BREAKING Gest disperat al premierului Ciucă: încearcă să îi învrăjbească pe elevi și părinți cu profesorii, în plină criză în Educație / Șefa Consiliului Elevilor și președintele Federației Părinților, la pupitrul Guvernului: Greva trebuie să se închidă cât mai repede

8.796 de vizualizări
Foto: captura gov.ro
Premierul Nicole Ciucă i-a invitat la discuții pe președintele Federației Naționale a Părinților și pe președinta Consiliului Național al Elevilor. Discuțiile au avut loc la Guvern, iar cei doi reprezentanți au transmis apoi mesaje de la pupitrul Guvernului României, punând astfel presiune pe protestele profesorilor.

Declarațiile și întâlnirea au avut loc în condițiile în care premierul Nicolae Ciucă (PNL) s-a plâns public, marți dimineață, că nu vrea să lase predecesorului său, liderul PSD Marcel Ciolacu, un mandat cu probleme.

Conform informațiilor publicate pe surse politice de news.ro, premierul le-ar fi spus în întâlnirea de la Palatul Victoria ”unde este elevul în revendicările sindicale? Dacă este nevoie, fac oricâte întâlniri sunt necesare pentru a opri greva, dar nu putem depăşi cadrul legal”.

”Vă rog să fiţi parte a soluţiei şi să susţineţi demersurile noastre pentru a stinge această grevă care ne afectează pe toţi. Problemele salariale vor fi rezolvate în legea salarizării unitare, avem nevoie de incredere”, a mai spus premierul, conform sursei citate.

Cele mai importante declarații făcute de reprezentanții elevilor și ai părinților:

Miruna Croitoru, CNE: „Ne bucurăm că suntem astăzi aici, alături de colegii mei, să discutăm despre ceea ce se întâmplă, pentru că este o situație care ne dezavantajează pe toți. Încă din momentul în care a fost declanșată greva am primit reacții ale elevilor din teritoriu cu întrebări care veneau către noi, pentru că, din păcate, profesorii poate nu le răspundeau la toate întrebările legate de grevă: care sunt revendicările sindicatelor, ce o să se întâmple, până când o să dureze greva? Așa că toate întrebările acestea veneau către noi.

Ce ne-am dori noi este, bineînțeles, ca toată această situație să se încheie cât mai devreme, ba chiar să se încheie săptămâna aceasta, astfel încât de săptămâna viitoare să revenim la cursuri în mod normal. Această situație nu este benefică pentru nimeni.

Într-adevăr, Consiliul Național al Elevilor mereu a susținut toate revendicările cu care sindicatele vin, pentru că atunci când vorbim despre o salarizare corespunzătoare, vorbim și despre o creștere a calității actului didactic, la modul general, pentru că vom vorbi despre niște profesori mult mai bine calificați și mult mai bine formați, în primul rând.

Tocmai de aceea, în momentul în care sindicatele au anunțat că nu mai au încredere în sistem și că și-au pierdut încrederea, ne punem întrebarea cum au elevii încredere în sistem sau cum ar putea elevii să aibă încredere în sistem, în condițiile în care inclusiv profesorii au anunțat că ei nu mai au încredere în sistem, greva fiind tocmai bazată pe această idee, adică greva, pe lângă faptul că, ok, venim la școală, nu facem ore sau nu venim la școală deloc, pentru că nu facem ore deloc sau facem un format hibrid online, depinde de modul în care s-a organizat școala respectivă la nivel micro, însă, pe lângă toate aceste lucruri, inclusiv greva în sine afectează elevii din România, pentru că își pierd și ei din ce în ce mai mult încrederea în sistem“.

Iulian Cristache, FNAP: „Știți foarte bine rolul Federației Părinților la nivel național, știți foarte bine că în ultima perioadă de timp am avut chiar un comunicat, astfel încât să venim în sprijinul părinților, în sensul în care să existe o comunicare reală între conducerile unităților de învățământ, prin directori, către diriginți sau către învățători și către părinți, astfel încât să știm cum trebuie să reacționăm în această perioadă de grevă.

Nu mă feresc de cuvinte, categoric este o situație conflictuală, pe care trebuie să o rezolvăm pe bază de dialog, dialog între Guvernul României și între reprezentanții sindicatelor. Dacă vom întârzia mai mult de o săptămână, este destul de periculos pentru viitorul acestor copii, în sensul în care știm foarte bine că avem un calendar agreat referitor la structura anului școlar, un calendar care trebuie să ducă în final la susținerea celor două examene naționale. Și nu considerăm util că această grevă ar trebui să continue, în sensul în care examenele pot fi amânate.

