Noile modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021 au fost publicate de Ministerul Educației

246.531 de vizualizări
Noile modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021 au fost publicate de Ministerul Educației. Este vorba despre tipuri de subiecte concepute pe modelul testărilor internaționale. Noile modele de subiecte pentru Evaluarea Națională vin cu modificări mai ales ale cerințelor la Limba și literatura română.

Amintim că primele modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021 publicate de Minister au fost criticate de asociațiile de părinți atât pentru numărul de cerințe la Limba și literatura română, cât și pentru modalitatea în care fuseseră concepute.

Noile modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021:

Limba și literatura maternă

Limba și literatură română – Noul model de subiecte EN 2021

Matematică – Noul model de subiecte EN 2021

Calendar Evaluarea Națională 2021
  • 07 – 11 iunie 2021            Înscrierea la evaluarea națională
  • 11 iunie 2021                    Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
  • 22 iunie 2021                   Limba și literatura română – probă scrisă
  • 24 iunie 2021                    Matematica – probă scrisă
  • 25 iunie 2021                  Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 29 iunie 2021                  Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
  • 29 iunie 2021 (ora 16:00 – ora 19:00) – 30 iunie 2021 (ora 8:00 – ora 12:00) Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021    Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021                      Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Evaluarea Națională va fi susținută anul viitor de prima generație care făcut clasa pregătitoare și care a învățat după un curriculum nou. În niciunul dintre anii petrecuți în sistemul de învățământ acești elevi nu au avut manuale școlare la timp, iar profesorii care le-au predat nu au fost formați decât într-o proporție foarte mică să predea după noul curriculum axat pe creare de competențe.

Cum arăta primul model de subiect pentru Limba română, Evaluarea Națională 2021, publicat în iulie de Ministerul Educației:
Criticile aduse de părinți primului model de subiect propus la Limba și literatura română, Evaluarea Națională 2021:
  • “Textul-suport utilizat la subiectul I, dincolo de mediocritatea discursului, de caracterul clișeic și de inadecvările stilistice, este un text mixt, valorificat în testările PISA, dar inexistent în programele pentru limba și literatura română pentru clasele V – VIII sau în programa de limba și literatura română pentru evaluarea națională”.
  • “Un text prost scris face ca răspunsurile elevilor să fie ezitante, iar fracturile de logică din text conduc la răspunsuri greșite (de ex. Pasiunea poate fi un hobby sau o profesie.)”.
  • “Subiectul I, cerința 6 solicită explicarea relației dintre o ilustrație și text. Nicăieri în programa școlară pentru limba și literatura română nu se vorbește de lectura imaginii, ci de lectura textului multimodal. Imaginea este o reprezentare plastică a înfățișării unui obiect, persoane, peisaj din realitate, în timp ce textul multimodal combină două sau mai multe sisteme semiotice: lingvistic, vizual, audio, gestual, spațial. Prin urmare, ar trebui folosit termenul din programă, nu un termen care nu se regăsește în aceasta. Mai mult, conform programei pentru evaluarea națională, textele multimodale care pot fi folosite sunt manualul, banda desenată, reclama, textul de enciclopedie ilustrată, acestea regăsindu-se și în programa de limba și literatura română pentru clasele V – VIII.”
  • “Subiectul I, cerința 7. Conform programelor de limba și literatura română pentru clasele V-VIII și pentru evaluarea națională, elevilor li se poate cere să redacteze texte de opinie sau texte argumentative, demonstrând competența de a argumenta punctele de vedere pe marginea a două sau mai multe texte de diverse tipuri, având în vedere posibilitatea unor interpretări multiple (programa pentru Evaluarea Națională) și este evident că este vorba de susținerea propriului punct de vedere (a se vedea competența specifică 3.1. – clasa a VIII-a: redactarea unui text complex, în care să-și exprime puncte de vedere argumentate, pe diverse teme sau cu referire la diverse texte citite). O sarcină de evaluare care solicită susținerea unui punct de vedere al altcuiva este aberantă, dincolo de faptul că se află în afara programelor școlare.”
  • “Cerințele de la subiectul II, care vizează domeniul limbii române, ar trebui să evalueze utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a limbii în procesul comunicării scrise și să renunțe la evaluarea cunoștințele. De exemplu, cerința 3 presupune memorarea definiției modului indicativ (nivel cognitiv inferior) și nu aplicarea conținutului într-o situație de comunicare (nivel cognitiv mediu). Exercițiul 8 este, în fond, o sarcină de redactare destul de complexă pentru două elemente de morfologie din clasa a V-a. Solicităm regândirea sarcinilor de evaluare pentru acest domeniu.”

Renunţarea la formatul tip broşură, care, prin numărul mare de pagini, are un impact psihologic negativ asupra copiilor, dat fiind faptul că nici la şcoală, pe parcursul anilor de gimnaziu, dar nici la olimpiadele şcolare nu s-a abordat această variantă de examinare – pot ajunge în criză de timp şi la descurajare văzând numărul mare de pagini”, este de asemenea una dintre revendicările federației.

Citește și:
Evaluarea Națională 2021: Structura subiectului la Limba și literatura română, pentru elevii de clasa a VIII-a, va fi una simplificată – anunță ministrul Educației, după ce și-a încălcat promisiunea de a publica noile modele de subiecte pe 1 octombrie
Primele modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021 au fost publicate de Ministerul Educației
Reducerea programei pentru Evaluarea Națională 2021 și revizuirea noilor subiecte de examen – cerute de Federația Asociațiilor de Părinți. Plus: să nu mai corecteze lucrările de examen decât profesori cu formare pe evaluare
OFICIAL Calendar Evaluarea Națională 2021: Examenele încep pe 22 iunie, cu proba scrisă la Limba română
Calendarul de admitere la liceu 2021 a fost publicat în Monitorul Oficial: Repartizarea computerizată la liceu are loc pe 16 iulie / Când sunt probele de aptitudini, de limbă modernă și admiterea elevilor cu CES


30 comments
  1. Nu stiu ce sa mai spun. Este revoltator ce se intampla. Pe cei de anul trecut i-ati lasat cu subiectele acelea de cel putin 10 ani, iar pe copiii de astazi, in mijlocul unei pandemii si restul le schimbati tot. Va bateti joc, va bateti joc. E rusinos sa vezi asa ceva. La matematica, din ce m am uitat pe subiectele de anul trecut erau cel putin 4-5 probleme de geometrie si acum cam 3 sferturi din subiect ocupa doar problemele la geometrie. Daca nu le faceti asemanatoare cu cele de anul trecut sa nu va surprinda faptul ca, copiii vor avea sub 5. Sora mea este in aceasta situatie si credeti-ma cat de disperate suntem eu cu mama ca nu stim ce vom face. Pentru aceste subiecte nu sunt suficiente nici meditatiile, iar pe aceasta pandemie nu este cazul sa o mai dam. Punem sanatatea pe primul loc, dar si viitorul lor. Nu mai profitati de aceasta pandemie pentru a avea motiv sa spuneti ca de aceea le-ati schimbat. Va rog sa le schimbati, nu va imaginati cum sunt sufletele mamelor in aceasta perioada.

