Guvernul continuă să implementeze măsurile anunțate, fără să ia în calcul cererile angajaților din Educație aflați în grevă generală. „Este dovada că Guvernul tratează cu seriozitate problemele personalului din Educație”, a declarat duminică, la prânz, purtătorul de cuvânt al Guvernului Ciucă, Dan Cărbunaru. Reamintim, el spunea joi seara că „nu suntem la piață și, ca atare, nu operăm cu oferte, nici măcar la mall“, în momentul în care pentru a treia zi la rând le-a oferit sindicatelor aceleași „soluții”, refuzate de angajații din învățământ inclusiv printr-un protest masiv în București și în țară, în stradă. Liderul sindical Marius Nistor a reacționat vehement la aceste declarații, după ce și ministrul Muncii a avut o exprimare similară, și le-a transmis oficialilor că ar putea să își scrie demisia.
În școli greva generală a început de o săptămână, iar după mitingul uriaș de joi, din Capitală, la care 15.000 de oameni au fost în stradă, au urmat vineri alte proteste în mai multe orașe. Premierul Ciucă a anunțat că nu își mai dă demisia, așa cum era planificat, pentru rocada premierilor, ci rămâne să rezolve problemele din Educație. De vineri dimineața, de la anunț, nu a mai existat nicio comunicare cu sindicatele din Învățământ, potrivit acestora.
UPDATE: Liderul sindical Marius Nistor, FSE a avut o reacție la anunțul Guvernului: „Să coboare marți în stradă, să se uite în ochii profesorilor și să le spună ce ne spun nouă. Nu stăm cu mâna întinsă, este vorba de statutul nostru, este vorba de demnitate. Când s-a ridicat o țară întreagă, de la cea mai mică școlă din rural până la cele mai titrate colegii, iar tu tot nu înțelegi fenomenul, înseamnă că nu ai ce căuta acolo”
Cele mai importante declarații făcute de Dan Cărbunaru:
Sunt în măsură să vă prezint continuarea implementării măsurilor pe care Guvernul le-a anunțat în aceste zile, în care dialogul permanent pe care l-am derulat cu liderii sindicatelor din educație au generat iată și implementări ale măsurilor așteptate în sistemul din educație. Astăzi, voi anunța faptul că Guvernul României a pregătit ordonanța de urgență care va asigura majorări ale veniturilor personalului didactic, didactic, auxiliar și nedidactic.
Repet, în contextul discuțiilor pe care reprezentanții Guvernului le-au purtat în aceste zile cu liderii sindicatelor din educație și voi prezenta ceea ce în următoarele minute deja inițiatorii actului normativ Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene care răspunde de asigurarea resurselor europene pentru implementarea acestor măsuri și Ministerul Educației le vor posta în în procesul de transparență decizională pe site-urile proprii, urmând ca acest act normativ să ajungă pe masa Guvernului și în cel mai scurt timp să fie și aprobat. Este un efort bugetar care depășește suma de 700 de milioane de lei cu resurse europene 410.000.000 lei europeni din programul educație și ocupare pentru perioada 2021 și 2002-2027, respectiv 313 milioane lei din bugetul național.
Așadar, în total 723 de milioane de lei care se vor adăuga acele 300 de milioane de lei alocate pentru majorarea salariile salariilor veniturilor personalului nedidactic din anexa opt, lucru care s-a întâmplat deja vineri. Împreună sunt 1.023.000.000 lei pe care Guvernul îi alocă, iată în aceste zile, pentru majorările veniturilor personalului din sistemul educațional. Sunt 273.532 de beneficiari, practic toți angajații din sistemul de învățământ care vor primi în mod diferențiat.
