BREAKING Principalele sindicate din învățământ anunță proteste în fața Guvernului, de la 1 februarie, nemulțumite de salariile mici  

5.633 de vizualizări
Foto: FSLI
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ anunță că vor organiza miercuri, 1 februarie 2023, începând cu ora 12:00, un pichet în fața sediului Guvernului. La protest vor participa aproximativ 1000 de membri de sindicat, potrivit comunicatului de presă primit de Edupedu.ro.
  • Sindicatele cer Guvernului “să adopte un act normativ prin care personalului nedidactic să i se acorde salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022
  • Amintim că, la finalul anului trecut, profesorii au ieșit în stradă având aceleași nemulțumiri. – Detalii aici
  • Salariile în învățământ vor crește, în medie, cu 7% anul acesta, potrivit Hotărârii de Guvern privind majorarea costului standard per elev în anul 2023. – Detalii aici

Aproximativ 1.000 de reprezentanți ai celor 3 sindicate, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, vor picheta sediul Guvernului, miercuri, 1 februarie 2023.

Ei sunt nemulțumiți de faptul că încă nu s-a aplicat legea salarizării integral.

Potrivit comunicatului de presă comun ale celor mai reprezentative sindicate din învățământ, “acțiunea urmărește să atragă atenția asupra problemelor cu care se confruntă, în primul rând, personalul nedidactic, dar și personalul didactic, probleme generate de salarizarea nemotivantă. Nu trebuie uitat că personalul nedidactic este singura categorie de bugetari care, nici în anul 2023, nu a atins nivelul salariilor de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022. Salariile de bază ale personalului nedidactic se situează între 1800-2300 de lei, iar creșterea inflației (16.4% în luna decembrie 2022), concomitent cu creșterea prețurilor la produsele de bază și la utilități au condus la creșterea gradului de sărăcire.  

În ceea ce privește salarizarea personalului didactic, nivelul salariilor stabilite de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar și superior nu reflectă importanța socială a muncii depuse de cadrele didactice“, potrivit documentului.

Sindicatele mai atrag atenţia “asupra unei situaţii îngrijorătoare: din cauza salariilor foarte mici din sistemul educațional ne confruntăm cu o lipsă acută de cadre didactice calificate – foarte puțini tineri aleg să profeseze în sistemul de învățământ, iar cei aflați la sfârșit de carieră aleg să se pensioneze.   

Totodată, în ultimii ani s-a ajuns la o situație revoltătoare: se constată o creștere alarmantă a numărului de cadre didactice necalificate din unităţile de învăţământ, în loc ca numărul acestora să scadă anual.

Nici la ora actuală, personalul didactic și nedidactic nu beneficiază de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși sunt numeroase situații când se prestează muncă suplimentară, din cauza lipsei de personal, salariații nu sunt remunerați pentru munca suplimentară depusă, deși acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă”, scrie în comunicat.  

În acest context, federațiile sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar și superior, consideră că, în perioada imediat următoare, Guvernul României trebuie să adopte un act normativ prin care personalului nedidactic să i se acorde salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022, concomitent cu acordarea sporurilor pentru condiții de muncă pentru toate categoriile de salariați din învățământ. De asemenea, este absolut necesară adoptarea unui act normativ care să repoziționeze salariații din învățământ în ierarhia funcțiilor bugetare, astfel încât funcțiile didactice să nu se mai regăsească în pătrimea inferioară, ci, să fie poziționate în raport cu nivelul de calificare profesională și importanța pentru societate a activității de educare a tinerelor generații.”

Informații de context

La finalul anului trecut, când sindicatele au ieșit în stradă, premierul Ciucă spunea că analizează o formulă de „abordare salarială unitară și echitabilă pentru sectorul educației”. – Detalii aici

Legea salarizării pentru sectorul bugetar este publicată din 2017, dar doar unele categorii de bugetari au beneficiat de ea.

Aplicarea legii salarizării pentru cadrele didactice a fost amânată în 2020 pentru 2021, iar acum, în mai 2022, Guvernul nu a plătit salariile majorate, potrivit legii. Ar fi trebuit în:

  • 2018 – creștere cu 20% [art.38 alin.(3] lit.d]]
  • 2019 – creștere cu 1/4 din diferența dintre salariul din grila Legii nr.153/2017 și cel din luna decembrie 2018 [art.38 alin.(4i] lit.a]];
  • 2020 – creștere cu 1/4 din diferența dintre salariul din grila Legii nr.153/2017 și cel din luna decembrie 2018 [art.38 alin.[4) liLb)];
  • 2021 – septembrie – se acorda salariile de bază prevăzute de lege pentru anul 2022 [art.38 alin.[4i) lit.c]].

La ce salarii ar fi trebuit să ajungă profesorii încă din 2020, pe fiecare funcție și grad, vedeți aici.