  2. Sunt un elev in clasa a 7 a,am stat sa analizez aceste modele si m au surprins intr un mod complet neplacut.Da într adevar cerintele de la Limba Romana sunt destul de usoare insa extrem de multe!!!!!nu cred ca sunt de ajuns doua ore daca e sa ne raportam la numarul de subiecte,iar la clasa nu s a lucrat astfel evaluarile de la fiecare final de unitate sunt doar de o pagina nu 9!!!!o pagina pe care am fost obisnuiti sa o lucram in 60 de min acum ni se spune ca trebuie sa facem 9 in 120 nu mi se pare in regula
    La matematica la fel dezastru acolo cerintele sunt nu numai multe dar si grele pentru fiecare dintre ele elevul trebuind sa cunoasca mai multe notiuni pe care sa le combine pentru a ajunge la un rezultat,iar unele cerinte au o formulare clișeica din punctul meu de vedere in sensul ca datele unei probleme de geometrie sunt redate printr o analogie de unde trebuie dedusa ipoteza……….la fel ca si la Romana evaluarile din manual nu seamana deloc ca si structura cu acestea.
    Sa nu mai zic ca sunt inca unii profesori care predau dupa programa vechea si nu pregatesc elevii dupa noile competente si este pacat pentru ca acei elevi sunt condamnati.Oricum in mintea noastra este creata o harababura totala deoarece spre exemplu la gramatica foarte multe lucruri sunt schimbate iar noi odata ce le am inteles intr un fel ne e destul de greu sa o luam de la capat si sa ne refacem cunostiintele despre subiectul respectiv.E pacat totusi,pacat de generatile acestea.

    1. Foarte bine punctat.Sunt de acord cu tine.Voi cei de clasa a 7-a mai aveti timp sa aprofundati sau sa va obisnuiti cu aceste modele..cei de clasa a 8-a nu..aici e problema…schimbari proaste in timp scurt,fara niciun fel de analiza…

      1. sunt o eleva de clasa a 8 a si nu mai am timp sa fac nimic de cand am vazut aceste noi subiecte cu un grad de dificultate mult mai mare fata de ceea ce s a dat pana acum si modul in care noi am fost instruiti. La limba si literatura romana spun, dupa ce deja am lucrat mai multe teste pot zice ca nu este atat de greu plus ca am invatat si sa ma incadrez in timp. In schimb, la matematica sunt numai lucruri absurde iar pe deasupra sunt foarte foarte multe.Ca sa fi capabil sa le rezolvi pe toate intr un timp atat de scurt trebuie foarte multe ore de pregatire plus meditatii(pe care le fac deja de 2 ori pe saptamana) si sa ai si inspiratie(vorbesc de dubiectele de geometrie). Oricum , cu toate ca lumea se plangea , nu se mai poata face nimic , cu atat mai grav ar fi daca s ar schimba din nou subiectele

  3. Buna seara!Referitor la noile subiecte de evaluare,as dori sa îmi exprim opinia,folosind argumente logice.In primul rând,la limba și literatura romana este extrem de mult pentru niște copii ,ținând seama de faptul ca timpul este de doua ore(iar 3 ore fiind deja ca la bacalaureat…s-ar exagera foarte mult).La matematica,este pur și simplu inacceptabil asa ceva!Sunt subiecte foarte grele și extrem de multe!Nu este normal sa se pună presiune pe niște copii care nu au gresit cu absolut nimic!In opinia mea,evaluarea trebuie structurata exact ca anii trecuți,subiectele putând fi parcurse de orice copil…lucru care presupune ca orice copil,de orice statut social sa obțină minim nota 5!Sunt o eleva de clasa a 8-a…și probabil ca voi nu înțelegeți ce se afla acum in sufletul nostru…gramatica…pur și simplu schimbată…o evaluare extrem de dificila,atat la limba și literatura romana ,cât și la matematica.
    In concluzie,consider ca subiectele de evaluare naționala a anului 2021 sa aibă aceeași structura ca cea din anii trecuți

  4. Sunt profesoară de limba și literatura română cu 37 de ani la catedră. Am pregătit zeci de generații, iar acum mă ocup cu mult interes de pregătirea celor 4 nepoți ; ca atare sunt la curent cu tot ce transmite Ministerul… dar atâta devălmășie, dezorientare și confuzie câtă ni se transmite acum în plină criză sanitară, parcă n-au fost în ultimii 30 de ani. Noile modele pentru evaluarea națională la limba română sunt greoaie, conțin noțiuni pe care copiii nu apucă să le învețe sau să le aprofundeze (mai ales în condițiile învățământului online), iar manualul pt. cls. a VII-a (spre exemplu) este f. stufos, cu un limbaj care-l depășește pe cel al majorității copiilor. De aceea nu mă mir că unii profesori nu transmit cunoștințele din noile manuale și continuă să predea așa cum au făcut-o de 10,20,30 de ani. Oricum un copil cu o capacitate de învățare medie nu face față la efectuarea unui număr așa de mare de exerciții legate de texte prea lungi și nici la realizarea unor compuneri prea numeroase și pretențioase.( Observațiile sunt valabile pentru manuale și în egală măsură pentru noile modele ,de fapt un model)
    Concluzia mea este că autorii acestui test model nu au ținut cont de nivelul de vârstă al copiilor și mai ales de condițiile speciale în care se desfășoară acum învățământul în România.

