Noile planuri-cadru pentru liceu și școala profesională au fost lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației. Este vorba despre documentele care stabilesc ce materii vor studia elevii de clasele a IX-a începând de anul școlar viitor, precum și de numărul de ore alocat acestor discipline, pe săptămână. Proiectele planurilor-cadru respectă media de 30 de ore pe săptămână prevăzută de modificarea legii educației de anul trecut, sunt pentru toate clasele de liceu și vor intra în vigoare gradual, începând cu clasa a IX-a a anului școlar 2021-2022.
Sunt 2 variante de plan-cadru pentru fiecare filieră. De remarcat că Ministerul nu a scos în dezbatere și un nou profil al absolventului de liceu, care să ghideze modificările curriculare. În schimb, Ministerul Educației precizează că în ’construcția acestor variante s-a raportat la profilul absolventului așa cum acesta se regăsește formulat, pentru nivelul funcțional și pentru nivelul dezvoltat (clasele IX-XII), în cadrul documentului de politici educaționale Repere pentru proiectarea, actualizarea, și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al curriculumului național, aprobat prin Ordin al ministrului educației și cercetării’.
Descarca propuneri PLANURI-CADRU PROFESIONAL-SI-TEHNIC
#Descarca propuneri PLANURI-CADRU TEORETIC
#Descarca propuneri PLANURI-CADRU VOCATIONAL.zip
Precedentele planuri-cadru pentru liceu sunt în vigoare din 2009, fiind aprobate când ministru al educației era Ecaterina Andronescu.
Planurile-cadru de liceu în vigoare în prezent
Specialiștii care au realizat planurile-cadru susțin că ’în anul 2020, în contextul unor modificări legislative din cadrul Legii educației naționale, privind nr. ore/ciclul de învăţământ, a fost reluat procesul de realizare al planurilor-cadru, avându-se în vedere, inclusiv, cerinţa referitoare la numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ, respectiv, în medie, 30 de ore pe săptămână, pentru învățământul liceal. Astfel, au rezultat cele două proiecte ale variantelor de planuri-cadru supuse, în prezent, dezbaterii publice’.
’Cele două variante (de planuri cadru) au urmărit eliminarea unor incoerențe/dezechilibre existente în planurile actuale și oferirea ocaziilor de învățare semnificative din perspectiva așteptărilor elevilor care au optat pentru un anumit profil/specializare’, se arată în descrierea publicată de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.
Comunicatul Ministerului Educației:
Acestea au fost elaborate în cadrul grupurilor de lucru constituite prin OMEC 3261/14.02.2020, cu modificările și completările ulterioare. Din aceste grupuri de lucru au făcut parte specialiști din cadrul ministerului și din cadrul Centrului Național de Evaluare și Examinare, cercetători ai Institutului de Științe ale Educației și cadre didactice de prestigiu din învățământul preuniversitar.
În cazul proiectelor planurilor-cadru pentru filiera tehnologică și învățământ profesional au fost cooptați specialiști din Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, Autoritatea Națională pentru Calificări, dar și ai unor entități reprezentative pentru mediul privat și asociativ.
Comisia de validare a proiectelor planurilor-cadru a avut în componență reprezentanți ai tuturor partenerilor sociali: federațiile sindicale, federațiile/asociațiile de părinți, mediul universitar, Academia Română, Consiliul Național al Elevilor, ARACIP, organizații nonguvernamentale și alți parteneri cu experiență în domeniu (ex: Banca Mondială, UNICEF). Desfășurarea anului școlar 2020-2021 în condiții de pandemie a îngreunat procesul de pregătire a lansării în dezbatere publică a planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional, din cauza provocărilor și restricțiilor specifice acestei perioade.
Se impune însă urgentarea lansării în consultare publică pentru a nu creste încă și mai mult riscul inexistenței manualelor de clasa a IX-a la începutul anului școlar 2021/2022. Fiind conștienți de importanța acestui demers, așteptăm propuneri de îmbunătățire din partea tuturor factorilor interesați, la adresa de email planuri_cadru@rocnee.eu, până la data 31.01.2021.
