Creșele de stat și private care „au funcționat legal” în anul școlar 2021-2022 se consideră acreditate și se supun doar procedurilor de evaluare externă, potrivit ordinului cu metodologia de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a creșelor, ordin care a fost publicat în Monitorul Oficial. Acest lucru înseamnă că o creșă va primi pentru fiecare copil 15.000 de lei. Astfel, miza este acest cost standard per copil.
- De precizat că autoritatea nu specifică ce înseamnă “au funcționat legal”, dar vedem acreditare în bloc, fără precedent in ultimii 9 ani.
Nu este pentru prima dată când este dat un ordin prin care creșele care au funcționat legal sunt acreditate în bloc. Acest lucru s-a întâmplat în 2013. Ordinul 3.412 din 19 martie 2013 a stabilit că toate creșele care au funcționat legal în anul școlar 2012-2013 „se consideră acreditate”. Atunci s-a reglementat domeniul acreditării creșelor. Ordinul publicat săptămâna trecută în Monitorul Oficial l-a înlocuit pe cel din 2013.
Condițiile de acreditare presupun existența unor standarde de calitate: personal calificat, servicii de îngrijire la un anumit nivel, spații adecvate și alte aspecte ce asigură un mediul propice dezvoltării copiilor. Acreditarea creșelor private înseamnă că acestea ar beneficia de costul standard per copil. De menționat este că nu există date despre numărul creșelor private.
„Art. 19. — (1) Furnizorii de educație timpurie antepreșcolară care au funcționat legal în anul școlar 2021—2022, conform legislației în vigoare, se consideră acreditați și se supun doar procedurilor de evaluare externă periodică, în urma cărora vor fi înscriși în Registrul național al furnizorilor de educație timpurie antepreșcolară acreditați”, prevede ordinul citat anterior.
- În august 2021, Sorin Cîmpeanu anunța că a fost adoptată hotărârea care stabileşte o valoare de 15.000 de lei pentru costul standard per copil în creşă. – detalii aici
Metodologia publicată în Monitorul Oficial prevede că grupele de copii de creșă „înființate într-o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar acreditate sau într-o unitate de învățământ preșcolar cu personalitate juridică acreditată se consideră de drept autorizate să funcționeze provizoriu și se vor supune doar procesului de evaluare în vederea acreditării”.
La art. 6 alin. (3) apare că „furnizorii de educație timpurie antepreșcolară nou-înființați ca entități distincte de tip creșă au obligația de a demara procedura de autorizare de funcționare provizorie.”
Creșele care au autorizare de funcționare provizorie vor depune cerere în vederea acreditării în maximum 3 ani după finalizarea primului ciclu complet de școlarizare, potrivit metodologiei citate.
Procesul de acreditare pentru creșe presupune parcurgerea a două etape, conform art. 8 din metodologie:
- „a) autorizarea de funcționare provizorie;
- b) acreditarea.
Procesul de evaluare externă în vederea autorizării de funcționare provizorie și a acreditării se derulează la cerere, pe bază de contract încheiat cu ARACIP.”
Art. 15 alin. (1) al metodologiei stabilește că „evaluarea externă periodică a calității educației se realizează din 5 în 5 ani, după obținerea acreditării, și se finalizează cu atestarea nivelului de calitate realizat la indicatorii de calitate prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 994/2020, cu modificările ulterioare, și cu eliberarea de către ARACIP a unui atestat.”
Ordin privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a creșelor:
Informații de context
Conform raportului „Starea învățământului preuniversitar”, „în anul școlar 2020-2021, în învățământul antepreșcolar au fost cuprinși 17,4 mii de copii, valoare în scădere cu 5,1 mii de copii față de anul școlar anterior.
Amintim că Edupedu.ro a scris că părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere, potrivit Metodologiei privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară.
Reamintim că o parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației. În jumătate din județele din România nu existau anul trecut educatori în creșele preluate de minister.
Dacă înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:
- grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
- grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
- grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.
Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative, potrivit metodologiei.
Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.
Mai amintim că, în luna martie, au fost scoase la concurs peste 140 de posturi de educator-puericultor sunt scoase la concurs pe site-ul Titularizare 2022, potrivit Ministrului Educației.
Articolul 59 din Metodologia de organizare și funcționare a creșelor stabilește următoarele:
„(1) În vederea asigurării personalului didactic de predare necesar în unitățile de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar, pentru ocuparea pe perioadă determinată a funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți ai programelor de masterat didactic cu specializarea educație timpurie.
(2) Educatorii-puericultori din structura unităților de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar pot ocupa, până la data de 1 septembrie 2025, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației.”
Ce este costul standard
În februarie 2022, guvernul a aprobat majorarea costurilor standard per antepreşcolar/ preşcolar/ elev pentru anul 2022, valoarea coeficientului 1 pentru cheltuielile salariale ajungând la 6.386 lei, iar cel pentru cheltuielile materiale la 485 lei, după cum a anunțat atunci purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru. Mai multe detalii aici.
Potrivit Hotărârii referitoare la costul standard per elev pentru anul 2022, costul standard pentru învățământul antepreșcolar este 15.675 de lei per copil atât pentru mediul rural, cât și pentru cel urban.
Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:
- costul pentru cheltuielile cu salariile și
- costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.
Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.