Cadrele didactice care au predat în străinătate vor putea să obțină gradele didactice I și II în baza vechimii la catedră acumulate în alte țări – proiect

0 vizualizări
Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Cadrelor didactice care au predat în străinătate li se va recunoaște vechimea la întoarcerea în România și vor putea să urmeze aceiași pași pentru obținerea gradelor didactice I și II ca profesorii care au obținut vechimea la catedră în România, prevede un proiect legislativ aflat în dezbatere la Camera Deputaților.

Proiectul prevede ca profesorii care au predat în țările cu care România are acorduri de recunoaștere reciprocă a diplomelor academice, să poată obține gradul didactic II în condiții echivalente cu cele din țară.

Singura diferență ar fi ca în locul evaluărilor periodice, acești profesori să fie supuși unor evaluări curente, eliminând astfel întârzierile care ar putea apărea în obținerea gradului.

„Prezenta propunere vizează recunoașterea vechimii la catedră acumulate în străinătate, sens în care se propune ca, pentru obținerea gradului didactic II, cadrul didactic care a predat în statele membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European, în Confederația Elvețiană și în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, precum și în alte state cu care România a încheiat convenții privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și titlurilor științifice, să urmeze aceleași etape ca orice alt cadru didactic. Singura diferență ar fi înlocuirea evaluărilor periodice cu evaluări curente, pentru a nu tergiversa obținerea gradului”, este menționat în expunerea de motive a proiectului legislativ.

În ceea ce privește obținerea gradului I, conform propunerii, inspecțiile școlare necesare pentru acest grad ar fi eșalonate pe parcursul unui singur an, în loc de patru. Această schimbare ar permite profesorilor care au predat în alte țări să obțină gradul didactic I într-un timp mult mai scurt, evitând necesitatea de a preda încă patru sau opt ani în România pentru a îndeplini aceleași cerințe.

„În cazul gradului didactic I, diferența ar fi reprezentată de eșalonarea inspecțiilor școlare pe o perioadă de un an, în loc de patru, oferind astfel posibilitatea cadrului didactic care a predat în respectivele state să obțină gradul fără a trebui să predea încă patru sau opt ani în sistemul de învățământ din România, urmând totuși aceiași pași ca persoanele care au obținut vechimea la catedră în România”, afirmă inițiatorul proiectului în documentul amintit.

Crearea unui cadru legislativ care să le recunoască experiența la catedră ar încuraja revenirea profesorilor în țară și valorificarea experienței lor în beneficiul elevilor și al calității învățământului, mai este menționat în motivarea proiectului.

„Românii care au predat în alte state, deși au dobândit o experiență valoroasă și competențe profesionale relevante, ce pot contribui semnificativ la îmbunătățirea calității sistemului educațional din România, sunt descurajați să se întoarcă în sistem, experiența lor nefiind recunoscută de statul român.

Permiterea persoanelor încadrate pe posturi didactice în învățământul preuniversitar din România să obțină gradele didactice I și II și pe baza vechimii la catedră acumulate în străinătate ar crea un cadru legal favorabil pentru atragerea și integrarea în sistemul educațional a acestor profesioniști calificați și experimentați”, este argumentat în expunerea de motive a proiectului legislativ.

Informații de context

Acordarea gradului didactic II semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui plus de profesionalizare, confirmat de rezultatele obţinute la probe special concepute pentru a pune în evidenţă valoarea adăugată achiziţionată în intervalul parcurs de la obţinerea definitivării.

Acordarea gradului didactic I semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui nivel înalt de maturitate profesională şi expertiză, care îl recomandă ca pe un generator de bune practici în mediul educaţional şcolar.

La momentul actual, persoanele care au ocupat posturi didactice în statele membre ale Uniunii Europene, din statele membre ale Spațiului Economic European, din Confederația Elvețiană şi din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, precum si din alte state cu care România a încheiat convenții privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor si titlurilor științifice, nu au posibilitatea de a obține gradele didactice în baza vechimii la catedră acumulate în statele respective, nefiind reglementată recunoașterea ei.



Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de ROMANIA TECH NATION

Robo Hackathon pentru copiii de gimnaziu, organizat de coordonatorul Festivalului de Film și Istorii Râșnov. Mihai Dragomir: Ne dorim să găsim copii talentați cu care să pornim un club de robotică, alături de companii care folosesc roboți industriali

Orașul Râșnov este unul dintre cele mai clare exemple ale efectelor pe care investiția în școală, grădiniță și creșă le are asupra dezvoltării locale. În iunie va găzdui primul concurs…
Vezi articolul

Evaluarea Națională va fi organizată în 2 sesiuni, în premieră. Iohannis: O a doua sesiune de Evaluare, cu începere din 29 iunie, va fi numai pentru copiii cu probleme medicale / La Bacalaureat, va exista o a doua sesiune în august, ca în fiecare an

Evalaurea Națională a absolvenților de clasa a VIII-a se organizează anul acesta, pentru prima oară, în două sesiuni. Președintele Klaus Iohannis a anunțat în urmă cu puțin timp că “Evaluarea…
Vezi articolul
subsecretar de stat la Educație

Anul acesta avem mult mai mulți profesori formați pentru predare online prin masterul didactic și prin programul PROF, susține subsecretarul de stat din Educație, Tudor Oprea / Niciun masterand nu a absolvit încă masterul didactic, iar proiectul PROF nu a început formările

Tudor Oprea, subsecretar de stat în Ministerul Educației a declarat într-o dezbatere online organizată de hotnews.ro că ”Anul acesta avem mult mai mulți profesori formați pentru predare online prin masterul…
Vezi articolul