Nu are voie nimeni să se joace cu un an din viața acestor elevi, este dreptul lor să susțină aceste examene și din acest punct de vedere, de aceea am dori să ne întâlnim cu Guvernul României, cu reprezentanți de la nivelul Guvernului.

Faptul că am fost invitați în nici 24 de ore și apelul este făcut de la nivelul federației, arată că, într-adevăr, Guvernul își dorește să existe un dialog și o deschidere către sindicate, respectiv către beneficiarii primari.

Înţeleg punctul de vedere la nivelul sindicatelor, pentru că am avut o discuţie în ultimele zile, chiar şi înainte să vin aici, nemaiavând încredere într-un calendar deja asumat inclusiv la nivelul Ministerului Educației, care face referire, bineînțeles, la ce înseamnă Legea salarizării, începând cu data de 1 ianuarie. Și greva a început tocmai pentru că nu mai există această încredere, lucru pe care l-am transmis și eu domnului premier.

Trebuia să ne asigurăm că în imediata perioadă de timp va exista o întâlnire cu sindicatele, astfel încât să gândim că putem să punem stop unei greve de o asemenea amploare. Înțeleg că la ora 15:00 vor avea deja o primă întâlnire ceea ce înseamnă că întâlnirea noastră de astăzi a dat roade și îi mulțumesc și Mirunei că a fost alături de noi.

Mulțumesc și guvernului că a înțeles că trebuie să existe dialog. Și într-un conflict, până la urmă, dacă ne gândim și la componenta financiară, ne gândim și la interesul superior al elevului, trebuie să existe acel dialog pe care ni-l dorim cu toții. Dacă aveți întrebări“.

Dan Cărbunaru: O secundă, vă rog. Disponibilitatea la dialog a guvernului a continuat. A inclus, în acest sens, și asociațiile de părinți sau structurile reprezentative ale elevilor. Domnul prim-ministru a avut ocazia și astăzi să vă prezinte dumneavoastră direct ceea ce a prezentat și sindicatelor şi a prezentat, de asemenea, și public legat de angajamentele concrete ale guvernului, atât în privința solicitării sindicatelor de a veni în sprijinul debutanţilor și a cadrelor didactice din zonele defavorizate care urmează să primească stimulent – guvernul, în acest moment, deja lucrează la acte normative care să ofere cadrul legal oferirii acestui sprijin; plata integrală pentru Anexa 8 –  personalul nedidactic, dar și celelalte categorii de personal, tocmai pentru a duce la un nivel unitar aplicarea legii actuale a salarizării și un calendar concret pentru noua grilă a salarizării, care să regăsească educația ca fiind o prioritate, ceea ce este un angajament, de asemenea, anunțat public al actualului guvern, dar și al viitoarei formule de guvernare, cu un program care să includă pe primul loc educația ca prioritate. Acestea sunt lucrurile asumate public și pe care și astăzi domnul prim-ministru le-a confirmat și le-a întărit în discuțiile cu dumneavoastră. Vă rog, dacă aveți întrebări.

Întrebări din partea jurnaliștilor:

Reporter: Bună ziua! Spuneți-ne, vă rog, cum vedeți dumneavoastră rezolvarea acestei situații. Guvernul spune că nu are bani. De cealaltă parte, sindicatele spun ca guvernul să acorde bonusuri de 4.000 de lei sau să indexeze cu rata inflației. Care este poziția dumneavoastră?

Iulian Cristache: Bun, soluțiile nu sunt în curtea noastră, la nivelul federației. Noi ne-am dorit să facem astfel încât să se întâlnească și faptul că se vor întâlni astăzi este deja un mare plus. Bănuiesc că trebuie să convină un calendar. Înțeleg că este deja un calendar asumat și că greva a fost declanșată pe fondul lipsei încrederii că nu s-ar respecta acest calendar. Este adevărat că putem să vorbim de această lipsă de încredere, uitându-mă la ce se întâmplă în ultimii 15, 20 de ani la nivelul societății, în general, nu vorbesc doar de sistemul educațional, acolo unde nu se respectă cadrul legal.

Reporter: O precizare, vă rog. Dumneavoastră, în această întâlnire, ați cerut guvernului să cheme sindicatele la negocieri?

