Bursa tehnologică, în valoare de 300 de lei se va acorda elevilor din învățământul tehnologic și se poate cumula cu cea socială și la alegere între cea de merit sau de excelență olimpică I / II, potrivit proiectului de ordin publicat pe 25 august, în dezbatere publică. Astfel, un elev care se încadrează în toate aceste situații poate primi până la 1300 de lei pe lună față de 700 de lei, cât primește pe actualul ordin de ministru. Până acum, acest tip de bursă se numea profesională, valora 200 de lei pe lună și se acorda elevilor din învățământul profesional. Aproape 100 de mii de elevi au primit bursa profesională în anul școlar 2021-2022. Schimbarea de nume a fost făcută în condițiile în care, potrivit noii legi a Educației apar liceele tehnologice.
- Noile criterii de acordare a burselor școlare, care au stârnit reacții vehemente din partea elevilor și părinților, dezbătute online de Ministerul Educației, joi de la ora 14:00. Înscrierile sunt deschise
Bursa tehnologică, introdusă din acest an școlar pentru elevii din învățământul tehnologic valorează 300 de lei pe lună, și reprezintă o “formă de stimulare a participării la învățământul tehnologic”, potrivit proiectului de ordin publicat pe 25 august, în dezbatere. În prezent acest tip de bursă se numește bursă profesională, este în valoare de 200 de lei și se acordă pentru elevii care învață în școli profesionale printr-un program social național. Practic, se modifică numele bursei și crește valoarea cu 100 de lei.
În anul școlar 2021-2022, au beneficiat de burse profesionale 99.342 elevi, potrivit raportului privind starea învățământului preuniversitar.
În prezent, elevii care primeau bursă profesională în valoare de 200 de lei aveau dreptul și la alegere între bursă de merit și performanță dacă se încadrau în ambele tipuri de bursă. Puteau alege bursa cea mai mare ca valoare, adică cea de performanță în valoare de 500 de lei.
De exemplu, un elev cu bursă profesională care se încadra să primească și de merit și de performanță, și ar fi ales-o pe cea de performanță care valora mai mult, putea primi lunar: 200 lei (tehnologică) + 500 (performanță), adică 700 de lei pe lună.
Acum, în noul ordin, bursa tehnologică se poate cumula cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit și cu bursa socială.
Asta înseamnă că același elev ar primi pe noile criterii: 300 de lei (tehnologică) + 300 de lei (socială) + 700 (bursă de excelență olimpică II, unde suma este fixă) / sau 450 de lei de merit, ceea ce înseamnă un total de 1300 de lei sau 1050 de lei.
În cazul bursei de excelență I sumele diferă și pornesc de la 750 de lei până la 3000 de lei, astfel sumele pot fi mult mai mari.
Cea de excelență olimpică se acordă în funcție de premiile câștigate la olimpiade naționale și internaționale și se stabilește pe baza salariului minim net în plată, care e 3000 de lei în 2023.
În plus, elevii pot beneficia şi de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritățile administrației publice locale. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.
Este vorba despre bursele care pot fi acordate în învățământul dual. Operatorii economici pot acorda o bursă care să valoreze cel puțin cel puțin valoarea acordată de stat. În acest an, fiind de 300 de lei.
Articolul 35, litera c) operatorii economici care asigură pregătirea practică a elevilor pot acorda o bursă, cel puțin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru învățământul liceal tehnologic și pot finanța alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor.
Prin noul proiect de ordin de ministru privind acordarea burselor elevilor, introduce și un nou criteriu de retragere a bursei tehnologice și care este menționat doar la acest tip de burse: “Dacă elevul a comis abateri disciplinare grave, care conduc la scăderea mediei generale la purtare sub nota 7 în anul şcolar precedent, bursa tehnologică nu se acordă în primele 3 luni calendaristice din anul şcolar următor”.
Pentru că noua lege a Educației prevede reorganizarea în liceele tehnologice abia în 2025-2026, în anii școlari 2023-2024 și 2024-2025, bursa tehnologică se acordă doar elevilor din învățământul profesional, inclusiv dual, nivel 3 EQF/CNC.
Potrivit articolului 248, alin 17, “începând cu anul școlar 2025-2026, clasele de învățământ tehnic și profesional, cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, care funcționează în cadrul școlilor profesionale și liceelor tehnologice, se reorganizează în cadrul liceelor tehnologice”.
Art. 16 – alin (3) Bursa de excelență olimpică I sau II nu se cumulează cu bursa de merit.
(4) Bursa socială se poate cumula cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit și cu bursa tehnologică.
(5) Bursa tehnologică se poate cumula cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit și cu bursa socială.
Bursa tehnologică se va acorda la propunerea dirigintelui în baza unor criterii.
