Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că bursele sunt cea mai mare problemă pentru cadrele didactice, la început de an școlar. Amintim că un învățător, care face parte din Comisia de Acordare a Burselor (CAB), a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că „sunt unele lucruri care ne solicită competențe juridice, pe care noi nu le avem”.
„Dacă îi întrebați pe colegii din școli care a fost cea mai mare problemă acum, la început de anul școlar – bursele. Este o adevărată nebunie. Colegii noștri sunt exasperați. Da, dar dacă nu ar mai face ei treaba asta, ar trebui să preia serviciul secretariat. Păi nu se poate, este imposibil așa ceva. Ne învârtim pur și simplu în cerc. E o nebunie, e o nebunie întreagă. Și atunci mai vreau și rezultate, vreau calitate cu niște oameni care trebuie să îmi facă hârtii peste hârtii”, a precizat Marius Nistor.
- Edupedu.ro a scris că învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii.
Informații de context
Cererile pentru bursele de excelență, de merit pentru premii la concursuri și olimpiade și bursele sociale în anul școlar 2024-2025 s-au depus la secretariatele unităților de învățământ, conform procedurilor interne ale școlilor, până pe 3 octombrie. Termenul rezultă din calculul de 25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor, potrivit metodologiei-cadru de acordare a burselor 2024
Pentru bursa de excelență olimpică I sau II, elevul major sau părintele/reprezentantul legal al elevului minor, depune o cerere la secretariatul unității de învățământ, însoțită de o copie de pe diploma obținută, certificată pentru conformitate cu originalul la nivelul unității de învățământ, potrivit Art. 6 (4) din metodologia-cadru.
Actele necesare pentru bursa socială pe baza venitului mediu net lunar în anul școlar 2024-2025:
- cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitării, și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
- documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.
Actele necesare pentru obținerea bursei sociale pentru elevii cu unul sau ambii părinți decedați:
- cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
- documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.
Actele necesare pentru bursa sociala pentru elevii care provin din familii monoparentale:
- cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitării, și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
- documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.
Actele necesare pentru bursa socială medicală
Pentru obținerea acestui tip de bursă socială elevul major sau părintele/reprezentantul legal al elevului minor va depune următoarele documente:
- cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
- certificatul de naștere al elevului sub 14 ani sau actul de identitate al elevului care are peste 14 ani, după caz;
- actul de identitate al părintelui/reprezentantului legal al elevului minor;
- certificatul de încadrare în grad de handicap sau certificatul eliberat de medicul specialist (tip A5), cu luarea în evidență de către medicul de la cabinetul școlar/medicul de familie – acolo unde nu există medic școlar.
Elevii cu vârsta de până la 30 de ani înscriși în „A doua șansă” depun următoarele documente:
- cerere;
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitării, și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
- documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.
Până pe 20 octombrie, școlile transmit la inspectoratele școlare județene, ISJ/ISMB, prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse, sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie, urmând ca elevii să primească bursele la data de 20 noiembrie, conform metodologiei de acordare a burselor în anul școlar 2024-2025.
- Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă. Dacă data de 20 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia.
Ordonatorii de credite ai unităților de învățământ răspund de plata la termen a burselor, conform metodologiei-cadru.
Pentru anul școlar 2024 – 2025, cuantumul minim al burselor este:
- bursa de excelență – 700 de lei tipul II sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 de lei tipul I (sursa)
- bursa de merit – 450 lei/lună;
- bursa de reziliență – 300 lei/lună;
- bursa socială – 300 lei/lună;
- bursa tehnologică – 300 lei/lună;
- pentru mamele minore – 700 lei/lună
Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație ale unităților de învățământ în funcție de:
a) sumele alocate de autoritățile administrației publice locale;
b) alte venituri obținute potrivit legii.
Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.
- Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.
9 comments
Tot ce s a scris in comentarii mai sus este adevărat și toti profesorii din mediul rural au această pacoste pe cap. Eu, spre exemplu, am 24 elevi înscriși din care 21 se încadrează la burse sociale, monoparentale, medicale. Nu mai am putere să mă revolt. Singurul lucru ce l am făcut este că nu mai vreau sa fiu membru de sindicat. Nu mă reprezintă.
Am propus și la nivel înalt ca la școală să se dea doar de merit și olimpice iar celelalte la primăria unde are domiciliul familia, indiferent la ce școală au copiii și în câte localități. Nu aude nimeni, nu înțelege nimeni cât de bine ar fi pentru toată lumea…
Şi în universități e la fel. Secretarele sunt sufocate de aceste dosare de bursa socială deși nu au studii în drept sau contabilitate, dar trebuie să ia aceste dosare de burse, să se chinuie cu Patrimven, sunt întrebate de studenți cum să completeze formularele, ce sume trebuie trecute…care sunt venituri permanente, care sunt venituri impozabile…ce diagnostice scriu medicii…
Eu, profesor, am fost in comisia de burse!
°Am colectat de la elevi dosare (după ce am verificat componența lor și am explicat părinților rolul fiecărui document cerut in plus față de cele impuse de cererile puse la dispoziție de instituție- pentru a-și mări șansele de a obține bursa)
°Am evaluat dosare!
Nu ni s-a dat nicio decizie in mână ( nici inainte, nici după)- să vedem măcar cu cine suntem in comisie, pe cine avem ierarhic superior! Am auzit fel de fel de variante….
Am cerut să vină măcar unul dintre cei doi contabili ai liceului, să răspundă la multe dintre întrebările pe care le aveam!