Mă voi referi aici la ceea ce se va aloca personalului didactic și didactic auxiliar, respectiv personalul nedidactic, următoarele sume cei 2.500 lei care reprezintă măsuri de susținere, fie sub formă de primă de carieră didactică, fie sub formă de primă de compensare salarială, care va asigura un regim tranzitoriu până la adoptarea noii gri de salarizare, acoperirea parțială a costurilor generate de rata inflație, de inflației și tranziția spre noua grile de salarizare pentru personalul didactic și didactic auxiliar oxiliat și alte sume, în total 1.000 lei pentru personalul nedidactic care vor primi acești acești bani în iunie și în septembrie, în timp ce personalul didactic și didactic auxiliar va primi 1.000 lei în luna iunie și, practic, în săptămânile care urmează și 1.500 lei în luna octombrie.
Așa cum am anunțat, acest nou pas este dovada faptului că Guvernul tratează cu mare seriozitate nevoile reale, așteptările oamenilor care lucrează în sistemul educațional și, desigur, ține cont de o serie întreagă de realități nu doar de la nivelul țării noastre, dar și de la nivelul altor state europene care au implementat soluții similare pentru personalul din educație și sunt în măsură să vă prezint câteva exemple de modele europene care deja sunt în implementare indemnizații aferente altor sarcini și responsabilități. Este cazul Croației, Italiei, Muntenegrului, Lituaniei, Letoniei sau Norvegiei.
Așadar, nu doar modele raportate la Uniunea Europeană, ci și la alte state europene indemnizații legate de calificări pregătite și performanță cum este cazul Franței, profesorilor din Croația, Muntenegru sau Italia, alocații aferente condițiilor de predare cum este cazul Franței sau alocații plăți suplimentare sau compensații financiare bazate pe alte criterii, cum se întâmplă în Bulgaria, Franța, Croația și Polonia. Acestea sunt doar câteva repere europene care arată faptul că există o preocupare la nivelul multora dintre guvernele de pe continent pentru a compensa pentru a interveni cât mai rapid și cât mai concret în sprijinul personalului din educație.
Cel de-al 2-lea lucru pe care aș vrea să vi-l comunic și care corespunde, de asemenea, așteptărilor și solicitărilor liderilor sindicali și ale personalului din educație, este faptul că, din dispoziția domnului prim-ministru Nicolae Ciucă, începând de mâine, ministrul muncii, dl. Marius Budăi, începe deja dialogul cu reprezentanții sindicatelor, desigur, începând cu cea educației, dar nu numai, pentru noile grile ale viitoarei legi a salarizării. Am anunțat deja zilele trecute accelerarea calendarului, devansarea sa. Pentru data de 15 iulie era fixat ca termen PNRR sfârșit a acestui an, în decembrie. Dar iată că 15 iulie este termenul asumat la nivelul Guvernului pentru a avea noile grile ale salarizării personalului din sistemul bugetar și pentru a câștiga timp, deoarece 15 iulie este termenul până la care experții Băncii Mondiale sunt așteptați să-și prezinte opinie, analizele și viziunea privind cum ar trebui să arate noile grile ale salarizării din sistemul public.
În paralel, pentru a reuși să comprimăm cât mai mult etapele necesare pentru a ajunge la o variantă finală și corectă a sistemului de salarizare publică din România, Ministrul muncii va începe așadar, începând de mâine, consultările, discuțiile, dialogul cu reprezentanții sindicatelor din toate domeniile, începând cu educația. Este una dintre solicitările pe care liderii sindicali le-au adresat și iată Guvernul prin ministerele responsabile, în cazul nostru. Ministru Ministrul muncii Ministerul Muncii demarează rapid, devansând inclusiv procesul de dialog pe această temă. Ce aș vrea să vă mai spun este că până miercuri, când va avea loc ședința de guvern, premierul a cerut ministrului muncii ca acest dialog să se realizeze accelerat cu toți reprezentanții sindicatelor, începând cu educația.