DOCUMENT Descarcă comunicatul de presă comun al sindicatelor din învățământ:

10 comments
  1. Bună ziua, lucrez din 2013 ca administrator patrimoniu grad I-S la o Școală Profesională din Maramureș, salariul meu net era de 2550 lei acum în anul 2023 am salariu net de 2988 lei, 438 de lei a fost creșterea de salariu în zece ani, aicea intră și indemnizația de hrană… Tot din 2013 plătesc sindicatul care până în acest moment simt că nu ma reprezentat cu nimica. Nu doresc să fiu penibil salariul de bază știu că nu se poate majora deoarece am atins maximul prevăzut de legea 153/2017, dar acele sporuri pentru condiții de muncă care este un drept pentru aceasta breaslă nu a fost menționat pănă în prezent de acest sindicat care doarme pe banii noștri. Sunt administrator de patrimoniu la o școală care numără puțin peste 1000 elevi cu 3 scolii mari și 9 periferii, volumul de lucru este unul imens și stresant cu decizii de numirii în diferite comisii, casierie, achiziții publice, responsabil ISU-SSM, responsabil lapte-corn… Întreb și mă întreb dacă la o școală cu 100 elevi personalul nedidactic are același salariu cu personalul nedidactic la o scoală cu 1000 elevi și cu un volumul imens de lucru și nenormat, atunci unde este salarizarea corectă și echitabilă.

  2. După ce că nu fac mai nimic la clasă sau predau în scârbă, mulți dintre ei fac și meditații pe bani frumoși, nedeclarați la ANAF, vacanțe și zile libere cu grămada, mai și protestează? Au prea mult timp liber și vin la școală doar pentru a avea unde pleca de acasă, căci mulți dintre ei nu vin cu drag la școală. Oricum protestează degeaba, că nu îi va băga nimeni în seamă. Sindicatele vor veni la proteste 1 zi, maxim 2 și apoi vor fi amețiți de guvernanți că li se vor acorda măriri de salariu (când de fapt nu li se va da nimic) și va rămâne totul cum a fost până acum, așa că “stimați” profesori, la muncă cu voi, că veți distruge încă o generație, cum ați distrus și până acum.

    1. Turbiiii, iar ai uitat pastilele? oano nebuno, sa iti faci tu timp sa scrii la fiecare postare aici chiar înseamnă ceva.

    2. Se înțelege ca ești distrusă (ca ai pomenit de generații “distruse” de profesori, de parcă factorii devenirii umane s-ar baza numai pe educația de la școală!!!), dar, chiar și asa, nu te mai lansa in afirmații cum că dascălii “nu fac mai nimic la clasă sau predau în scârbă” ca nu ești tu acolo (deși nu ți-ar strica o reeducare)!
      Da, sunt profesor, și eu am avut experiente negative, exemple de profesori “AȘA, NU!” dar toate acestea nu mi-au afectat dragostea de carte și cultură! Nu ies la greve deși ii înțeleg pe cei ce o fac! Eu, personal, îmi fac meseria (de fapt, vocația!) cu dragoste și respect pentru COPII! Nu ma interesează banii(ca am 15 ani vechime, gradul I și un salariu aproape cât un debutant și, totuși, am puterea sa zâmbesc și nu ma răzbun pe elevii mei sau pe părinți), dar țin ca voi, ăștia, neavizați și nemulțumiți de viața pe care v-ați clădit-o fără a vă asuma eșecurile și dând vina pe școală, SĂ RESPECTAȚI MUNCA PROFESORILOR, SA NU-I MAI ÎMPROȘCAȚI CU URA VOASTRĂ, PE CARE O TRANSMITEȚI ȘI COPIILOR, ACASĂ ȘI SA NU MAI INVIDIAȚI ZILELE NOASTRE DE BINEMERITATA LINIȘTE, CĂ, ÎN VACANȚE NU MERGEM NICĂIERI, CĂ N-AVEM CU CE!!! NICI VOUCHERELE NU ACOPERĂ UN SEJUR LA MAREA NOASTRĂ!
      ȘI, DA, SUNTEM STIMAȚI, DE COPIII AI CĂROR PĂRINȚI ȘTIU SA RESPECTE IMPLICAREA DASCĂLILOR!

  3. mai bine testati profesori pt ca elevi nu inteleg nimic din clasa ii pune sa cumpere cate 3 culegeri si cara ghiozdan dd 12 kg in spate. plus meditație la materiile care dau examen .Pt ca scoala o fac degeaba tot meditațiile sint baza cauti profesori pricepuți nu surzi chiori. si probleme psihice s predea. testare in fiecare an psihologic pt profesori v rugam. .Cat sa mai muncim pt meditații copii trebuie de la sc sa fie pregătiți.Luati masuri. prea Hotie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației anunță că va ține cont de scenariul privind descentralizarea deciziei de deschidere a școlilor în funcție de rata incidenței de COVID-19 la nivel local, propus de Consiliul Național al Elevilor

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunță că va ține cont de scenariul privind descentralizarea deciziei de deschidere a școlilor în funcție de rata incidenței de COVID-19 la nivel local, propus de…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Cum pot să fac cât mai mulți bani? – întrebarea lui Paul pentru profesorii săi / În școlile implicate în proiectul LifeLab, elevii află mai multe despre bani și despre situații reale de viață

La ora de TIC de la clasa a VII-a, în modulul 5 al anului școlar 2023-2024, profesoara Anișoara Juravle, de la Școala Gimnazială Mitropolit „Iacob Putneanul” din Putna, județul Suceava,…
Vezi articolul