Ni s-a spus că nu e niciun contabil in comisie, dar ( probabil in ,,mărinimia” sa) a scos unul dintre ei, prin aplicația Partiven, date de la ANAF! Pentru ca noi, apoi, să le coroborăm profesionist cu celelalte date din fiecare dosar!!!
Am citit, am tremurat, am studiat legislație, am sunat prieteni, cunoștințe – pe care i-am rugat să ne ajute – cât să nu facem pușcărie/să nu plătim bani din buzunar copiilor cu drepturi / să facem rău fără să vrem!
La întrebarea ,,De ce nu a pus directorul in comisie pe cei doi contabili ai școlii – anunțați nouă și care să lucreze transparent cu noi, profesorii?” se poate răspunde:
1.Nu-i pasă:
– de calitatea lucrării de sortare a dosarelor,
– de stresul acumulat de niște profesioniști puși să lucreze într-un domeniu în care nu au expertiză!
2.Contabilul cu care lucrează des, pe lucruri cu adevărat importante(….), e prea prețios ca să-și roadă nervii cu ceva…mult prea banal și de unde nu iese nimic pentru echilibrarea efortului!
3.Contabilul al doilea e angajat, dar nu te poți baza prea mult pe ce face el!
P.S. Intrebări degeaba:
•50% e un procent rezonabil pentru orice , inclusiv ptr. rata de angajare a unor profesioniști la stat, nu-i așa( vedem zilnic mai rău de-atât)?
•Ce mai înseamnă azi un profesionist pentru director?La ce-i folosește azi unui director un profesionist?
•Neprofesioniștii pot să fie valori :
– atât în ziua angajării (ce nu face omul la bucurie – mai ales nemeritată!!!),
– pentru o semnatură, parafă (de care sunt inconștienți deseori)???
•Care este măsura consecințelor umilirii unui profesor pus să facă ceva impotriva voinței lui, sub umbrela repetitivă a sarcinilor de serviciu – apropo, fără a le cunoaște anul acesta din fișa postului?
•Ce comportament al societății va produce acest tip de decizii?
•Dacă cei doi contabili au fost totuși in comisie și vor verifica fiecare dosar după noi, pentru acuratețe, iar noi am fost doar cobaii pentru a se vedea gradul de suportabilitate/ cât a rămas în fiecare din conștientizarea semnăturii personale, demnitatea funcției etc.?
•Dacă evenimentul a fost pus pe umerii unora pentru a fi împărțiți (pentru actualizare) angajații în două categorii: cei pe care ne putem baza și cei pe care trebuie să îi dam in continuare deoparte, căci nu și-au învățat lecția pupării condurului?
Ultima întrebare este mai ales pentru dl. lider sindical, la pachet cu urmatoarele:
Al cui lider sindical mai vreți să fiți?
Al cui lider sindical mai sunteți?
Sper că știți (ce nu știu directorii noștri când se autodefinesc lideri):
Există doar lideri adevărați și lideri falși!
BURSELE SOCIALE NU AU CE CAUTA IN SCOLI!!!!!!!!!!
cum băetu’ ăsta laudă și suferă numa’ după personalul didactic de predare, aș vrea să aduc în atenție că din listele alea de acte lipsește ceva important, adeverința de venit de la ANAF care trebuie printată din aplicația PATRIMVEN, de regulă este o singură persoană (din didacticul auxiliar, secretar/contabil) ce i se face un token de securitate pentru așa ceva. Acum, pe la liceele tehnologice unde foarte mulți se încadrează la mai toate tipurile, ai avea pentru o singură persoană să descarce pentru un aprox. 500 de dosare, veniturile pentru minim un părinte și orice altă persoană majoră din adresa de domiciliu. Așa că nebunia este pentru întreaga ȘCOALĂ nu numai pentru profesor, bă Nistorache!
Corect. Aveți dreptate. Munca cea mai grea în școala mea au făcut.o secretara și informaticianul.
Mai nou, chiar astāzi, īn calitate de diriginte ,am introdus īn SIIR beneficiarii de tichete sociale si membrii familiei acestora.Dar sindicatul mimează doar cā reprezintā interesele membrilor.Cotizația lunarā intrā salariul primit este pe măsură….dar nu a muncii sindicale depuse.Cu alte cuvinte facem baze de date către sts,că doar vin alegerile nu!
Nebunie e puțin spus.
La comisia asta am consumat mai multe ore (cumulat peste 10 zile de predare) decât pt pregătirea lecțiilor.
Și încă nu am terminat. Sunt peste 400 de solicitări de bursă.
Cele monoparentale, de venit și cele medicale sunt o tortură juridică si legislativă.
La cele medicale e cel mai rău. (MS nu vrea sa detalieze concret ce afecțiuni sunt clar încadrabile, medicii specialiști nu precizează un diagnostic specific ci doar in general adică nimeni nu își asumă.
Medicul școlii NU vrea să pună admis/respins pe dosar (oricum nu e angajatul școlii așa că nu ii pasă)
Apoi bursele de venit. Aplicația Patriven se blochează continu sau procesează zeci de minute comenzi banale. Iar ISJ ul deja cere raport numeric pe burse.
În tot acest timp d-nul Nistor pare in campanie electorală. Clămpăne ca un analist si atât.
Nene Nistor, stai lipit de ușa la Deca si nu pleci până nu modifică O.M. și nu trimite bursele sociale înapoi unde le e locul. La DAS si primării.