Așa cum ne-am angajat, și educația este pentru acest guvern o prioritate și se va păstra ca prioritate la nivel național și în viziunea pe care viitorul program de guvernare, care va deveni lege prin votul în Parlament, o să confi păsfințească, aceasta din perspectiva garanțiilor necesare pentru sistemul educațional, în contextul în care întregul dialog care s-a purtat până acum a avut în vedere nevoia de a oferi aceste garanții că da, salariile profesorilor, salariile celor din sistemul educațional se vor regăsi la un nivel superior celui pe care, din păcate și știm acest lucru deja acest lucru cu toții, actuala lege a salarizării 153 și l-a epuizat ca potențial. Este nevoie de o nouă lege care să ofere posibilitatea de a avea venituri mai mari profesorilor, educatorilor și tuturor celor care lucrează în sistemul educațional.
Așadar, mâine începe dialogul Guvernului, prin intermediul ministrului muncii, cu toate categoriile sindicale, începând cu educația, va continua cu cei din sistemul sanitar, cu cei din transporturi, cu toți, astfel încât miercuri, la ședința de Guvern, să poată avea loc o discuție, o analiză în interiorul Executivului privind formula optimă privind salarizarea în sistemul bugetar. Desigur, și spun acest lucru pentru că și calendarul educațional și perspectiva închiderii anului școlar și examenele, evaluările care îi așteaptă pe copiii noștri, pe tineri, mă refer la cei din clasa a 8-a sau la cei din clasa A2 12-a, în mod special, au nevoie ca atât copiii, cât și profesorii lor să fie în școală, să fie în clase pentru a putea încheia cu bine acest an școlar.
Așadar, alături de deschiderea pe care Guvernul o arată și înțelegerea corectă a situației semnalată de sistemul educațional din România, inclusiv intermediul liderilor sindicali, avem acest apel, care este susținut în primul rând de nevoia pe care copiii noștri o resimt în această perioadă de a merge la școală, de a încheia anul școlar și de a-și putea susține examenele. Pentru clasele care se află în această situație. Este un apel corect de a putea relua cursurile.
Întrebări:
Ar urma să înceapă înscrierile pentru examenul de bacalaureat, deocamdată ministrul educației, dna. Deca, nu a amânat în mod oficial aceste înscrieri. În schimb, cumva a pasat toată răspunderea pe directorii de școală. Este clar că nu au cum directorii de școală să se ocupe de toate aceste înscrieri și am vrea să știm ce face până la urmă Ministerul Educației, pentru că n-a mai rămas nici măcar 1 zi?
Bun este este un calendar care se întinde pe câteva zile. El diferă în raport cu ceea ce se întâmplă cu elevii care sunt acum clasa a VIII-a și se pregătesc pentru liceu. Diferă calendarul, așadar de cel al celor care se află în clasa a XII-a și se pregătesc pe de o parte de bacalaureat, dar și de apoi înscriere la facultate. Ministerul Educației are în vedere această situație și este pregătit să vină cu soluții care să țină cont de ceea ce înseamnă din punct de vedere tehnic, pe măsură ce intrăm în această perioadă. A fost 1 săptămână complicată și grea pentru toată lumea, nu doar pentru derularea dialogului dintre Guvern și reprezentanții sindicatelor, dar și pentru părinți, și pentru copii, și pentru profesori. Și după această săptămână extrem de complicată, ne așteptăm să găsim înțelegerea necesară într-un context în care, iată, Guvernul vine cu măsuri concrete.
Nu vorbim de promisiuni, vorbim de măsuri concrete care sunt implementate și de deschidere la dialog, dublată de atingerea, practic, a solicitărilor pe care liderii sindicali le-au adresat. Și nu e vorba doar de sistemul educațional. Vă spuneam că Ministerul Muncii va demara în regim de urgență discuțiile cu toate categoriile bugetare pentru a găsi formula echitabilă, corectă. Și nu doar pentru că așa este nevoie în cadrul acestui jalon privind legea salarizării, care are ca termen finalul anului, ci pentru că este o nevoie socială reală pe care Guvernul o înțelege ca atare și o tratează cu prioritate”.
