Noile planuri-cadru pentru liceu nu vor fi implementate nici anul acesta, nici anul viitor, potrivit declarațiilor ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, făcute joi la Guvern. Oficialul amână astfel aplicarea reformei curriculare pentru elevii care anul acesta intră în clasa a IX-a, elevi care nu vor avea programe noi și o structură a orarului nouă nici în clasa a X-a.
Legea Educației prevede că acești elevi care au învățat după programe noi și un curriculum bazat pe competențe încă din clasa pregătitoare, odată cu aplicarea reformei curriculare, proces pe care l-au traversat neîntrerupt, până în clasa a VIII-a, ar fi trebuit să aibă o continuare a pregătirii după programe noi, manuale noi și planuri-cadru noi și la liceu. În schimb, prin amânarea aprobării planurilor cadru, aceștia vor învăța după programele vechi, aprobate în 2009, după manualele vechi, pe structura orarului veche, cu un curriculum vechi.
Ministrul a explicat că, pentru a putea face noile planuri-cadru, care ar fi trebuit să fie aplicate din această toamnă, va aștepta rezultatele aplicării unui proiect-pilot.
Reporter: „Puteți să ne explicați mai mult în ce fel se va schimba curricula, de exemplu la Liceul “Lazăr”. Ce vor învăța față de ce învață acum și cât durează acest pilot, un an sau mai mult?”
Sorin Cîmpeanu: „Acest pilot va dura mai mulți ani, însă primele rezultate sperăm să fie relevante încă după un an. Dacă vorbiți de Colegiul “Gheorghe Lazăr”, la nivel liceal se va pilota reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a, astfel încât în semestrul al doilea să permită elevilor să se concentreze pe materiile care sunt de interes pentru examenele de Bacalaureat și pentru admitere la facultate. Se facilitează astfel dreptul elevului de a-și alege anumite discipline sau, altfel spus, curriculumul la dispoziția școlii va avea o pondere mai mare decât este acum.”
Reporter: „La toate clasele a XII-a sau…”
Sorin Cîmpeanu: „Din școlile pilot, da, și, în măsura în care rezultatele vor fi cele în care sperăm și cele pe care le așteptăm, este posibil să se generalizeze la nivelul întregului învățământ liceal. Ne vor ajuta foarte mult aceste rezultate să decidem în momentul în care vom aproba planurile cadru pentru liceu. Ele trebuiau să fie implementate încă de anul acesta. Am spus că nu vor fi implementate nici anul acesta, nici anul viitor. Așteptăm acele rezultate, astfel încât să avem planuri-cadru pentru liceu, adecvate așteptărilor elevilor și așteptărilor întregii societăți. Planurile cadru care au fost elaborate în anul 2020 au primit peste 10.000 de propuneri de modificare.
Așa cum am spus, s-au făcut propuneri de modificare, chiar și cei care au elaborat acele planuri și le-au avizat. Este un lucru inadmisibil. Din perspectiva mea, care nu am competențe în științele educației, dar am responsabilități ca ministru, pot să apreciez că aceste planuri-cadru care au fost propuse și care ar fi trebuit să fie implementate încă de anul acesta sunt departe de ceea ce se așteaptă; sunt, de fapt, o cosmetizare ușoară și nu tocmai potrivită a planurilor-cadru existente. Or, așteptările sunt de reformă și nu de ușoară cosmetizare.”
Unul dintre proiectele pilot la care face referire ministrul se aplică doar la clasa a XII-a, la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București.
„La nivel liceal, se va pilota reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a astfel încât, în semestrul al doilea, să permită elevilor să se concentreze pe materiile care sunt de interes pentru examenele de bacalaureat și de admitere la facultate, facilitând astfel dreptul elevului de a alege anumite discipline, drept ce poate fi extins ulterior la nivelul întregului ciclu liceal”, se arată în comunicatul Ministerului Educației.
Ultima medie de admitere din 2018, pentru elevii care acum intră clasa a XII-a la Colegiul Național Gheorghe Lazăr a fost 9,50, potrivit Inspectoratului Școlar București.
Sorin Cîmpeanu a declarat în aprilie 2021 că elevii care intră în clasa a IX-a, în septembrie 2021, vor avea un curriculum tranzitoriu.
„Începând cu luna septembrie 2021, da, va fi un curriculum care poate fi apreciat ca tranzitoriu. Știut fiind faptul că la modificări de sub 25% este posibilă utilizarea manualelor pe care le avem, știut fiind faptul că importanța profesorului este mult mai mare decât importanța manualului, fără să neg importanța manualului, vom avea un an tranzitoriu din această perspectivă”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
Noile planuri cadru pentru liceu au fost lansate în dezbatere publică pe 5 ianuarie 2021. După ce ministerul a anunțat că au fost primite peste 10.000 de propuneri de schimbare a celor aflate în consultare, ministrul a spus că adoptarea acestora va fi amânată.
Joi, 2 septembrie 2021, cu 11 zile înaintea începerii cursurilor, Ministerul Educației a publicat „repere metodologice”, o colecție de materiale pentru profesori despre ce și cum să le predea elevilor din clasa a IX-a, pe fiecare disciplină în parte.
Conţinutul învăţământului este stabilit în Curriculumul Naţional – Curriculum Național reprezintă ansamblul coerent al planurilor-cadru de învăţământ şi al programelor şcolare din învăţământul preuniersitar.
Planurile-cadru de învăţământ cuprind disciplinele, domeniile de studiu obligatorii şi opţionale, precum şi numărul minim şi maxim de ore aferente acestora.
Planurile-cadru şi programele şcolare pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din învăţământul preuniversitar sunt elaborate de către instituţiile şi organismele abilitate ale Ministerului Educaţiei. Ele sunt aprobate prin ordin al Ministrului Educaţiei.
Planurile-cadru actuale grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.
Foto: gov.ro