BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE

8.811 vizualizări
Foto: © Josepalbert13 | Dreamstime.com
România nu a înregistrat niciun progres relevant, în cinci ani, față de celelalte țări participante la PISA 2022, evaluarea competențelor de bază a elevilor de 15 ani, organizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). România se clasează pe penultimul loc în rândul țărilor UE participante la această evaluare, înaintea Bulgariei, care a înregistrat regrese semnificative, iar la nivel general apare pe locul 45 din totalul de 81 de țări și teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media OCDE.

Dacă, la precedenta evaluare, România înregistra 428 de puncte la citire, 430 la matematică și 428 la științe, acum rezultatele sale s-au „aliniat” la o medie de 428 de puncte pentru fiecare dintre cele trei evaluări. Aceasta o plasează la o distanță de circa 50 de puncte de media OCDE și la circa 100 de puncte în urma liderului european, Estonia.

  • La nivelul fiecărei evaluări, România ocupă locul 45 la matematică și citire și locul 48 la științe, în rândul celor 80 de țări și teritorii participante. 
Rezultatele PISA 2022, anunțate de OCDE:
Foto: OCDE
Foto: OCDE

În rândul țărilor UE, România reușește să depășească doar Bulgaria, țară care a înregistrat un regres major atât la matematică (-19 puncte), cât și la citire (-16 puncte), precum și unul minor la științe (-3 puncte) față de PISA 2018. Acum cinci ani, Bulgaria depășea România la capitolul Matematică. 

  • Scorurile Bulgariei în 2022: Matematică – 417 puncte, Citire – 404 puncte, Științe – 421 puncte

România se încadrează, în rândul țărilor participante, în a treia categorie – cea a țărilor cu rezultate sub media OCDE. Primele categorii sunt țările cu rezultate statistic superioare mediei OCDE, respectiv țările cu rezultate statistic similare mediei OCDE.

În această a treia categorie, România se află la un nivel similar cu: Serbia, Emiratele Arabe Unite, Grecia (țară UE situată imediat deasupra României, cu medii de 430-441 de puncte), Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova. În același pluton apare și Ucraina, participantă doar cu o serie de regiuni la această evaluare, precum și Cipru.

  • Ucraina, cu 441 de puncte înregistrate la Matematică, depășește un scor superior României la această evaluare, la care a participat cu 18 din cele 27 de regiuni ale sale, în condițiile războiului declanșat de Rusia anul trecut).
Elevi cu rezultate foarte bune și elevi cu rezultate sub pragul alfabetismului funcțional: România vs. media OCDE
Evoluția României vs media OCDE – citire, matematică, științe / Sursa: PISA 2022

Rezultatele României comparativ cu media OCDE se mențin la un nivel semnificativ în condițiile în care, față de PISA 2018, media OCDE a scăzut considerabil: 15 puncte la matematică, -10 puncte la citire, -2 puncte la științe.

Comparativ cu media OCDE, ponderea elevilor cu rezultate foarte bune în cel puțin un domeniu (nivel 5 sau 6) la evaluarea PISA 2022 este de aproape trei ori mai mică în România. Pe de altă parte, ponderea elevilor cu rezultate slabe la toate cele 3 domenii (sub nivelul 2, considerat prag pentru alfabetismul funcțional) este de două ori mai mare.

Astfel, dacă la nivel OCDE 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional, în România ponderea acestora este de 33,2%.

La polul opus, 13,7% dintre elevi au reușit, în medie la nivel OCDE, să obțină rezultate de top în cel puțin un domeniu (nivel 5 sau 6). În România, procentul este de 5%.

