Cadrele didactice care vor să fie mentori nu mai au nevoie de titlul de profesor emerit, ci doar de gradul didactic I, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar

21.360 de vizualizări
Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com
Condiționarea cadrelor didactice care vor să devină mentori de titlul de profesor emerit nu este prevăzută în proiectul Legii învățământului preuniversitar. Concret, a fost introdusă o excepție prin care li se permite profesorilor care vor să fie mentori să aibă doar gradul didactic I, fără titlul de profesor emerit.

Proiectul de lege prevede că persoana care obține titlul de profesor emerit dobândește calitatea de mentor pentru formarea continuă a cadrelor didactice. Cu toate acestea, a fost introdusă o excepție care permite să fie acordată calitatea de mentor și cadrelor didactice care nu au titlul de profesor emerit, dar au obținut gradul didactic I.

Art. 181 – „(3) Persoana care obține titlul de profesor emerit dobândește calitatea de mentor pentru formarea continuă a cadrelor didactice, precum și recunoașterea unei expertize de către autoritățile și instituțiile de la nivel național și județean. Ministerul Educației poate solicita persoanei care deține titlul de profesor emerit, sprijin în activități desfășurate în teritoriu.

(5) Prin excepție de la prevederile alin. (3), calitatea de mentor poate fi acordată și personalului didactic de predare care a obținut gradul didactic I și care nu are titlul de profesor emerit, în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.”

Foto: Proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta Deca, februarie 2023

În proiect apare că profesorul emerit are prioritate la ocuparea unui post prin transfer/pretransfer și prioritate la ocuparea posturilor didactice, în condiții de medii egale. 

La art. 202 (5) este menționat că, „pentru personalul didactic încadrat pe post, care desfășoară activitate de mentorat, orele de mentorat se remunerează în sistem de plată cu ora, echivalent a 4 ore pe săptămână.

Norma este de 14 ore pe săptămână pentru profesorii care au gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat. Conform sursei citate, norma de 20 de ore pe săptămână este pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat.

Foto: Proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta Deca, februarie 2023

Actuala Lege a Educației prevede, la art. 243 (1), că personalul didactic care a obținut gradul didactic I, cu performanțe deosebite în activitatea didactică și managerială, poate dobândi titlul de profesor-emerit în sistemul de învățământ preuniversitar.

FOTO DOCUMENT Legea Educației Naționale 1/2011
Foto: legislatie.just

Legea Educației Naționale 1/2011 mai stabilește că persoana cu titlul de profesor emerit beneficiază, printre altele, de calitatea de mentor pentru formarea continuă a cadrelor didactice.

Tot în lege apare că „personalul didactic care desfășoară activitate de mentorat beneficiază de reducerea cu 2-4 ore/săptămână a normei didactice de predare-învățare-evaluare, în funcție de numărul de profesori stagiari coordonați; pentru personalul didactic încadrat pe post, care desfășoară activitate de mentorat, orele de mentorat se remunerează în sistem de plată cu ora”.

Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar
Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu
Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an sau un an și jumătate, pentru a putea preda elevilor, prevede proiectul legii Deca
Minimum 15 credite transferabile obținute prin cursuri de formare continuă o dată la 5 ani, condiție pentru profesori în proiectul legii Deca. Impactul formărilor va fi monitorizat la clasă, anunță ministra

3 comments
  1. Stimata d-na Ghimisi Diana,
    Se poate ca un fost cadru universitar, acum pensionar, sa fie mentor in invatamantul gimnazial? Am
    doctorat, diploma de merit si multa experienta didactica (inceputurile mele in cariera didactica au fost ca profesor de liceu) plus un curs de formator (mentor) in administratie publica organizat de U.E. Va multumesc.

  2. Ce mentor!! Rusinee! Sunt mentor, am gr. Did. 1, si avem practica pedagogica de 2 ori pe saptamana. Iar la salarizare, e praf in ochi. Sa stiti ca e O MARE RESPONSABILITATE, copiii si intreg personalul din gradinita, cadrele didactice se pliaza dupa orele practicantelor si al profesorilor metodisti. Si la plata avem 80 lei brut, bataie de joc… Sunt dezamagita. Eu o fac cu pasiune, am si gradatie de merit, dar motivatia nu mai exista la tineri. Desteptareaaaa! Chiar asa, 2 ore la salon sunt cateva sute si la noi, o cafea… Romania educata!! 😔

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inerția sindicatelor față de problemele angajaților din creșele preluate de Ministerul Educației. Cazul FSE ”Spiru Haret”: Pe partea de salarizare, în momentul de față, nu prea e nimic de făcut

O parte din angajații din creșele preluate de Ministerul Educației se confruntă cu micșorarea salariilor și schimbarea încadrării. Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, Marius Nistor, a declarat pentru…
Vezi articolul

Profesoara de limba română Mirela Tanc, câștigătoare a Global Teacher Award 2020: Bucuria elevilor mei mă mână pe mine mai departe / Pentru orele de acasă mi-am folosit și mai mult imaginația, creativitatea și ingeniozitatea

Profesoara Mirela Tanc de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea, județul Bihor, a fost anunțată drept câștigătoare a unuia dintre Global Teacher Award 2020, premii ce recunosc un profesor…
Vezi articolul

Ultima zi în care elevii rromi și cei cu cerințe educaționale speciale pot completa fișele de opțiuni pentru admiterea la liceu 2023 / Repartizarea pe locurile distinct alocate acestora se face pe 13 iulie

În zilele de 10 și 11 iulie, elevii rromi și cei cu cerințe educaționale speciale (CES) pot completa fișele de opțiuni pentru admiterea la liceu 2023, conform calendarului oficial. Repartizarea…
Vezi articolul