BREAKING Guvernul a aprobat Hotărârea privind cifra de școlarizare pentru anul 2024-2025 / Inspectoratele pot publica broșura pentru admiterea la liceu 2024

4.970 de vizualizări
Foto: Liviu Sova / Agerpres Foto
Guvernul a aprobat proiectul de HG privind cifra de școlarizare pentru anul 2024-2025. Luni, 13 mai, Edupedu.ro a scris că inspectoratele școlare nu pot publica Broșura pentru admiterea la liceu 2024, pentru că Guvernul nu a aprobat documentul privind cifra de școlarizare. Pe baza acestui document, peste 170.000 de elevi de clasa a VIII-a își stabilesc opțiunile pentru admiterea la liceu.

Guvernul a aprobat pe 16 mai, proiectul de HG privind cifra de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025, cu întârziere de câteva zile.

Pe 13 mai Inspectoratele școlare ar fi trebuit să publice broșurile de admitere la liceu, însă fără ca Guvernul să adopte proiectul de HG cu cifra de școlarizare, nu au putut face acest lucru. Pe baza broșurilor, elevii de clasa a VIII-a își stabilesc opțiunea pentru admitere.

În proiect, Ministerul Educației a propus un număr de 134 de mii de locuri la liceu în clasa a IX-a, număr identic cu cel de anul trecut. În plus, alte 60.000 de locuri sunt la învățământul profesional.

Proiectul de HG adoptat joi, 16 mai

Învățământul preuniversitar de stat


În urma analizării cifrelor de școlarizare rezultate din centralizările propunerilor inspectoratelor școlare, evoluția demografică a populației școlare și fluxurile de intrări – ieșiri ale acesteia în sistemul educațional, se propune pentru anul școlar 2024-2025 menținerea cifrelor de școlarizare din anul școlar 2023-2024.

Educație timpurie – 665.000 locuri

Cifra de școlarizare propusă asigură cuprinderea integrală pentru copiii cu vârste între 4-6 ani, precum și cuprinderea copiilor de 0-3 ani în proporție de 70,78% din numărul total de copii cu vârste cuprinse între 0 și 5 ani.


Învățământ primar – 933.000 locuri

Cifra de școlarizare propusă cuprinde locurile pentru efectivele de elevi înscriși în clasele I-IV și locurile pentru înscrierea tuturor copiilor de 6 ani în clasa pregătitoare.


Învățământ gimnazial – 813.000 locuri


Cifra de școlarizare propusă cuprinde locurile tuturor elevilor înscriși în clasele V-VIII și locurile care asigură tranziția tuturor elevilor de la clasa a IV-a la clasa a V-a.

Învățământ liceal și profesional, clasa a IX-a, curs de zi – 194.000 locuri
Cifrele de școlarizare propuse (134.000 locuri liceu și 60.000 locuri profesional) asigură cuprinderea tuturor absolvenților de gimnaziu. Locurile la învățământul profesional asigură cuprinderea solicitărilor operatorilor economici.


Pentru toate nivelurile de învățământ cifrele de școlarizare cuprind:
• locuri pentru elevii români care revin din străinătate
• locuri pentru elevii cu certificate CES obținute ca urmare a evaluării de către serviciul SOSEP al CJRAE/CMBRAE
• locuri pentru elevii din învățământul privat care doresc să revină în învățământul de stat
• locuri pentru minori care solicită sau au dobândit o formă de protecție în România
• locuri pentru minori apatrizi a căror ședere pe teritoriul României este oficial recunoscută
• locuri pentru elevii care studiază în unitățile de învățământ din structura instituțiilor de învățământ superior.


Învățământul special – 30.450 locuri (antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal), asigură școlarizarea în unitățile de învățământ special de stat a copiilor depistați cu deficiențe.


