Calendarul de activități pentru introducerea disciplinei opționale „Istoria Revoluției din 1989 și a schimbării de regim din România” a fost publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 5.692 din 28 august 2023. Această disciplină va putea fi aleasă de către elevii claselor a XII-a și a XIII-a.
Până pe 11 septembrie trebuie să fie constituit grupul de lucru pentru elaborarea programei școlare, după cum se arată în documentul citat anterior.
Calendarul de activități este următorul, potrivit ordinului:
Constituirea grupului de lucru pentru elaborarea programei școlare, conform prevederilor Legii nr. 296/2022 privind introducerea disciplinei „Istoria Revoluției din 1989 și a schimbării de regim din România” și ale Metodologiei privind elaborarea și aprobarea curriculumului școlar — planuri-cadru de învățământ și programe școlare, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.593/2014 – Termen: 11.09.2023;
Elaborarea și aprobarea programei școlare pentru disciplina opțională „Istoria Revoluției din 1989 și a schimbării de regim din România” – Termen: 15.11.2023;
Elaborarea manualului, materialelor didactice și metodologiilor specifice, în format pdf, ce vor fi disponibile pe site-ul https://www.manuale.edu.ro/ – Termen: 31.07.2024;
Informații de context
Pe 4 noiembrie 2022 a fost promulgată legea care permite introducerea disciplinei „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România”, ca materie opțională, prin curriculum la decizia școlii, la clasele a XII-a, și a XIII-a.
Tot în noiembrie 2022, Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, spunea pentru Edupedu.ro că școlile pot include disciplina „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” în oferta de opționale pentru curriculum la decizia școlii, pentru anul școlar 2023-2024:
“Până la începutul anului școlar viitor, 2023-2024, Ministerul Educației se va îngriji să elaboreze această programă pentru materia opțională Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România. Este parte a pachetului de discipline opționale pe care Ministerul Educației îl pune la dispoziția unităților de învățământ.
Avem mai multe discipline opționale la curriculum elaborat la nivel de minister. Disciplina opțională presupune ca profesorul care propune acel opțional să întocmească dosarul de opțional și programa, și suportul de curs, dar fiind o disciplină la nivel național va fi ofertată de către minister și profesorii pot lua de acolo programa și suport de curs. Doar să-l predea la clasă. Școlile pot alege deja acest opțional în curriculum la decizia școlii pentru anul școlar viitor. Orice profesor de istorie poate preda materia, este până la urmă o parte a istoriei României”, explica atunci Florian Lixandru.
Potrivit legii, până la începutul anului şcolar 2023 – 2024, Ministerul Educaţiei va emite ordinul de ministru cuprinzând decizia de introducere a disciplinei, dar şi cu privire la programa şcolară, manualele, materialele didactice şi metodologiile specifice pentru disciplina “Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România”, aferente curriculumului la decizia şcolii, ce va fi adoptată şi publicată de Ministerul Educaţiei.
Condorm metodologiei din 5 februarie 2021, „curriculumul la decizia școlii (CDS) constituie un segment al curriculumului național, care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învățământ a propriului proiect curricular.”
Articolul 3 – „(2) Pentru învățământul profesional și tehnic, curriculumul la decizia școlii se numește curriculum în dezvoltare locală (CDL), conform art. 65 alin. (5) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.(3) CDL se organizează și se realizează conform unei metodologii specifice.”
Articolul 2 – „e) curriculumul la decizia școlii (CDS) reprezintă oferta educațională propusă de școală, în concordanță cu nevoile și interesele de învățare ale elevilor, cu specificul școlii și cu nevoile comunității locale, și se constituie atât din pachete disciplinare opționale ofertate la nivel național, regional și local, cât și din pachete disciplinare opționale ofertate la nivelul unității de învățământ;
f) curriculumul în dezvoltare locală (CDL), specific învățământului profesional și tehnic, constituie oferta educațională la nivel local, elaborată de unitatea de învățământ în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii;”
Foto: © Kantver | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Deci este la Decizia școlii? Pai sper sa decidă toate școlile ca nu au nevoie. Sau este ca și religia când începi liceul și te întreabă dacă optezi sa faci, și deși bifezi ca NU vrei, constați ca ești înscris și obligat sa o faci. Ma întreb cum calculează ministerul educației sa mai introducă încă o materie și încă una, fără a scoate nimic din programa. Cum este posibil sa ajungă copiii sa aiba 6-8 ore pe zi la școala, la care se adauga minim 2 ore de teme pe zi? In condițiile in care norma de lucru a adultilor este de 8 ore pe zi, nu contravine oare programul școlar niciunei legi? Si nu ne gândim dacă este sănătos pentru copii acest program, dacă ii va ajuta in vreun fel, ci doar la cum sa arătam in niște statistici cât de multe se învață in România. Păcat ca revoluția nu și-a atins scopul.