    1. Stimata doamna profesor, va multumim pentru curajul si bunatatea de a va exprima opinia atat in legatura cu manualele cat si cu privire la subiectele de evaluare nationala.Incepusem sa cred ca sunt subiectiva sau ca sunt “praf” la limba romana.Nu stiu daca aceste comentarii ajung unde trebuie, dar e bine de stiut ca si parerea unor profesori coincide cu cea a noastra, a parintilor.Din pacate, nu putem decit spera ca domnii de la minister ne asculta si noua parerile si ca vor tine cont de ele.

  5. Subiectele la matematica sunt f grele,copiii nu au recuperat nimic din materia de anul trecut iar momentan orele on line se desfasoara greoi,haotic.Subiectele la lb romana nu ar fi grele doar ca sunt foarte multe si copiii si asa panicati de pierderea materiei nu vor face fata sa le rezolve in timp util.E pacat ca aceasta generatie de copii a fost sacrificata an de an prin lipsa manualelor in primul semestru in toti cei opt ani de studiu iar acum domnii ministri au pretentii asa mari de la ei.propun sa fie lasati sa intre la liceu pe baza mediei generale din cl 5-8 sau evaluarea sa fie accesibila tuturor elevilor ca nivel de dificultate.orele de meditatie sunt insuficiente.vreau sa mentionez ca copiii mei au luat totusi premiul 1 in toti cei 7 ani si tot considera subiectele extrem de grele.va rugam sa faceti ceva pentru a nu avea o generatie pierduta.

  6. Subiectele sunt foarte grele si foarte ample.Subiectele 1 si 2(roman)..cica sunt grila dupa modelul Pisa…insa ca sa poata un elev sa incercuiasca un raspuns corect trebuie sa faca foarte multe calcule..ceea Ce presupune timp….modelul Pisa presupune calcule relativ simple…ori modificati nivelul de dificultate,ori subiecte mai putine…Va bateti joc de bietii copii si ii supuneti la un stres maxim…voi nu va ganditi cat de dezorientati sunt acesti copii care vad aceste subiecte???

  7. Subiectele sunt foarte grele pentru un examen care trebuie sa fie de nivel mediu. Sa compui atatea texte la romana……Numai pana citesti cerintele iti ia mult timp . Ca sa nu mai vorbim de matematica … Erau mai bine formulate subiectele din anii precedenti (parca si mai simple).
    Trebuie sa se tina cont ca aceasta generatie de elevi nu a avut manuale la inceputul anilor scolari iar orele on-line nu sunt la fel de eficiente ca cele fata in fata, oricat se doreste. Nici ore in particular nu se mai fac in acest moment fata in fata ci tot on-line.
    Ar trebui ca si materia pentru examen, in aceste conditii sa fie mai putina (asa cum a fost si anul trecut).
    Sigur, noi ca parinti suntem subiectivi de aceea rugam si profesorii sa-si spuna parerea, mai ales ca o pot face mai oficial decat noi.

  8. Dupa ce au aparut culegeri concepute special pentru vechile tipuri de subiecte, acestea s-au schimbat si schimbare nu a fost in mai bine, ci din potriva. La romana, un elev trebuie sa scrie doua argumentari si o compunere care sa contina naratiune, descriere, emotii si explicatii + alte 14 exercitii in doar 2 ore. Sunt curioasa daca doamna Anisie poate rezolva aceste subiecte in timpul alocat.