Foto: INQUAM Photos/ Octav Ganea
42 comments
Exista tari (ex: Israelul) in care disciplina Religie intra in materiile pentru care se dau examene la Bacalaureat. Chiar si notele din timpul anului se obtin dupa o examinare severa. Nu vei gasi deloc ingaduinta profesorului de religie din Romania care nu da niciodata note mici.
Pe de alta parte dorinta de robotizare manifestata in mod bolnavicios de societatea care se crede moderna va duce la esecul procesului de invatamant.
Educatia are etape care nu trebuie sarite doar de dragul inmagazinarii de cunostinte si transformarii omului in tratat.
Nu cred ca educatia religioasa trebuie mentinuta pana in clasa a XII-a. A da exemplul unor tari ultrareligioase nu este relevant. Nu cred ca trebuie sa ne raportam la Israel, un stat fara constitutie si care functioneaza pe segregatie religioasa si nationala.
Faptul că au o jumătate de oră la clasa a X-a și apoi revenirea la clasa a XI-a la o oră este o aberație. Echilibrul emoțional de care vorbiți pot să îl dobândească și la orele de psihologie, mai ales că ei au ore de Psihologie sportivă. Cum se face că pentru un sportiv (marea majoritate vor merge la facultățile de sport sau alte facultăți și puțini vor mai practica sportul de performanţă după liceu) abilitățile digitale de importanță în lumea actuală nu contează, dar pentru un absolvent de liceu vocațional de muzică acestea contează având 4 ore pe săptămână?
La profilul sportiv au redus numărul de ore de TIC de la 3 ore în 4 ani la 2 ore. Cum să aibă competențe digitale acești copii care și la gimnaziu au 0,5 ore de Informatică și TIC. Dar păstrăm Muzica cu 4 ore. Care o fi motivația?
Nu vă supărați, dar unde ați văzut dumneavoastră 4 ore la muzică (de fapt educație muzicală = educație prin elemente specifice disciplinelor muzicale, cu axare pe activități de audiție, cânt coral și aranjamente simple instrumentale) cu scopul deprinderii gândirii critice, descoperirii valorilor patrimoniului național și universal)? Din ce am citit mai sus – varianta 1 – clasele a IX-a, a XI-a, aXII-a au 1 oră pe săptămână, Clasa a X-a 1 oră la două săptămâni (o crimă de altfel, obligi tânărul să treacă printr-o materie fără să aibă timp să înțeleagă, să aplice aceea materie și să-i găsească utilitatea în viața cotidiană – utilitate de ordin cultural, dar și în gestionarea emoțiilor, și chiar de ordin terapeutic – în 7 ore să facă toate acestea și să fie evaluați cu 2 note). Echilibrul emoțional vi se pare mai puțin important pentru un sportiv decât abilitățile deprinse la orele de TIC?
Într-adevăr, sunt 3,5 ore și aveți dreptate revenirea de la 0,5 la o oră este o aberație. Cum aberație este și la gimnaziu acel 0,5 ore pentru Educație muzicală, plastică, TIC și Tehnologică pe materie și manuale de o oră. Dar Informatica nu dezvoltă gândirea critică? Echilibrul emoțional nu îl dobândesc și la Psihologie, mai ales că au ore de Psihologie sportivă? Cum se face că la profilul sportiv Informatica are doar 2 ore în 4 ani (având în vedere importanța competențelor digitale în societatea actuală – mai ales că mulți elevi de la sportiv nu mai fac sport de performanță după liceu; si mai au si proba de BAC), iar la profilul vocational de muzica au 4 ore?
Au competente mai mult pe retele de socialiazare…sunt multi care habar nu au de office… Ne indreptam spre robotizare / Inteligenta . Cu o ora nu poti saa faci mare lucru. Aici ar trebui lasat loc creativitatii, proiectelor, ori noi abia avem timp sa predam.
