Modificare esențială introdusă de Ministrul Educației în procedura înscrierilor în clasa pregătitoare 2020: regula formării claselor de copii după criterii transparente și nediscriminatorii se aplică în toate școlile. Modelul introdus de Timișoara acum 4 ani și anunțat anul acesta de București – repartizare alfabetică a elevilor pe clase sau prin tragere la sorți în ședință publică organizată de școală – este pe cale să fie transformat în regulă, potrivit proiectului metodologiei de înscriere în clasa pregătitoare 2020 pus astăzi în dezbatere publică.
Ministerul Educației și Cercetării a lansat astăzi, 4 februarie 2020, în consultare publică, Metodologia și calendarul de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2020-2021. Înscrierile în clasa pregătitoare încep anul acesta 4 martie 2020, potrivit proiectului pus în dezbatere publică.
“Principalele noutăți incluse în proiectul de metodologie vizează constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare, precum și soluționarea situațiilor excepționale ale copiilor care nu se încadrează în tranșele de vârstă prevăzute de metodologie”, anunță Ministerul Educației, într-un comunicat remis Edupedu.ro.
Ministerul precizează că formarea claselor de elevi se face după finalizarea procesului de înscriere, conform calendarului, “în baza unei proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ și aprobate de Consiliul de administrație, procedură care să asigure transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune”.
Pentru prima dată, metodologia de înscriere în clasa pregătitoare se referă la modul de constituire a claselor de elevi:
“Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se face după finalizarea procesului de înscriere, conform Calendarului înscrierii, în baza unei proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ și aprobate de Consiliul de administrație, cu respectarea criteriilor de transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune“ – statuează articolul 51 aliniatul 4 din proiectul de metodologie pus astăzi în dezbatere publică.
- “Modalitatea de repartizare a elevilor pe criteriul alfabetic este în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare cu modificările şi completările ulterioare, republicată. (…) Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat”, a constatat Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în septembrie 2018 cu privire la procedura aplicată pentru prima dată de ISJ Timiș.
A doua noutate propusă prin metodologia de însciere în clasa pregătitoare 2020: “situațiile excepționale ale copiilor care nu se încadrează în tranșele de vârstă prevăzute de metodologie vor fi analizate și soluționate de Comisiile județene/Comisia municipiului București, în baza unor proceduri proprii”.
Ministerul Educației anunță că propunerile, observațiile și sugestiile pe marginea proiectului de metodologie pot fi trimise pe adresa de e-mail inscriere.inv.primar@edu.gov.ro, până în data de 14 februarie 2020.
Proiectul metodologiei de inscriere in clasa pregatitoare 2020
Informații de background
Inspectoratul Școlar București a anunțat în urmă cu o zi că elevii vor fi repartizați pe clase în ordinea alfabetică a numelor sau prin tragere la sorți “în ședință publică organizată de școală”, după cum a relatat Edupedu.ro în exclusivitate. De asemenea, repartizarea învățătoarelor la clasă se va face prin tragere la sorți, astfel încât școlile nu vor mai putea face “liste de copii” pentru o anumită învățătoare. Anunțul a fost făcut, în exclusivitate pentru Edupedu.ro, de către inspectoarea școlară generală adjunctă a Inspectoratului Școlar București, Liliana Toderiuc-Fedorca.
Repartizarea în ordine alfabetică a copiilor în clasele pregătitoare, la nivelul fiecărei școli, este aplicată de 4 ani în județul Timiș.
Timiș a devenit primul județ care stabilește prin tragere la sorți învățătorii la fiecare clasă pregătitoare și repartizează aleatoriu copiii în clase, după ce Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a amendat, în 2016, un liceu din Timișoara și Inspectoratul Școlar Județean Timiș, pentru că cele două instituții au aplicat criterii discriminatorii la înscrierea copiilor în școală.
Un an mai târziu, ISJ Timis a decis să schimbe tot algoritmul de repartizare a copiilor în clase, după înscrierea la școală, pentru ca nici un copil să nu fie discriminat în ceea ce privește șansele de a accede la o anumită învățătoare: copiii sunt repartizați în clase în ordine alfabetică. După înscrierea la clasa pregătitoare, gimnaziu sau liceu, copilul de pe prima poziție în listă merge la clasa 1, copilul de pe poziția 2 merge la clasa 2, copilul de pe poziția 3 la clasa 3, după care algoritmul este reluat și copilul aflat pe poziția 4 merge la clasa 1 (dacă există 3 clase, de exemplu).
Procedura a fost explicată pentru Edupedu.ro de Aura Danielescu, inspectorul școlar general din Timiș, care a precizat că după ce a introdus noua regulă mai mulți părinți au sesizat CNCD cu privire la acest mecanism.
Ce a răspuns în 2018 CNCD, cu privire la distribuirea elevilor la clase aleatoriu:
“Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, întrunit în şedinţa din 19.09.2018, apreciază că algoritmul de repartizare a elevilor în ordine alfabetică poate şi reprezintă o soluţie de a elimina eventualele discriminări generate de posibile criterii/preferinţe. Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat.
Pentru a se dovedi transparenţă şi neimplicare preferenţială a repartizării învăţătorilor la formaţiunile de studiu constituite, aceasta se poate face prin extragere la sorţi.
Modalitatea de repartizare a elevilor pe criteriul alfabetic este în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare cu modificările şi completările ulterioare, republicată.
Pe de altă parte, alegerea învățătorului de către părinți ar putea conduce la grave dezechilibre între clasele aceleiași unităţi de învăţământ, aspect de natură a determina de la bun început o separare a copiilor, cu implicaţii asupra viitorului lor parcurs şcolar”.
Sursa: Inquam Photos / Octav Ganea
Citește și: