor constată dacă este necesar să se schimbe ceva în sistemul actual de evaluare, daca acesta trebuie modernizat sau imbunătațit, dacă anumite teste nu corespund specificului disciplinei respective și să-l adapteze nevoilor elevilor.
Religia o pierdere de timp rămâne?Trebuie sa fie rotunjite veniturile popilor și preoteselor și așa doresc preafericitul securist și câmpeanu securist.
Sunt de acord ca Religia este o pierdere de timp (cu precadere la nivel liceal). La scoala copiilor mei mediile de 10 sunt in procent de 100% la acesta disciplina. La gimnaziu se mai face treaba, dar la liceu, elevii fac ce vor ei la aceste ore si au pretentia numai la medii de 10, altfel ameninta profesorul ca fac cerere de retragere, iar oamenii astia isi pierd painea. Dar ca se rotunjesc salariile popilor (sau “popeselor”), cu asta nu pot fi de acord! Popi care mai predau Religie sunt doar prin unele sate (unde nu se duc profesorii), in rest, nu am auzit, cel putin la noi in judet. Sunt profesori de religie si atat. Iar ca unele profesoare sunt si neveste de popi, asta e, trebuie sa aiba si ele un serviciu. Si, spre informarea dvs., exista destul de multe sotii de preoti care nu predau religia. De ce aruncati cu noroi aiurea daca nu cunoasteti realitatea?
Iar legat strict de tema discutiei, sunt total de acord cu calificative la aceste discipline la care nu exista medii sub 9, astfel media generala a unui elev slab sau mediocru crescand semnificativ si nefiind relevanta. Insa, as mai adauga aici Religia si Educatia Tehnologica.
Elena, daca nu citeam si comentariul dvs(cu care sunt total de acord) as fi crezut ca am intrat intr-un ospiciu si citesc rezumatele convorbirilor medicului curant cu pacienții.
>>calificativele de tip “Admis/Respins”
Cum or fi astea “de tip”???
>>Foarte Bine, Bine, Suficient și Insuficient
Mai putin traumatizant si mai motivant ar fi fost incepator, avansat si experimentat. Lumea este insa familiarizata cu sistemul asta sovietico-behaviorist care imparte lumea in destepti si prosti, suficienti si insuficienti.
Anyway, bine ca s-a dezamorsat si petarda asta. Probabil a fost pusa ca sa aiba senzatia profii ca se schimba ceva si cineva tine cont de parerea lor.
Procedati, va rog, la fel si cu discipline precum religia si limbile straine. Eu cred ca disciplinele de talent si vocationale nu trebuie notate cu note. Nu toti suntem inclinati spre muzica, poate nici auz muzical nu avem, nu toti stim sa pictam sau sa vorbim limbi straine sau sa mai stiu eu ce. Acestea ar trebui sa aiba dupa fiecare modul cate un calificativ si acestea sa dea o medie anuala. Si ar trebui toate uniformizate, nu unele cu admis/respins si altele cu foarte bine sau note. Cele de baza cu note, cele de care vorbeam cu calificative foarte bine.
Sunt multi care nu ai inclinatii catre limba romana, matematica, fizica, chimie. Multi care nu au inclinatii catre scoala. Toate disciplinele sunt importante , in scoala trebuie sa se asimileze informatiile de baza. Fiecare elev trebuie sa cunoasca cate putin din toate. Media generala sa reflecte suma cunostintelor si aptitudinilor sale.
Ha, ha, profesorii de sport erau criticați că erau prea exigenți, li se predica o notare „raportată la grup”, „la progres”, „la posibilități individuale” iar acum, ca să-i iasă socoteala, ministrul îi folosește ca responsabili pentru medii mari!!! Trist că am ajuns să lovim în discipline din cauza politicilor financiare. Revin și voi mai reveni cu întrebarea: așa procedează finlandezii?
Li s- a dat din nou profesorilor de tumbe puterea. In țările normale li se zice coach, antrenri, zi ze ocupă de pitecMtropii cRe nu stiu decat s fac tumbe.
Incă o cedare.