Pentru elevii care își doresc o certificare internațională a cunoștințelor de limba engleză, alegerea între examenele CAE (Cambridge Advanced English) și IELTS (International English Language Testing System) poate fi o provocare.
Într-un interviu acordat Edupedu.ro, Cristina Mocanu, profesor de limba engleză la Colegiul Național Costache Negruzzi din Iași, subliniază că diferența dintre cele două examene are de a face cu structura acestora, dar și cu scopul elevului și oferă un ghid pentru a înțelege specificul fiecărui examen.
Edupedu.ro prezintă ce ar trebui să știe candidații înainte de a lua o decizie, potrivit explicațiilor oferite de profesoara Cristina Mocanu.
Timpul de susținere a examenelor și diferențele de structură
„În termeni de structură, evident cele două examene sunt foarte diferite. Pentru că, altfel, n-ar exista mai multe opțiuni. Examenul CAE presupune 4 ore, iar IELTS aproximativ 3 ore. Timpul în sine e o primă diferență, ceea ce nu e neapărat relevant pentru un potențial candidat, pentru că nivelul de stres e același.
Diferența de timp vine și din diferența de structură efectivă a examenului. Sunt patru secțiuni la ambele – writing, speaking, listening, reading – doar că fiecare dintre ele sunt încărcate diferit.
Diferența cea mai semnificativă este la proba de reading, unde examenul IELTS presupune trei părți, iar CAE opt, pentru că acestea din urmă includ și partea de gramatică, de vocabular aplicat. Din acest punct de vedere, pregătirea pentru CAE presupune puțin mai multă atenție acordată regulilor de gramatică, unor anumite contexte de folosire a limbii, spre deosebire cea pentru IELTS, care presupune mai multe exerciții de lucru pe text, pentru a dezvolta competența de înțelegere, «reading comprehension»”, explică profesoara.
Probele de speaking și listening
„O altă diferență majoră este proba de speaking. Examenul CAE are patru părți, din care cel puțin două presupun interacțiunea cu un alt candidat, necunoscut anterior, cu care candidatul are de discutat o sarcină de lucru. De partea cealaltă, la examenul IELTS interacțiunea candidatului se desfășoară strict cu examinatorul, demonstrându-și competența de producere de mesaje orale și mai ales nivelul la care aceasta se manifestă”.
Listening-ul la CAE oferă o a doua ascultare, ceea ce reduce presiunea, dar pune la încercare atenția, potrivit cadrului didactic:
„La probele de listening, lucrurile sunt relativ similare. Sunt câteva diferențe care merită, însă, menționate. Una dintre ele ar fi faptul că tipurile de itemi pe care candidații trebuie să-i rezolve sunt diferite. În cadrul examenului CAE există și acea «temută» probă ce presupune realizarea a două taskuri în același timp. Practic, în timp ce asculți același material, ți se solicită să faci două sarcini de lucru diferite, respectiv un exercițiu de asociere și unul de completare. Mulți consideră această parte ca fiind cea mai dificilă a examenului. Însă, o altă diferență semnificativă, nu aș zice majoră, dar importantă, este și faptul că la CAE se ascultă de două ori înregistrarea, astfel încât candidatul poate să verifice, poate să modifice un răspuns anterior, pe când la IELTS nu poate asculta decât o singură dată, cu alte cuvinte, este «a one time thing» și atunci ce ai reușit să faci la această prima ascultare, așa rămâne”.
Writing-ul la CAE este ghidat pe format, în timp ce IELTS lasă loc pentru creativitate. Iar conținutul de la IELTS oferă două opțiuni: academic și general, în funcție de scopul candidatului, mai spune Cristina Mocanu:
„Mai avem partea de writing, care iarăși poate părea asemănătoare la cele două tipuri de examen. Diferențele vin însă din sarcina de lucru: la CAE aceasta este mai focalizată pe format, adică ți se spune clar că «ai de făcut un raport, un proposal, un articol etc.», pe când la IELTS trebuie să deduci din sarcina de lucru ce anume ai de scris, accentul punându-se conținut, fiind foarte importante ideile pe care le exprimi în scris, și nu doar formatul în care acestea sunt scrise.
Există în mod evident, și diferențe de conținut, nu doar de structură. Tocmai de aceea, examenul IELTS se și prezintă în două variante – academic și general.
