BREAKING Reducerea la 26 a numărului maxim de elevi dintr-o clasă de liceu, filiera teoretică și la 24 pentru tehnologică, școală profesională și liceu vocațional, decisă de ministrul Educației. Până acum clasele se constituiau cu 28 de elevi / Inspectoratele trebuie să refacă cifrele de școlarizare până la 1 februarie

14.987 de vizualizări
Foto: captură youtube.com / Peter Camiciottoli
Numărul maxim pe baza căruia se poate forma o clasă de liceu este 26 de elevi la filiera teoretică, față de 28 cât era până acum, potrivit unui ordin semnat de ministrul Educației.

Numărul maxim de elevi pentru filiera tehnologică, școală profesională și liceele vocaționale va fi redus de la 28 la 24, potrivit anunțului de la minister.

Este vorba despre clasele de început de ciclu, clasa a IX-a, adică cele care se vor forma anul școlar viitor – 2021-2022.

  • de la 28 la 24 de elevi în clasă pentru filiera tehnologică și învățământul profesional, inclusiv dual, precum şi pentru filiera vocațională – profil sportiv, teologic, pedagogic şi învățământul liceal de artă;
  • de la 28 la 26 de elevi în clasă pentru filiera teoretică.

Pe baza acestor cifre maximale se formează acum cifra de școlarizare pentru anul următor școlar. Pe baza acestor cifre de școlarizare se stabilesc normele de predare de la fiecare școală, deci implicit de câți profesori este nevoie în fiecare liceu și școală profesională din România.

“Joi, 21 ianuarie 2021 a fost transmis la Monitorul Oficial Ordinul de Ministru pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2021-2022. Astfel, decizia de astăzi modifică OMEC nr. 5599/2020”, precizează comunicatul ministerului.

“Având în vedere modificările promovate, activitățile specifice mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar (privind constituirea, încadrarea şi vacantarea posturilor didactice/catedrelor din unităţile de învăţământ preuniversitar) au fost decalate corespunzător.

Astfel, inspectoratele şcolare vor transmite până la data de 1 februarie 2021 la Ministerul Educaţiei proiectele planurilor de școlarizare revizuite conform noilor reglementări, în vederea fundamentării cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat.

Această măsură se constituie într-un pas concret în direcția României Educate”, potrivit comunicatului citat.

Măsura vine după ce mai multe licee au reclamat faptul că au pierdut clase, din cauza scăderii numărului de elevi.

Liceul de muzică “Tudor Jarda” şi Liceul de arte plastice “Corneliu Baba”, de exemplu, ambele din municipiul Bistriţa, au reuşit, în urma petiţiilor online semnate de peste 6.400 de persoane – cadre didactice, elevi, părinţi, foşti absolvenţi -, să convingă factorii decidenţi să nu desfiinţeze, începând cu anul şcolar viitor, clasele a IX-a de muzică, respectiv de arhitectură.

Asta după ce IŞJ Bistriţa-Năsăud a comunicat, la sfârşitul săptămânii trecute, că în planul de şcolarizare pentru clasa a IX-a începând cu anul şcolar 2021-2022, din cauza numărului redus de absolvenţi de gimnaziu, se va renunţa la 26 de clase, câte una de la fiecare liceu şi şcoală profesională din judeţ.


7 comments
  1. Există această situație: 1.nu cunosc statistica dar e posibil ca în unii ani, numărul copiilor școlari să fie mai mic. 2.Pandemia forțează distanțarea.
    3. Educația actuală, are tendința de a se orienta către atenția individuală.
    Din aceste motive, numărul elevilor într-o clasă trebuie să scadă. Aceasta nu înseamnă însă că se desființează clase, din contră. Numărul claselor trebuie să crească, ceea ce presupune Săli mai multe pentru desfășurarea învățământului. Să facem diferența între clasă ca grup de elevi și sală de clasă. Reducerea numărului de elevi într-o clasă, nu înseamnă că vor fi elevi care nu mai vin la școală fiindcă nu au loc sau nu sunt cu medii de trecere toți. De aceea va fi foarte greu dacă nu imposibil, să reduci acum, chiar și din toamnă, numărul elevilor din clase. Pentru simplul motiv că în prezent sunt puține școli care duc lipsă de elevi. În București se învață pe două schimburi la destule școli. Vorbesc de orașe în general: nu există săli suficiente. Atunci nu ai cum să faci reducere de elevi dacă nici pe cei de acum nu ai unde să îi pui. E absurd să desființezi clase, specializări când de fapt, e nevoie de mai multe săli pentru a încăpea toți, conform distanțării necesare cel puțin. Prin urmare, dacă se pune problema reducerii numărului de elevi, atunci nu vor fi posibile ore la școală, nu se va putea face școală fizic ci în continuare on line. Până când vor apărea clădiri noi construite pentru școli. Simplu: mai multe școli. Dealtfel , numărul ideal de elevi într-o clasă e 20-21… Așa că și de profesori noi este nevoie. Poate că se va înțelege asta până la urmă.