Iulian Cristache: Noi am venit să transmitem nemulțumirea părinților. Acesta a fost primul lucru, în sensul în care există riscul să se amâne aceste examene. Acesta a fost punctul nostru de vedere și, bineînțeles, că pe fondul acestor discuții, ne doream să se întâlnească cu sindicatele, pentru că la întâlnirea de duminică, cel puțin așa cum au declarat sindicatele, nu s-a ajuns la consens. Era obligatoriu să se întâlnească cât mai repede. N-au plecat duminică cu un calendar de întâlniri și faptul că astăzi este marți și nu aveau deja un calendar asumat, obligatoriu, ne ducea cu gândul că și miercuri, și joi, și vineri, adică toată săptămâna, vom avea grevă generală.

Reporter: Părinții ce vă spun, cât timp mai acceptă această grevă? Cât ar putea să dureze? Spuneați că vreți să închideți până la sfârșitul săptămânii.

Iulian Cristache: Este obligatoriu, pentru că altfel trebuie să decalăm și structura anului școlar și vor avea de suferit în special elevii care vor avea nevoie de diplomă de Bacalaureat care să meargă către universitățile din spațiul european.

Reporter: Bună ziua. O întrebare pentru domnul Cristache, dar și pentru domnișoara Croitoru: acceptați scenariul, varianta în care angajații din educație ar opri această grevă doar pe durata examenelor naționale? În rest, și-ar continua acest proces până când obțin ceea ce revendică.

Iulian Cristache: Acceptăm orice este în beneficiul elevului și da, și această variantă ar fi bună, în sensul în care elevii pot susține examenele naționale. Poate fi una dintre propuneri, dar ne dorim și cred că dacă, cel puțin din discuția de astăzi, există disponibilitate pentru acest dialog. Sper într-un final să se ajungă la consensul necesar.

Miruna Croitoru: Da, ar fi mai mult o soluție de compromis, tocmai pentru că este nevoie ca elevii să susțină aceste examene, tocmai pentru că au această siguranță, în primul rând ,cei de clasa a XII-a, că pot aplica la orice facultate, indiferent că este din România sau nu. Însă trebuie să vedem exact cum rezolvăm problema de la rădăcină și dacă cerințele profesorilor sunt cu adevărat satisfăcute în final sau nu. Pentru că în contextul în care se va amâna greva, dar se vor susține examenele, vorbim despre o soluție doar de compromis, cu care am fi de acord pe termen scurt, evident, pentru că ar fi în interesul elevilor. Însă trebuie să rezolvăm problema de fapt și să ajungem la un numitor comun.

Reporter: Şi a doua chestiune, vă rog: ați fi de acord și elevii, și părinții să recupereze orele care se pierd acum, indiferent că vorbim de o săptămână sau poate vor fi două, pe durata verii, după data de 16 iunie?

Iulian Cristache: Îmi este greu să vă răspund în acest moment, pentru că nu știm de la câte zile de grevă ne raportăm. Dacă vorbim de două-trei zile, nu cred că este nevoie. Dar dacă vorbim de o grevă pe o perioadă de două-trei săptămâni, cu certitudine că trebuie gândită, la începutul anului școlar următor, recuperarea acestor ore.

Miruna Croitoru: Bineînțeles, asta voiam și eu să punctez. Adică dacă este vorba de două-trei zile, pot fi integrate în viitoarele ore, dacă se va reveni la cursuri. Însă dacă nu, trebuie să vedem exact cum materia aceasta, care a fost pierdută se poate integra la începutul anului şcolar viitor.

Reporter: Şi ce garanții ați primit de la ministrul educației că acest calendar al examenelor naționale se va respecta?

Miruna Croitoru: Sperăm doar acest lucru, momentan. Acesta ar fi ultimul scenariu care se va întâmpla de fapt, tocmai pentru că încercăm să facem tot posibilul să evităm acest lucru, pentru că nu ar fi în interesul niciunui elev. După cum am spus și mai devreme, există numeroase consecințe, pe lângă amânarea emoțiilor pentru examene. Există și aceste consecințe care apar inclusiv la admiterea la facultate sau la admiterea la liceu, adică acestea ar fi cele mai rele lucruri care s-ar putea întâmpla în urma grevei.

