BREAKING Legea educației Deca-Iohannis modificată prin ordonanță de urgență pentru a patra oară de Guvernul Ciolacu, de data aceasta în secret

36.307 vizualizări
Foto: Guvernul Romaniei
Guvernul a modificat Legea educației pentru a patra oară de la promulgare, printr-o ordonanță de urgență (OUG) „trenuleț”, ale cărei prevederi referitoare la învățământ nu au fost niciodată anunțate sau puse în consultare publică, nici înainte și nici după adoptare. Este vorba despre ordonanța de urgență (OUG) nr. 112 din 23 septembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 959 pe 25 septembrie.

OUG aduce modificări la mai multe articole din Legea învățământului superior 199/2023 în privința doctoratelor, pe probleme juridice și de conținut semnalate în mai multe articole inclusiv de Edupedu.ro sau de juriști și reprezentanți ai universităților.

Prevederile nu au fost anunțate de Ministerul Educației, în fapt Ordonanța publicată în Monitorul Oficial, intrată deja în vigoare, nici măcar nu poartă semnătura Ligiei Deca, ministra Educației, deși face modificări într-o lege organică a Educației.

Ce se modifică mai exact:

Art. VI. — Legea învățământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

La articolul 63, alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență redusă.”

La articolul 33, alineatele (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(6) Programele de studii universitare de doctorat se pot organiza la următoarele forme de învățământ: cu frecvență și cu frecvență redusă.

(7) Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență sunt cu bursă. Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență redusă sunt fără bursă.”

La articolul 61, alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:

a) doctorat științific, care are ca finalitate producerea de cunoaștere științifică originală, relevantă internațional, pe baza unor metode științifice și poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă. Doctoratul științific constituie bază pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare;

b) doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învățământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaștere originală pe baza aplicării metodei științifice, a reflecției sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creații artistice, asupra unor performanțe sportive de înalt nivel național și internațional sau asupra unor teme de importanță practică și care constituie o bază pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare, în domeniile vizate. Doctoratul profesional poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă.”

Metamorfoza de după adoptare a proiectului de ordonanță

Guvernul Ciolacu a făcut prin această OUG trenuleț o improvizație care poate friza ilegalitatea, întâlnită mai ales în guvernările Dragnea, după cum reiese din reconstituirea circuitului acestui act normativ, pe baza datelor publice disponibile.

Proiectul de OUG a fost inițiat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, după cum apare pe site-ul acestuia, și pus în transparență decizională pe 26 august 2024, în urmă cu o lună.

Numele proiectului: „Ordonanţă de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020”.

Forma pusă în consultare poate fi descărcată de aici:

Nota de fundamentare arată cine sunt ministerele avizatoare: Viceprim-ministrul Marian Neacșu, Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș și Ministrul Justiției, Alina Gorghiu. În afară de aceasta din urmă, restul sunt exact cei care semnează și OUG trenuleț, publicată în Monitorul Oficial.

Avizatorii proiectului de OUG, conform MIPE
Avizatorii OUG 112/2024, la publicarea în Monitorul Oficial

După etapa de consultare, acest proiect de OUG a obținut și avizul de la Consiliul Economic și Social, și pe cel de la Consiliul Legislativ. Ambele instituții au dat aviz favorabil, dar pe forma trimisă spre avizare, adică OUG cu titlul de la MIPE și cu acel conținut, nicidecum o OUG cu titlul „OUG privind modificarea și completarea unor acte normative” sau cu prevederi care modifică mult mai multe acte normative, față de cele două OUG care erau justificate și completate prin proiectul inițial.

Avizul CES:

Avizul Consiliului legislativ:

Forma trimisă spre avizare la CES (18.09.2024) și la Consiliul Legislativ (20.09.2024):

Pentru ședința de Guvern de luni, 23 septembrie 2024, Guvernul anunță proiectele de pe ordinea de zi. Ordonanța de urgență cu pricina este cea de la MIPE, fără nicio altă completare:

Premierul Marcel Ciolacu vorbește în deschiderea ședinței doar despre rectificarea bugetară, care avea să fie și ea adoptată în acea zi.

