BREAKING Ministra Educației anunță un „dialog structurat” pe proiectele de legi ale Educației „cu toți oamenii din sistem”, după ce se termină discuțiile din coaliție / Ligia Deca a derulat consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, cărora le-a dat proiectele de legi

3.440 de vizualizări
Foto: captură – oradesibiu.ro
Ligia Deca, ministra Educației, anunță „consultări” și „un dialog structurat” pe cele două proiecte de legi ale Educației cu cei din comisia de dialog social (CDS), cu asociațiile autorităților locale și „cu toți oamenii din sistem”, iar asta ar trebui să aibă loc înainte ca proiectele legislative să fie trimise în procedura de avizare interministerială, conform declarațiilor făcute joi, de demnitar, la Sibiu, transmise de oradesibiu.ro.

Întrebată de jurnaliști când să se aștepte inspectoratele școlare și universitățile la consultare pe tema legilor educației, când vor fi solicitați pentru puncte de vedere, Ligia Deca, ministra Educației, a răspuns că „în momentul în care procesul de consultare din coaliție se va finaliza și nu va mai dura mult, legile vor fi făcute publice, vor fi prezentate într-o conferință de presă și vom începe dialogul structurat în comisia de dialog social, împreună cu asociațiile autorităților publice locale, cum este UNCJR-ul [N. Red. Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România] și sigur că și împreună cu toți oamenii din sistem”. Abia după consultarea asociațiilor autorităților locale, Deca susține că „legile vor intra în avizare interministerială în Guvern, care va fi o altă etapă în care ele pot fi modificate în funcție de punctele de vedere”.

Ministra a mai spus că în ultima vreme a „avut o consultare continuă cu toți actorii din educație”, adică cei care „sunt în comisia de dialog social”. Aceștia sunt organizațiile sindicale – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cele de părinți – Federația Asociațiilor de Părinți – Edupart și cele de elevi – Consiliul Național al Elevilor, care „au și primit variantele de legi ale educație care au mers în discuție cu partenerii din coaliție”, susține Deca în declarație.

Cu alte cuvinte, proiectele de legi păstrate secrete față de public, față de profesori și față de părinți sau specialiști sau mediul academic, fără să fie publicate de instituție, ar fi fost distribuite nu numai politicienilor, ci și sindicatelor și organizațiilor FNAP și CNE. Niciuna dintre aceste organizații, care sunt susțin că sunt reprezentatele profesorilor, elevilor și părinților, nu a prezentat public faptul că are acces la proiectele de legi în varianta Deca. Doar președintele Edupart, Iulian Cristache, a anunțat că a transmis amendamente la proiectul nou, dar că ar fi făcut asta bazat pe proiectele de legi publicate în presă.

Ligia Deca a derulat astfel consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, conform declarației făcute azi.

  • În decembrie 2022, Ligia Deca anunța că Legile învățământului preuniversitar și universitar “vor fi făcute publice după finalizarea procesului de consultare publică și integrare a feedbackului venit, la începutul anului viitor, după perioada de vacanță.”
  • După vacanța de iarnă, însă, Deca anunța că s-a răzgândit: „Aceste texte au intrat, aşa cum spuneaţi în deschidere, într-o consultare, într-un proces de consultare în cadrul partidelor din coaliţie, urmând ca după ce această discuţie este finalizată, ele să poată intra în Guvern în avizarea interministerială, de care beneficiază orice proiect legislativ care este transmis de la Guvern către Parlament. Deci în momentul în care ele vor intra în acest proces de avizare interministerială, pentru a fi apoi aprobate de către Guvern, ele vor fi făcute şi publice”, a spus Deca la Radio România Actualități.

Declarația integrală a Ligiei Deca, de la Sibiu, pe acest subiect:

„Noi am avut o consultare continuă cu toți actorii din educație, cei care se află în comisia de dialog social, au și primit variantele de legi ale educației, care au mers și în discuție cu partenerii din coaliție și am primit deja puncte de vedere din partea lor. Deci un astfel de proces de consultare deja a existat. În momentul în care procesul de consultare din coaliție se va finaliza – și nu va mai dura mult -, legile vor fi făcute publice, vor fi prezentate într-o conferință de presă și vom începe dialogul structurat în comisia de dialog social, împreună cu asociațiile autorităților publice locale, cum este UNCJR-ul și sigur că și împreună cu toți oamenii din sistem.