Liderii internaționali – PISA 2022

Matematică:

  • Singapore – 575 puncte
  • Macao (China) – 552 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumirea OCDE) – 547 puncte
  • Hong Kong (China) – 540 puncte
  • Japonia – 536 puncte
  • Coreea de Sud – 527 puncte
  • Estonia – 510 puncte
  • Elveția – 508 puncte
  • Canada – 497 puncte
  • Olanda – 493 puncte

Citire:

  • Singapore: 543 puncte
  • Irlanda – 516 puncte
  • Japonia – 516 puncte
  • Coreea de Sud – 515 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumirea OCDE) – 515
  • Estonia – 511 puncte
  • Macao (China) – 510
  • Canada – 507 puncte
  • SUA – 504 puncte
  • Noua Zeelandă – 501 puncte

Științe:

  • Singapore – 561 puncte
  • Japonia – 547 puncte
  • Macao (China) – 543 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumire OCDE) – 537 puncte
  • Coreea de Sud – 528 puncte
  • Estonia – 526 puncte
  • Hong Kong (China) – 520 puncte
  • Canada – 515 puncte
  • Finlanda – 511 puncte
  • Australia – 507 puncte
Liderii europeni în cadrul PISA 2022

La nivel european (UE plus alte țări), după liderul Estonia, care-și păstrează locul în pofida unor scăderi semnificative la fiecare dintre cele trei evaluări, țările cu ele mai bune rezultate în evaluări sunt:

Matematică – rezultate peste media OCDE: Elveția, Olanda, Irlanda, Belgia, Danemarca, Marea Britanie, Polonia, Austria, Republica Cehă, Slovenia, Finlanda, Letonia, Suedia

Citire – rezultate peste media OCDE: Irlanda, Estonia, Marea Britanie, Finlanda, Danemarca, Polonia, Republica Cehă, Suedia, Elveția, Italia

Științe – Estonia, Finlanda, Irlanda, Elveția, Slovenia, Marea Britanie, Polonia, Republica Cehă, Letonia, Danemarca, Suedia, Germania, Austria, Belgia

DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul I):
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul II):

Foto © Josepalbert13 | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cercetătorul Dacian Dolean – Rezultatele PISA 2022, primele concluzii: România iese în evidență clasându-se pe ultimul loc dintre toate țările participante la capitolul echitate educațională. Acest lucru poate însemna și că performanța multor elevi e dependentă de măsura în care părinții își permit să plătească meditații
România în PISA – rezultatele la cele 6 testări, din 2006 până în 2022, arată ca o pâlnie inversată care conservă mediocritatea într-o zonă a analfabetismului funcțional
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
Rezultate PISA 2022. Aproape un sfert din elevii din România nu ascultă ce spune profesorul la clasă
LIVE VIDEO Anunț optimist al ministrului Deca, după rezultatele la PISA 2022 care situează România la coada UE: Avem un sistem de educație rezilient și țara noastră a reușit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei
PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică


11 comments
  1. Elevii ,părinții și profesorii disprețuiesc școala.Asa elevi,așa profesori,așa părinți.Testati și toti profesorii să vedem rezultatele și apoi mai …..vedem,zise orbul.

    1. Desteapto, profesorii au fost testati si ras-testati, sunt o categorie profesionala care da printre cele mai multe examene, in afara de medici.
      Tu vorbesti ca si cum ii ia de pe strada si ii pune sa predea.
      Au titularizare, definitivat, gradul I, gradul II, cursuri de perfectionare anual.
      Problema nu e la profesori, problema e la societatea romaneasca in anslambu: dispretueiste invatatura si efortul intelectual! Profesorii sunt toba de carte, dar e degeaba, cand nu sunt lasati sa isi faca meseria, sunt obligati sa faca doar lucrurile foarte foarte simple si sa puna note mari, nemeritate, altfel ii tracaseaza parintii zilnic.
      Aici trebuie umblat: profesorul sa fie lasat sa isi faca meseria!Rezultatele ar fi altele.

      1. Modulul psihopedagogic 2 l-am făcut la master, alături de studenți din toate specialitățile universității. Mulți din ei, viitori sau chiar actuali profesori ce sufereau de analfabetism funcțional, cu precădere cei de la facultatea de sport și de la psihologie/științe ale educației.

        Titularizarea este un pamflet de examen, nu vă mai comportați de parcă e doctorat sau admitere la M.I.T. .

