În mediul rural și în orașele mici, sute de elevi talentați au transformat bibliotecile locale în laboratoare de codare, dezvoltând proiecte inovatoare pentru a îmbunătăți viețile din comunitățile lor. Printre acestea se numără o cutie inteligentă de medicamente, care alertează printr-o aplicație dacă persoana în cauză și-a luat la timp medicamentul și un semafor sonor dotat cu bariere. Aceste proiecte au fost prezentate la IQ Digital Summit în Craiova eveniment organizat de UPGRADE 100 și George, o inovație BCR, pe 28 martie, când patru adolescenți din CODE Kids au uimit audiența cu prezentările lor dinamice și entuziaste.
Alexia, Maria, Alin și Andrei au urcat pe scena IQ Digital Summit. Tinerii au venit la Teatrul Marin Sorescu din Craiova cu poveștile lor, care mai de care mai de impact pentru viitorul în care vor să trăiască. Au proiectat și scris linile de cod aferente fiecărei idei în proiectul CODE Kids, al Fundației Progres și el susținut de BCR. Speră cu toții să ajungă să-l pună în aplicare și să contribuie astfel la o viață mai bună în comunitatea din care fac parte – majoritatea din orașe mici și sate.
- Proiectul CODE Kids, lansat în 2017, reprezintă o inițiativă educativă care urmărește să promoveze programarea și științele (STEM) în rândul copiilor și tinerilor din mediul rural. Prin activități în bibliotecile publice, participanții își dezvoltă competențele digitale și contribuie la viața comunităților locale prin proiecte digitale inovatoare. Sub sloganul “Programează viitorul comunității tale”, programul a extins aria de acțiune începând cu 2021, formând primele cluburi de programare pentru copii și în afara spațiilor bibliotecare, sub îndrumarea voluntarilor din diverse domenii.
- Scopul programului este de a deschide noi perspective pentru copiii din medii defavorizate, cu vârste între 10 și 14 ani, stimulându-i să exploreze tehnologia și să vizeze cariere în acest sector. Fundația Progress, organizatoarea proiectului, aplică o metodologie de “învățare prin acțiune” pentru a forma competențe digitale pe termen lung în rândul tinerilor din zonele rurale și mic urbane.
- Până în prezent, programul s-a extins în 41 de județe și a implicat peste 3.000 de copii în mai mult de 300 de cluburi de codare, potrivit Cameliei Crișan, CEO al Fundației Progress.
Unul dintre proiectele dezvoltate în bibliotecă este un senzor de temperatură și umiditate, care permite preîncălzirea unei camere înainte de a fi folosită. Interesantă este ideea de la care au pornit copiii în crearea acestui proiect: pentru ca doamna bibliotecară să găsească căldură în momentul în care vine dimineața, în perioada iernii, la serviciu.
Alexia Benegui în vârstă de 12 ani face parte din proiectul Kids of Future de la Biblioteca Vladimir, din județul Gorj este cea care a prezentat această idee: “ideea proiectului a pornit de la distanța pe care doamna bibliotecară o parcurge în fiecare zi de acasă până la bibliotecă, iar iarna este cel mai de folos pentru că putem avea căldura dorită exact în momentul în care intrăm în bibliotecă, fără a trebui să mai așteptăm să se încălzească centrala. Proiectului i-am adăugat și un modul WiFi care ajută să controleze senzorul printr-o aplicație online. Toate aceste lucruri nu s-ar fi întâmplat fără ajutorul doamnei bibliotecare Anișoara Boca. Nu este doar o bibliotecară pentru noi, ci ca o mamă”, a spus Alexia.
Cum să ai grijă de plante cu ajutorul tehnologiei
“Pasiunea mea pentru robotică a fost inspirată de proiectul CODE Kids, iar timp de 2 ani am învățat despre programare și electronică cu ajutorul coordonatoarei mele Bianca. Crazy Coders a luat naștere în anul 2021, propunându-și să se dezvolte și să ofere fiecărui copil șansa de a-și dezvolta abilitățile în tehnologie”, a spus Maria Alexandra Stana, membru al echipei Crazy Coders din Turceni, județul Gorj.