Varianta IELTS Academic e mai mult concentrată pe viața de student, pe exemple sau sarcini ce includ vocabular din zona respectivă. La writing, de exemplu, la IELTS Academic ți se poate indica să scrii o scrisoare de intenție către o universitate, în timp ce la IELTS General, se regăsesc noțiuni mai «lumești», cu exemple din lumea reală și poți scrie o scrisoare de aplicație pentru un loc de muncă.
La CAE aceste conținuturi se suprapun, pentru că nu există două variante distincte de examen, cu toate că testele înclină spre partea academică. Este posibil ca la proba de reading, de exemplu, să întâlnim referințe mai generale, iar la writing să avem opțiuni care includ atât elemente din viața reală, cât și altele, din lumea academică. Avantajul pe care îl oferă însă examenul CAE este că poți alege, la această probă, variantele cu care te simți mai confortabil”.
Recomandarea de vârstă: Clasele X-XII sunt ideale pentru CAE sau IELTS
„Această dilemă reală apare abia la liceu. Personal, recomand să se ia o decizie asupra susținerii unuia sau altuia dintre cele două examene, nu mai devreme de clasa a X-a și evident, nu mai târziu de începutul clasei a XII-a. Această recomandare se leagă, pe de o parte, de nivelul de limbă, care crește odată cu vârsta și pregătirea, dar pe de alta, de nivelul de experiență pe care îl presupune o astfel de testare.
Din acest punct de vedere, se poate spune că IELTS necesită un nivel de experiență de viață mai extins decât presupune CAE. Sunt diverși itemi, la părțile de writing și reading, mai ales, unde candidatul are de interpretat diverse grafice, de corelat anumite informații. Până la o anumită vârstă, un elev nu este capabil să facă astfel de interpretări nici măcar în limba română, cu atât mai puțin în limba engleză, unde anumiți termeni necesari nici măcar nu fac parte din vocabularul de bază. Și atunci, probabil că întrebarea la care ar trebui să ne gândim înaintea unei alegeri este tocmai aceasta: Care e nivelul de experiență de viață, așa încât să putem rezolva sarcinile din cadrul examenului?”.
CAE poate fi accesibil și elevilor mai tineri, dar IELTS necesită abilități de interpretare și experiență, mai spune profesoara:
- „Apoi, tot acest context în care ne gândim la nivelul de experiență, de înțelegere și de adaptare la vârsta candidatului, am putea vorbi și despre complexitatea proceselor de gândire. Spuneam că structura examenului CAE urmărește un șablon, iar acest aspect face ca examenul CAE să fie accesat și de către elevi mai mici. În cazul examenului IELTS, nu mai poți doar să te antrenezi pentru a urma tiparul și atât, ai nevoie și de mental process.”
Punctajul diferă între CAE și IELTS: IELTS oferă un scor pentru orice nivel, CAE impune un nivel minim
„La examenul IELTS este clar faptul că evaluarea îți indică un nivel. Dacă tu ești la nivel A1, susții examenul și vei primi un punctaj. În urma acelui punctaj, vei obține acel certificat care atestă cunoașterea limbii engleze la nivel A1.
Examenele Cambridge, pe de altă parte, reprezintă, fiecare dintre ele, câte un nivel diferit din sistemul CEFR. Atunci când te hotărăști să dai examenul CAE, te afli într-una din următoarele două situații – fie ai susținut anterior celelalte examene (KET, PET, FCE) și firesc este să urci următoarea treaptă, sau, hotărăști de comun acord cu profesorul care te pregătește că ar fi momentul să susții un examen CAE”.
La CAE, eșecul de a atinge punctajul minim poate afecta validitatea certificatului
„Problema legată de examenul CAE apare atunci când nu întrunești acele 160 de puncte minime pentru nivelul C1 și evident, nu ai promovat. Primești un certificat care atestă faptul că ai obținut un nivel inferior, dar acel certificat nu mai este valid în nicio circumstanță – el atestă doar faptul că ai susținut examenul CAE (nivel de limbă C1) și că ai obținut nivelul B1 sau B2. Așadar, dacă optezi pentru examenul CAE, trebuie să să fii aproape sigur că-l și poți accesa. Evident că înainte de a începe pregătirea, poți, și este chiar indicat, să susții un placement test și să afli dintru început că «ar trebui să mă pregătesc pentru…».