Informatica aplicata ar trebui sa insoteasca actuala programa a TIC -ului
S-a tot tot spus că un obiectiv important este digitalizarea activităților în toate domeniile unde este posibil. Cum o să se facă această digitalizare, când TIC se predă într-o oră/săptămână? Oare cei care au gândit aceste programe știu ce înseamnă TIC și digitalizare? Mai ales după această perioadă de învâțare on-line, s-a ajuns la concluzia că trebuie reduse orele de TIC? Mi se pare o abordare total neinspirată și nefundamentată.
Și, era să uit: dintre disciplinele de cultură generală, Fizica trebuie studiată și în clasele a XI-a și a XII-a, ceea ce nu se regăsește în propunerea Ministerului pentru planul-cadru la specialitatea Arhitectură. Aproape toate capitolele fizicii au aplicații în arhitectură.
Revin la comentariul de mai devreme. Ulterior acestuia, am văzut propunerea Ministerului pentru planul-cadru la specializarea Arhitectură, pentru liceu.
Am constatat că Ministerul nu a ținut cont, complet, de ultima propunere a noastră, înaintate prin Ordinul Arhitecților din România. Astfel:
– nu este necesară disciplina Crochiuri, aceasta fiind integrată în propunerea noastră în Studiul Formei (și nu doar în desen) și care trebuie predată de un arhitect;
– lipsesc disciplinele propuse de noi – Teoria Arhitecturii și Conformarea Structurilor și Principii de detaliere, ceea ce este inadmisibil pentru o pregătire completă corespunzătoare specializării, la nivel de liceu.
Rog Ministerul să țină cont de propunerea noastră, în toate aspectele, pentru varianta finală a planului-cadru.
Personal, sunt de aceeași părere, ca alți comentatori, că orele de Religie nu sunt necesare și că ar fi mult mai utilă Istoria Religiilor; sau, pentru clasele în care toți elevii sunt creștini, indiferent de denominație, Religia ar putea fi înlocuită cu Studiul Biblic; ar fi mult mai folositor.
Nu uitati ca liceul de arhitectura -e unul singur, restul sunt clase de profil- nu pregateste in exclusivitate pt Arhitectura. In primul rand trebuie sa se tina cont de ceea ce scrie pe diploma lor de liceu. Trebuie sa le oferim orizontul larg de care ei au nevoie ca sa raspunda pietei muncii. Sunt elevi care aspira catre Arte, catre Constructii, care nu vor sa faca facultate etc. Din experienta mea, doar 20% si poate nici atat, din elevii claselor terminale aspira catre arhitectura.
OAR sa se preocupe mai bine de studentii la arhitectură, pentru ca aici este legatura directa si puteti interveni real si folositor. Sincer, de sponsorizare avem nevoie nu de propuneri impuse.
Ca sa faci o diferenta reala, nu de alte teoretice avem nevoie ci de chestiuni care nu se mai pot face nicaieri si care ar atrage elevii, un invatamant la nivel contemporan, bazat pe cercetare, explorare, manualitate, ateliere practice experimentale etc. Asa se formeaza creierul unui arhitect, nu tocind teoretice pe care oricum le uita si le reiau in facultate.
Faptul că la un liceu/ colegiu de artă este o singură clasă de arhitectură nu este un impediment pentru ca aceasta să nu aibă același plan-cadru ca cel pentru clasele unicului liceu de arhitectură (pe care de altfel l-am absolvit și eu). Nu văd de ce ar trebui să existe diferențe.
În cadrul unui liceu/ colegiu de artă din reședințele de județ sunt specialități diferite care fiecare are deja un plan-cadru și nu sunt probleme că nu ar putea funcționa.
Important este ca toate disciplinele de specialitate să fie predate de arhitecți, fiecare având libertatea de a-și desfășura activitatea didactică cum crede că este mai bine, succesul venind din atragerea elevilor către domeniu și menținerea interesului acestora pentru domeniu.
