Ministrul Educației își nuanțează declarațiile cu privire la modul de funcționare al facultăților începând de mâine, când încetează starea de alertă instituită pe teritoriul României din cauza pandemiei COVID-19. “Solicitarea pentru a identifica soluția pentru o scurtă perioadă de tranziție [de la predarea online la cea face-to-face – N.Red.] este pertinentă“, a declarat Sorin Cîmpeanu pentru Edupedu.ro. Oficialul a anunțat că “Ministerul Educației intenționează să transmită o notă de informare pentru deblocarea situației în universități”.
- Anunțul ministrului în care vorbește despre “o scurtă perioadă de tranziție” de la predarea online la revenirea onsite vine la o zi după ce Sorin Cîmpeanu a declarat pentru Edupedu.ro că odată cu încetarea stării de alertă, se anulează atât toate restricțiile, cât și toate facilitățile din școli și universități, iar universitățile nu mai pot organiza cursuri online.
- ANOSR și SNSPA au susținut, însă, oficial că legislația permite o perioadă de tranziție în cadrul căreia universitățile să continue să predea online
Contactat de Edupedu.ro, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a transmis astăzi, 8 martie 2022, următoarea poziție:
“Trecerea la învățarea online a fost posibilă prin intrarea în vigoare a Legii nr. 55 din 2020 și astfel dreptul la învățătură a putut fi realizat în alte condiții decât în Legea nr. 1/2011.
În motivarea Legii nr. 55/2020, în acord cu dispozițiile din Constituția României, se menționează că: ,,în conformitate cu prevederile art. 53 din Constituţia României, republicată, exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, între altele, pentru apărarea ordinii, a sănătăţii publice, dar şi a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor”.
În ceea ce privește sistemul de învățământ superior, în starea de alertă, decizia, de a desfășura activitatea online sau cu prezență fizică a fost la nivelul universităților, prin hotărâre a Senatului. Senatul a putut să decidă dacă activitățile didactice care impun prezența fizică se suspendă sau nu. Baza legală a acestei decizii o reprezenta art. 38^1 din Legea nr. 55/2020 cu modificările și completările ulterioare.
Evident că pentru a asigura continuitate în toată această perioadă și pentru a putea fi plătiți profesorii, pentru ca examenele să poată să fie susținute legal, pentru ca finanțarea acestora să se poată realiza și în alte condiții decât cele prevăzute de Legea educației naționale, s-a dat posibilitatea ca pe perioada stării de alertă să poată fi utilizate metode didactice alternative de predare-învăţare-evaluare, în format online, în conformitate cu propriile metodologii. Aceste măsuri care prevăd exercitarea dreptului la învățătură, în alte condiții decât cele din Legea educației, din rațiuni obiective, pentru protejarea dreptului la sănătate sunt prevăzute în Lege nr. 55/2020.
Art. 1 al Legii nr. 55/2020, la alin (1) definește obiectul legii, fiind clară perioada de aplicabilitate a acesteia: ,,Prezenta lege are ca obiect instituirea, pe durata stării de alertă declarate în condiţiile legii, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, a unor măsuri temporare şi, după caz, graduale, în scopul protejării drepturilor la viaţă, la integritate fizică şi la ocrotirea sănătăţii, inclusiv prin restrângerea exerciţiului altor drepturi şi libertăţi fundamentale.
În aceeași lege se prevede și faptul că: ,,art. 1 (2) Măsurile restrictive de drepturi prevăzute în prezenta lege, precum şi, după caz, cele de renunţare sau de relaxare a acestora se dispun cu respectarea principiului egalităţii de tratament juridic pentru situaţii identice sau comparabile.”
La încetarea stării de alertă, măsurile prevăzute de Legea nr. 55/2020 nu-și mai au aplicabilitatea, dispărând justificarea și legitimarea acestora.
Nu ministerul educației dispune încetarea stării de alertă, această măsură fiind dispusă de autoritățile competente.
În calitate de ministru al educației, am obligația de a respecta dispozițiile Legii educației naționale nr. 1/2011, care asigură cadrul pentru exercitarea sub autoritatea statului român a dreptului fundamental la învăţătură pe tot parcursul vieţii. Legea reglementează structura, funcţiile, organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de învăţământ de stat, particular şi confesional.
Nu poate fi invocat ca temei o prevedere dintr-un act normativ (Legea nr. 55/2020) a cărui aplicabilitate încetează în momentul încetării stării de alertă, pentru a justifica desfășurarea procesului de învățământ contrar Legii educației naționale.
Universitățile își exercită autonomia universitară cu respectarea prevederilor Legii educației naționale și cu asumarea principiului răspunderii publice.
Înțelegem că perioada pandemiei a generat schimbări și procesul de readaptare la normalitate este dificil, dar acesta nu este un argument pentru ca dreptul la învățătură să se desfășoare în alte condiții decât cele prevăzute de lege.
Învățarea online a fost o măsură necesară, dar pentru o perioadă determinată, motivată de o situație obiectivă.
Pentru învățământul universitar:
- Legea educației definește cele trei forme de organizare a învățământului universitar: cu frecvență (zi) /cu frecvență redusă/la distanță. Aceste forme sunt acreditate de ARACIS în urma evaluării.
- Școlarizare fără certificarea calității de către ARACIS poate periclita recunoașterea diplomelor românești.
- Odată cu ieșirea din starea de alerta, dispare singurul fundament legal (Legea 55) care permitea derogare de la acest lucru.
Va trebui să gândim cât mai rapid o soluție la nivelul Legii Educației pentru a se putea ține cursuri online. Dar asta va presupune că acest lucru va fi posibil după evaluarea și acreditarea unei noi forme de învățământ (“hibrid”). Adică după evaluarea de către ARACIS a resursei umane, infrastructurii fizice și IT, proceduri.
Am văzut opinii cum că OUG 99 care modifică Legea 55 (legea stării de alerta) ar fi aplicabilă și după ieșirea din starea de alertă. Adică, deși dispare starea de alertă, unele măsuri asociate direct stării de alerta ar putea fi încă valabile (precum posibilitatea de predare online chiar și acolo unde acest lucru nu a fost evaluat și certificat de către ARACIS/ARACIP). Ministerul Educației susține orice măsura benefică, cu condiția să fie în cadrul legal.
În acest sens, Ministerul Educației intenționează să transmită o notă de informare pentru deblocarea situației în universități. Solicitarea pentru a identifica soluția pentru o scurtă perioada de tranziție este pertinentă.”
Știre în curs de actualizare