În cazul examenului IELTS – și tocmai acesta este unul dintre motivele pentru care foarte multă lume optează pentru el – obții un certificat care atestă nivelul de limbă pe care îl stăpânești la momentul respectiv, după ce, petreci maximum două – trei săptămâni obișnuindu-te cu formatul și lucrând câteva modele de teste. Cu noțiunile și competențele pe care le deții, susții examenul și obții o certificare a acestora”.
Pregătirea pentru CAE durează mai mult; IELTS necesită familiarizare rapidă cu formatul
Cristina Mocanu a mai explicat pentru Edupedu.ro că „pentru CAE, pregătirea presupune un pic mai mult timp. IELTS presupune și experiență de viață, de raportare la diferite contexte, indiferent dacă optezi pentru varianta Academic sau General. Pot apărea, de exemplu, itemi care conțin diagrame ce reflectă, să spunem, situația numărului de angajați într-o companie. Pentru un copil de clasa a VIII-a, de exemplu, astfel de noțiuni nu sunt foarte familiare. Tocmai de aceea deseori părinții consideră că IELTS este un examen mai mult «pentru adulți» și au impresia falsă că elevii pot susține mai degrabă un examen CAE, oricând. Premisa de la care pornesc mulți dintre ei este aceea că elevul a ajuns în mod firesc la nivel CAE, după ce a trecut de testele din școala primară (Starters, Movers), de cele din școala gimnazială (KET, PET) și FCE (nivel B1, B2) și ajung să creadă că tot în gimnaziu se poate susține și examenul CAE”.
Riscul de supraevaluare: De ce elevii mai mici pot întâmpina dificultăți cu CAE, deși susțin examene similare
„Părintele trăiește cu impresia că trebuie să meargă până la capăt, că totul trebuie să aibă o evaluare finală, că «am ajuns, am luat certificatul și la revedere». Ceea ce însă părintele pierde din vedere, încurajat adeseori de presiunea grupului, este tocmai lipsa de experiență a copilului. Deseori avem de a face cu un fals nivel de limbă. Am avut situații în care copii de clasa a VIII-a sau a IX-a au susținut examenul CAE, au obținut punctaje de 180, sau 190, dar în schimb, în momentul în care au fost expuși unor contexte native sau puși în alte situații în care să folosească limba la nivel C1, au realizat că nu se descurcă în așa cum ar trebui. Tocmai din acest motiv le recomand tuturor să aștepte. Învățarea unei limbi străine nu presupune o cursă, ci presupune constant să crești”, a adăugat profesoara de la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași.
Valabilitatea certificatelor: CAE poate fi „pe viață”, dar nu este întotdeauna acceptat ca atare, atrage atenția profesoara:
„Mai intervine un aspect, pe care foarte mulți dintre părinți și copii îl iau în considerare atunci când decid să opteze pentru un examen CAE, și anume acela al valabilității. Încă de acum 8-9 ani, m-am confruntat cu situații în care elevi care obținuseră în clasa a VIII-a nivelul C1 la CAE, au fost nevoiți să susțină un nou examen pentru a-și completa dosarul de admitere la facultate în străinătate. Motivația solicitărilor de acest tip din partea universităților ține de faptul că orice certificat de limbă are o validitate implicită de doi ani.
Oficial, ceea ce rezultă și din felul în care este prezentat, examenul CAE este valabil «lifetime». Dar ceea ce nu se precizează însă este faptul că e valabil «lifetime», doar în anumite contexte. Multe facultăți din străinătate, precum și unele companii nu acceptă un certificat de limbă mai vechi de doi ani. Diferența între CAE și IELTS se estompează astfel din această perspectivă, IELTS fiind valabil, dintru început, doi ani calendaristici.
Ambele examene pot fi reluate, nu știu cât de mulți știu acest aspect, însă trebuie precizat faptul că istoricul examinărilor nu se pierde, de exemplu, dacă ai reluat IELTS pentru ca i-a expirat validitatea, vor fi trecute în evidență și certificatele anterioare.”
