Planurile-cadru pentru liceu, care ar fi trebuit să fie lansate în consultare publică în luna ianuarie, vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie, când începe anul școlar 2024-2025, adică peste încă două luni [editare ulterioară], estimează ministra Ligia Deca. Este a treia amânare în acest an electoral.
- Amânarea vine pentru luna septembrie, luna pentru care liderii coaliției de guvernare discută data alegerilor parlamentare. Potrivit surselor Edupedu.ro, Ligia Deca ar urma să candideze la alegerile parlamentare. Prelungirea datei pentru lansarea în consultare publică a planurilor-cadru înseamnă că planurile-cadru ar putea să fie reluate de un nou ministru, într-un nou Guvern constituit după alegerile Parlamentare.
Întrebată de reporterul Euronews Ioana Nicolescu la conferința de presă organizată miercuri, 3 iulie, după rezultatele de la Evaluarea Națională 2024 ce se va întâmpla cu planurile-cadru de la liceu, cu viitoarele programe școlare și dacă „vor exista niște decalaje în ceea ce privește implementarea noului bacalaureat, prin noua lege a învățământului preuniversitar”, Ligia Deca a răspuns:
„Am discutat chiar recent calendarul pentru elaborarea planurilor-cadru, planului-cadru, planurilor-cadru, de fapt, pentru filiere și profile (sic!), a programelor școlare și ce va însemna pentru elaborarea manualelor și formarea cadrelor didactice. În acest moment nu este nevoie de o prorogare a termenelor. În acest moment în continuare, generația care va intra la liceu în 2025-2026 începe pe programe noi, cu manuale noi și cu profesori formați”.
Iar oficialul a adăugat: „Și, în timp scurt, imediat ce vom avea validate propunerile de planuri-cadru și finalizată discuția în grupurile care sunt deja constituite, le vom face publice în așa fel încât să existe timp și pentru dezbatere publică. Pentru noi a fost foarte important ca dezbaterea publică să aibă loc, să fie un timp suficient de amplu și să nu se suprapună cu perioadele foarte încărcate de tip examene sau cu perioadele de vacanță”.
Reporter: Și atunci ultima întrebare – aveți un orizont de timp pentru asta?
Ligia Deca: „Nu aș vrea să dau un termen. Aș vrea însă să vă asigur că la începutul anului școlar viitor vom avea planurile-cadru în dezbatere publică”.
Ministerul Educației amână iarăși termenul inițial din ianuarie pentru finalizarea planurilor cadru, până după vacanța de vară a elevilor. Cel mai recent termen stabilit oficial a fost de 31 martie – și el însă acum amânat declarativ – când planurile cadru nu au mai fost puse în dezbatere.
Primele două termene avansate de ministra Ligia Deca și încălcate de instituția pe care o conduce au fost consemnate în acte normative semnate chiar de aceasta – un ordin de ministru din luna septembrie care stabilea termenul de 29 februarie și un ordin de ministru din luna februarie, prin care amână termenul de 29 februarie pentru finalul lunii martie.
- Estimarea că planurile-cadru vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie este la nivel declarativ, Deca încălcând în continuare termenul oficial amânat în luna februarie.
Amânarea vine într-un an cu 4 tipuri de alegeri organizate în 3 rânduri, cel puțin potrivit datelor din prezent, după ce alegerile locale și europarlamentare au fost organizate deja pe 9 iunie, comasat.
Context. Într-o declarație făcută la Prima News, luni pe 10 iunie și difuzată vineri, 14 iunie, Ligia Deca a evitat să spună când vor fi publicate noile planuri-cadru, a mai spus încă o dată că „sunt în grupurile de lucru” și „sunt în proces de finalizare”.
„Noi lucrăm la finalizarea planurilor-cadru. Am avut mai multe variante intermediare și, așa cum am mai declarat, ne-am dorit foarte mult să avem o paritate în ceea ce privește prestigiul diferitelor filiere și specializări. Ne-am dorit să avem un program școlar decent pentru tineri, adică să nu avem un număr exagerat de ore pe zi sau, dacă ne uităm la total, la un volumul de ore pe an. De asemenea, ne-am dorit ca planurile-cadru să lase suficientă flexibilitate elevilor pentru a se îndrepta apoi către carierele pe care și le doresc și în acest sens le vom lansa în dezbatere publică.
Ele sunt în proces de finalizare, sunt în grupurile de lucru, vom primi, știu eu, variantele care au fost rediscutate conform acestor principii, după care fi lansate în dezbatere publică”, a declarat Deca.
Pe 21 mai, secretarul de stat din Ministerul Educației Bogdan Cristescu spunea că noile planuri-cadru sunt „la mine în curte”: „Pe mine mă trageți de mânecă că nu am respectat termenul” și că „încercăm să facem o treabă cât mai bună”.
Componența parțială a comisiilor pentru planurile-cadru a fost trimisă de Ministerul Educației într-un răspuns la interpelarea deputatului USR Filip Harnaveanu, secretarul Comisiei de învățământ din Camera Deputaților, potrivit unui comunicat de presă remis de acesta pe 15 iunie.
După publicarea acestor comisii de către Edupedu.ro, doi profesori au reacționat prin a arăta că Ministerul Educației minte și că nu sunt în comisiile de planuri-cadru decise de Ligia Deca prin ordin de ministru, a căror componență a fost trimisă Parlamentului: „Informația este falsă”.
Ce sunt planurile-cadru
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.
Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente:
- trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
- curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
- curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.