        Ar fi interesant de supravegheat audio-video examenele de grad didactic și date imaginile public, doar așa de amorul conversației. La fel și la cercurile pedagogice.

        Formare continuă au marea majoritate a profesiilor ce necesită studii superioare, de la medici și psihologi la arhitecți și ingineri.

  2. Ca peste o treime din elevii chestionati sa fie ANALFABETI iar tu sa te lauzi cu sistemul de invatamant arata gradul de iresponsabilitate al unui ministru, adica sa zicem mersi ca nu e mai rau.
    Cauzele acestui DEZASTRU NATIONAL tine de Ministerul Invatamantului, cadre didactice, parinti elvii fiind cuprinsi in acest vartej.
    MINISTERUL INVATAMANTULUI -prin cei doi nepoti care sunt elevi unul in sistem privat de invatamant si unul in sistemul de stat romanesc am putut sa fac comparatie intre sisteme si sa ma lamursc dece este atat de jalnic sistemul de stat remanesc.
    In sistemul privat strain:
    – uniforma este obligatorie dela clasa 0 pana la clasa 13
    -atat elevii cat si profesorii NU AU VOIE cu telefoane mobile in scola
    – elevii nu au voie cu bijuterii in afara cerceilor
    -exista un singur maual pt fiecare materei si nu mamuale alternative
    -profesorii nu ridica tonul la elevi, nu jignesc si nici elevii nu ridica vocea la peofesori si nu jignesc
    -orice absenta este anuntata imediat parintelui sau apartinatorului si trebuie justificata
    in ciclul primar se dau saptamanal teste la matematica si limba straina in care se preda.
    la ciclu primar sunt doi profesori – unul strain si unul roman. Rostul celui roman este ca in pauze sa explice copiilor ce nu au inteles in timpul predarii
    -incepand cu ciclul gimnazial clasa a 6 sea elevii dau examene de sfarsit de an la toate materiile.
    0in ciclul liceal clasele 9-13 se dau examene semestriale la toate materrile
    pe langa materrile oblidatorii elevi au posibilitate sa-si alega trei materii obtionale dintro lista prezentata de scoala – de exemplu teatru, pctura, psihogie, gestiobarea afarilor, etc
    -in ultimii doi ani de liceu nu fac dect cinci materii matematica, limba straina in care invata si materii la care trebuie sa se pregateasca pentru examenu le admitere la facultatre
    -se fac sedinte cu parintii in toti anii de invatamant. Sedinta se face fata in fafa parintele sau apartinatorul cu fiecare profesor in parte, nu se fac sedinte de grup cu dirigntele care de obcei se vaieta si cere bani pt te miri ce.
    -pregatirea lectiilor se bazeaza pe ineresul elevilor acestia trebuind sa caute pe langa manual in diferita carti din biblioteca scolii sau de pe internet
    IN SISTEMUL DE INVATAMANT DE STAT
    -elevii vin imbracati in functie de posibilitatile materiale ale parintilor. Cu cat parintii sunt mai instariti odraslele vin imbracate de parca sunt scosi din pubele, dar zdrentele sunt de firma. Fetele vin inbracate incepand cam dni clasele sase sapte ca la spectacol ; telefoane de fite duse neaparat in mana ca sa moara ceilalti de necaz, fuste care deabea le acopera chilotii, sau pantaloni mai mult gauri decat material, pantofi cu tocuri cat mai inalte ruj si farduri cat cuprinde si tot felul de obiecte de dcor – lanturi, bratari, ceasuri solnita etc. Baietii nici ei nu se lasa mai prejos -pantaloni cat mai rupti si cat mai largi, tenisi sau adidasi stalciati, bluze cat pentru doua persoane, lanturi, inele, belciuge , etc.
    Manualele dupa care invata sunt manuale alernative – cele pe care le agreaza profu, iar continulul este jalnic.