În România, CAE și IELTS pot fi echivalate cu proba de engleză de la Bacalaureat, dar sunt limitări de nivel
„În România sunt acceptate și echivalate ambele certificate cu Proba de verificare a competențelor la Bacalaureat. Echivalarea implică certificarea de către instituția de învățământ a nivelului obținut în urma susținerii unui examen lingvistic internațional. Avem de a face și cu o situație cel puțin hilară, în sistemul românesc. Dacă nu susții un examen internațional pentru a obține nivelul C1, dar tu ești totuși la nivel C1, statul român nu îți validează competențele ca atare. La proba de verificare a competențelor de la Bacalaureat nu poți obține decât un nivel maximum B2. Așadar, dacă vrei să ieși din sistemul de învățământ preuniversitar cu certificarea faptului că nivelul tău de limbă engleză este C1, singura opțiune pe care o ai este să susții un examen pentru obținerea unui certificat internațional. Evaluarea competențelor de limbă engleză, la Bacalaureat, se oprește așadar la nivelul B2. Și sunt copii, mai ales în colegii naționale, care obțin certificate Cambridge sau IELTS chiar și de nivel C2, deci mult peste nivelul anticipat de sistem.”
Recunoașterea internațională: CAE este preferat în UK și Commonwealth, IELTS în țările nordice
„În România, cum spuneam, oricare dintre cele două certificate este acceptat și validat. La nivel internațional, însă, sunt niște tendințe. În zona vorbitoare de limba engleză, în UK, chiar și în Australia și în toate țările din Commonwealth, unde evident că funcționează amândouă tipurile de certificat, candidații se îndreaptă preponderent spre CAE. Universitățile solicită uneori nu doar un certificat, indiferent de natura lui, ci și informații cu privire la activitățile legate de studiul limbii engleze desfășurate în perioada anilor anteriori de studii. Pe de altă parte, în țările nordice primul certificat menționat ca fiind necesar este IELTS – pentru admitere la facultate, pentru angajare, urmat desigur de CAE și altele. Unele instituții acceptă o multitudine de certificate. Scopul discuției noastre a fost comparația între cele două, însă există și alte examene, cel puțin la fel de importante – TOEFL, Michigan, etc. De obicei, în țările nordice și nu numai, pentru examenul IELTS, dar și pentru celelalte, punctajele pentru admiterea în universități trebuie să fie, în majoritatea cazurilor, corespondente cu nivelul C1”.
Potrivit profesoarei, există cazuri în care IELTS permite un scor mai mic decât CAE în unele universități:
„Examenul CAE trebuie promovat cu nivel C1, cum am discutat, dar există, de exemplu, și universități și facultăți care solicită un certificat IELTS cu un scor de minim 6 din 9, (6 echivalând cu nivelul B1-B2). În condițiile acestea, dacă susții probele pentru IELTS și constați că ai obținut nivelul B1, ți-ai îndeplinit sarcina. În concluzie, depinde foarte mult de scopul pentru care susții un examen.
Dacă ești interesat de zona de «humanities», cu orientare înspre aceasta direcție, atunci cu siguranță poți susține oricare dintre cele două examene și poți obține un scor care să răspundă nevoilor tale academice. Dacă te afli undeva în zona de mijloc, înclinat mai degrabă spre zona științifică, de STEM, atunci este recomandat să te orientezi către un examen IELTS, pentru că presupune o gândire mai aplicată, uneori chiar și calcule matematice, mult mai la îndemână. Alegerea ar trebui, așadar, să aibă la bază aceste criterii: vârstă, experiență și scop.”
Pregătirea necesară pentru CAE și IELTS și importanța alocării timpului
„Dacă ești la liceu, recomand să-ți aloci un interval de timp pe săptămână, pe care să ți-l dedici studiului individual. Este foarte important ca pregătirea pentru un examen de limbă engleză să fie o decizie de ordin personal: «Printre toate cele ce le am de făcut (voluntariate și școală și teste), am această oră sau o oră jumătate pe care eu o petrec cu mine făcând activități, pregătindu-mă». Evident că există tentația de a ne îndrepta spre meditații la limba engleză. Eu nu sunt persoana potrivită cu care să vorbești despre acest lucru, încurajez mai degrabă ideea de cursuri de limbă. Ideea de a merge la centre private de pregătire este validă, pentru că acolo ești testat inițial și te pregătești apoi cu un grup de nivel asemănător”.
„Pregătirea poate fi realizată și în acest fel și e utilă, din punct de vedere al interacțiunii cu alți oameni, preocupați de același examen. Mai mult, oferă și o structură pe care adeseori tinerii nu sunt capabili sau nu vor să și-o stabilească singuri. Participarea la astfel de cursuri de pregătire îi forțează să fie prezenți într-o zi, la o anumită oră, într-un loc în care se pregătesc doar la limba engleză, ceea ce evident îi ajută.