Cred că faptul că cel mult 20 % dintre elevi se orientează tot către arhitectură după absolvire, după cum spuneți, nu se poate dovedi pentru toate clasele de arhitectură din țară și nu pentru toate promoțiile; pot fi diferențe chiar între grupele aceleași clase.
În ceea ce privește învățământul la nivel contemporan, sunt întru totul de acord cu dumneavoastră, metodele putând fi integrate în viitorul plan-cadru. Calitatea învățământului de arhitectură depinde până la urmă de calitatea prestării fiecărui arhitect antrenat în activitatea didactică de arhitectură.
Dacă planul-cadru pentru specializarea Arhitectură (sau specializările Arhitectură și Design) din cadrul Artelor Vizuale la liceele vocaționale (licee și colegii de artă) rămâne cel din anul 2009, acesta nu răspunde întru totul specializării/ specializărilor. Și față de planurile-cadru anterioare, pe când clasele de Arhitectură făceau parte din liceele de construcții, planul-cadru din anul 2009 (am impresia chiar de mai devreme) este calitativ mult mai slab, fără a urmări o pregătire de specialitate corespunzătoare a elevilor.
Nu văd pentru dezbatere publică o propunere a Ministerului, deși, în cursul anului trecut au fost trimise de două ori, de către Ordinul Arhitecților din România, propuneri de planuri-cadru pentru specializarea arhitectură la clasele IX – XII. Nu s-a primit niciun răspuns până în prezent din partea Ministerului. Planurile-cadru propuse au fost întocmite de arhitecți – cadre didactice la liceele și colegiile de artă din țară precum și de arhitecți – cadre didactice universitare la UAUIM (Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București). Au participat la reuniunile din anul trecut și alți arhitecți preocupați de educația de arhitectură.
În ceea ce privește bacalaureatul, sunt de acord cu cei care în comentariile anterioare propun proba corespunzătoare specialității, fiindu-le mult mai de folos viitorilor absolvenți.
Acest comentariu vă este adresat de un arhitect, cadru didactic la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” din Suceava, din anul 2006 până în prezent, care a participat la reuniunile care au avut ca scop propunerile de plan-cadru pentru învățământul liceal de arhitectură.
Introducerea disciplinei Educatie juridica la liceu,incepand cu clasa a 9 a ,a 10, a este extrem de utila si benefica viitorilor cetateni in formare! Cunoasterea drepturilor si a obligatiilor, a ceea ce ai voie sa faci conform legii precum si a consecintelor faptelor tale in caz de nerespectare a legii poate avea ca si consecinta asumarea responsabila a tuturor actiunilor intreprinse mai mult sau mai putin conforme cu legea!Aceasta disciplina este necesar a fi studiata in trunchiul comun si nu doar ca optional cum este in prezent pentru ca se adreseaza nu doar viitorilor studenti la facultatea de Drept ci tuturor persoanelor participante la viata sociala!
Iar Istoria este lovită la liceele tehnologice și la profesională! Variantele II și III sunt și mai rele! Oare nu mai are nimeni nevoie de Istorie în țară asta? Suntem patrioți doar de 1 Decembrie?
Din nevoia de a construi o viziune moderna asupra educatiei romanesti, materiile artistice isi au locul de sine statator in arhitectura scolara si in alfabetizarea culturala a elevului.
Rapoarte recent intocmite in numeroase state europene, releva importanta materiilor artistice si culturale in formarea unor generatii pregatite pentru nou.
Este greu de inteles reducerea sau transformarea in optional a orelor de arte.
Prin arta si joc , copilul isi exprima trairile si isi dezvolta simtul pentru frumos. INCLUDEREA DIFERITELOR FORME de arta in viata elevului conduce la o deschidere catre nou, la intarirea stimei de sine si a capacitatii de a fi creativ.
A strica jocul, a te sustrage lui sau a te preface ca il joci este un act nedrept…ii rapesti iluzia dezvaluind relativitatea si fragilitatea acestei lumi.