Criterii de acordare
(3) Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul tehnologic de stat beneficiază de bursă tehnologică.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar particular şi confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:
a) burse de excelenţă olimpică I şi II (elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi, nivel gimnazial și liceal);
b) burse sociale, dacă sunt şcolarizaţi fără taxe (elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi, nivel primar, gimnazial și liceal);
c) burse tehnologice, dacă se încadrează în specializările şi condiţiile stabilite prin prezenta metodologie (elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul tehnologic).
Se exceptează de la prevederile alin. (3) cazurile de repetare a anului şcolar din motive medicale.
(5) Prin excepție, în anii școlari 2023-2024 și 2024-2025, elevii declaraţi repetenţi în învăţământul liceal, care optează pentru continuarea studiilor în învăţământul profesional, inclusiv dual, beneficiază de bursă tehnologică.
(6) Elevii care cumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa tehnologică pentru luna respectivă.
(7) În cazul în care atingerea sau depășirea pragului de 10 absențe menționat la alin (6) este în legătură cu motive medicale, elevul sau părintele/reprezentantul legal al acestuia va prezenta actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor, în termen de 7 zile de la reluarea activităţii elevului, în scopul restabilirii dreptului la bursă tehnologică. În situația în care, în funcție de momentul efectuării plății bursei tehnologice, nu a fost posibilă acordarea bursei în urma motivării absențelor din luna respectivă, plata acesteia se poate efectua odată cu plata burselor pentru luna următoare.
(8) Bursa tehnologică nu se acordă în primele 3 luni calendaristice din anul şcolar următor, în cazul în care elevul a comis abateri disciplinare grave, care conduc la scăderea mediei generale la purtare sub nota 7 în anul şcolar precedent.
(9) Abaterile menţionate la alin. (8) nu se referă la scăderea mediei la purtare din cauza absenţelor nemotivate pentru care se aplică sancţiunile precizate la alin. (6).
(10) Decizia de retragere a bursei tehnologice în situaţiile prevăzute la alin. (6) – (8) se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.
Elevii declaraţi repetenţi la finalul unui an şcolar nu beneficiază de bursa tehnologică pentru anul de studiu pe care îl repetă.
Despre învățământul tehnologic, în noua lege a Educației
(1) Învățământul liceal se organizează în licee teoretice, licee vocaționale și licee tehnologice și cuprinde clasele a IX-a-a XII-a pentru învățământul cu frecvență și clasele a IX-a-a XIII-a pentru învățământul cu frecvență seral și învățământul cu frecvență redusă.(2) În cadrul învățământului liceal funcționează trei filiere distincte:
a) filiera teoretică, cu profilurile umanist și real;
b) filiera vocațională, cu profilurile militar, teologic, sportiv, artistic și pedagogic;
c) filiera tehnologică, cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului.
Filiera tehnologică și filiera vocațională au o orientare practică și activitățile de predare/învățare/evaluare se pot derula, parțial, la potențiali angajatori sau instituții relevante cu care unitățile de învățământ au încheiate contracte de pregătire practică. În cadrul acestor filiere se organizează programe menite să dezvolte competențele necesare integrării profesionale ulterioare.
Transferul între filierele, profilurile și specializările din învățământul liceal se face începând cu anul școlar următor, în baza unor evaluări, în funcție de numărul de locuri existente, înainte de atingerea capacității maxime de școlarizare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
Finalizarea a cel puțin 3 ani în filiera tehnologică sau a 4 ani în cea vocațională sau teoretică sau în învățământul tehnologic special conferă elevului o calificare de nivel 3, conform Cadrului național al calificărilor, și acces direct pe piața muncii, în baza unor probe profesionale specifice sau a unui examen de certificare a calificării profesionale.
Elevii din filiera tehnologică pot continua studiile în cadrul aceluiași liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor.
Durata studiilor în învățământul liceal este de 4 ani, în conformitate cu planurile-cadru aprobate prin ordin al ministrului educației. Pentru formele de învățământ liceal cu frecvență seral și cu frecvență redusă, durata studiilor se prelungește cu un an. Organizarea și funcționarea învățământului liceal cu frecvență seral și cu frecvență redusă sunt reglementate prin metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului educației.
Absolvenții nivelurilor 3 și 4 de calificare dobândesc certificat de calificare și suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass.
Unitățile de învățământ în care se organizează filiera tehnologică sau vocațională a liceului sunt stabilite de DJIP/DMBIP, după consultarea autorităților administrației publice locale și, după caz, a operatorilor economici reprezentativi la nivel local/județean, având în vedere tendințele de dezvoltare socială și economică precizate în documentele strategice regionale, județene și locale elaborate și monitorizate de structurile parteneriale consultative: consorții regionale și comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social. Cadrul general de organizare și funcționare a structurilor parteneriale consultative pentru învățământul liceal tehnologic este aprobat prin ordin al ministrului educației.(15) Pregătirea prin învățământul liceal, filiera tehnologică, se realizează pe baza standardelor de pregătire profesională aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Centrului Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, denumit în continuare CNITTD. Standardele de pregătire profesională se elaborează pe baza standardelor ocupaționale aprobate de Autoritatea Națională pentru Calificări. Standardele de pregătire profesională se realizează prin consultare cu operatorii economici în situația în care nu există standarde ocupaționale actualizate.
Organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, după caz, modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării sunt reglementate prin metodologii specifice, propuse de CNITTD și aprobate prin ordin al ministrului educației, în urma consultării reprezentanților operatorilor economici și a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate.
Învățământul dual, în noua lege a Educației
Învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual este o formă de organizare a învățământului liceal și postliceal tehnologic în unități de învățământ de stat și/sau particulare pentru învățământul liceal, în școli postliceale cu personalitate juridică ori în colegii terțiare nonuniversitare care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, învățământ care se desfășoară pe bază de contract.
(2) Învățământul liceal tehnologic în sistem dual are următoarele caracteristici:
a) este organizat, într-un cadru unitar, de unitățile de învățământ sau la solicitarea operatorilor economici, a structurilor asociative interesate, respectiv camere de comerț, asociații patronale de ramură, de bresle sau asociații meșteșugărești, clustere, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică;
b) asigură o rută alternativă de educație și formare profesională, organizată pe bază de parteneriat și conform unor contracte individuale de pregătire practică, încheiate cu operatorii economici care își asumă ca responsabilitate principală pregătirea practică a elevilor;
c) operatorii economici care asigură pregătirea practică a elevilor pot acorda o bursă, cel puțin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru învățământul liceal tehnologic, și pot finanța alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor;
d) unitățile administrativ-teritoriale pot sprijini învățământul liceal tehnologic dual prin finanțarea unor cheltuieli de natura investițiilor, cheltuieli materiale, burse și stimulente pentru elevi și personalul din învățământ implicat, cheltuieli privind mobilitățile și cheltuieli pentru formarea profesională.
(3) Operatorii economici care încheie contract de parteneriat cu unitățile de învățământ care desfășoară învățământ liceal tehnologic în sistem dual, potrivit reglementărilor legale, beneficiază de facilitățile fiscale prevăzute la art. 22 alin. (1^1), art. 25 alin. (9), art. 28 alin. (3) lit. h) și i), art. 56 alin. (1^1), art. 62 lit. o^1), art. 68 alin. (4^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
(4) Elevii care au împlinit vârsta de 16 ani pot încheia contracte individuale de muncă cu timp parțial cu operatorii economici, conform prevederilor legale în vigoare. Activitatea prestată în baza contractului individual de muncă încheiat cu operatorul economic se echivalează cu activitatea de instruire practică, în conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.
(5) Persoanele fizice care desfășoară activități de tutorat, angajate de către operatori economici implicați în programe de învățământ tehnologic dual, beneficiază și ele de prevederile art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului muncii și solidarității sociale, al ministrului educației și al ministrului finanțelor.
(6) De prevederile alin. (5) beneficiază și elevii angajați de operatorii economici conform alin. (4).
(7) Condițiile specifice pentru beneficiarii menționați la alin. (5) și (6) sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educației, al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului finanțelor.
(8) Învățământul liceal tehnologic dual reflectă caracteristicile prevăzute la alin.(2) și se realizează prin:
a) încheierea contractului de parteneriat dintre unul sau mai mulți operatori economici sau între structuri asociative/un consorțiu de operatori economici, unitatea de învățământ și una sau mai multe unități administrativ-teritoriale, contract care stabilește condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților, precum și costurile asumate de parteneri. Contractul de parteneriat va acoperi cel puțin perioada celor 3 sau 4 ani de studiu;
b) încheierea contractului individual de pregătire practică dintre elev, părinții/reprezentantul legal al elevului minor, operatorul economic și unitatea de învățământ, contract care stabilește drepturile și obligațiile părților, prin care nu se pot limita opțiunile ulterioare de continuare a studiilor.
(9) În învățământul liceal tehnologic dual, tutorii de practică răspund, în condițiile stabilite prin contractul de parteneriat, de organizarea și derularea pregătirii practice organizate de angajator, realizarea evaluării elevilor practicanți, prin consultare cu cadrul didactic coordonator de practică, și inițierea, în colaborare cu acesta, după caz, a programelor de recuperare/măsurilor remediale/stagiilor suplimentare de pregătire practică. Responsabilitățile tutorelui și ale cadrului didactic coordonator de practică sunt incluse în contractul individual de pregătire practică.
(10) Organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării sunt reglementate prin metodologii specifice, propuse de CNITTD, aprobate prin ordin al ministrului educației, în urma consultării reprezentanților operatorilor economici și a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate.
(11) Structura curriculumului va asigura o distribuție echitabilă între activitățile de învățare‚ predare și activitățile de învățare prin muncă.