    1. Doamna Anisiei este profesoara de lb romana…ar trebui sa poata.Eu sunt curioasa daca s-a si uitat pe aceste subiecte.Am cerut parerea unor profesori de lb romana si matematica…iar parerea lor a fost ca sunt foarte ample si muuult mai grele comparativ cu anii trecuti.Ceea ce nu inteleg eu este de s-a ridicat atat de mult nivelul,gradul de dificultate si cantitatea.Faptul ca au aparut modifcari in structura manualelor si ca au aparut notiuni noi(cel putin la lb. romana), nu inseamna ca acesti copii pot mai mult, ca sunt mai bine pregatiti, sau ca au un nivel de inteligenta mai ridicat.Din nou presiunea revine pe noi parintii, care ne vedem obligati sa platim sedinte de meditatie.

  9. Cumva evaluarea nationala este olimpiada scolara?Sa imi explice si mie cineva de ce ati ridicat atat de mult nivelul de dificultate comparativ cu anii trecuti…sa inteleg ca s-au facut studii si generatiile urmatoare sunt mai dotate intelectual?Era vorba de a modifca structura subiectelor, nu gradul de dificultate.Unele dintre subiectele de la matematica s-au dat la concursul,, Lumina Math,,.Inteleg ca trebuie sa se faca o diferentiere, insa toti elevii trebuie sa aiba o sansa pentru a lua o nota macar medie. In aceste conditii, copiii care nu au posibiliatea de a face in particular meditatii(pt ca da….se fac meditatii in privat) nu au aceleasi sanse cu cei care fac.Este o evaluare nationala, nu un concurs la care se prezinta cei mai buni!Chiar nu e nimeni cu capul pe umeri la minister?

  10. Revoltător!

    Subiectul la lb. română este mai greu!
    Cerința AI.A.9: să facă o asociere și o comparație cu un alt text studiat sau din lecturile suplimentare.
    Cum apreciază un profesor examinator cât de adecvat este textul ales de elev? Cum elaborezi un barem pentru a putea corecta o astfel de cerință ?
    La modelul din iulie, aveau posibilitatea alternativă de a prezenta o experiență personală.

    În loc să le verifice modul de înțelegere și de exprimare, le verifică lecturile, ceea ce nu se face în timpul examenului.

    oare cineva din redacție poate trimite la minister aceste comentarii, nu de alta dar dacă toți avem aceeași părere, ceva e putred în Danemarca

  11. Cred că cei care au făcut aceste subiecte le -au făcut pentru copiii care ar trebui să aibe capacități extrasenzoriale ca si roboții. E bataie de joc pentru invățământul actual.

  12. Nu inteleg unde este simplificarea….ati scos un subiect ?Sunt foarte multe subiecte si la romana si la matematica pt. 2 ore…copiii nu sunt roboti.Chiar si un copil foarte bine pregatit va avea dificultate in abordarea tuturor subiectelor…plus ca ii ia 15 min sa intre in atmosfera de examen si sa isi stapaneasca emotiile.Nu inteleg de ce trebuie sa fie atat de ample comparativ cu subiectele din anii trecuti.Cumva credeti ca generatia actuala are 2 creiere si sunt mai grozavi?Nu!Sunt tot copii…ba mai mult,acesti copii, nu au avut manuale, le-ati schimbat de 5 ori programa, notiunile din manuale (manuale pe care nu le-au avut niciodata la timp).In plus, daca anul trecut copiii au facut cum au mai facut scoala, anul acesta este dezastru!In multe scoli orele on-line inseamna doar a trimite pe whatsapp niste notite, pe care copii sa le transcrie.Va bateti joc de o generatie nevinovata care trebuie sa se adapteze la modificarile pe care voi le credeti benefice si nu va ganditi ca ei suporta deja si vor suporta consecintele acestei pandemii.Generatiei actuale ii lipseste inclusiv ,,emotia,, unei liucrari de control, a unei teze, deoarece scoala nu inseamna doar notiuni predate in ritm glopant ci implica si dezvoltarea emotionala a copiilor.Faceti o incercare si dati o simulare cu aceste subiecte…sa vedem cati copii vor reusi sa leabordeze pe toate.

