Bursa Ligia Deca pentru medii de 2, 3 și 4 – premieră istorică pentru educația din România

16.652 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
O premieră istorică pentru România se va înfăptui pe 15 noiembrie 2023, când mii de elevi cu medii școlare mici și foarte mici, adică cu note de 1, 2, 3 și 4, iau bursă de merit decisă direct de ministrul Ligia Deca. Fără precedent ca un ministru să premieze „pentru merit” corigența sau repetenția. Numele acestei burse acordate pentru 8.500 de copii care au sub media 5, medie echivalentă cu pragul de corigență, este legat ombilical de numele ministrei Educației. Un comentariu de-al său, de pe Facebook, este cel care a generat tot acest oximoron al burselor de merit pentru repetenți. Cu nicio explicație nu a venit Ligia Deca în săptămâna în care Edupedu.ro a dezvăluit că ordinul său consideră merit și premiază corigențele. Niciun cuvânt din partea ministrei liberale a educației pentru familiile și elevii care astăzi nu mai știu ce să-și fixeze ca obiectiv: în mandatul Deca e la modă repetenția? O tăcere la fel de mare ca egoul ministrei care șterge fără remușcări comentariile negative pe care le primește online de la profesori, elevi și părinți, dar care decât să-și șteargă sau să-și recunoască propriul comentariu greșit de pe Facebook, preferă să sucească mințile și valorile a mii de elevi cărora le transmite, pe bani, că notele de 1, 2, 3 și 4 cu care au intrat în liceu sunt „meritorii“. Asta fără a-i lua în calcul pe colegii lor cu note mari care nu mai înțeleg nimic.

Bursele acestea „de merit” pentru elevi cu medii de 1, 2, 3, 4 sunt acordate în anul școlar 2023-2024 doar pentru elevii de la clasa a IX-a, pentru că doar aceștia pot avea medii sub 5, pentru restul acest prag ar însemna că merg în toamnă la corigență sau chiar repetă anul. Premierea meritorie a elevilor cu note de repetenție a fost decisă printr-un ordin al ministrului Ligia Deca, ordin care aprobă metodologia burselor școlare. Chiar Deca a declarat recent, că „problemele care au apărut (…) sunt la clasa a IX-a unde, fiind învățământ obligatoriu, elevii sunt distribuiți și dacă au note mai mici decât 5. La alte clase nu apare această problemă, pentru că dacă există o notă sub baremul de trecere, nu trece în clasa următoare. Dar la clasa a IX-a avem această problemă, și eu cred că problema nu este neapărat bursa de merit, ci este cum ajung copiii la clasa a IX-a să fie repartizați cu note sub o notă de trecere, iar acolo ne gândim inclusiv la programe de tip remedial, adică acei copii care au performanță la Evaluarea Națională sub un standard acceptabil să aibă parte de o intervenție suplimentară ca să ajungă totuși la profilul absolventului”, a spus Ligia Deca.

Ministrul educației vine în fața societății și anunță, așadar, că decizia sa, cu impact valoric major, este întemeiată pe „credințe”, fără nicio analiză de impact, fără nicio cercetare educațională sau o minimă abordare statistică, pe date. Problema burselor de merit pentru note de 4 este, în logica ministrei care pune în operă România educată a președintelui Klaus Iohannis, nu că a fost asociat cuvântul „merit” cu pragul repetenției, al corigenței și al mediocrității, ci cu totul alta: „cum ajung copiii la clasa a IX-a să fie repartizați cu note sub o notă de trecere”. În condițiile în care chiar Legea Deca menține până la clasa a XII-a învățământul obligatoriu.

Cum s-a născut bursa de merit Ligia Deca, pentru medii sub 5?

Fără nicio analiză de impact și doar pe baza propriei păreri, având ca pretext propunerea Consiliului Național al Elevilor, susținută de mai multe persoane din ONG-uri satelitare Ligiei Deca, aceasta din urmă a propus în proiectul de lege a învățământului preuniversitar ca bursa de merit să nu mai fie dată pentru 30% dintre elevii unei școli, ci pentru 30% dintre elevii fiecărei clase, indiferent de medie. Asociațiile și companiile care au susținut că bursa de merit fără prag pentru 30% din elevii fiecărei clase „poate crește concomitent echitatea din sistem și motivația elevilor de la toate nivelurile și filierele” au fost: ARDOR, Teach for Romania, Asociația ROI, BRIO, Școala Questfield, Organizația Umanitară Concordia, Tineri pentru Tineri.