Acest sistem funcționează bine, mai ales pentru cei mici și tocmai de aceea centrele de pregătire sunt foarte populare. La nivel liceal, participarea la astfel de cursuri îi responsabilizează, gândindu-se că «trebuie să merg acolo, trebuie să mă pregătesc în fiecare săptămână» ș.a.m.d.
Eu consider însă, așa cum am spus, că ține mult și de pregătirea individuală. După ce ai studiat la școală un text interesant despre avioane, de exemplu, dacă ai într-o colecție de teste Cambridge un text despre un subiect similar, poți să observi ce diferă din punct de vedere al structurii, ce elemente de vocabular sunt comune, dacă diferă registrul și unghiul din care sunt relatate faptele sau sunt realizate descrierile, etc. Învățarea și pregătirea pentru examen presupun inițiativă și performanță individuală, mai mult decât de grup, pentru că până la urmă, în fața subiectului de examen întotdeauna ești singur”.
Unde susținem examenele de limbă și opțiuni de înscriere
„În primul rând, British Council este instituția care organizează examenele, cu sesiuni în fiecare lună și pentru unul, și pentru celălalt, poate pentru CAE intervalele sunt mai mari, dar pentru IELTS sunt uneori chiar și două-trei sesiuni pe lună. Examenele se pot susține fie «paper-based», în cadrul cărora scrii răspunsurile pe hârtie sau «computer-based», variantă pentru care optează din ce în ce mai multă lume, pentru că rezultatele sunt mai rapide, în câteva zile, în loc de săptămâni.
Există desigur și alte instituții acreditate care organizează și cursuri de pregătire și examene, inclusiv școli acreditate. Noi, de exemplu, am fost și suntem acreditați în continuare, deși n-am mai organizat examene în pandemie și în ultima perioadă. Există un număr minim de candidați pe care o școală trebuie să-i înscrie pentru a deveni centru de examen și o dată cu stabilirea unui parteneriat, ai dreptul, ca instituție, să organizezi examenele în spațiile proprii”.
Cum se face înscrierea pentru examenele de limbă și care sunt variantele de testare disponibile
„Primul pas pentru înscriere, dacă ești elev, ar fi evident să te interesezi dacă nu cumva școala ta organizează astfel de examene, pentru că sunt multe colegii, chiar și școli generale acreditate. Nu sunt centre peste tot, dar mai ales în orașele mari, cum este Iașiul, sunt destul de multe opțiuni.
Există, de asemenea, centrele de examinare private, care în ultimii ani s-au extins foarte mult, deci au nu filiale doar în marile orașe, ci și în cele mai mici. Nu toate examenele se pot susține însă la aceste centre private. Un examen precum TOEFL, de exemplu, se poate susține în doar două-trei centre la nivel național.
Există foarte multe resurse de pregătire accesibile online, gratuit, sau materiale publicate de diverse edituri. Sunt site-uri care oferă exemple de teste, organizate pe teme, pe nivel sau în funcție de competențe. Resurse există exagerat de multe, aș putea spune”.
În încheiere, a mai explicat profesoara pentru Edupedu.ro, decizia între CAE și IELTS trebuie să fie una bine fundamentată, în funcție de scopul fiecărui elev, de nivelul de cunoștințe și de experiența necesară pentru fiecare examen. „Învățarea unei limbi străine nu presupune o cursă, ci presupune constant să crești”, subliniază Cristina Mocanu. Elevii sunt sfătuiți să evalueze cu atenție fiecare variantă și să își planifice pregătirea astfel încât să aleagă examenul potrivit pentru obiectivele lor academice sau profesionale.
Despre profesoara Cristina Mocanu:
Cristina Mocanu este mentor, formator și profesor de limba engleză la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași. Absolventă a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, deține un masterat în Studii Americane și un doctorat în domeniul studiilor culturale, având o experiență didactică de peste 15 ani, pe parcursul căreia a conceput și coordonat numeroase proiecte de inovație educațională, cu o tematică ce variază de la performanța academică, responsabilitate socială, la digitalizare și educație media, în colaborare cu numeroase instituții și organizații non-guvernamentale, potrivit descrierii furnizate de aceasta.
Conform aceleiași descrieri, alumna a programului Fulbright Teaching Excellence and Achievement, profesoara are o experiență internațională relevantă, implementând proiecte educaționale sau beneficiind de stagii de pregătire și cercetare în Uniunea Europeană, Asia și Statele Unite ale Americii.
1 comment
C1 nu se ua cu punctaj de 160….