    La elevii de clsaa 0 sau intaia nu exista abecedar ci doua sau trei manuale de comunicare (?) cu tot felul de texte inepte sau cvinte care sunt greu de explicat si de un adult darmite de un copil de 6-7 ani. Nu exista carte de aritmetica ci carte de matematica pt ca in ea gasesti elenente de geometrie ( figuri deometrice), elemente de algebra ( ex 9-a=4, exercitii cu paraneze) ba au lectii de stiintele naturii – botanica si anatomie in cartea de matematica sunt si rebususri. Lectiliile de botanica si anatomie sunt facute de amatori. De exemplu te intreaba intro lectie rolul frunzei iar dupa mai multe pagini vine si iti spune la ce ii foloseste plantei frunza. La anatomie vrea sa se dea desptept autorul si inceaca sa le spuna copiilor organele importante ale corpului omenesc -creier, plamamaini, ficat, inima. PaI spunei copilului ca si nasul, limba, rinichii, stomacul, intestinele, pancreasul, etc sunt la fel de importante pentru ca altfel nu numai ca il inveti gresit dar il si derutezi. Ce sa inteleaga corilul ca ai organe principale si altele de care te poti lipsi. Vedealas eu pe autor traind fara rinichi sau intestine.
    – copii nu dau extemporale, teze examene de sfarsit de an ca sa nu fie stresati, unul din motivele pentru care parintii le pun meditatori copiilor de la clasele primare.
    -bacu leste de rasul curcilor mate, romana dar nu toata materia, si la alegere biologie, sport iar procentul de absolvire e de toata jena.
    CADRELE DIDACTICE
    Din pacate sunt putine cadre didactice care au chemare pentru meseria de profesor. Sun profesori betivi, scandalagii, agreseaza verbal sau chiar sexual elevii sau n-au nici o treaba cu materia pe care o predau, in schimb cer salarii cat mai mari. Profesorii ar trebui platiti si chiar remunerati suplimentar dupa gradul de pregtire al elevilor. Cum sa dai acelasi salariu unui profesor cu grad de absolvire de catre elevi a bacului in procent de peste 90% cu cel la care nici un elev nu a luat bacul. Nu cred ca sunt licee numai de copii tampiti ci licee in care proferi sunt cei care la examenul de grad copiaza sau iau note inte 2 si 5. Salariul profesorilor ar trebui sa fie gradual dupa nota obtinuta la examenul de tituarizare si gradul de pregatire al elevilor. Cadrele didactice care nu au nicio chemare pentru meserie care obtin note la examenu de titularizare pentru care un elev ar ramane repetent sa nu fie peste salriul minim pe economie. Atat timp cat nu exista o stimulare reala pentru cadrle didacitce care isi fac pe deplin meseria si cei veniti intamplator in sistem nu se va imbunatatii cu nimic gradul de pregatire al elevilor neexistand nici un stimulent care sa-i diferntieze. Unde sunt lectiile deschise, lectiile la care particpau profesori de specialiate de la Inspectoratul Scolar si care apreciaza i functie de raspunsuril elevilor grdul de pregatire al profesorilor.? Dece in timpul vacantei de vara nu se fasc serii de prgatire si perfectionare a a cadrelor didactice unde sa fie invitati profesori universitari profesori di strainatate, psihologi iar la teminarea cursurilor profesorii sa fie testati si salaizarea sa se faca in functie de gradul de pregatire. In acest fel daca Ministerul Invatamantlui, Inspectorartele Scolare judetene ar face un program serios de pregatire al cadrelor didactice, in cativa ani, cel mult cinci, ar disparea din scoli cei veniti sa manace si ei o paine si prcis va creste mult gradul de cunostiinte al elevilr, iar fi cxoncurena intre scoli, ai caror elevi sunt mai bine pregatiti va din ce in ce mai mare, ar scadea numarul nejustificat de mare de meditatii.
    – faptul ca atat profesorii cat si elvii isi permit sa faca orice in timpul orelor sau in pauze- insulte, batai, port de obiecte contondente, nesupravegherea elevilor in pauze, o slaba comunicare cu parintii, musamalizarea de catre profesori sau directori a unor acte reprobabuile petrecute in scoala nepedepsirea drastica a celor vinovati – desfacerea contactului de munca pana la interzicera preptului de a preda pentru profesori, scaderea notei la purtare pana la exmatriculare a elevilor problema haosul si debadada va domni in scoli.
    PRINTII
    unii parinti sunt complet dezinteresati de cum invata copiilor. Cauze ;
    n-au timp – o scuza inaceptabila daca vrei ca urmsul tau fa fie un om pe care sa te bazezi si cu care sa te mandresti.
    parventii care au bani si care cred ca poti cumpara orice cu bani si ai caror copii vad exemplu parintilor si ies niste lichele
    =-unii printi cu putina carte si care cred ca daca stii sa scri si sa descifrezi litere e suficient, in rest sa muncesti,