Asta în timp ce Avocatul Poporului trăgea un semnal de alarmă public, într-o scrisoare adresată ministrului Educației, Ligia Deca: măsura “nu va conduce, în opinia noastră, la diminuarea mediocrității prin educație și evaluare, dimpotrivă (…)”.

La acel moment lucrurile mai puteau fi reglate de metodologia de acordare a burselor, care în prima formă, pusă în dezbatere pe 25 august, prevedea că bursele de la clasa a IX-a se acordă pe baza mediei de admitere. Apoi specialiștii din Ministerul Educației au recomandat, pentru a nu exista anomalii, să fie acordate pe baza mediei generale de la finalul clasei a VIII-a, conform unui proiect în lucru obținut de Edupedu.ro.

Ce prevedea draftul de ordin de ministru obținut atunci de Edupedu.ro: „(1) Bursele de merit se acordă pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, după cum urmează:

a) 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, inclusiv elevii din clasa a IX-a și mai puțin clasa a V-a, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale; în situaţia în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinşi toți elevii cu medii generale anuale mai mari sau egale cu 9,50 atunci lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde şi pe aceştia”.

Momentul în care numele Deca s-a legat iremediabil de bursierii repetenți

Această prevedere ar fi rezolvat problema, pentru că niciun elev nu ar fi absolvit clasa a VIII-a cu o medie sub 5. Dar a urmat un act vizionar al ministrei Ligia Deca: a comentat pe Facebook.

A răspuns unui comentator pe 6 septembrie, precizând că pentru bursa de merit „se ia în considerare cu media de la examenul de admitere pentru clasa a IX-a”.

Sursa foto: Facebook.com/Ligia Deca

Nimeni din Ministerul Educației nu a mai putut întoarce această decizie luată de ministră pe Facebook. Conform surselor Edupedu.ro, din acel moment „a fost clar pentru toată lumea din Ministerul Educației că se va ajunge ca elevi cu medii de 1, 2, 3 și 4 să ia bursă de merit de 450 de lei pe lună, cot la cot cu olimpicii naționali și elevii de 9,50-10″.

Forma finală a metodologiei de acordare a burselor a fost aceasta, prin care media de admitere la liceu era cea care conta în acordarea bursei. Or, la liceu, oricine poate intra atâta timp cât sunt locuri disponibile în acea unitate de învățământ, liceul fiind parte a învățământului obligatoriu. Media de la Evaluarea Națională este folosită doar pentru ierarhizare, nefiind criteriu eliminatoriu la admiterea la liceu.

Edupedu.ro a semnalat atunci că meritul este transformat în mită electorală prin acea decizie, dar nicio reacție nu au avut ministra sau ministerul.

Se discută deja schimbarea legii

Săptămâna trecută, premierul Marcel Ciolacu a declarat că „nu poate fi acceptat în continuare” ca elevii de nota 2 să primească burse de merit:

„Am văzut situația total anormală prin care s-a ajuns ca elevii de nota 2 să primească burse de merit. Acest lucru nu poate fi acceptat în continuare. Am avut o discuție cu doamna ministru Deca și cu sindicatele din învățământ. Sperăm să avem cât mai repede o soluție prin care bursa de merit să reflecte performanța școlară și să fie o distincție foarte clară între bursa de merit și bursele sociale, care au destinație, în primul și primul rând, pentru a reduce abandonul școlar”, a spus Marcel Ciolacu.

Florian Lixandru, secretar de stat social-democrat în Ministerul Educației, a declarat pentru Agerpres chiar că s-ar discuta modificarea Legii educației pentru a repara „anomaliile” create de bursele de merit pentru 30% dintre elevii fiecărei clase.

Ligia Deca a transformat, sub umbrela România educată, meritul în mită electorală, doar printr-un comentariu pe Facebook, rețea despre care tocmai a explicat că este apărată de colegii din Minister care îi șterg comentariile negative înainte să le vadă, pentru ca ministra Deca să nu aibă „o zi proastă“.

Cele 8.494 de burse de merit „Ligia Deca” înseamna circa 3,8 milioane de lei pe lună, adică 38 de milioane de lei vor primi aceștia în anul școlar 2023-2024.