    1. De acord cu Lavi.
      Este bataie de joc la adresa acestei generatii!!
      Este prea mult pt 2 ore!!
      Nu au manuale si stau toata ziua cu ochii in ecrane!! Nu li s-a predat sau recuperat materia din sem II.

    2. Ai scris foarte bine Lavi, sunt total de acord. Chiar si eu am avut probleme sa ma concentrez suficient pentru a termina subiectele la matematica. Inteleg sa se dea subiecte de 2 ore la examene de facultate sau pentru obtinerea unor certificari, dar nu pentru un elev de clasa a 8-a. Este exagerat. Iar despre scoala ce s-a facut in ultimii 4 ani nici nu vreau sa incep! Este un dezastru! Materie multa si profesori isterici. Se zbiara la copii in fiecare ora si sunt amenintati cu note proaste sau alte calificative! Noi facem teme in fiecare zi cate 4 ore!
      Pacat ca aceste comentarii nu vor ajunge mai departe si doar cativa dintre noi le vor citi si poate ne vor intelege. Eu cred ca vocea parintilor ar trebui sa se faca auzita mai puternic ca sa putem schimba ceva sau macar sa incomodam pe cineva si astfel sa fim ascultati!

  13. “„Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”
    ― Ion Luca Caragiale, ”O scrisoare pierdută”
    Să vă fie rușine, copiii noștri nu sunt studiile de caz/experimentele voastre ratate!

  14. RUSINOS
    S a promis o schimbare in privinta dificultatii si numarului de subiecte ,iar dupa cum ne asteptam toti , nu s a schimbat nimic . Subiectele mi se par prea ample pentru doar 2 ore.
    Ar fi trebuit sa se tina cont ca generatia elevilor de clasa a VIII NU au primit manualele la timp ,astfel pierzand multe cunostiinte importante.
    Cu ce au foat diferiti elevii de calsa a viii acum fata de cei de anul trecut ? NU AU AVUT MANUALE . Ce masuri s au luat ? S A INGREUNAT EVALUAREA NATIONALA

    1. De acord cu Maria!
      Este bataie de joc.
      Acesti copii nu au manuale nici acum!
      Nu li s-a predat si recuperat nimic din materia din sem II de anul trecut, iar acum e foarte greu cu materia de cls a8-a.
      Nu s-a lucrat astfel la matematica, profesorii au lucrat dupa modelul vechi.
      Copiii stau toata ziua cu ochii in ecran pt lectii, teme sau invatat. Sunt bulversati datorita situatiei, a stresului!!!

  15. Asta înseamnă mai ușor? I -au zăpăcit și pe copii și pe noi, părinții! Mai ușor nu înseamnă mai mult și mai stufos! Până la examen, probabil că mai apar 2-3 variante de examen.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația media, extinsă în toate ciclurile și “transversal în discipline”? Ligia Deca: “obiective” de educație media în forma finală a raportului România Educată / Radu Szekely invocă planurile cadru și profilurile de competențe ale absolvenților, ca posibile ținte de extindere

Autoritățile vor să “generalizeze” educația media în școală, pentru că “în mod evident, competențele media sunt indispensabile”, au spus vineri reprezentanți ai Președinției și Ministerului Educației, în cadrul unei conferințe…
Vezi articolul

Preşedintele Iohannis a atacat la CCR prevederea din legea educației care permite rectorilor să rămână în funcție pe viață. Articolul a fost modificat de PSD și votat de toți senatorii PNL

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, luni, Curţii Constituţionale a României (CCR) o sesizare de neconstituţionalitate asupra Legii privind mandatul nelimitat al rectorilor. Actul normativ, care a fost trimis la promulgare…
Vezi articolul