La finalul ședinței de Guvern, la briefingul de presă, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, anunță că OUG respectivă este doar despre fondurile europene: „Vreau să vă atrag atenția, în comunicatul cu o ședință veți găsi informații despre o a treia ordonanță de urgență adoptat astăzi de către Executiv, care are un scop complementar cu ce ați auzit mai devreme, și anume, fluidizarea sau urgentarea implementării programelor operaționale finanțate în perioada 2014-2020, dar și a celor din perioada 2021-2027”. 

Până acum nimic despre modificările din Educație sau din celelalte domenii acoperite de OUG 112/2024.

În comunicatul de presă cu actele normative adoptate, Guvernul României anunță că a adoptat exact OUG cu titlul inițial, cea inițiată de MIPE. Fătă să facă nicio altă precizare, scrie doar că „Ordonanța de Urgență a fost adoptată”.

După adoptarea în ședință are loc metamorfoza OUG. De la acel moment și până la publicarea în Monitorul Oficial, OUG reprectivă este redenumită din „ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, precum şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020” în „Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea unor acte normative”.

Noua OUG are prevederi privitoare la Ministerul Afacerilor Interne, deși nu are avizul ministrului de resort, are prevederi referitoare la Mediu, deși nu este printre avizatori și ministrul mediului, are prevederi referitoare la Educație, deși nu apare printre avizatori și Ligia Deca. Practic, doar până la Art. IV proiectul de OUG a parcurs pașii prevăzuți de legislație, adică a fost în transparență, a fost avizat și adoptat de Guvern în mod oficial.

Restul articolelor, de la V la XV, așadar 10 acte normative, legi sau OUG modificate în plus, au fost modificate după adoptarea în Guvern a proiectului de OUG, comform anunțurilor instituției și conform datelor publice de pe traseul actului normativ. Cel puțin pentru Educație, niciuna dintre modificări nu a fost pusă în transparență, totul fiind făcut în secret. Nimeni din Guvern sau din Ministerul Educației nu a anunțat public înainte sau după adoptare aceste modificări.

Articol în curs de actualizare.


3 comments
  1. oricum legea asta se aplica pe bucăți sau deloc…daca se face o nedreptate isj urile habar n au sau nu vor să aibă habar și sindicatul,înainte de ați răspunde te întreabă dacă îi ești membru (altfel nu te ajuta cu un răspuns)…

  2. Eu sper ca lumea, “mai ales organele abilitate ale statului”, reusesc sa inteleaga ca aici nu este vorba despre continutul si oportunitatea “politica” sau “administrativă” a statului esuat numit România! Este vorba de o încalcare a unor legi! Oricât de importante, necesare sau urgente erau aceste modificari, nimic nu poate sa justifice incalcarea legislatiei, iar daca cineva din instituțiile statului doreste sa demonstreze ca sintagma “stat eșuat” este gresita, atunci trebuie sa ancheteze aceasta procedura de modificare a unei legi organice!

    Pentru a fi si mai clar: statul Român refuza sa deconteze un tratament in strainatate al unui copil bolnav de cancer pentru a carui singura salvare este un tratament in strainatate pentru singurul motiv ca nu respecta legislatia care prevede completarea unui formular, celebrul formular E112! Intr-un asemenea caz, toți functionarii statului aplica legislatia la sange, nu exista rabat, indiferent de consecinte!
    In cazul de fata, acelasi stat inchide ochii și tocmai acest lucru face ca România să fie un stat eșuat!
    Sa ne fie clar, in ambele cazuri este vorba de bani! singura mica diferenta e ca in primul caz un copil moare, iar in cazul de fata nu moare nimeni, insa ar putea avea “doar de suferit” un sistem care chiar daca nu stie tot bolnav este, bolnav de c……

    P.S. Aceste modificari sunt absolut necesare pentru ca legea organica este Proasta, imposibil de aplicat in forma votata de Parlamentul României!

  3. Noi mai vrem încă o modificare:Un profesor să poată cere pensie oricând după cel putin 25 de ani de activitate,dacă până atunci nu a luat-o razna…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Emilia Șercan, în scandalul tezei de doctorat a premierului Ciucă: CNATDCU este singura instituție în măsură să emită verdicte privind titlul de doctorat, nu Universitatea Națională de Apărare „Carol I” (UNAP), unde a cerut premierul o analiză a tezei

Comisia de etică a Universității Naționale de Apărare „Carol I”, (UNAp) poate legal emite doar un punct de vedere, care are valoare juridică zero, scrie jurnalista Emilia Șercan pe pagina…
Vezi articolul