43 comments
  1. Am crezut ca doar Dancila e corijenta parlamentului dar vad ca și doamna Deca ii calcă pe urme.Nu poți sa nu-ti dai seama ca ai greșit și sa insiști în prostie doar dacă te au cu ceva la mâna și cânți cum îți zice partidul.Oricum rămân la părerea ca pe Dancila o ducea capul puțin mai mult pt ca s-a retras.

  2. Rusine!!!! ce facem cu bieti copiii ce au tras un an si au medie de peste 9, 80 dar la capacitate au luat doar 9, 42 din varii motive, stres, emotii si acum nu se incadreaza la bursa pentru ca nu au nota de 9.50,ce facem cu acesti copiii Dna Ministru]!!!!, ii demoralizam, iar in schimb premiem incultura??? Cum sa il
    ii mai incurajam pe acesti copiii de 9 daca se ia bursa cu media de 2??? Dna Ministru Deca as vrea tare mult sa ne explicati cum ati gandit aceasta metetoda! In continuare Rusinica!!!!

    1. Cand au facut greva profesorii, parintii nu au fost in strada sa conteste legea Educatiei. Acum am ajuns circarii Europei!

    2. Aveți mare dreptate , pana acum elevii clase a 9-a au luat burse le baza mediei generale din anul anterior acum aceasta femeie a făcut astfel încât copii care au luat medii între 8,5 și 9,5 care au intrat la licee bune sa nu primească bursa și sa primească cei cu medii de 2 și 3 . CINE ARE MEDIA SUB 8,5 NU SE POATE PUBE INTR-O OALA CU CEI CARE CHIAR AU ÎNVĂȚAT ȘI AU DEVOTAMENT FATA DE ȘCOALA IAR ACEST FAPT CA ACEASTA FEMIE DA BURSE DE MERIT PE NE MERIT CELOR CU MEDII ÎNTRE 1 și 5 ÎI DEMORALIZEAZĂ PE CEI PESTE 8,5 LA ev naționala și Peste 9,5 medie generală . ESTE STRIGĂTOR LA CER !!!!

  3. In ciuda tuturor tipetelor si insultelor revarsate aici cu nemiluita, daca stai sa judeci detasat, aceasta bursa acordata primilor 30% este, in realitate, foarte necesara. Clar, ar trebui separata de bursa de merit si eventual numita bursa de incurajare, dar nu trebuie in nici un caz eliminata. IMO meritul real il are copilul care se ridica deasupra conditionarii familiale si sociale. Se stie ca statutul social e cel mai important predictor al succesului scolar. Daca familia este interesata in educatie, copilul va reusi la scoala. (Asta e valabil in absolut toate societatile; foarte putine modele educationale reusesc sa-i ajute sistematic pe copii sa surmonteze handicap
    social! ) Copilul care arata interes pentru scoala si care reuseste sa fie la varful clasei sale in ciuda faptului ca provine dintr-un mediu total neinteresat in educatie are merite personale mult mai mari decat elevul care are 9.50 avand in spate toate resursele familiei sale. Universitatile din America dau prioritate unui elev cu 8 care vine dintr-o scoala unde toti au 5-6 in fata altuia care vine cu 9.50 dintr-o scoala unde toti au peste 9. Se stie ca acel elev cu 8 va reusi in viitor mult mai clar decat cel care vine cu o nota mai mare dintr-un mediu favorizat. E cat se poate de corect sa-i sprijini prin orice mijloace pe cei care se ridica cat de cat deasupra mediului din care provin. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca prin aceeasi masura ii stimulezi pe cei din bottom 70% sa munceasca mai mult pentru un obiectiv mult mai realizabil decat o medie de 9.50. Daca oferi acest stimulent indiferent de medie dai o motivatie in primul rand parintelui acelui copil sa-si sustina copilul in cariera scolara. Un parinte care isi trimite copilul la scoala si care isi motiveaza copilul sa invete este ingredientul cel mai important in a schimba ceva in invatamant si a mari promovabilitatea. E foarte important si sa separi aceasta bursa de incurajare de bursa sociala. Un elev dintr-un mediu defavorizat ar trebui sa poata sa aiba acces la ambele. Una are ca obiectiv eradicarea saraciei infantile, cealalta introduce valorea ascensiunii bazate pe merit si efort personal intr-un mediu unde ea nu este in mod natural cultivata. In timp, competitia care in mod automat se va instala pentru aceste burse va face ca anomaliile sa dispara si nu vor mai exista situatii in care aceasta bursa sa poate fi obtinuta cu medii extrem de mici. Daca separi bursa de incurajare de cea de merit nu o sa se mai simta insultati sau confuzati nici cei cu medii peste 9.50 si e toata lumea fericita.