Din păcate si de neînțeles , statutul artelor in Romania este unul incert, disciplina fiind lasata in derizoriu, ceea ce este gresit pentru un stat European…
Elevii de la învățământul tehnologic să dea bacalaureat proba la alegere la una din disciplinele tehnice de profil studiate, nu la fizică,chimie sau biologie unde nr de ore este foarte mic comparativ cu cele de specialitate. Nu este corect să dai bacalaureat la chimie unde ai o oră pe săptămână sau la biologie unde în cls.11 și 12 nu există nici o oră pe săptămână în planul cadru.
Așa e.Să vedem toți ce grozavi din inginerii care sînt plini de ore.
Discipline obligatorii:
. Arte vizuale:pictura, sculptura, arh., design.
. Arte spectacol:muzica, balet, teatru, film.
Studiu limbaje și istorii specifice.
Studiul obligatoriu al artelor are aport în formarea complecta a cetățeanului, favorizând creativitatea profesionala.
Religia se înlocuiește cu
Istoria religiilor.
Metodele de predare se vor baza pe înțelegerea fenomenelor nu pe memorare mecanica.
Testări naționale trimestriale la toate clasele pt. omogenizarea sist. de evaluare.
@donici
Din ce secol ati calatorit? Nu mai exista trimestre de mult timp. Baletul sa fie doar in teorie sau cumparam tutu-uri si poante? “Spargatorul de nuci” s-ar potrivi toamna la țară. Cu ” Lacul lebedelor” e mai greu, ca e curtea scolii mica si e ocupata cu toalete. Ecologice desigur😁.
Si nu ne-ati spus cine ar preda baletul. Sa nu ziceti Plisetkaia, ca e de pe vremea dvs.
Parca a-ți face parte din altă lume… Ce propunere fantezistă. Totuși…
Domnul ministru declara la Antena 3 ,ca planul cadru propus pentru dezbatere la invatamantul liceal este pentru un invatamant modern,de calitate…..bla,bla.Adevarul este ca Religia este o disciplina ,,necesara si utila” in secolul XXI.Asta este un blat intre politicieni ,BOR si Preafericitul.Este o disciplina inutila la invatamantul liceal si la inv gimnazial,pierdere de timp si ore nefacute si platite degeaba.
Avand in vedere ca nr.orelor de specialitate si pregatire practica a ramas la fel de mare,la invatamantul liceal tehnic (aceste discipline de specialitate neavand nicio finalitate ),in timp ce nr.orelor de fizica,chimie si biologie (pentru care opteaza majoritatea elevilor la examenul de bacalaureat), scade sau nu se aloca nicio ora biologiei in clasele a 11a si a 12a,ca si pana acum,va rog sa introduceti disciplinele tehnice, ca optiune proba a 3a la alegere ,la bacalaureat!!!! Altfel, se continua dicriminarea elevilor de la acest profil, acestia fiind singurii care nu pot sa aleaga o disciplina de profil la examenul de bacalaureat!!!!
Corect! Un modul la alegere, căci au câte 4-5 ore pe săptămână!
La tehnologic au la alegere o disciplină studiată doar în clasa a IX-a care avea doar o oră pe săptămână!
Cum este posibil așa ceva?
Religia e în plus la liceu. Nu cred ca mai putem tolera o continua imixtiune a bisericii în educația copiilor. Sunt profesoara la liceu și diriginta și am mulți copii care au făcut cerere sa nu facă Religia. Ei au ora libera. Mai bine introducem ceva la care sa participe toți elevii.
Nici Muzica și Desenul nu mai sunt necesare la liceu. Cine are talent merge la licee de arte sau face în privat. Oricum, profesorii de Muzica și Desen aleargă de la un liceu la altul, sunt bătrâni, nu s-au adaptat învățării online, sunt buni în licee de profil, nu la mate-info sau Filologie.