    1. Sunt atât de multe prostii, minciuni și informații complet depășite (cine mai dă bacalaureat la SPORT?! Serios? Ai rămas în anii 90?) în ce ai regurgitat mai sus, că nici n-are rost să îți explice cineva cât de mult greșești.

  3. Asta este, semeni vânt, culegi furtună. Se văd tot mai clar rezultatele reformelor cretine, ale modificărilor în cascadă, făcute doar de dragul de a fi făcute. Ies la iveală efectele lipsei de autoritate a profesorului în școală, pentru că i s-a luat orice pârghie, și ale libertății și drepturilor excesive și prost înțelese, acordate la modul tembel, elevilor. Încet – încet școala a devenit un loc în care dictează elevii și părinții. La mai mare ! Dacă nu se resetează sistemul imediat, țările din lumea a treia se vor uita de sus la noi! Uitați – vă doar la câteva modificări dictate de CE: eliminarea tezelor, structurarea pe module, procentul de 30 % burse în fiecare clasă… și multe altele. Toate au fost propuse de CE, preluate cu entuziasm de minister. Un sistem care a devenit aberant prin înjosirea profesorului nu are cum să funcționeze. Și gata. Asta a fost tot.

    1. Vom merge și mai jos. Profesorii sunt tot mai nepregătiți și iresponsabili. Se chiulește de la ore din ambele părți: și elevii și profesorii. Părinții prefera să își trimită copiii la meditații ,in loc să-i trimită la școală. Pleacă în concediu în perioada cursurilor, denigrează tot ceea ce înseamnă învățământ.

    2. Eu am alta opinie. Eu cred ca nu prea intelegem realitatea in care traim. Totul pute din jos in sus. Educatia nu functioneaza pentru ca elevi nu dau doi bani pe educatie. Nici parintii lor. In conditia culturii noastre doar bani au valoare.

      Zic ca trebuie sa asteptam… vreo 3 generatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Erori în baremul de corectare de la concursul pentru directori și „itemi care nu au nicio legătură cu învățământul de stat, ci cu acela bazat pe profit” – critici ale liderului FSE „Spiru Haret”, într-o scrisoare către ministrul Educației

Erori de redactare a itemilor de la concursul scris pentru funcțiile de directori de școală, reclamate de Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor Libere din Educație „Spiru Haret” într-o scrisoare către…
Vezi articolul

Ministrul Ligia Deca: 94-95 de directori de școli, dacă-mi aduc aminte bine, și-au dat demisia din funcție la începutul acestui an școlar. 60% dintre ei au invocat ca motive condițiile salariale. Știm problema, avem promisiuni că se va găsi o soluție în următoarele săptămâni

Ministrul Educației a spus într-un interviu la TVR Info că „până într-o sută” de directori de școli, „94-95 de directori, dacă-mi aduc aminte bine” și-au dat demisia din funcție la…
Vezi articolul

Bacalaureat de toamnă. Profesoara de limba română Adelina Beldugan: Subiectul are o dificultate medie spre ridicată, având în vedere partea a III-a – poezia lui Mihai Eminescu sau George Bacovia / Sfaturi pentru BAC 2025

Subiectul dat luni la proba de Limba și literatura română – Bacalaureat 2024 de toamnă, „privit în ansamblu, are o dificultate medie spre ridicată, având în vedere partea a III-a,…
Vezi articolul