    1. >> bursa acordata primilor 30% este, in realitate, foarte necesara
      Nu e treaba scolii sa rezolve problemele economice si sociale, in nici un caz al unei incompetente venita de pe santierul naval, cu un doctorat de 2 lei si un limbaj de lemn epic.

      Este treaba asistentei sociale sa dea ajutoare sociale si este treaba pedagogiei sociale sa creasca interesul pentru scoala. Doua sisteme care la noi sunt praf si pulbere. Asta nu inseamna ca jobul lor trebuie pus in carca scolii.

      Nu exista bursa de incurajare. E o bataie de joc care nu tine cont de stiinta.

      1. Sa oferi bursa, fara un prag al mediei, aia este pomana! Cine doreste bursa, se apuca de invatat, nu sta sa se bucure ca a intrat cu gloata in procentul de 30%…

      2. De care stiinta nu tine cont? Stiinta care iti arata ca factorul determinant pentru succesul scolar este statutul social, cea care iti spune ca daca parintii sunt interesati in educatie sansele copilului lor de a avea succes la scoala cresc semnificativ? Ai nevoie in acest moment in societatea romaneasca de orice masura care sa-i motiveze in primul rand pe parinti in a-si determina copiii sa-si dea silinta la scoala! A castiga suportul familiei ( in special al familiilor din mediile defavorizate!) de partea scolii este de departe cel mai important ingredient in reusita acestei reforme scolare! Marea transformare petrecuta in societatea post-comunista (rezultatul prabusirii pietei interne a muncii din anii ’90) a fost schimbarea totala de mentalitate in privinta educatiei: oamenii nu mai asociaza reusita scolara cu succesul in viata!! Si in perioada interbelica, si in perioada comunista chiar si cei mai simpli oameni de la tara isi indemnau copiii sa se tina de carte. Scoala era sfanta! In momentul in care oamenii au inceput sa castige mai multi bani prestand munci necalificate prin strainatate decat invatand si incercand sa obtina o slujba mai bine platita pe piata interna corelatia dintre educatie si succesul in viata s-a dizolvat. O buna parte din prabusirea scolii romanesti se datoreaza acestei schimbari de mentalitate la nivelul populatiei, o schimbare cu care este extrem de greu sa te lupti! Orice masura care ii va motiva pe parinti sa-si trimita copiii la scoala si sa performeze la scoala va avea un impact urias. La fel si orice masura care contribuie la satisfacerea nevoilor de baza ale copiilor. Experienta din US a demonstrat asta foarte clar. Reforma lui Obama initial s-a axat doar pe partea academica si a esuat spectaculos. De-abia cand au adresat si aspectele sociale (satisfacerea nevoilor minime de securitate, hrana, etc. in populatiile scolare defavorizate) au inceput sa obtina si rezultate. Vezi si Polonia unde eradicarea saraciei infantile a mers mana in mana cu ridicarea performantelor scolare si eliminarea aproape in totalitate a abandonului scolar. In realitate nu poti sa faci reforma scolara fara parinti interesati in educatie si fara asigurarea nevoilor de trai minime. Acestea sunt preconditii necesare. In SUA au observat ca acolo unde au adresate nevoile materiale de baza rezultatele scolare s-au imbunatatit imediat, chiar inainte de a implementa si schimbari la nivelul predarii. Toate masurile sociale dedicate eradicariii saraciei infantile nu sunt pomeni electorale. Ele chiar sunt necesare.
        In opinia mea, cei cu adevarat exceptionali din pdv academic (recunoscuti mai ales prin rezultate la olimpiade si nu prin notele de la clasa) trebuie rasplatiti prin burse de excelenta, ceilalti din top 30%, prin burse de incurajare. Rezultatele de la olimpiada sunt un criteriu mult mai obiectiv decat cele de la clasa fiindca sunt obtinute in conditii de anonimat, pe baza unor teste standardizate si cu un grad de dificultate mai ridicat decat ceea ce se preda la clasa; ele nu pot fi umflate la nesfarsit de catre profesorii de la clasa ca sa atinga un prag nominal, prag care inevitabil in timp va tebui ridicat tot mai sus! Daca vrei sa rasplatesti mai multi copii poti da aceste burse de excelenta si pentru rezultatele obtinute la olimpiadele locale. Mai ai si avantajul ca ii lasi pe copii sa se dedice materiilor care le plac cu adevarat. Nu ii fortezi pe toti sa mearga in directii care le sunt nefiresti si in care nu au cu adevarat sansa de a face performanta. Stres mai putin, elevi mai fericiti si progres sustinut intr-o zona de aptitudini reale! Pe olimpici poti sa-i rasplatesti diferentiat in functie de nivelul atins si pentru fiecare materie in parte la care participa. (Poate in timp reusesti si sa dispersezi populatia scolara mai performanta mai uniform si nu o canalizezi doar sepre cateva unitati de invatamant!) Din cei top 30% ar trebui intai rasplatiti olimpicii, iar restul pozitiilor neocupate (daca raman!) le rasplatesti prin burse de incurajare. Daca ai intr-o clasa 5 olimpici, iti raman 5 burse de incurajare. Daca ai 12 olimpici ii rasplatesti pe toti. Daca nu ai olimpici, pur si simplu dai ceva primilor 30%, daca au peste 5. Daca nu au peste 5, iti raman pozitii neocupate. Oricum, in timp, concurenta isi va spune cuvantul si pragul pentru bursa de incurajare sa va ridica si in mediile cele mai defavorizate. Esentialul este sa faci tot ce este posibil in a-i aduce pe elevi la scoala si in a-i interesa pe parinti in performanta scolara a copiilor lor. Dupa ce ai rezolvat chestiunile astea de baza incepi sa lucrezi si la tehnici de predare, la ridicarea nivelului profesorilor, etc.