Proiectul echipei sale este “perfect pentru a-ți dezvolta abilitățile în agricultură, fiind construit din materiale reciclabile, având avantajele de a-ți crește propriile plante în confortul casei tale”. Maria Stana spune că au dezvoltat un aparat cu ajutorul căruia se poate monitoriza printr-un sistem de irigare aplicat la distanță, temperatura, umiditatea și în sol și aer. Există și varianta uiți să uzi plantele și acestea sunt irigate automat când nivelul solului scade sub nivelul predefinit în program.
“Astfel va scădea riscul de eșec în creșterea plantelor, este creat mediul perfect pentru creșterea plantelor și este o opțiune ecologică fiind folosite materiale reciclabile pentru protejarea mediului înconjurător”, spune Maria Stana.
Panou cu afișaj LCD și semafor sonor cu bariere
Alin Gâscă are 15 ani, locuiește în orașul Țicleni, județul Gorj și este elev la Liceul Teoretic Tudor Arghezi din Târgu Cărbunești, în clasa a IX-a, profilul matematică-informatică. A fost Coder în clubul de coding Smart Kids Club din Biblioteca publică orășenească, iar acum este alumni în Fundația Progress. Spune că aceasta a fost „una din cele mai semnificative oportunități” pentru el și colegii lui.
“Am scris în CODE Kids fără să știu cum trebuie să fie scrisă orice linie de cod sau ce fac două piese din kitul Arduino când sunt unite. CODE Kids a devenit mai mult decât un proiect. M-a făcut un om mai bun, mai pregătit, m-a făcut să fiu mai încrezător în propriile puteri și oamenii din jur. Mi-a dăruit prieteni, prieteni alături de care am amintiri imposibil de uitat, oameni pe care mereu îmi va fi drag să-i reîntâlnesc”, spune Alin.
Alin a prezentat două proiecte: panou cu afișaj LCD și semafor sonor cu bariere. Proiectul a fost realizat cu ajutorul kit-urilor oferite de către Fundația Progress și cu imprimata 3D. Panoul conține două ecrane LCD, unul afișează informații referitoare la temperatură și umiditate, iar celălalt afișează data și ora.
“Semafor sonor cu bariere. Ideea pornit de la lipsa în oraș a acestor informații și a semafoarelor, necesitatea lor resimțindu-se mai ales în zonele aglomerate. În viziunea noastră le vedem amplasate în centrul orașului, în intersecția de lângă clădirea primăriei și instituția cea mai frecventate de către comunitate. În acea zonă se află și liceul”, a spus Alin.
Cutie inteligentă de medicamente pentru “bunicii noștri”
Andrei Eduard Valentin Petcu face parte din clubul CODE Kids “Călători în viitor” al Bibliotecii Comunale Câmpoia, județul Olt. Proiectul a fost implementat în localitate în 2021. Împreună cu colegii săi a realizat o cutie de medicamente inteligentă care notifică printr-o aplicație dacă cineva și-a luat la timp pastila corectă.
“Proiectul „smart pill box” este conceput de noi după doi ani de activități. Am ales să facem acest proiect pentru bunicii noștri, dar și pentru alte persoane care urmează un tratament cu pastile care trebuie luate la ore fixe. I-am văzut deseori îngrijorați pe părinții noștri pentru că nu știau dacă bunicii și-au luat medicamentele la timp. Noi am vorbit despre asta la club și am decis că o rezolvare la această problemă ar putea să fie tehnologia smart pill box. Oferă siguranță îngrijitorului că bolnavul și-a luat pastila la momentul potrivit. Proiectul nostru ajută persoanele cu probleme cronice de sănătate să trăiască cât mai independent posibil, deoarece îngrijirea pe termen lung nu se petrece doar într-un azil de bătrâni, ci chiar la domiciliul acestora, de către membri ai familiei”, a spus Andrei.
Senzorii cu infraroșu sunt programați să trimită informația către o aplicație. Detectează mișcarea în interiorul compartimentului. Supraveghetorul primește mesaj prin intermediul wi-fi pentru a ști că bolnavul și-a luat pastila din compartimentul potrivit la timpul potrivit.
„Ne bucurăm că am deprins abilitățile necesare pentru a prezenta astăzi proiectul în fața dumneavoastră. Totul a fost posibil cu ajutorul mentorilor, prin proiectul CODE Kids, care ne-au fost alături mereu și ne-au susținut în tot ceea ce am făcut”, a spus Andrei.