Abilitatea, responsabilitatea și capacitatea de a înțelege în mod corect situația în care se află în primul rând copiii noștri acum mă raportez în egală măsură la liderii sindicali, care au o experiență profesională importantă în interiorul sistemului educațional, dar și una de responsabilitate socială, deoarece majoritatea domniilor lor au un exercițiu de reprezentare de ani de zile, poate unii dintre de zeci de ani de zile, și cunosc semnificația, importanța, impactul, consecințele, dacă doriți, unor astfel de demersuri într-un astfel de context. Și contăm foarte mult, nu doar pe buna lor credință, ci și pe capacitatea lor de a înțelege în mod corect această situație și disponibilitate acestui Guvern care, după ce a alocat 8 miliarde de lei în plus pentru sistemul educațional în ultimii 2 ani, într-o perioadă extrem de complicată, iată, găsește resurse în continuare nu doar de dialog, ci și financiare.
Vă spuneam mai devreme, 1.000.000.000 lei este valoarea doar a acestor măsuri. Ce arată, vineri, pentru personalul unei didactic care merge la maximum grile de salarizare potrivit actualei legi și cea care vizează măsurile de susținere pentru cadrele didactice și nedidactice ca formule tranzitorii, până când, iată, noua lege a salarizării reușește să garanteze, să certifice și să consolideze recunoaștere a rolului pe care sistemul educațional îl are în orice societate care își dorește un viitor mai bun pentru copiii săi.
Am dori să știm care este rolul doamnei ministru Deca în aceste negocieri pe care le va duce dl. Budăi zilele viitoare, pentru că ne gândim că ministrul educației cunoaște cel mai bine sistemul și ar trebui să negocieze cot la cot cu ministrul muncii, în condițiile în care vedem că sunt semnale că sindicaliștii nu vor accepta nici măcar această variantă?
N-aș vrea să comentez o posibilă reacție la un anunț pe care l-am făcut acum câteva minute. Pot să vă asigur că dna. ministru Deca, având o experiență importantă, mă refer acum și la viziunea domniei sale care a stat la forma consolidată a actualei, să spunem, formule legislative legile educației care vizează învățământul preuniversitar, învățământ universitar, recent votate de Parlament, dar și dialogul constant pe care domnia sa l-a purtat cu liderii sindicali. Cu siguranță că implicarea domniei sale este relevantă, ca și implicarea celorlaltor miniștri de linie pentru fiecare segment. Am spus că dl. prim-ministru i-a cerut domnului ministru al muncii să demareze acest dialog cu toate categorii de sindicale care reprezintă sistemul bugetar, tocmai având în vedere, pe de o parte, prioritatea pe care educația o reprezintă în acest moment, dar și nevoia de angaja acestui loc din timp, într-un context în care vorbim de o lege a salarizării unitare care să integreze practic, într-o formulă echitabilă și echilibrată, toate formele de reprezentare și de susținere financiară pentru ceea ce oamenii angajați în sistemul public în sistemul bugetar îl așteaptă și în acest context. Desigur, când vorbim de educație, ministrul educației, când vorbim de sănătate, ministrul sănătății ș.a.m.d. fiecare ministru de linie care partă răspundere a administrării domeniului pe care îl îl păstorește își păstrează angajamentul activ, mai ales într-un astfel de moment în care lucrurile trebuie armonizate și gestionate într-o formulă corectă pentru toată lumea.
Deci va participa și dna. Deca la aceste negocieri?
Detaliile concrete ale formatului negocieri îl stabilește ministrul muncii, care gestionează acest proces. Nu putem face abstracție de responsabilitățile un minister de linie, dar rolul de integrator pe care ministrul muncii, în mod natural, îl are pentru legea salarizării, care este o componentă esențială a exercitării mandatului său și a responsabilităților pe care le are Ministerul Muncii din orice țară, este unul principal. Și acesta este rolul mesajului pe care dl. prim-ministru i l-a transmis tocmai pentru a credibiliza rapid demersul necesar pe care societatea îl așteaptă, având însă în vedere că educația este o prioritate asumată la nivelul Guvernului.