  4. Nu pot crede, ce mizerie de conducere exista in tara asta… nu mai ai cuvinte de bataia de joc a lor fata de noi…. este un ministru de toata rusinea,
    D na Ministru, baiatul meu are media 9.30… fara meditatii in cls xI … la matematica informatica si nu are bursa….
    va intreb… nu e pacat de el….
    Pt ca vrea sa se descurce singur..

    1. Cine naiba pune toți incompetenții să ne conducă țară? Cum să nu stai să gândești puțin, la rece, o lege atât de importantă pentru sistemul de învățământ și elevi? Cum, 30% din elevii fiecărei clase să ia burse? Și mai ales la liceu? Unde repartizarea pe clase se mai face și în ordinea mediilor. Asta cred că a avut numai medii sub limita pragului de bursă(adică 8.50, cum ar fii normal) și acum se răzbună pe copiii care învață. Rușine ministra tufă de veneția. Că doamnă, nici nu se pune vorba să fie.

  5. O incompetenta,un copil cu 9.49 nu poate lua bursa că nu s a încadrat în cei 30%dar unul cu media 2 merită.. adevărul e că au muncit la fel de mult ambii elevi😠😡. RUȘINE!!!

  6. In loc să-și recunoască greșala și să-și asume incompetența, individa vine cu niște răspunsuri jalnice, grețoase, ne tratează ca pe niște idioți, afișând zâmbetul ăla tîmp în timp ce emite explicații inexplicabile. Vrea să termine ce a început Abramburica, adică distrugerea educației.

  7. E strigator la cer!
    Acordati bursele de merit ale copiilor cu medii sub 5 acelor copii care sunt discriminati si demoralizati de noua lege de acordare a burselor si totodata merita pe deplin sa fie motivati pentru reusitele lor la invatatura!
    Sunt copii cu medii peste 9 care nu iau bursa si doar ei stiu ca nu a fost asa simplu sa obtina acea medie anuala si acordati burse acelor copii pe care eu personal ii numesc interesati de cu totul altceva decat educatie…
    Nu imi puteam imagina ca se poate ajunge pana aici in invatamant…nici nu merita sa se mai investeasca in invatamant de stat in continuare pentru copiii cu medii sub 5…daca ei vor cu adevarat sa faca in regim cu taxa…investiti in valori acei bani nu in numar de elevi!