Trebuie să înțelegem că această lege a trecut prin toată procedura. Aceste legi, de fapt, că sunt două au trecut prin toată procedura de consultare publică, ele au fost în dezbatere publică, conform legii transparenței. Anul trecut atunci când am preluat mandatul de ministru, am preluat și amendamentele venite în dezbaterea publică, am continuat să avem dezbateri în format tehnic în interiorul ministerelor și cu instituțiile care gestionează anumite capitole, după care am avut o variantă pe care ministerul a propus-o coaliției pentru discuție. Practic, această discuție în coaliție asigură și un sprijin politic pentru etapele următoare. Sigur, după ce vom avea această publicare și după consultările în comisia de dialog social și cu asociațiile autorităților publice locale, legile vor intra în avizare interministerială în Guvern, care va fi o altă etapă în care ele pot fi modificate în funcție de punctele de vedere.

Există diferite ministere cu implicație directă în sistemul educațional: Agricultură, Apărare, MAI, Sănătate și așa mai departe. După ce legile vor fi aprobate în Guvern, vor intra în dezbatere parlamentară, care este un alt moment în care societatea le poate dezbate. Putem să spunem chiar că am avut o perioadă îndelungată pentru aceste legi, pentru a avea diferite puncte de vedere și după cum am văzut în spațiul public au existat poziționări numeroase, chiar și ultimele luni”.


7 comments
  1. Așa este in România ,totul la secret . Cu cine se consulta doamna ministru cu Iohannis și cu serviciile ,cu PSD și cu PNL ?
    Nu se consulta nimeni cu oamenii din sistem ,asta este vrăjeala.
    Mulțumim partidului pentru ca are bunăvoința sa ne plătească cu salariile stabilite de Olguța VASILESCU in 2017 pentru anul 2023!

  2. Statutul de securist in slujba parveniților politici, pe care il afiseaza nonșalant doamna ministru, este desăvârșit. Așa slugă depersonalizată mai rar. De erudiție nici nu mai are vreun rost să pomenesc.

  3. Doamna Deca ,putina inteligenta emotionala !A fi ministru in tara asta nu e sinonim cu competenta !Daca se voia o evolutie ,era de ceva timp o revolutie !Dialogul dumneavoastra ‘structurat ‘,restructurat si destructurat exista in functie de golanismal vostru.Romania Educata este un proiect care nu exista in realitate!
    Diferenta dintre voi si oamenii care maine isi vor face treaba este urmatoare ‘Imi pasa ‘pentru ca voi nu l ati citit pana la capat nici pe George si nici nu stiti ‘ca care nu e sinonim cu pe care si ca pe care nu poate sa il tampeasca pe care !’
    Si atunci cand trimiteti informari catre actori ‘,ca asa aveti voi chef ,sau ca unul sau altul a visat urat ,lasati liderilor sa digere informatia si timpul necesar.
    Incompetenta voastra nu trebuie acoperita ,sustinuta si nici inteleasa de cei care vor sa fie directori !
    A fi parinte ,copil ,director si profesor in aceasta tara nu este sinonim cu ‘ba a matii ‘!
    S a inteles de ceva timp ca nu se vrea !Si daca voi nu vreti ,sa nu aveti pretentii !

  4. Ministra Minune face ordine in sistem. Dialogul se va desfasura dupa regulile ei. Va fi probabil un gretos laudatio monologat. La final toate lumea se ridica in picioare si aplauda energic 10 minute strigand URAAA, URAAAA, URAAAA, DECAAAA, DECAAAA.

