Ca elevii să poată studia „Istoria evreilor. Holocaustul” din toamnă, Ministerul Educației introduce derogări la Legea învățământului preuniversitar – proiect

3.775 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
La Legea învățământului preuniversitar vor fi introduse derogări, prin ordonanță de urgență, pentru ca elevii de liceu să poată studia disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” din anul școlar 2023-2024. Proiectul de OUG a fost pus în consultare publică de către Ministerul Educației. Amintim că programa noii discipline a fost deja publicată în Monitorul Oficial.

Noua lege a Educației prevede că disciplina va fi inclusă în planurile-cadru de liceu din anul școlar 2025-2026, iar Ligia Deca a anunțat că elevii vor studia „Istoria evreilor. Holocaustul” din această toamnă.

ART.II – „Prin derogare de la prevederile art. 248 alin. (29) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 disciplina școlară „Istoria Evreilor. Holocaustul” se include în planurile-cadru ale învățământului liceal ca parte a trunchiului comun începând cu anul școlar 2023 – 2024”, conform proiectului de ordonanță de urgență.

În nota de fundamentare se arată că „pentru punerea în aplicare a acestor prevederi legale au fost emise, pe data de 13 februarie 2023, 11 ordine de ministru pentru modificarea planurilor-cadru pentru liceu și introducerea disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” în trunchiul comun. De asemenea a fost aprobată Programa școlară aferentă disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”.

Modificarea noii legi vine și în contextul în care la concursul național de Titularizare 2023 au fost scose posturi pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”.

„După aprobarea acestor ordine de ministru, la nivelul sistemului de învățământ, au fost vacantate posturi didactice de predare pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” în vederea ocupării acestora în cadrul etapelor de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2023-2024 (Concursul național a avut loc pe data de 12 iulie 2023). Astfel că la acest moment cadrele didactice au la dispoziție conținuturile fundamentale de ordin teoretic, experimental şi aplicativ, precum și orientarea metodologică generală”, se arată în nota de fundamentare.

Programa a fost elaborată pentru 1 oră/săptămână, pe durata unui an școlar, fiind aplicată la:

  • clasa XI-a, cursuri de zi, învățământ liceal și profesional și învățământ liceal seral, filieră tehnologică;
  • clasa a XII-a, învățământ profesional special, învățământ special ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și învățământ liceal seral, filieră teoretică.

Proiectul de ordonanță de urgență:

Informații de context

Legea Învățământului preuniversitar prevede că noua disciplină se va studia din anul școlar 2025/2026, potrivit art. 248 (29), după cum a remarcat directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian, într-un interviu pentru RFI.

În luna martie a acestui an, Edupedu.ro a scris că planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, după ce disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va avea o oră în plus pe săptămână.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a amintit, cu ocazia Zilei Internaționale de Comemorare a Victimelor Holocaustului, că „începând cu anul școlar 2023-2024, disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul” va fi cuprinsă în planurile-cadrul ale învățământului secundar superior.”

Amintim că legea privind introducerea în programa școlară a studierii istoriei evreilor și a Holocaustului a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, în luna noiembrie 2021, după cum a scris G4Media.ro.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicată în Monitorul Oficial. Elevii de clasa a XI-a vor putea face un e-book și audiobook cu conținuturi precum „Povestea unei personalități” / Recomandări pentru profesori
Din toamnă, toți elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, anunță ministrul Educației
De ce este importantă studierea Istoriei evreilor și Holocaustului
Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
Istoria comunismului ca instrument politic. Institutul care studiază crimele comuniștilor sprijină propunerea din menționare a acestei materii în proiectul noii legi. Forul atribuie ideea liderului liberal Alexandru Muraru, angajat în campania pentru legile educației, fratele unui fost președinte al IICCMER / Propunerea fusese făcută și de o organizație independentă
Elevii din anii terminali de liceu vor învăța „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” ca disciplină opțională la decizia școlii, din anul școlar 2023-2024, potrivit legii promulgate de șeful statului
De ce este important studiul Holocaustului în școli? Marcel Bartic, profesor de istorie de liceu: Vorbim despre cetățeni români care au locuit lângă noi, au fost vecini cu noi, au fost colegi, nu de alt popor
“Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină obligatorie la liceu: Un proiect de lege aflat la Senat are sprijinul majorității partidelor și al Guvernului / Printre inițiatori: Sorin Cîmpeanu, care în cazul educației sexuale respingea schimbarea planurilor-cadru în Parlament
SONDAJ În ce a constat holocaustul în România? 35% dintre respondenți nu știu sau nu răspund la întrebare

7 comments
  1. Oră ilegală, nu are cum să intre în program când elevii trebuie să fac maxim 30 de ore pe săptămână. Sunt curios de cine din Israel este sponsorizată această oră.

  2. Inca o materie pe repede-inainte? Pentru aceeasi generatie careia nu ati fost in stare sa faceti manuale niciodata, asta nu va grabiti sa le dati….lucreaza dupa manuale care nu se reediteaza de 10 ani!!!! Am vrut sa cumparam manuale, pentru ca erau distruse si n-am gasit nicaieri, nici macar la anticariat!
    O materie separata este mult prea mult, nu suntem de acord! Cum spune si dl Zah, cred ca un capitol in istorie ar fi mai potrivit. In clasa a XI-a deja au materiile pentru care se pregatesc mai departe, la ce ii ajuta o noua materie care nu are nimic in comun cu profilul lor?