  8. Este inadmisibil ca un copil cu două premii naționale la concursuri nu olimpiade cum au dorit d- lor anul acesta, după sute de ore de studiat la matematică și fizică să ia doar bursă de merit. A învățat inclusiv în vacanța de vară,căci atunci a avut loc faza națională a unui concurs.A terminat anul școlar cu media 10, a participat la vreo 8 concursuri și olimpiade județene și naționale cu rezultate foarte bune și ia bursă de merit ca și alți elevi care nici nu-și fac temele….
    Rușine să vă fie!

    1. Hai lasa laudele, mai tot ridicam in slavi olimpicii aia cu parinti bankeri si doctori profesori si alti destepti. ce folos sa inveti atata? viitor bugetar la stat cu vreo 2 doctorate plagiate, viitor politician eventual.
      Alti copii lucreaza in vacanta de vara si chiar in timpul scolii, ei stiu ca scoala e inutila si nu ajuta ce inveti acolo si viata e dura si totul se invarte in jurul banilor.

  9. Demotivarea elevilor si a tinerilor, care invata si muncesc, a devenit politica de stat sub conducerea lui Klaus si Deca.

  10. O incompetenta!
    Pe adresa ministerului educației s au primit Foarte multe sesizări și totuși nu s au luat in calcul.s a trezit acum Ciolanu sa remedieze problema…… i a trebuit 2 luni.

  11. Aș fi curios cum arată fișa postului pentru angajații din minister care șterg comentariile negative la adresa doamnei ministru. Cum este formulată această responsabilitate. Cum este definit comentariul dezirabil și ce criterii sunt folosite pentru a-l identifica pe cel indezirabil. Ce standarde sunt folosite. Dacă ar fi folosite cele de la burse, omul nu ar trebui să facă mai nimic. Mă tem însă că împlinirea fanteziei minciunii, de a sta departe de adevăr, presupune multă transpirație. În numele acelei transpirații inutile, plătită din bani publici, doamna ar trebui să fie demisă.

  12. Fereasca Dumnezeu de asa incapabili!
    De ce nu o dati afara? Ca mai vine si cu alte modificari care afecteaza invatamantul!
    Trebuie data in judecata!

    1. Să o dea afară cine? Președintele, partidul care o susține, guvernul ale cărui criterii de “angajare” sunt șmenurile politice? Sau poate poPulaȚia adormită, ca să nu spun îndobitocită…. Nu văd pe nimeni protestând în stradă de ani de zile… iar la marșurile profesorilor n am văzut Bucureștiul să se solidarizeze și să iasă, așa vreo 500 de mii măcar. Pot face pariu pe viața mea că aceeași amorțeală bolnavă va dăinui indiferent de mizele și mizeriile pe care le vor face guvernanții, parlamentul și cine dracu’ va mai fi pe la timonă.
      Hai, la somn cu noi că la asta ne pricepem cel mai bine.

  13. Asa si-au creat si comunistii baza de putere: cine era mai rasarit era etichetat “chiabur” si era multumit daca scapa cu viata, iar conducerea satelor, comunelor si a tarii, in general, a fost data celor mai neproductivi membri ai societatii ca, vezi Doamne, ei au fost oprimati.
    Cam in directia asta merg toate schimbarile recente, nu doar in invatamant.

  14. Am trait s-o vad si pe asta. Gelu Duminica la TV facand apologia morcovului si comparand haosul romanesc cu reforma coerenta din anii 50 – 70 din Irlanda.

    In primul rand irlandezii au reformat economia. Comparati reformele irlandeze cu reformele telectualului Ciolacu de Buzau cu pantofi de 1500 dolari. Reformele din economie au continuat in educatie. Guess what, irlandezii au folosit o abordare top-down pentru reforma nu o mizerie down-top marca Dulap & Deca.

    Duminica, sociolog de meserie, se face ca nu intelege interactiunea dintre sistemele complexe economic si educatie?!? Pfff.

    Irlandezii au facut o reforma curriculara si au extins educatia tehnica. In urmatoarea etapa liceul a devenit gratuit, fara taxe. Asa a ajuns educatia lor de top si a noastra in groapa.

  15. Dati afara ministra din Minister! Pur si simplu!
    Luati-i biroul, scaunul, calculatorul, cardul de acces si telefonul, ca nu le merita.
    Tineti de usa cand vine la minister, sa nu poata sa intre, caci face mult rau statului român.
    Daca angajatii ministerului o vor opri sa mai faca rău institutiei si țării, vor fi eroi.