Domnule Cărbunaru, mai concret, ce vor putea face profesorii didactici au filiar nedidactice cu acele prime, că nu le mai numim vouchere educaționale, le le numim prime. Ce vor putea face cu acești bani?
Dacă ne referim la prima de carieră didactică, aceasta are rolul de a susține cadrele didactice în eforturile de a îmbunătăți competențele educaționale și de a obține performanțe școlare în procesul educațional. Veți putea regăsi de alminteri, în detaliu explicat, atât rolul acestor resurse financiare suplimentare alocate de Guvern. Repet, sunt peste 720 de milioane de lei care vor fi alocate în acest sens, dar și procedura în sine care ține de modul în care banii vor ajunge la oameni, cea de-a 2-a chestiune care ține de prima de compensare salarială, rolul acesteia este să asigure un regim tranzitoriu până când noua grilă de salarizare intră în vigoare și care acoperă în bună parte costuri generate fie de rata inflației, fie de tranziția către noua bilă de salarizare, lucru care de asemenea s-au regăsit în solicitările pe care liderii sindicali le-au transmis către Guvern.
Deci sunt două formule care împreună agregă acest pachet despre care vă vorbeam și care este susținut pe de o parte de de finanțare europeană 410 milioane și cei 313 milioane care provin din fondurile naționale. Mă refer la mă refer la lei te să înțelegem că profesorii comitea cu acești bani să-și cumpere, de exemplu, cursuri profesionale penale, pixuri. Nu sunt sume.
O parte o parte din aceste sume au au un caracter, au un caracter forfetar și partea cei 300, peste 300 de milioane de lei care sunt alocați de la bugetul de stat nu au nevoie de o justificare, în sensul că pot fi folosiți ca o formă de sumă potritită pentru fiecare profesor, 300 de milioane dacă va reveni, pentru fiecare profesor această sumă forpetară din din datele pe care le am, pot să vă spun că cei 1.000 lei reprezintă suma forfetară, iar din mă refer la resursa de la bugetul de stat, în timp ce 1.500 lei care reprezintă finanțarea europeană a acestui pachet au o componentă dedicată necesităților pe care orice cadru didactic de multe ori le acoperă, de ce nu chiar din propriul buzunar și asta accentuează și mai mult de balansarea aceasta dintre nevoile financiare și resursele financiare și o componentă de 30% care de asemenea un regim forfetar, deci în acest caz vor fi 500 lei, deci, dacă ar fi să reiau, ar fi un principiu forfetar de 1.500 lei la baza acestui pachet din cei 2500, în timp ce diferența de 1.000 lei este alocată mai degrabă susținerii nevoilor pe care cadrele didactice sau didactice nedidac au și didactice au siliar le au de gestionat în viața de zi cu zi.
Deci să înțeleg așa în iunie 1.000 lei prima din iunie pentru profesori și 500 lei pentru personalul nedidactic. Da, acești bani vor putea fi folosiți pentru orice. Fiind fiind sumă forfetară, vor putea fi folosiți de o pentru orice, ca venit, pentru bugetul personal, pentru completare a veniturilor?
Da, pentru completarea veniturilor.
Iar apoi în octombrie, din acei 1.500 lei, 1.000 lei vor fi folosiți pentru cum am spus, cursuri profesionale sau ce alte sau alte materiale necesare în exercitarea profesiei. Și dacă 500 lei sau 500 lei din aceștia vor fi la fel, o altă sumă care să completa.
Ca întotdeauna ați înțeles foarte bine.
Mădălina Chițu Televiziunea Română: Propunerea pe care ați anunțat-o mai devreme este o propunere refuzată de către sindicate. De ce ați venit cu o astfel de cu astfel de propunere? Deci indicate le-au spus foarte clar că nu vor renunța la grevă dacă nu vor obține 25% mărire salarială?
