Fiecare unitate de învățământ acordă burse conform propriilor interpretări asupra noului ordin de ministru care prevede criteriile, susține Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat. Reprezentanții tinerilor spun că au primit mai multe sesizări de la elevi și că a încercat să obțină clarificări de la Ministerul Educației, dar nu sunt băgați în seamă.
„Începând cu data de 17 ianuarie 2022, prima zi a celui de-al doilea semestru din anul școlar 2022, au intrat în vigoare noile criterii generale de acordare a burselor pentru elevii din învățământul preuniversitar, aprobate prin Ordinul ministrului educației nr. 5870/2021. Pe parcursul acestei săptămâni, elevii reprezentanți din toată țara au fost sesizați de zeci de elevi, părinți și profesori cu privire la faptul că există probleme de interpretare ale noilor prevederi legale în teritoriu și, astfel, fiecare unitate de învățământ acordă burse conform propriilor interpretări asupra noului ordin.
Consiliul Național al Elevilor a încercat în repetate rânduri să ia legătura cu reprezentanții Ministerului Educației pentru a solicita transmiterea unor clarificări cu privire la modalitatea de acordare a burselor școlare în teritoriu, în așa fel încât să fie oferite răspunsuri la întrebările legitime pe care o țară întreagă și le pune, însă Ministerul Educației evită dialogul cu reprezentanții elevilor pe această speță. Condamnăm cu fermitate atitudinea lipsită de interes cu care Ministerul Educației tratează subiectul acordării burselor școlare, deși reprezentanții acestei instituții trebuie să se asigure că actele normative sunt complet înțelese de persoanele responsabile de implementarea lor în teritoriu, înainte ca modificările legislative să intre în vigoare.
În acest sens, solicităm cu fermitate Ministerului Educației să transmită de urgență către inspectoratele școlare din țară și către toate unitățile de învățământ preuniversitar clarificări cu privire la modalitatea de acordare a burselor de merit și de ajutor social, în așa fel încât noile criterii să fie aplicate unitar”, susțin reprezentanții CNE.
Printre cele mai frecvente nelămuriri:
- clarificarea mediei în baza căreia se acordă bursa de merit în semestrul al II-lea al anului școlar, cu referință la anul școlar trecut sau la media primului semestru; explicarea sintagmei „revizuite semestrial”;
- bursa de ajutor social oferită elevilor din mediul rural, care sunt școlarizați într-o altă localitate decât cea de domiciliu nu este condiționată de venitul familiei, dar multe școli interpretează eronat această prevedere;
- elevii care nu s-au încadrat în primul semestru al anului școlar în criteriile de acordare a bursei de ajutor social pot solicita acest tip de bursă începând cu cel de-al doilea semestru, dar, de asemenea, acest lucru nu este clar stipulat și creează confuzii.
„În cazul în care modalitatea de acordare a burselor nu va fi clarificată în timp util, vom fi cu toții martorii unui haos generat exclusiv din vina Ministerului Educației, în care mii de elevi care ar putea beneficia de bursă ar putea fi privați de acest drept din cauza unor interpretări greșite ale prevederilor legale în vigoare”, mai scriu elevii în comunicat.
După ce ordinul de acordare a burselor școlare a fost modificat în mijlocul anului școlar, atitudinea Ministerului Educației la acest moment este absolut cinică – refuză să clarifice anumite aspecte lacunare, iar școlile decid după cum cred de cuviință, de frica unei inspecții a Curții de Conturi! Solicităm de urgență publicarea unui ghid accesibil pentru elevi, profesori și părinți, care să aducă lămuriri cu privire la acordarea burselor!, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.
Foto: © Oleg Dudko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.