  2. Pentru ca invatamantul romanesc nu se reformeaza, elevii nu mai vor sa vina la scoala si de aceea se reduc clasele. Bravo lor. Ce sa caute intr un sistem extrem de neperformant in care doar se tocesc lucruri inutile,unde se ingroapa pasiunile,unde se dezvolta frica de note si memorizarea excesiva, minciuna si orientarea, unde trebuie sa suporti multi profesori incompetenti sau cu probleme la cap? O clasa moderna ar trebui sa aiba chiar un numar mult mai mic de elevi pentru ca profesorul competent sa se poata ocupa de fiecare elev in parte si nu sa scrie pe tabla ca sa isi faca norma ca pe vremea colectivizarii. Eliminati din minister ramasitele comuniste care franeaza dezvoltarea acestui sector. Vrem teste PISA cu note bune si elevi fericiti la scoala.Transformati inchisoarea numita scoala intr un templu al cunoasterii si dezvoltarii fiecaruia potrivit cu aptitudinile lui..

    1. Aberezi asa de tare si de cursiv, incat m-am intrebat de 3 ori pe parcursul discursului tau daca vorbesti serios sau doar esti ironic. Se pare ca esti cat se poate de serios. Ceea ce e grav, foarte grav. Afirmatiile tale sunt mai mult decat neintemeiate. Sa stii ca pe tabla se scrie si in tari mai MARI. Si la universitatile care dau medici, ingineri etc. Inca nu am vazut doctor care sa opereze de apendicita fara sa fi invatat inainte pe de rost(soc soc soc) partile sistemului digestiv. Copiii nu mai vin la scoala pentru ca au modele proaste, parinti neinteresati si o totala lipsa de chef de tot ceea ce inseamna munca(fizica sau intelectuala). Au ajuns sa urasca si educatia fizica: vezi Doamne ii dor picioarele de la incalzire. Prea multe drepturi si libertati acordate elevilor si prea multe ingradiri profesorilor au dus la generatia de loseri din ziua de azi. Si e doar inceputul. Ce vine e tzunami in materie de val de prostie si analfabetism.

  3. Rămâne să se respecte această hotărâre și să nu mai existe 36, 37 de elevi într-o clasă, cum se întâmplă la multe licee teoretice, de multa vreme, cu acordul inspectoratelor scolare. Sau aceasta nu se aplica decât pentru clasa a 9-a, începând cu clasa a zecea pot funcționa și colective de peste treizeci de elevi?!!!

  4. Reducerea elevilor într-o clasă trebuia făcută de mult, nu din cauza pandemiei. Ar trebui însă să fie conștienți că aceasta presupune: un număr mai mare de clase precum și profesori mai mulți. Mai departe, să fie conștienți și de faptul că investiția în educație înseamnă și școli noi, toate, cu cantine, toate cu programe after school, gratuite sau subvenționate pentru elevi dar plătite pentru profesori. Reducerea școlarizării nu înseamnă desființarea de profiluri, nici de specializări existente deja. Nici reducerea orelor de științe… Presupune adaptarea disciplinelor pentru fiecare nivel de vârstă. Religia nu poate fi predată liceu ca și la clasele primare ci ca istorie a religiilor. Desenul nu mai poate fi predat ca “artistic” cu acuarele și pensule la liceu ci ca desen tehnic; muzica, nu înseamnă note și istoria teoretică a muzicii… Profesorii știu asta sau r trebui să știe…

    1. Mai rau. Unde nu mai exista spatiu clasa ramane taiata, dispare clasa, dispare finantarea per capita. Scoala intra intr-un mare impas financiar, raman oameni peste noapte fara o paine, raman elevi fara profilul adecvat si vom avea ca pe vremuri cand picau in profile teoretice oameni de la real. Si invers. Se ratau niste posibili viitori medici cazand la limbi straine sau viitori profesori cazand la chimie sau talentati sportivi care prindeau loc doar la mate-info. Am vazut asta, am invatat intr-o clasa in care din 26 locuri scoase la concurs, 16 au ajuns la elevii de profil si 10 la elevi de profil opus. Rezultatul? S-au pierdut, au abandonat sau au ajuns vanzatori, farmacisti, agricultori, nicidecum literati.

  5. Buna șmecherie, dar clasa tot tăiată rămâne.
    Daca aveai 4 clase insemna 112 elevi, acum cu o clasă tăiată si cu 24 in clasa vei avea 72 de elevi, fata de 84 adică pierzi si clasa si finanțare.
    Doar dacă aveai 6 clase de a 9-a rămâneai cu același nr de clase, ceea ce la tehnologic și vocațional e cam imposibil.
    Felicitări!
    Iar ne-ati păcălit!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii din anii terminali de liceu vor învăța „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” ca disciplină opțională la decizia școlii, din anul școlar 2023-2024, potrivit legii promulgate de șeful statului

A fost promulgată legea care prevede introducerea disciplinei “Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România”. Disciplina va fi introdusă ca opțional, la decizia şcolii, în curriculumul…
Vezi articolul

Discuții despre reintroducerea matematicii în trunchiul comun la liceu, în Franța, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019. Ministrul francez al Educației: Toți elevii să aibă o mai mare “cultură matematică”

Franța vrea să reintroducă matematica în trunchiul comun la liceu, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019, scrie Le Monde. Ministrul a declarat că este deschis…
Vezi articolul

Manualul „Istoria evreilor. Holocaustul”, pentru clasele a XI-a, a XII-a, structurat pe unități de învățare, cu zece studii de caz și o sută de fișiere multimedia, este pregătit de Booklet pentru anul școlar 2024-2025 (P)

Editura Booklet anunță că manualul „Istoria evreilor. Holocaustul”, pentru clasa a XI / XII-a a fost evaluat de experții Ministerului Educației și este gata să îi însoțească pe liceeni în…
Vezi articolul