  5. Nu am reținut bine, întâlnirile organizate de ministrul Câmpeanu, în care șefii organizației politice – numită generic ISJ, stăteau sus, sus, pe scenă, cu tălpile la nivelul privirilor sclavilor de pe plantația politică, și preluau constructiv doar laudele și osanalele (ministerul recunoscând că nu a primit nici măcar o recomandare, din cele 10.000, prin intermediul acestor ședințe de partid, altfel spus fiind “liniște”), reprezentau sau nu dialoguri structurate? Sau dialoguri structurate au reprezentat celebrele dezbateri din toate cancelariile patriei, nefinalizate cu nimic, pe tema proiectului “Educația ne unește”? Aș vrea să mă raportez la ceva pozitiv, când citesc acest articol. Dar la ce?

  6. „dialog structurat” pe proiectele de legi ale Educației „cu toți oamenii din sistem”
    Adica cei care vor aplica efectiv legile sunt lasati la urma, sunt cei mai putin importanti, un fel de sclavi care doar trebuie sa execute si sa nu comenteze.
    In scoli intradevar oamenii cu functii si salarii de merit, in marea majoritate, stiu sa faca asta, sa pupe mana primarului, senatorului, deputatului care a avut grija sa fie numiti initial. Apoi un concurs de multe ori de ochii lumi a cimentat intelegerea.
    Cu profesori platiti cu salarii de gunoieri o sa faceti din r…t bici si o sa si pocneasca!
    Vrajeala Romaniei Educate nu mai tine! Pe-Se-De niciodata la guvernare…

    1. Pentru ca nu avem sindicate de 30 ani, suntem cei mai multi cu o greva serioasa putem sa fim luati in seamna dar nu avem cu cine. Mai bine mori de foame 1-2 luni decat o viata intreaga.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premierul Florin Cîțu: În educație și sănătate s-au băgat foarte mulți bani și rezultatele nu se văd. Miniștrii să știe să folosească resursele pe care le vor avea / Anul trecut, Cîțu a acordat cea mai mică alocare din PIB din ultimii 25 de ani pentru educație

“Sunt câteva sectoare în economie unde s-au băgat bani, foarte mulți bani, și rezultatele nu se văd. Și aș pune aici și sănătate, și educație, șamd. Deci nu banii au…
Vezi articolul

Disciplina „Educație pentru sănătate” trebuie introdusă obligatoriu în școli, cu un conținut adecvat vârstei, susține ministrul Sănătății / În proiectele legilor Educației, „Educația pentru sănătate” devine „temă” obligatorie în planurile-cadru și programa școlară, dar nu se precizează la ce clase se va preda

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a spus miercuri că disciplina ”Educație pentru sănătate” trebuie să fie predată obligatoriu în școli, cu un conținut adecvat vârstei: ”Până nu o să introducem ca…
Vezi articolul

140 de organizații non-profit solicită autorităților clarificarea publică a termenului de voluntariat, după ce Guvernul a aprobat prin OUG plata voluntarilor din sistemul de urgență

140 organizații non-profit solicită autorităților clarificarea publică a termenului de voluntariat, după ce Guvernul a aprobat prin OUG plata voluntarilor din sistemul de urgență, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.…
Vezi articolul
Cei cu medii sub 5, școli profesionale

Ipocrizie a Ministerului Educației: anunță că sumele pentru 2023 au fost date școlilor din programul de prevenire a abandonului școlar, dar omite să spună ce s-a întâmplat cu banii pe anul trecut. Director de școală: Unde sunt banii din PNRAS pentru 2022, de ce nu se spune nimic concret?

În contextul în care majoritatea școlilor care fac parte din PNRAS nu au primit nici acum banii pentru toate cheltuielile din 2022, după cum a scris joi, 28 septembrie, Edupedu.ro.…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Ministerul Educației încearcă să împiedice elevii de clasele primare să participe la peste 200 de etape pe țară ale concursurilor extrașcolare 2024. Profesorii organizatori au avut termen să modifice regulamentele – adresă trimisă școlilor

Elevii din clasele primare nu pot trece mai departe de fazele pe județ sau regionale ale concursurilor școlare din cadrul proiectelor educative 2024 (CPEENI, fostele CAEN), transmite Ministerul Educației școlilor.…
Vezi articolul