Învățământul superior de stat


Cifra de școlarizare pentru anul universitar 2024-2025 este propusă în temeiul articolului 148 alineatul (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023 cu modificările și completările ulterioare, ținând cont de țintele europene stabilite pentru dezvoltarea spațiului european al educației (2021-2030)


Cifrele de școlarizare propuse prin HG pentru învățământul superior sunt următoarele:
-68.092 de locuri/ granturi de studii pentru licență, din care 2.092 locuri/ granturi de studii pentru instituțiile de învățământ universitar militar,
-36.164 granturi de studiu pentru studii universitare de master, din care 664 granturi pentru instituțiile de învățământ universitar militar
-3.420 granturi de studii pentru ciclul universitar de doctorat, din care 34 granturi pentru instituțiile de învățământ universitar militar
5.400 de locuri pentru rezidențiat

Informații de context

Pe 13 mai, inspectoratele școlare ar trebui să publice Broșura pentru admiterea la liceu pentru anul școlar 2024-2025, care conține numărul de locuri la liceele din județ, specializările, codurile și media ultimului admis în anul școlar anterior, potrivit calendarului oficial. Dar nu au putut face acest lucru pentru că proiectul de HG a stat în dezbatere publică 2 luni, și a intrat în CES abia pe 13 mai.

Anul acesta sunt cu aproape 300 de elevi mai mulți înscriși decât anul trecut în a clasa a VIII-a. De precizat, în ultimii doi ani, numărul de locuri la liceu a fost suplimentat, iar în 2022 mai mulți părinți au inițiat o petiție prin care cereau suplimentarea numărului de locuri la admiterea la liceu.

În 2024, potrivit datelor Ministerului Educației, sunt 176.266 de elevi înscriși în clasa a VIII-a, spre deosebire de anul trecut când erau peste 175.938 de elevi, potrivit analizei datelor statistice cu privire neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023.

Cifra de școlarizare a tot crescut, cel puțin în ultimii doi ani. În 2022 a fost o creștere de 10.000 de locuri la liceu, pentru elevii care intrau în clasa a IX-a, echivalentul reînființării a peste 400 de clase. Au fost 130.000 de locuri și 155.561 de elevi înscriși în clasa a VIII-a.

Chiar și așa, mai mulți părinți din București au inițiat o petiție în care cereau suplimentarea locurilor. Părinții semnatari solicitau să fie luate măsuri „urgente” de către Ministerul Educației sau Inspectoratul Municipiului București pentru o încadrare „echitabilă” a elevilor.

Cu toate acestea, în vara lui 2022, în București, au rămas fără un loc la liceu 1.216 elevi care au terminat gimnaziul și care au dat Evaluarea Națională după prima repartizare computerizată. Șeful Inspectoratului București, Vlad Drinceanu, a declarat atunci pentru Edupedu.ro că a găsit planul de școlarizare gata făcut.

În 2023, la nivel de țară s-au aprobat cu 3400 mai multe locuri la liceu, în clasa a IX-a, față de anul anterior. Au fost, așadar, 134.000 de locuri și 175.938 de elevi de clasa a VIII-a.

Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Guvernul a tergiversat găsirea unei soluții pe termen lung pentru transportul elevilor. Premierul Ciucă a anunțat, în septembrie, constituirea unui comitet interministerial, comitet ce nu a avut nicio întâlnire până acum

Comitetul interministerial, constituit de către premierul Ciucă, ar fi trebuit să vină cu o soluție pe termen lung pentru problema transportului elevilor, dar acest lucru nu s-a întâmplat, deoarece nu…
Vezi articolul

UPDATE Câștig de cauză, în primă instanță, pentru Universitatea Babeș-Bolyai, în cazul plagiatului lui Lucian Bode: Tribunalul din Sălaj a respins cererea ministrului de suspendare a hotărârii pe baza căreia Comisia de etică i-a analizat teza de doctorat a doua oară / Bode anunță că cere desființarea hotărârii în integralitatea ei

Tribunalul din Sălaj a respins, marți, ca nefondată cererea prin care ministrul de Interne, Lucian Bode, a încercat să blocheze a doua verificare a tezei sale de doctorat în cadrul…
Vezi articolul

La Comisia de Etică a SNSPA, care ar trebui să judece cazul Alfred Bulai „orice sesizare anonimă este respinsă din start. Sesizarea trebuie să vină exact de la persoana în cauză și trebuie să vină în maxim 6 luni de la comiterea faptelor” – șeful Ligii Studenților din universitate, George Stroe

Modul limitativ în care funcționează Comisia de Etică din cadrul SNSPA, for care ar trebui să analizeze acuzațiile de abuz la adresa profesorului Alfred Bulai, a fost descris pentru Investigatoria.ro…
Vezi articolul