Iulian Cristache: Eu sunt sigur că aceste examene vor fi susținute, poate în cel mai rău caz, doar decalarea lor. Dar cred că vor fi, se va respecta actualul calendar făcut de către Ministerul Educației. Nu cred că vor suferi, eu știu, o decalare. Pentru elevi reprezintă o problemă faptul că stai în tensiune și nu știi dacă vei avea într-adevăr la termenul stabilit acest calendar. Chiar într-adevăr reprezintă o problemă.

Reporter: Vă salut! Domnule Cristache, aş vrea să  vă întreb dacă, din informațiile pe care le veți de la membri federației, aţi aflat despre situații în care profesori, care au semnat pentru grevă și au făcut acest lucru cunoscut părinților copiilor care sunt în clasă, îi cheamă totuşi la cursuri – fie că fac pregătire în școală, fie că fac altfel de activități didactice.

Iulian Cristache: Sunt și astfel de cazuri. De aceea, noi am dat acel comunicat astfel încât să venim în sprijinul directorilor, să existe o comunicare reală la nivelul unităților de învățământ. De asemenea, am solicitat, deși nu există cadrul legal pentru așa ceva, având în vedere că de-a lungul celor patru ore, dacă vorbim de ciclul primar, poate să vină doar la o oră, acolo unde profesorul nu intră în grevă, să găsească înțelegere pentru acești elevi și să nu le pună absență, pentru că este foarte greu să vină la școală, iar să se întoarcă către casă, iar să-l ia părintele de la şcoală, ceea ce ar fi un efort foarte mare. Este nevoie de înțelegere. Așa cum noi suntem alături de profesori în acest demers, susținând revendicările lor şi dumnealor trebuie să fie alături de părinți, pentru că, până la urmă, și ei sunt părinţi.

Reporter: Revin la situaţia despre care spuneam și anume aceea în care profesorii sunt grevişti, teoretic, au semnat, sunt pe listele celor implicați în protest și totuși fac şcoală.

Iulian Cristache: Aș spune că sunt părinți mai mulți decât profesori. Se gândesc pentru copii, în sensul în care sunt alături de aceste revendicări, dar până la urmă, fiind părinții, își dau seama că nu elevii trebuie să sufere în acest conflict.

Reporter: Vă mulțumesc!

Dan Cărbunaru: Mulțumesc și eu. Trebuie să adăugăm aici și situația profesorilor sau educatorilor care, neintrând în grevă, au ales să continue să asigure procesul educațional. Sunt obligați deoarece există și un drept constituțional la educație care poate fi exercitat inclusiv în perioada grevei, mai ales de către sau prin intermediul profesorilor, cadrelor didactice care… .

Iulian Cristache: Cei care nu au semnat pentru grevă sunt obligați să vină în unitatea de învățământ, bineînțeles, nefăcând orele respective. Dar cei care nu au semnat, în funcție de procent, pot supraveghea copiii la nivelul unităților de învățământ.

Reporter: Bună ziua! Am o întrebare pentru profesori, cât și pentru elevi. Credeți că acest scandal ar putea să se stingă în momentul în care ajung la dialog și guvernul le promite ceea ce profesorii cer, salarii mai mari, dar le promite că aceste salarii vor veni odată cu noua lege a salarizării unitare și că nu se poate întâmpla acum, în mijlocul anului. Considerați că de aici ar putea să fie o bună plecare către a stinge scandalul? Sau considerați că profesorii sunt îndreptățiți să ceară acum majorări salariale?

Miruna Croitoru: În primul rând, deja au fost făcute diverse propuneri de către guvern, iar în situația aceasta consensul ar trebui să vină tocmai din faptul că profesorii ar trebui să fie de acord cu soluțiile pe termen mediu și pe termen lung. Pentru că soluțiile sunt cele pe termen lung și care se vor implementa începând cu 1 ianuarie, însă trebuie să vedem dacă pe termen scurt va exista acest consens pentru a se rezolva măcar ceva pe termen scurt, pentru a avea ceva concret, pentru a se stinge tot acest conflict într-o anumită măsură.