    1. răul s a făcut deja .. doi trei ani trebuie ca sa se pună in ordine harababura asta. incep sa l regret pe cîmpeanu. m am bucurat ca a plecat , gandind ca se va face ordine in plagiate. SI ce sa vezi , mai nou , scolile doctorale isi dau cu părerea in propria ograda. adica mai rău decât era. SI doamna asta nu a scos o lege care sa nu trebuiască modificata. a se vedea bursele doctorale marite numai la anii 3,4 ptr ca 1,2 nu s la ea in parohie. a corectat pe urma .. repet il regret pe Câmpeanu.
      degeaba ii iei scaunul duamnei . vine cu altul deacasa și se proțăpește in fața ministerului . aduce o masa plianta și dă legi in continuare dupa cum i se dictează din casca.
      p.s. o regret și pe dăncila . avea coconeta aia oleacă de ștaif cât timp ținea gura închisa ..

  16. Bursa nu poate fi considerată de merit decât dacă este peste 9. Sub această medie poate fi vorba doar de bursă de studiu. Acum se vorbește doar de elevii cu medii sub 5. Dar cei cu medii în intervalul, să spunem, 5-8 sunt merituoși, iar cei cu medii 9- 9, 49 nu sunt( cu referire la cei care nu se încadrează în procentul de 30%)? În unele clase gimnaziale, ce au colective mici, sunt și elevi care în anul școlar 2021-2022 au fost repetenți și acum iau bursă de merit. Bineînțeles media în anul școlar precedent este între 5 și 6.. Dar asta din bunăvoința cadrelor didactice, nu pentru că au și meritat să promoveze. Așadar, situația dezastruoasă nu este numai la clasa a 9-a. Cum poate un elev cu media 9, 49 să mai creadă în ce spune actualul ministru al Educației?

  17. Ironia ironiilor face ca ministrul învățământului care se cheamă ”Deca” (zece) să instituie bursa de merit pentru media 2 !

  18. Yes mani din minister, prindeti curaj si faceti ceva pt schimbarea criteriilor de acordare a burselor! Daca sunteti barbati profesionisti, explicati doamnei ca anomaliile acestea nu pot continua tot acest an. Nu mai batjocoriti copii cu medii intre 9 si 9,49 care nu iau bursa din cauza procentui de 30% care permite miilor de hahalere sa jubileze si sa rada de fraierii care invata…Nu ne mai prostiti cu definitia meritului. Nu ne am nascut ieri. Asumati va prostia si indreptati o, toata lumea greseste dar mai e timp sa faceti dreptate….Apropos, buna poza doamnei, parca si dansa rade de fraierii care invata dar au avut ghinion…Insa, acesti fraieri tot vor invata pt a pleca in tari in care meritocratia este recunoscuta!

  19. Doamne ferește! Cata incompetență! Si pentru ca nu au gandit la vremea respectiva pentru ca aveau nevoie de pomeni electorale, acum o dau la intors. Bai, incompetenților, voi aveti idee cum e luat copilul meu premiant in bascalie de golanii care iau bursa pe nemeritate? Aveti idee cat bullying? Ca tot va bateti cu mainile on piept de bullying?
    Va e rușine sa le tăiați bursele golanilor? Mare e gradina incompetenților! Cu ce am gresit nou ca natie sa suportam prostimea! NU VOM CALCA LA VOTUL DE CARTON!
    Aviz tuturor! Calcand la vot, vi se vor maslui voturile. Nu aveti cu cine vota. Dupa 33 de ani, toti o apa si un pământ! Dati-le o lecție, romanime! Nu calcati la vot! Oricum vor calca asistatii, prostimea cu pomeni. Si va iesi cine vor ei. Dar se va vedea minoritatea. Ca majoritatea nu ii vor.

  20. Chiar dacă ne-am obișnuit cu decizii,, iluminate” din partea
    clasei politice, decizia ilustrei Ligia ministra educației depășește orice logică. Când spui bursa de merit, spui performanță, muncă și sacrificiu din partea elevilor, elevi care în situația de față nu mai pot face diferența între a fi silitor și a trage chiulul pe românește, rușine doamna ministru.

  21. @Carmen doar pare!

