Cadrele didactice care au predat în străinătate vor putea să obțină gradele didactice I și II în baza vechimii la catedră acumulate în alte țări – proiect

3.323 de vizualizări
Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Cadrelor didactice care au predat în străinătate li se va recunoaște vechimea la întoarcerea în România și vor putea să urmeze aceiași pași pentru obținerea gradelor didactice I și II ca profesorii care au obținut vechimea la catedră în România, prevede un proiect legislativ aflat în dezbatere la Camera Deputaților.

Proiectul prevede ca profesorii care au predat în țările cu care România are acorduri de recunoaștere reciprocă a diplomelor academice, să poată obține gradul didactic II în condiții echivalente cu cele din țară.

Singura diferență ar fi ca în locul evaluărilor periodice, acești profesori să fie supuși unor evaluări curente, eliminând astfel întârzierile care ar putea apărea în obținerea gradului.

„Prezenta propunere vizează recunoașterea vechimii la catedră acumulate în străinătate, sens în care se propune ca, pentru obținerea gradului didactic II, cadrul didactic care a predat în statele membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European, în Confederația Elvețiană și în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, precum și în alte state cu care România a încheiat convenții privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și titlurilor științifice, să urmeze aceleași etape ca orice alt cadru didactic. Singura diferență ar fi înlocuirea evaluărilor periodice cu evaluări curente, pentru a nu tergiversa obținerea gradului”, este menționat în expunerea de motive a proiectului legislativ.

În ceea ce privește obținerea gradului I, conform propunerii, inspecțiile școlare necesare pentru acest grad ar fi eșalonate pe parcursul unui singur an, în loc de patru. Această schimbare ar permite profesorilor care au predat în alte țări să obțină gradul didactic I într-un timp mult mai scurt, evitând necesitatea de a preda încă patru sau opt ani în România pentru a îndeplini aceleași cerințe.

„În cazul gradului didactic I, diferența ar fi reprezentată de eșalonarea inspecțiilor școlare pe o perioadă de un an, în loc de patru, oferind astfel posibilitatea cadrului didactic care a predat în respectivele state să obțină gradul fără a trebui să predea încă patru sau opt ani în sistemul de învățământ din România, urmând totuși aceiași pași ca persoanele care au obținut vechimea la catedră în România”, afirmă inițiatorul proiectului în documentul amintit.

Crearea unui cadru legislativ care să le recunoască experiența la catedră ar încuraja revenirea profesorilor în țară și valorificarea experienței lor în beneficiul elevilor și al calității învățământului, mai este menționat în motivarea proiectului.

„Românii care au predat în alte state, deși au dobândit o experiență valoroasă și competențe profesionale relevante, ce pot contribui semnificativ la îmbunătățirea calității sistemului educațional din România, sunt descurajați să se întoarcă în sistem, experiența lor nefiind recunoscută de statul român.

Permiterea persoanelor încadrate pe posturi didactice în învățământul preuniversitar din România să obțină gradele didactice I și II și pe baza vechimii la catedră acumulate în străinătate ar crea un cadru legal favorabil pentru atragerea și integrarea în sistemul educațional a acestor profesioniști calificați și experimentați”, este argumentat în expunerea de motive a proiectului legislativ.

Informații de context

Acordarea gradului didactic II semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui plus de profesionalizare, confirmat de rezultatele obţinute la probe special concepute pentru a pune în evidenţă valoarea adăugată achiziţionată în intervalul parcurs de la obţinerea definitivării.

Acordarea gradului didactic I semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui nivel înalt de maturitate profesională şi expertiză, care îl recomandă ca pe un generator de bune practici în mediul educaţional şcolar.

La momentul actual, persoanele care au ocupat posturi didactice în statele membre ale Uniunii Europene, din statele membre ale Spațiului Economic European, din Confederația Elvețiană şi din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, precum si din alte state cu care România a încheiat convenții privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor si titlurilor științifice, nu au posibilitatea de a obține gradele didactice în baza vechimii la catedră acumulate în statele respective, nefiind reglementată recunoașterea ei.



Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. de ce această facilitate pt dumnealor? Credeți că le este mai greu sa își ia un grad didactic decât să predea în străinătate?Sau credeți că o să lase vreunul dintre străinătatea cu peste 2500 E lunar,pt nici o mie de lei lunar la început aici???

  2. e valabil si pentru teacher assistants aceasta lege? si ei predau, dar unui grup restrajs sau copiilor cu nevoi speciale, doar ca nu fac planficari,stiu ca in Romania nu exista asa ceva; teacher assustant, in fel de pdofesor itinerant probabil…încă ceva, exista doar 3 sedinte cu parintii mari si late tot anul in uk, nu una pe luna, c la noi

  3. Interesant.In străinătate nu au grade didactice ,de aceea nici nu au asa ceva.Ai nevoie doar de un fel de Definitivat și în rest nu ii interesează. Ii interesează mai mult sa ai master,doctorat.

  4. In Romania sunt nenumarate anomalii legate de gradele didactice:
    – avem profesori cu definitivatul, autori de lucrari, studii, traduceri publicate, care trebuie sa se supuna unor inspectii facute de metodisti sau chiar inspectori de specialitate care nu au cercetat si nu au publicat in viata lor niciun articol, eventual doar opinii pe facebook;
    – avem profesori cu experienta in proiecte europene, cu contributii serioase in proiecte cu finantare internationala, care sunt supusi unor examene a caror bibliografie este depasita stiintific de 30-40 de ani, fara exagerare;
    – publicarea unui studiu, a unei traduceri care aduce la zi epistemologia didactica a domeniului ar trebui echivalata – fara alte formalitati exceptand cererea de echivalare – cu gradul I didactic. Adica, doamnelor si domnilor, cum sa dai gradul II sau I didactic cuiva care da examen dintr-o bibliografie expirata si realizeaza o lucrare de grad din compilari bibliografice fara valoare pedagogica si epistemologica … dar sa-l lasi cu definitivat pe unul care dovedeste creativitate si performanta in proiecte nationale si internationale ???
    Acordarea gradelor trebuie regandita in baza contributiei aduse in ultimii 20 de ani de activitate. Un metodist sau un inspector care nu a publicat nimic in ultimii 20 de ani, nu are rost sa detina functia. La ce foloseste Gradul I luat de un profesor acum 20 de ani, cand stim bine cu totii ca daca nu a mai cercetat si publicat nimic, cunoasterea pe baza careia si-a luat gradul e expirata demult! ???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liliana Preoteasa, Ministerul Educației: Nu putem să judecăm sistemul de învățământ pe baza rezultatelor de la olimpiadele internaționale / TIMSS ia în calcul nu doar rezultatele stricte ale elevilor, ci și contextul social-economic în care își desfășoară acești copii activitatea. Or asta, din nefericire, aș spune că noi nu prea facem

Sistemul de evaluare internațională TIMSS ia în calcul nu doar rezultatele stricte ale elevilor, răspunsul lor la itemii de evaluare, ci și contextul social-economic în care își desfășoară acești copii…
Vezi articolul
Vaccinare antigripală gratuită, elevi stau acasa

Numărul de cazuri de infecții respiratorii acute s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut, arată datele oficiale. Medicul Sandra Alexiu: Practic, omenirea a reluat răcelile de sezon după doi ani de pauză / Sfaturi pentru profesori și părinți

„Ne confruntăm cu o creștere a numărului de cazuri de afecțiuni respiratorii. Practic, omenirea a reluat răcelile de sezon după doi ani de pauză, specialiștii o denumesc datorie imunologică”, spune…
Vezi articolul