CODE Kids este implementat de Fundația Progress și în prezent, programul a ajuns în sute de biblioteci din 41 de județe. „Avem o prezență masivă în Republica Moldova și dorim să ne extindem și în alte țări”, spune Camelia Crișan, CEO al Fundației Progress. „Bibliotecile publice pot să servească o populație mult mai mare de copii decât aceea pe care o servim acum. La Dolj există un singur club CODE Kids, dar potențialul ca în județul Dolj să fie și mai multe cluburi CODE Kids există. Vă așteptăm să ne contactați.
Evident că toate acestea depind și de finanțatorii și de sponsorii programului pe care noi îi avem. Evoluția noastră este liniară. Ne-am dori ca din 2024, când avem peste 3.000 de copii, și peste 300 de cluburi, să ajungem la, de ce nu, 9.000 de copii și 900 de cluburi. Și cifrele pot să crească, pentru că există potențial”, spune Camelia Crișan.
Cinci dintre actualii membri ai Fundației sunt foști elevi care au descoperit CODE Kids în bibliotecile din localitățile lor și acum sunt și studenți la Universitatea Politehnica București.
“Dincolo de faptul că avem poveștile de succes și că deja copiii care au crescut în CODE Kids sunt deja colegii noștri în Fundația Progres și conduc departamentul tehnic, pe noi ne interesează să facem acele calcule ce le demonstrează companiilor, dar și autorităților publice cât de importantă este investiția pe care o fac în programul CODE Kids. Există o metodologie care se cheamă social return of investment, pe care organizația noastră a adaptat-o cultural pentru România și folosind datele pe care le strângem cu acribie în acest proiect, am reușit să demonstrăm că pentru fiecare leu investit în programul CODE Kids, impactul social pe care noi îl creăm la nivel comunitar este de 6,30 lei. Vrem să continuăm acest lucru atât prin lărgirea ariei geografice unde lucrăm, cât și prin creșterea numărului de copii.
Cred că următorul layer în educația copiilor este artificial intelligence. Noi avem un număr de copii care câștigă competențe de bază în programare, un număr mai mic dintre ei care câștigă competențe de robotică, iar vârfurile, cei care stau în programul nostru 3 ani deja. Iată, în al 3-lea an vor învăța sau vor deprinde și chestiuni legate de inteligența artificială.
Ne propunem să exportăm modelul. Cred că este unul dintre programele ușor de făcut în țările în curs de dezvoltare. Noi l-am pilotat în Republica Moldova. La un moment dat am avut o discuție chiar cu colegi din Guiana Franceză, am povestit despre programul CODE Kids și bibliotecilor rețelei de biblioteci publice din Indonezia”, a spus Camelia Crișan.
- Pe 11 aprilie, de Ziua Educației Financiare, marcată pentru al treilea an, s-au desfășurat cursuri de educație financiară în 58 de biblioteci simultan, dar și un eveniment la București, unde au venit 10 dintre cele 90 de bibliotecare care au participat la proiectul Școala de Bani din bibliotecă. Edupedu.ro a participat la unul dintre evenimentele din biblioteci, respectiv cel din comuna Conțești, județ Dâmbovița.
Mii de copii proveniți din mediul rural beneficiază de cluburi gratuite de programare și robotică în biblioteci publice, prin intermediul programului CODE Kids. Copiii fac cursuri de coding în bibliotecile publice și învață de la bibliotecari și voluntari cum să programeze.
Printre bibliotecile care fac parte din proiect se află și cea din Conțești, județul Dâmbovița. Ana Antohi este bibliotecara acolo și spune că proiectul CODE Kids a fost implementat în biblioteca orășenească de la Conțești în 2020, în pandemie.
“Proiectul le-a adus multe beneficii copiilor. Aceștia își îmbunătășesc competențele digitale, socializează, participă la concursuri de tehnică și știință. Activitățile acestea îi atrag foarte mult. Avem o echipă de începători și una de avansați anul acesta. Copiii vin și pentru a se împrieteni unii cu ceilalți”, a spus bibliotecara.
Una dintre elevele care a participat la cursul CODE Kids a spus: “Proiectul m-a ajutat foarte mult și când am mers la liceu, la orele de informatică”.