Semnal de alarmă tras de expertul în educație Alina Sava, de la Banca Mondială. „Avem un sfert de milion de copii în afara școlii”, a declarat aceasta la Sibiu, unde are loc în aceste zile conferința de închidere a proiectului ROSE – Romanian Secondary Education, derulat de Ministerul Educației în sute de licee și în mai multe universități. Alina Sava a prezentat o statistică potrivit căreia în România numărul copiilor cu vârste între 6 și 14 ani care nu sunt în școală a crescut cu 150.000 în 12 ani.
Numărul copiilor neșcolarizați cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani a crescut de la 100.000 în 2010 la 250.000 în 2022, potrivit expertei în educație.
„Trist este că ne scad ratele de înscriere. Trist este că avem mai puțini copii în grădiniță și că avem copii mai puțini în învățământul primar. Gândiți-vă la copiii care ar trebui să fie 100% în școli între 6 și 10 ani. Și ei nu mai sunt. Și ei sunt undeva: ori pe stradă, ori cu bunicii, ori cu rude, ori în străinătate. Pentru că nici datele nu ne permit să aflăm exact unde sunt. Vă dau o cifră și nu o să insist foarte mult pentru că este foarte tulburătoare: avem un sfert de milion de copii în afara școlii”, a declarat Alina Sava.
„România nu-și poate permite să continue în acest ritm”, a spus Sava, care a vorbit despre schimbarea legislației actuale, care pedepsește părinții care nu trimit copiii la școală cu amenzi de până la 3.000 de lei, dar nu oferă soluții pentru a aduce copiii înapoi în școli. „Legea nu spune ce ar trebui să facă primarul sau poliția în momentul în care copilul este pe stradă. Poate că aceste legi ar trebui schimbate, iar autoritățile locale să aibă un rol mai activ”, a adăugat reprezentanta Băncii Mondiale.
Alina Sava a expus și decalajele economice și sociale din România, în ciuda statutului său de țară cu venituri mari, obținut în 2022 și menținut până în prezent. În cadrul conferinței aceasta a subliniat că România are cea mai mare rată a sărăciei din Uniunea Europeană, precum și un decalaj uriaș între mediul urban și rural, care afectează toate sectoarele, nu numai educația.
„Noi suntem una dintre țările europene cu decalajul cel mai mare, nu suntem o țară echilibrată. Dacă vă duceți într-o altă țară europeană, să zicem Croația, o să observați că diferențele dintre urban și rural sunt foarte mici și asta se întâmplă în foarte multe alte țări. La noi nu, la noi sunt foarte mari. Și poate că această creștere ar fi mult mai durabilă în momentul în care vom reuși să atenuăm aceste diferențe și decalaje,” a mai spus expertul în educație.
„Acest decalaj nu-l regăsim numai în educație, adică abandonul din mediul rural, care este mare comparativ cu cel din urban, deci nu regăsim doar în educație aceste probleme, le găsim în absolut toate sectoarele. Dacă o să comparăm competențele digitale, tot acolo suntem. Trist este că ne scad ratele de înscriere. Trist este că avem mai puțini copii în grădiniță și că avem copii mai puțini în învățământul primar. Gândiți-vă la copiii care ar trebui să fie 100% în școli între 6 și 10 ani. Și ei nu mai sunt. Și ei sunt undeva: ori pe stradă, ori cu bunicii, ori cu rude, ori în străinătate. Pentru că nici datele nu ne permit să aflăm exact unde sunt. Vă dau o cifră și nu o să insist foarte mult pentru că este foarte tulburătoare: avem un sfert de milion de copii în afara școlii”, a spus Alina Sava.
„Știți, legea educației spune că părintele este pedepsit și primește o amendă, o amendă de 2.500 de lei sau 3.000 de lei maxim, dar legea nu spune ce ar trebui să facă primarul sau poliția în momentul în care acest copil este pe stradă. Deci poate că aceste legi ar trebui schimbate și atunci când părintele eșuează, primarul și poliția să facă ceva mai mult decât o amendă. Ar trebui să aducă copiii în școală. Nu putem să ne permitem să continuăm în ritmul acesta, în condițile în care ni se dublează numărul de copii din afara școlii”, a atras atenția Alina Sava.
Alina Sava este expert în Educație al Bănci Mondiale și a fost coordonatorul din partea Băncii Mondiale pentru proiectul ROSE. Alina Sava a lucrat și în Ministerul Educației înainte să lucreze pentru instituția internațională. Este doctorandă în științele educației la Universitatea din București, deține un master în politici sociale, un MBA de la Tiffin University și o licență în economie, potrivit prezentării oficiale.
Articol în curs de actualizare