Inspectoratele școlare județene le pot solicita consiliilor locale și județene să elaboreze propuneri privind organizarea rețelei școlare în perioada 21-25 octombrie. Calendarul operațiunilor de organizare a rețelei școlare pentru anul școlar 2025-2026 a fost publicat în Monitorul Oficial pe 16 septembrie.
Până pe 8 noiembrie, primăriile sau consiliile județene trebuie să trimită la inspectoratele școlare proiectelor de hotărâre însoțite de rapoartele motivate cu privire la rețeaua școlară pentru anul școlar următor, prevede ordinul, care poate fi descărcat mai jos în articol.
Calendarul operațiunilor de organizare a rețelei școlare a fost aprobat prin ordinul ministrului Educației pe 11 septembrie și publicat în Monitorul Oficial pe 16 septembrie.
Calendarul operațiunilor de organizare a rețelei școlare, pentru anul școlar 2025-2026:
- Solicitarea de către inspectoratele școlare a propunerilor privind organizarea rețelei școlare de către consiliile locale/consiliile județene – 21—25 octombrie 2024;
- Transmiterea de către consiliile locale/consiliile județene la inspectoratele școlare a proiectelor de hotărâre ale consiliului local/județean însoțite de rapoartele motivate – 22 octombrie—8 noiembrie 2024;
- Transmiterea de către inspectoratele școlare la Ministerul Educației a rapoartelor privind modul de respectare a criteriilor de către unitățile de învățământ preuniversitar special pentru care consiliile județene au solicitat avizul conform – 23 octombrie—12 noiembrie 2024;
- Emiterea avizului conform de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar, respectiv de către Ministerul Educației – până la data de 18 noiembrie 2024;
- Transmiterea la Ministerul Educației a situațiilor în care nu au fost emise hotărârile consiliului local/județean de către unitatea administrativ-teritorială/consiliul județean – până la data de 17 ianuarie 2025;
- Transmiterea de către inspectoratele școlare la Ministerul Educației a rețelei școlare pentru anul școlar 2025—2026, în format electronic, scanat – 23 ianuarie 2025;
- Emiterea ordinului ministrului educației privind includerea unor unități de învățământ în rețeaua școlară pentru anul școlar 2025—2026, precum și organizarea rețelei școlare pentru anul școlar 2025—2026 din localitățile în care nu s-a realizat în totalitate procesul de organizare a rețelei școlare de către autoritățile administrației publice locale cu avizul conform emis de către inspectoratele școlare – 31 ianuarie 2025;
- Publicarea, pe pagina web, de către autoritățile administrației publice locale, a listei unităților de învățământ de stat, particulare și confesionale, acreditate/autorizate să funcționeze provizoriu, care organizează în condiții legi activități de educație în anul școlar 2025—2026 – 21 februarie 2025;
- Înregistrarea și soluționarea solicitărilor de modificare a structurii rețelei școlare aprobate pentru anul școlar 2025—2026, prevăzute de art. 8 alin. (2) din Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.800/2023 – 1 septembrie—15 octombrie 2025;
- Includerea în rețeaua școlară, pentru anul școlar 2025—2026, a unităților de învățământ de masă aflate în situațiile prevăzute de art. 8 alin. (3) din Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.800/2023 – Data începerii cursurilor—15 octombrie 2025.
Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar a fost aprobată prin ordinul 1130/14.XII/2023, care poate fi consultată mai jos.
Potrivit metodologiei, organizarea rețelei școlare se realizează în fiecare an, prin hotărârea consiliului local/județean, cu aviz obligatoriu din partea inspectoratului școlar județean și a Ministerului Educației.
În articolul 1 din capitolul I din documentul oficial, organizarea rețelei sociale este definită ca „procesul de aprobare a listei unităților de învățământ de tipul celor menționate la lit. e), în care se desfășoară activitate didactică și administrativă, după caz, cu precizarea relațiilor de subordonare dintre acestea, care urmează să funcționeze în anul școlar următor pe raza unei unități administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului București/unui județ, prin hotărâre a consiliului local/consiliului local al unui sector al municipiului București/consiliului județean”.
Concret, una dintre atribuțiile inspectoratelor școlare, conform regulamentului aprobat în 2011 și actualizat în 2015, este ca să adune date de la autoritățile școlare astfel încât să încadreze toată populația de vârstă școlară în unități de învățământ.
După cum se arată în metodologia pentru rețeaua școlară, acest lucru înseamnă revizuirea anuală a infrastructurii – clase, școli în care să existe formațiuni de studiu, în funcție de numărul de copii și nevoile locale.
Etapele organizării rețelei școlare sunt, după cum se arată în capitolul II, articolul 3, alineatul 3, următoarele:
a) „realizarea proiectului de rețea școlară de către consiliul local/consiliul județean sau de către primar/președintele consiliului județean;
b) transmiterea proiectului de rețea școlară, însoțit de un raport argumentativ privind structura rețelei școlare propuse să funcționeze în anul școlar următor, către inspectoratele școlare/Ministerul Educației, cu solicitarea de emitere a avizului conform, potrivit prevederilor legale;
c) transmiterea de către inspectoratele școlare/Ministerul Educației autorităților administrației publice locale (primarul și consiliul local, respectiv președintele consiliului județean și consiliul județean) a listei unităților de învățământ pentru care se acordă aviz conform, precum și a listei unităților de învățământ pentru care nu se acordă aviz conform (însoțită de un raport care conține motivele neacordării avizului conform și propuneri privind organizarea acestora);
d) aprobarea, prin HCL/HCJ, a rețelei școlare, pe baza avizului conform al inspectoratelor școlare/Ministerului Educației”.
Ordinul pentru aprobarea Metodologiei privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar poate fi consultat mai jos:
Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
….PS… păcat că sursele acestor date colectate nu sunt ” palpabile” ….. ar trebui ca toți părinții dintr un cartier “nou” … când cere oferta constructorului casei și “certificate” de informare de urbanism sa ceara și date despre oferta educațională ( cum sunt oferite și date despre celelalte ” utilități”). .:))) glumim, desigur…..
.
buna ziua!
Un subiect extrem de important… păcat că nu i se acordă atenția de către public .. cea cuvenita. De la această “rețea școlară” pleacă atât de multe probleme. Practic, când vb de rețea vb de resursele alocate educației .. discutam in fel și chip tot felul de lucruri de suprafață dar ratam discuția serioasa despre rețea, despre cum aceasta nu este suficient de densa, despre cum nu se asigura fiecărui copil dreptul lui fundamental de acces la educație , in componentele lui esențiale, despre inerția imensa a administrației in a adapta și dezvoltă rețeaua de unități școlare, despre penuria de “locuri” in scoli noi, ……acolo unde sub nasul administrațiilor locale au apărut cartiere imense, unde sunt foarte multe familii tinere s- au mutat și s-au trezit că au acces la toate felurile de rețele mai puțin la cea mai importantă…..locul unde își pot lăsa copilul că sa poată pleca liniștiți la joburile lor… cine e de vina? tinerii care au cumpărat case ? … sau administrațiile locale fără viziune?
au avut viziune administrațiile locale .. când au aprobat cartiere întregi imense fără o singura școală…..? Ce date sa cerceteze / colecteze / transmită acum?