  3. Din punctul meu de vedere, este o decizie nelalocul ei, care arată în plus că, atunci cînd dorește, Ministerul poate grăbi adoptarea unor decizii, iar cînd nu dorește, tergiversează deciziile la nesfîrșit. Precizare: orice recrudescență a antisemitismului trebuie să fie combătută, am tot respectul, chiar multă iubire pentru poporul evreu (nici nu se poate gîndi și simți altfel, în interiorul lumii creștine), crimele odioase la care a fost supus, holocaustul trebuie cunoscute și respinse cu oroare. Dar momentele dramatice ale istoriei evreilor trebuie predate foarte serios ca secvențe importante în cadrul orelor de Istorie universală și națională. Ca și tot ceea ce ține de istoria noastră recentă. Nu are sens încărcarea programei școlare cu ore suplimentare de acest fel, în dauna unor materii formatoare tradiționale (în speță, umaniste), care că ar ajuta enorm la lărgirea orizontului spiritual al elevilor noștri. Obsesia schimbărilor inutile de curriculum nu provoacă decît haos în școala românească.

    1. Asa e ! Cand toata lumea cere de ani de zile adaptarea si descongestionarea programei, a planurilor-cadru etc, ni se spune ca nu se poate bulversa sistemul: sunt necesare studii, dezbateri, ‘pilotări’ timp ani de zile, un orizont de asteptare minim fiind 4-8 ani, zic ei.

      Cand, in ciuda unei opozitii sistematice, vehemente si aproape unanime (atat din partea tuturor celor interesati, cat si a expertilor) se introduc Saptamani Verzi si materii noi aproape peste noapte, observam ca nu e necesara parerea nimanui. Se ignora cu aroganta toate obiectiile si observatiile si nu se dezbate sau discuta nimic, nici macar de forma.

      Prin congestionarea suplimentara a programului din scoli, a programului elevilor si reactiile aferente -urmariti comentariile, doar- aceasta masura va sufla vant in panzele unei anumite formatiuni politice aflate oricum intr-o crestere ingrijoratoare, din pacate. Mi-e greu sa cred ca nimeni nu ia in considerare aceasta ipoteza. Sau poate vor o finala prezidentiala ca in anul 2000 si niste cetateni de bine lucreaza metodic in acest scop….

  4. Istoria holocaustului trebuia să fie introdusă ca un capitol în istorie, nu că materie de sine stătătoare. Tot ca un capitol în istorie ar trebui să se introducă istoria comunismului în lume și cu toate crimele făcute de așa zișii comuniști în lume și în mod special în România. Aceste crime nu se deosebesc cu nimic de crimele comise de nemți asupra evreilor. Istoria holocaustului face parte,în primul rând, din istoria evreilor, ei să și-o introducă că materie în școlile lor.Așa văd eu problema.Am transmis-o ministrului educației, în numele multor brașoveni, dar n-am fost luată în considerare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Cu toate riscurile, anul acesta am interzis, de exemplu, detașarea profesorilor în primul an de activitate. Asta nu înseamnă că după primul an încurajăm să se mute imediat

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „am introdus în metodologiile de mobilitate interdicția de a…
Vezi articolul

Reacție dură a părinților, la cazurile Caracal și Dâmbovița: Părinții cer Președinției și Guvernului o strategie națională cu aplicabilitate locală pentru creșterea siguranţei copiilor

Federația asociațiilor de părinți reacționează la modul în care gestionează autoritățile cazurile tragice de la Caracal și Dâmbovița și cer Guvernului să descrie “activitățile desfășurate de instituții pentru siguranța și…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu: Organizarea examenelor naționale și aprobarea curriculumului pentru clasa a IX-a, după ce vom avea planurile-cadru analizate, sunt problemele urgente. Elevii de clasa a IX-a e foarte puțin probabil să aibă manuale în toamnă

Pregătirea și organizarea examenelor naționale, precum și aprobarea curriculumului de clasa a IX-a, după ce vom avea planurile-cadru analizate și aprobate, sunt problemele urgente ale Educației, a declarat noul ministru,…
Vezi articolul

Ministerul Educației confirmă ca ARACIP a fost desființată de noua lege a Educației, dar susține că aceeași agenție „funcționează legal” în baza unui ordin de ministru

Ministerul Educației a dat o precizare Agenției naționale de presă Agerpres în legătură cu funcționarea Agenției Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, în condițiile în care Edupedu.ro a scris…
Vezi articolul

HARTĂ Tinerii de 15-29 de ani reprezentau 16,3% din populația Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2021. Ponderea lor va scădea la sub 15% până în 2050 / Regiunile care vor întineri și cele unde îmbătrânirea se va accentua

La 1 ianuarie 2021, tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani reprezentau 16,3% din populația totală a Uniunii Europene. Până în 2050, tinerii vor reprezenta 14,9% din populația…
Vezi articolul