Chiar asa, ca profesoara si diriginta nu ai dorii sa mai desfiintezi si alte discipline, ce mai… sa faca aelevii doar materiile de bac… de fapt ce bac, e imbatranit… Cine are talent sa faca ce-i place, iar altii sa sa aiba asa multe ore libere…
Nu aș putea să le spun în față colegilor mei care predau muzică, desen, religie la liceu că orele lor nu le sunt utile elevilor; sunt colegii mei, suntem prieteni și înțeleg ce înseamnă să rămâi fără post. Însă acesta este singurul aspect care contează, faptul că oamenii rămân pe drumuri. Elevii de liceu nu au nici cel mai mic interes pentru materiile astea; o spun și eu ca dirigintă, dar și ca părinte; fiul meu nu a optat pentru religie, dealtfel din clasa lui nu face nimeni religia, iar desenul și muzica sunt utile doar pentru a mări media.
Poate ar trebui lăsat timp oamenilor pentru reconversie profesională.
Și se scrie ” nu ai dori”, cu un singur i.
În locul dvs., mie mi-ar fi rusine să pun aşa problema! Eu sunt tînără şi predau arte alergând de la o şcoală la alta, dar nu pentru că ar fi inutile şi copiii nu le-ar mai iubi, nu generalizaţi, există copii care iubesc aceste materii! La romani, DESENUL era prima materie în catalog, aşa au civilizat ei lumea!! Credeţi că ai voştri copii vor fi oameni întregi, numai cu chimie, fizică, TIC?? Eu știu că fiecare trage jar doar la oala lui, dar mai studiați, iar dacă nu știți ce și cum, mergeți la reciclare!! Oamenii formați în urma unui liceu ar trebui să aibă noțiuni de cultură și civilizație, noțiuni artistice, percepția vizuală bine formată, competențe și abilități practice, capabili să respingă kitch-ul, cu sistem de valori bine definit, dar ce este mai important, cu inteligența emoțională formată! Voi exact asta vreți să eliminați, cu acest gen de analiză, să-i robotizați, să devină niște estropiați, uitând de fapt (pentru că nu vă interesează) că nu se studiază în liceu desen și muzică, ci EDUCAȚIE VIZUALĂ și EDUCAȚIE ARTISTICĂ!! Oameni buni, vi se pare corect să eliminați EDUCAȚIA VIZUALĂ când trăim în ERA VIZUALULUI???
Eventual la recalificare. La reciclare merg sticlele, hartiile, plasticul etc. Apoi, poate mai important, nu mai amestecati formulele de adresare. Daca va adresati destinatarului mesajului (fie el si multiplu) la inceput, cu dvs, nu puteti schimba, la final, formula in “voi”. Nu se cade si, “in urma liceului”, ar trebui sa stiti asta.
Ca de obicei Istorie la filiera tehnologică este crucificată! Toate ”reformele” planurilor cadru au însemnat sacrificarea disciplinelor umaniste – Istorie, Geografie, limbile străine, Limba și literatura română, etc. Cine mai are nevoie astăzi de cetățeni?
Nu cred ca este necesar sa includem la elevii de liceu și Educație muzicala și Desen și Arte. Din experiența, copiii de la Mate-Info urăsc aceste materii făcute cu profesori bătrâni, la pensie, care aleargă de la o școală la alta, care nu s-au adaptat cerințelor învățării online. Lăsați doar Arte și scoateți Religia!
Buna ziua! Sa nu uitam ca, la profilul tehnologic, un numar covarsitor de elevi aleg ca proba biologia. Dp meu de vedere, biologia ar trebui sa se regaseasca in trunchiul comun, cel putin o ora, de la clasa a 9 a pana la clasa a 12 a sau sa ramana o ora la clasa a 9 a si a 10 dar sa se introduca o ora si la clasa a 12, special pentru pregatire. Nu vad niciunde o educatie pentru sanatate! Ar trebui introdusa la inceput de ciclu,o ora. Orice alta educatie fara sanatate nu stiu cat este de eficienta.
Ancorarea disciplinelor în lumea în care trăim, dezvoltarea competențelor pentru joburile viitorului. Domeniul IT este viitorul (programarea).
Acum văd că RELIGIA e prezentă în fiecare an la trunchiul comun!
