BREAKING Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor

Foto: INQUAM Photos - George Călin

Doar unul din cinci elevi români în vârstă de 15 ani spune că poate interpreta soluții matematice în contextul unor situații din viața reală și doar doi din cinci spun că pot evalua calitatea informației găsite online. O treime spun că pun întrebări suplimentare când nu înțeleg ce li se predă la matematică, dar tot atâția spun că profesorii le cer să le explice raționamentul în felul cum au rezolvat o problemă. Aceste date plasează elevii români în media sau sub media internațională, potrivit celui mai nou val de rezultate legate de evaluarea PISA 2022, publicate miercuri de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

În pofida aprecierilor lor cu privire la învățare și diverse abilități și competențe necesare pentru viitor, elevii români de 15 ani au o încredere mult mai ridicată decât media OCDE în rezultatele activităților școlare și declară într-o mai mare măsură precauții și acțiuni de siguranță, precum aceea de a verifica faptul că nu greșesc.  

Potrivit noului raport OCDE privind PISA 2022, rezultatele arată că există diferențe considerabile între obiectivele și rezultatele școlii în țările membre și că „trebuie să regândim predarea și învățarea pentru a-i echipa pe elevi pentru un viitor incert”, determinat de schimbări profunde în ceea ce privește economia, societatea sau mediul.

În aceste condiții, spune raportul, „este nevoie de o aptitudine pentru învățarea pe tot parcursul vieții, pentru a putea întări reziliența oamenilor într-o lume în schimbare”. Cât de puternică este această aptitudine, conform datelor relevate de elevii participanți la PISA 2022 – în lume, dar și în România?

Analiza încarcă să verifice acest lucru prin prisma mai multor teme și întrebări la care elevii de 15 ani au răspuns în cadrul evaluării internaționale de acum doi ani, cele mai multe dintre ele legate de matematică, domeniu principal de analiză la ultima rundă PISA.

Potrivit raportului, să pui întrebări este un lucru esențial pentru învățare. „Dar mai puțin de jumătate dintre elevi (47%), în medie la nivel OCDE, pun adesea întrebări atunci când nu înțeleg ceva ce li se predă la ora de matematică”. Iar în România procentul este considerabil mai mic și plasează țara în ultimul pluton al țărilor participante – doar 35,8% dintre elevi spun că pun adesea astfel de întrebări.

Un alt element scos în evidență este cel al gândirii critice, în care se iau în considerare puncte de vedere multiple. Doar 59% dintre elevi apelează, în medie, la strategii de gândire critică, arată analiza PISA, care punctează că țările care au cele mai bune rezultate în cadrul evaluării au rezultate peste medie și în cazul aprecierilor legate de gândirea critică. 

Școala, mai spune raportul OCDE, trebuie să-i ajute pe elevi să dezvolte obiceiul de a face asocieri între ceva nou învățat și ceva ce știu deja, obicei considerat „crucial”. Dar mai puțin de jumătate dintre elevi (45,6%, la nivelul întregului eșantion PISA, au declarat că fac astfel de asocieri adesea la ora de matematică. 

Potrivit analizei internaționale, elevii care folosesc astfel de strategii de învățare tind să aibă performanțe mai bune decât cei care nu le folosesc, indiferent de profilul socio-economic al școlilor și al elevilor. 

Pe de altă parte, la nivelul OCDE, elevii raportează în mică măsură (sub 50%) că profesorii îi susțin adesea în astfel de activități de învățare, iar în România procentul elevilor care afirmă acest lucru este considerabil mai mic decât media internațională.

Situația este și mai acută, la nivelul organizației, când vine vorba despre profesorii care le cer elevilor să se gândească la o legătură între subiectul nou învățat și materia mai veche. În medie la nivelul OCDE, doar 31,2% dintre elevi declară că profesorii lor fac acest lucru. În România, situația este doar ușor mai bună – 36,7% dintre elevi apreciază că profesorii lor le cer adesea să facă asemenea legături.

Motivația elevilor pentru școală și asimilarea unor noi strategii de învățare

Experții OCDE arată că elemente precum plăcerea de a învăța lucruri noi, ce reflectă motivația intrinsecă a elevilor, sau mentalitatea de creștere prezic un nivel mai ridicat de asimilare a unor strategii de învățare.

Din acest punct de vedere, elevii din România manifestă o motivație intrinsecă peste media OCDE, la fel și mentalitatea de creștere, conform parametrilor luați în considerare în cadrul PISA. Astfel:

La nivel internațional, raportul notează o creștere a nivelului de anxietate resimțit de elevi în cadrul orelor de matematică, față de cel înregistrat cu 10 ani înainte, la PISA 2012. „Acest lucru poate avea impact asupra stării de bine și pregătirii lor pentru învățare pe tot parcursul vieții”, notează documentul. Cum e situația în România?

Autonomie și competențe ale viitorului

Elevii din România raportează în mai mică măsură decât media OCDE încrederea că pot găsi resurse și informații relevante online. 

La nivelul organizației, un procent considerabil – 72,7% dintre elevi – spun că au încredere că pot găsi pe cont propriu resurse de învățare pe Internet, dacă școlile s-ar închide din nou, pe viitor, așa cum s-a întâmplat în pandemia Covid-19. În România, procentul elevilor care raportează asemenea încredere este ridicat, dar mai mic decât media organizației: 68,5%.

La fel se întâmplă și în cazul elevilor care spun că pot evalua cu ușurință calitatea unor informații găsite online: 51% declară acest lucru în medie la nivel OCDE, dar considerabil mai puțini (43,6%) îl declară în România. 

Iar OCDE arată că evaluarea calității informațiilor online este o provocare majoră într-o și mai mare măsură printre elevii cu performanțe reduse la PISA, iar un procent foarte redus – sub 50% în medie la nivel OCDE, discută cu profesorii lor acuratețea informațiilor online. 

Pe de altă parte, analiza arată că elevii care fac în mod proactiv asocieri între materia nouă și cea învățată anterior sau care se asigură că au înțeles ceea ce li s-a predat, care sunt activați cognitiv la clasă, de către profesori, tind să aibă o încredere mai ridicată în competențele lor la matematică. 

Dar numai o treime dintre elevi sunt expuși la sarcini specifice matematicii actuale, precum extragerea unor informații matematice din diagrame sau grafice. Și doar unul din cinci aplică soluții matematice în situații din viața reală, arată raportul. Care este situația în România?

Elevii români se înscriu în media sau sub media OCDE la toate răspunsurile relevante pentru competențele matematice pentru viitor. Astfel:

Citește și:
BREAKING Gândirea creativă a elevilor din România – la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Diferențele socio-economice produc o prăpastie între elevii români, fără egal în rândul țărilor participante la evaluarea internațională – Val nou de date publicate de OCDE
Rezultate PISA 2022. Aproape o treime din elevii din România nu ascultă ce spune profesorul la clasă
INFOGRAFICE Ce spun directorii de școli vs. ce spun rezultatele PISA 2022: Diferențe majore urban-rural în performanțele elevilor, în timp ce directorii nu raportează diferențe semnificative privind personalul didactic sau dotările / Plus: nu sunt diferențe în rezultatele la Matematică între elevii din școli cu resurse și cei din școli cu deficit de resurse

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version