Nu este o propunere, este o măsură și măsura pe care Guvernul a aprobat-o vineri, spre exemplu, care ține de majorarea veniturilor personalului nedidactic 55.000 de oameni dintre cei 274.000 care lucrează astăzi în sistemul educațional din România și care nu au neapărat venituri foarte mari și care reușesc, printr-un efort de la bugetul de stat consistent 300 de milioane de lei să urce la nivel, la rândul lor, la nivelul maxim pe care actuala lege a salarizării 153 le oferea ca posibilitate, în timp ce personalul didactic sau didactic auxiliar deja atinsese acest maxim.
Ceea ce Guvernul a făcut vineri a fost să rezolve această problemă care afecta o parte din funcționare a sistemul educațional și să continue cu măsuri pe care vă spuneam mai devreme, și alte state europene le-au implementat tocmai pentru a veni în sprijinul unei categorii profesionale semnificative, nu doar prin număr, pentru că 30% din bugetarii din România sunt în sistemul educațional, dar și pentru a accelera, dacă doriți, efectele așteptate ale unei susțineri, ale unei atenții speciale acestui sector de activitate la nivel guvernamental. În paralel, și spun acest lucru pentru că avem nevoie de viziune de ansamblu, nu doar în privința contextului. Toată lumea cunoaște dificultățile prin care trece întreaga lume din perspectivă economică, dar așteptările sistemul educațional sunt concrete și ele trebuie să-și găsească soluții.
Desigur, acumulările multora dintre nedreptățile, inechitățile sociale, salariale după 1989 în România pot acoperi volume întregi, nu să intru în aceste detalii acum. Acest Guvern însă continuă ceea ce a început încă de la instalare să rezolve cât poate de mult din aceste inechități, să o facă într-o manieră sustenabilă, care să nu ofere oamenilor speranțe de șapte și să vină cu lucruri concrete care să apropie completarea acestor venituri de ceea ce oamenii au nevoie pentru a putea trăi decent, pentru a putea să-și acopere nevoile personale și profesionale.
De aceea, măsura pe care Guvernul a anunțat-o și pe care, iată, prin această ordonanță de urgență care este publicată astăzi în transparență decizională și care este rolul muncii pe care ministerele de resort au făcut-o în aceste zile pentru a arăta că nu sunt doar promisiuni, nu sunt oferte, sunt măsuri pe care Guvernul le implementează și care nu sunt punctuale în sensul limitativ. Aceasta face Guvernul acum, după care nu mai face nimic. Guvernul va continua să facă lucruri, a implementat anexa opt, acordă aceste măsuri care totalizează peste 700 de milioane de lei și nu este un efort bugetar, credeți-mă, foarte mic, desigur, nu acoperă toate nevoile din sistem și tocmai de aceea, prin dialog vom găsi noi măsuri pentru a ne apropia de ceea ce oamenii așteaptă.
Faptul că și cu asta încheie faptul că noua lege a salarizării, care are principalul rol de a rezolva aceste inechități reclamate de oameni. Profesori, medici, alte categorii de bugetari nu mai așteaptă luna decembrie pentru a vedea cum arată ea ca soluție și este devansată până la 15 iulie, care înseamnă practic o lună și jumătate începând de acum 6 săptămâni. Asta arată că Guvernul înțelege nevoia societății de a clarifica aceste lucruri.
Desigur, e nevoie și de resurse pentru asta și acesta este rolul analizei Băncii Mondiale pentru a vedea cum echilibrează la nivel bugetar această abordare, însă în paralel și este, dacă vreți, o nouă dovadă pe care Guvernul acordă în sensul seriozității problemei cu care ne confruntăm, este că începând de mâine, ministrul muncii discută deja cu sindicatele pentru a vedea cum arată aceste soluții, astfel încât cu toții să-și regăsească nevoile, inclusiv din perspectivă financiară, rezolvate într-o manieră sustenabilă, care să evite lucrurile care s-au întâmplat până acum și la care am ajuns tocmai pentru că în locul unei abordări integrate, în care toată lumea să-și înțeleagă rolul, locul și pachetul financiar, au fost abordate soluții punctuale care au generat dezechilibre, care a antrenat apoi alte dezechilibre în lanț. Și este misiunea rolul acestui Guvern acum să gestioneze această situație de care nu o fuge.