    Încă din luna august când a fost in ,,dezbatere publica ” metodologia sute de profesori, jurnaliști si alti cetățeni au sesizat fie aici, fie in scris, fie public, că se va ajunge exact aici.

    Deca și politrucii ei au fost total indiferenți.

    Acum că a explodat scandalul fac pe surprinșii, mirații si alte măști ipocrite, atitudini specifice politicienilor sadea care nu mai au nicio legătură cu educația.

  22. Aceasta putea sa se numeasca “bursa competitionala” si putea sa aiba cuantumuri diferite in functie de media la care se atingea pragul de 30% iar bursa de merit putea sa ramana strict legata de medie. Bursa “competitionala” ar fi ajutat la reducerea polarizarii dintre scoli – mai ales dintre licee.
    Presupun ca la scolile slabe sunt profesori care au intrat fara relatii – acestia fiind mai bine pregatiti – insa in Ro efectul de turma se manifesta puternic.

  23. Suntem de rasul lumii , bursa prostiei si a lenei , asta promoveaza doamna ministru . La asa ministru , asa bursieri , is pe acelasi calapod .Mai bine si ar da demisia doamna , ca a facut o lata , tare , a bubuit …

  24. Recomand reevaluarea acordarii burselor in special pt cei de cls a IX a, ei sunt evaluati cu o alta masura.
    Au invatat si in clasa a VIII a, pe rupte unii, si li se ia in calcul la bursa doar media de la EN.
    Va reamintesc stimabila dna…Deca…ca nu au invatat doar romana si matematica in clasa a VIII a, ei nu au neglijat nicio materie…dar dvs…ii nedreptatiti pe cei de la 9.49 in jos la EN.,dar care au avut media cls a VIII a, 9.98….9.87…sau chiar 10 unii.
    Ii puteti privi pe acesti copii???
    Aveti vreun raspuns pt ei??
    Ei nu au fost superficiali….si nu au nedreptatit pe cei de la catedra daca nu erau de romana sau mate, pe motiv ca materia lor nu ar conta…..dvs…in schimb….ii UMILITI.
    Ar trebuie sa va ganditi mai bine tinand cont ca semnale au fost nenumarate.
    V-as spune sa va fie RUSINE….dar ma tem.ca nu stiti ce e aia….dvs stiti doar sa UMILITI.

    CONSULTATI-VA cu persoane competente daca nu sunteti capabila in a lua o decizie….sau….ascultati VOCEA PARINTILOR si VOCEA ELEVILOR!

  25. Pare ca ministrul nu prea stia care este sutuatia din teren , cat de dezastruoasa esre situatia de fapt. Pare cumva surprinsa ca sunt atatea medii sub 5…

  26. RUSINE!RUSINE!RUSINE!SISTEMUL NE VREA PROSTI,PROMOVAM PROSTIA,TUPEUL,NESIMTIREA …COPII BUNI CU NOTE SI MEDII F.BUNE LA LICEE DE PRESTIGIU SI COLEGII DE RENUME CU MEDIA 9.49 SAU CHIAR DE LA 9 IN SUS NU IAU BURSE ,CARE INVATA SI CHIAR MERITA DAR IN SCHIMB PRIMOVAM PROSTIA….CUM STIMULAM SI APRECIEM ACESTI COPII CU REZULTATE BUNE CAND ALTI SEMENI DE AI LOR CU MEDIA 2,3,4,5 LE RAD IN NAS CA IAU BURSE…HALAL MINISTRA AVEM…ATI ATINS PERFORMANTA SA RAMANETI IN ISTORIA ROMANIEI SI A EDUCATIEI SI A INVATAMANTULUI….VAI DE NOI SI DE COPIII NOSTRI…IN CE TARA TRAIM?

    1. Și eu o fata clasa a terminat cl 11 cu 9 48 și locul doi la olimpiada județeană de pictură și nu ia bursa de merit

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Igor Șarov, ministrul Educației din Republica Moldova: Planificăm începerea anului școlar pe 1 septembrie, când cadrele didactice vor recupera materia restantă și vor consolida subiectele predate online / Despre educația digitală de la clasa I și soarta examenelor

Copiii din Republica Moldova au educație digitală obligatorie încă de la clasa I, iar după primele 3 săptămâni de la închiderea școlilor au la dispoziție o platformă de educație online…
Vezi articolul