De fapt religia e prezentă în educația copiilor noștri din clasa pregătitoare până în clasa a 12-a ……..13 ani!
Din nou RELIGIA, în fiecare an de liceu. Acum este introdusă în trunchiul comun. din clasa a 9-a până în clasa a 12-a.
Biserica nu se mai satură cu câte avantaje are? Oare chiar nu mai au nici o rușine? Acum parazitează și sistemul de învățământ, compromițând viitorul copiilor noștri?
Sunt atâtea discipline utile pentru educația și pregătirea pentru viață a unui copil, care nu își au locul în curricula școlară! În schimb religia devine din ce în ce mai prezentă și însoțește copilul de la clasa pregătitoare până la clasa a 12-a … 13 ani!
Oare suntem normali?
Da, suntem normali, utati-va la ce discipline au alte tari, care includ si Religia, apoi veniti cu pretentii de om “normal”
@zamfirescu
Pai, ca sa va vedem “normal”, dati-ne exemple de tari din UE unde religia e obligatorie in curriculum in ciclurile primar si secundar, fara posibilitatea oferita copilului de a nu frecventa ora respectiva (o sa cautati cam mult, deci inarmati-va cu rabdare). La noi exista (din fericire) si sunt foarte multi elevi care au refuzat sa participe la ora de religie. Ar trebui sa va intrebati de ce. Iar daca oameni care lucreaza in sistem spun ca ceva e in neregula cu prezenta obiectului astuia timp de 12 ani in viata unui copil, pai sa stiti ca asa e. Nu credeti ca religia e o problema de optiune si viziune personale si ca unui copil trebuie sa-i lasi posibilitatea sa decida singur daca merge pe drumul asta sau nu? Vreti sa-i transformati pe toti in pupatori de oase si in bautori de apa sfintita la 0,5l? Nu sunteti destui care va inghesuiti deja la asa ceva?Mai ramane sa propuneti sa vina nenea ala care cade de pe cisterne sfintite pe la Constanta sa le tina ore copiilor.
Disciplina TIC in TC este de 1h/ saptamana, in conditiile in care majoritatea elevilor nu au posibilitatea sa exerseze decat pe telefon sau poate nici macar atat.
In 4 ani de liceu sunt in jur de 120 ore de TIC in care nu au fizic cum sa-si formeze competente digitale, dar nu-i nimic o sa ne plangem in fiecare an ca tinerii absolventi nu au competente digitale ca tare ne place sa fim ultimii din Europa.
Stai liniștit! Adolescenții au competente TIC net superioare profesorilor !!! Lumea informatica aparține generației lor, la nivel de liceu chiar nu au e invata de la profesori, invers DA!
@radoi
O sa fii surprins. Nu-i chiar asa.
Cercetările arata altceva.
https://www.edupedu.ro/eurostat-romania-prima-in-ue-la-procentul-persoanelor-care-au-competente-digitale-scazute-doar-10-dintre-romani-au-abilitati-digitale-superioare/
Surprinzător cu câtă fermitate și chiar mânie proletară se cere înlăturarea orei de religie din programa școlară! Pentru a avea termeni de comparație, m-am uitat în Italia, unde există fix o oră de religie catolică alternativ cu altă disciplină , pe tot parcursul celor 5 ani(indiferent că e liceu cu profil științific, clasic, artistic). Eu nu cred că programa este problema, ci lipsa de toleranță de care suferă societatea, calitatea îndoielnică a unor manuale , reducerea de conținut a actului instructiv-educativ , schimbarea profesorilor de la un an la altul, ambiția unora de a pune coada la prună și a se face remarcați cu orice preț! Părerea unui părinte , al cărui copil a făcut religia în primii doi ani, iar apoi a renunțat;când și când a mai intrat on line la ora de religie, întrucât îi plăceau subiectele abordate. PS Legat de cunoașterea drepturilor și libertăților fundamentale -nu este necesară introducerea unei noi discipline, întrucât , sunt prezentate în manualul de istorie clasa a 12 a.