Măsura anunțată a fost agreată de sindicaliști pentru că sindicaliștii spun că nu sunt de acord cu aceste majorări. Sunt prea puțin, banii sunt prea puțini și vor 25% a fost agreată cu sindicaliștii sau Guvernul a decis pur și simplu fără să țină cont de revendicările sindicaliștilor?
Guvernul ține cont de revendicările zi sindicaliștilor, de aceea ne întâlnim cu ei, de aceea, de de aceea, de de aceea de aproape 2 săptămâni discutăm sau ne întâlnim aproape zilnic pentru a ajunge la o înțelegere, principalul discutată de sindical, principalul scop al acestui dialog fiind derularea procesului educațional, deoarece copiii noștri, la ora la care vorbim, nu sunt la școală în bună parte și este și cazul profesorilor lor. într-un context extrem de delicat, în care părinții sunt îngrijorați, copiii sunt derutați, iar dialogul dintre Guvern și sindicate trebuie derulat într-un asemenea mod încât să duce să ducă la o deblocare.
Ceea ce vă spuneam este că măsurile pe care Guvernul le introduce acum și care se regăsesc deja în majoritatea statelor europene, în indiferent de formula aleasă ca denumire, sunt diverse pachete de majorări salariale sau de majorări de venituri, dacă doriți, care să compenseze problemele acumulate în sistemele de educație din mai multe state europene. Și România este unul dintre ele.
Guvernul României se așteaptă ca prin adoptarea acestor măsuri, greva să înceteze?
Guvernul României se așteaptă ca procesul educațional să fie reluat deoarece cu toții guvernanți, sindicate, oameni din sistemul didactic general, părinți și elevi, cu toții ne dorim ca sistemul educațional să fie repornit, copiii să-și încheie anul școlar și mai sunt doar câteva zile în acest sens, iar aceia dintre ei care trebuie să meargă să-și dea evaluările sau să susțină examenele, să se pregătească, în cazul celor de A12-a de admitere la facultate, să poată să facă acest lucru. Și contăm. Contăm și pe buna-credință și pe capacitatea de a înțelege importanța acestui moment pentru toți cei care funcționează în sistemul educațional. Disponibilitatea Guvernului nu doar la dialog, ci și de a veni cu măsuri concrete este reală.
Am prezentat astăzi doar două exemple recente, care împreună cumulează peste 1.000.000.000 lei, o sumă importantă care nu era inclusă în bugetul de stat și pentru care Guvernul a găsit deja resurse pentru a putea compensa acele nevoi cu caracter tranzitoriu. Până la momentul în care, peste doar câteva săptămâni, noua lege a salarizării, incluzând aici ca prioritate educația, va putea oferi ca soluție așteptată de sindicate acest lucru se întâmplă prin dialog și nu prin blocarea sistemului educațional. De aceea, Guvernul, inclusiv după discuțiile și întâlnirile nu doar cu liderii sindicali, ci și cu reprezentanții părinților și ai copiilor, consideră că este necesar, și anume ca profesorii noștri, învățătorii noștri să revină la catedră, acolo unde copiii așteaptă.
Guvernul are semnale că de mâine greva va înceta?
A mai spus acest lucru. De câteva ori, în această perioadă de grevă, Guvernul nu a fost în grevă. Asta înseamnă că inclusiv dialogul pe care noi l-am purtat și lucru la măsurile pe care liderii sindicali le-au cerut au continuat la nivel guvernamental și dialogul cu sindicatele continuă și noi ne așteptăm și contăm în continuare pe faptul că se va înțelege în timp util, în orice caz la timp, nu doar de către liderii sindicali, ci și de către toți cei care lucrează în sistemul educațional, că soluția nu este blocarea educației în România. Soluția este consolidare a educației din România într-o manieră sustenabilă, pe bază de dialog.