Calificatele la sport, muzică și desen au fost eliminate din proiectul Legii învățământului preuniversitar, obținut pe surse de Edupedu.ro. În proiectul lui Cîmpeanu, elevii erau notați la disciplinele menționate cu următoarele calificative: „admis” sau „respins”. Această prevedere nu se mai regăsește în proiectul de lege Deca.
„La disciplinele care fac parte din ariile curriculare „Arte” și „Educație fizică și sport” și la alte discipline stabilite prin ordin al ministrului educației, se acordă calificative de tip „Admis ”/ „Respins”, cu excepția învățământului vocațional, la care rezultatele evaluării se exprimă prin note de la 1 la 10 pentru profilul corespondent fiecărei arii curriculare”, conform art. 70 alin. (3) lit. (f) din proiectul Cîmpeanu.
În proiectul de lege Deca (art. 93 alin. 3), consultat de EduPedu.ro, rezultatele evaluării sunt următoarele:
„a) în învăţământul primar, cu excepţia clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine”, „bine”, „suficient” sau „insuficient”;
b) în învăţământul gimnazial, prin note de la 1 la 10;
c) în învăţământul liceal şi în învăţământul postliceal, prin note de la 1 la 10;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.”
FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Dispoziții generale privind evaluarea”
Informații de context
Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța în luna august că vor fi înlocuite calificativele „admis”/„respins” cu “Foarte Bine, Bine, Suficient și Insuficient”: „Reprezentanții Ministerului Educației au concluzionat că numărul de burse de merit acordate elevilor este mult prea mare (…) și au decis introducerea calificativelor la disciplinele pe care le considerau “răspunzătoare” de creșterea mediilor generale, acestea nemailuându-se în calcul”, comunica la acea vreme.
Reamintim că, în luna iunie, ministrul Educației propunea acordarea de calificative „admis/respins” la muzică, desen, educație fizică, în gimnaziu, ca o rezolvare pentru „goana după note”, în cadrul unei conferințe de presă la sediul Ministerului Educației. – Mai multe detalii aici
„Una dintre soluțiile pe care vă invit să le luați în calcul ar fi aceea a diminuării goanei pentru note prezentă mult prea mult, din păcate, în școala românească, părinții care vor mult prea mult note mari pentru copiii lor, pot să înțeleg că își doresc premii pentru ei, dar acest lucru s-ar putea rezolva, spre exemplu, dacă în gimnaziu nu am mai acordă note la discipline precum muzică, desen, educație fizică, ci am da calificative. Dând calificative cu „admis/respins”, o mare parte din această competiție, care nu este din spectrul competițiilor benefice, ar putea fi eliminată. Este o provocare pe care o lansez public”, a declarat atunci ministrul Sorin Cîmpeanu.
Consiliul Național al Elevilor a propus, în aprilie, desființarea notelor pentru Desen și Sport și înlocuirea acestora cu calificative. – detalii aici
În august 2020, problema introducerii de calificative la aceste discipline, între care era inclusă și religia, a fost pusă oficial la nivelul Ministerului Educației. EduPedu a publicat atunci în exclusivitate faptul că se pregăteau schimbări majore la gimnaziu, în noile planuri-cadru, prin eliminarea notelor pentru Religie, Muzică, Desen și Sport.