Iulian Cristache: În acest conflict, profesori, guvern, părinți, categoric eu sunt mai aproape de părinți, și îmi doresc de mâine să se întoarcă profesorii la catedră. Nu știu dacă sunt în măsură să spun cât va trebui sau cât trebuie să primească un profesor începând de mâine, de exemplu, dar cu certitudine că suntem alături de revendicări lor, în sensul în care noi trebuie să vedem o imagine de ansamblu. Ce trebuie să ne ofere sistemul educațional peste 5 ani, peste 10 ani? Avem nevoie de o resursă umană de calitate și o resursă umană de calitate nu vine, într-adevăr, pe un salariu umilitor de 2.400 lei, corespunzător unui muncitor necalificat. Dacă vrem să avem niște profesori pe un piedestal, astfel încât să-i respectăm, nu neapărat prin componenta financiară, dar resursa umană, într-adevăr, îți vine pe un salariu corespunzător. De aceea noi suntem alături de aceste revendicări, în sensul în care gândim în viitor și nu neapărat acum, pentru că mâine, dacă vom dubla salariile, suntem conștienți că nu vom avea un sistem educațional mai bun. Lucru care s-a întâmplat și în sistemul medical, chiar dacă putem să vorbim că există un plus. Dar e nevoie de o politică publică pe următorii 5-10 ani, astfel încât să ne asigurăm că în sistem intră într-adevăr cei mai buni profesori.

Reporter: Deci, să înțeleg, susțineți revendicările profesorilor, dar nu dacă sunt niște revendicări care nu pot fi satisfăcute direct de Guvern acum, într-o perioadă foarte scurtă. Dar dacă pot fi satisfăcute pe o perioadă mai lungă, cum este noua Lege a salarizării unitare, sunteți de acord cu această situație?

Iulian Cristache: Sper să nu greșesc calendarul agreat, am înțeles că sunt trecute toate revendicările sindicatelor.

Dan Cărbunaru: Mai mult decât atât, domnule președinte, dacă îmi permiteți – și reiau acest aspect – garanția suplimentară a implementării acestor măsuri care să stimuleze atât intrarea în sistemul de învățământ, dar și menținerea în interior a cadrelor didactice este făcută prin noua lege a salarizării, în care educația este prioritară și prin grila nou instituită, se garantează, practic, statutul pe care inclusiv sindicatele din educație îl solicită acum a fi recunoscut. Cum se va întâmpla acest lucru, există deja asumarea publică la nivelul Guvernului și la nivelul coaliției. Este un grup de lucru de la Ministerul Muncii care deja integrează grilele de salarizare de la toate liniile bugetare, începând cu zona educației. Până la 15 iulie, acest proces este finalizat, urmând ca prin dialog, până la 1 septembrie, când începe sesiunea parlamentară de toamnă, această nouă lege a salarizării, care să elimine atât discriminările din sistem în interiorul fiecărei linii, dar și între ele, să poată oferi fiecăruia ceea ce în mod corect, în societate, trebuie a fi recunoscut, începând cu zona educațională. Discuțiile care se poartă acum sunt legate de încrederea pe care sindicatele din educație consideră că ar trebui să o regăsească în ceea ce Guvernul așează și de aceea, prin dialog, se poartă acest schimb de opinii, pentru a putea ajunge la o concluzie, fără a afecta procesul educațional și mai ales dorința copiilor de a merge la școală și nevoia lor.

Reporter: Dar concret, în urma acestor două întâlniri de astăzi, cea de la Ministerul Educației și aceasta, de la Guvern, ce anume ați obținut, Federația Părinților și Consiliul Național al Elevilor?

Iulian Cristache: La minister am avut o altă discuție față de ce s-a discutat aici, la Guvern, în sensul în care ministerul, în situația extremă, trebuie să fie pregătit să decaleze acest calendar, adică examenele naționale să nu fie înghețate, așa cum cel puțin se vehiculează la nivelul mass-mediei, în sensul în care vom vorbi de două săptămâni, trei săptămâni, Doamne ferește, de grevă generală. Deci, din acest punct de vedere, am primit promisiunea că aceste examene vor fi susținute. La Guvern am venit să transmitem temerile părinților. Dar am gândit și imaginea de ansamblu, exact cum vă spuneam mai devreme, că actualul guvern sau viitorul guvern trebuie să se gândească în sensul în care trebuie să plătim o resursă umană care să fie atrasă să intre în sistem. Sunt două lucruri diferite.

Reporter: Cum poate fi agreat un calendar pentru amânarea examenelor, în condițiile în care spuneți și dumneavoastră și reprezentanții elevilor că nu sunteți de acord cu acest scenariu?

Iulian Cristache: Cu înghețarea sau cu ce scenariu?

Reporter: Cum poate fi agreat un calendar de amânare a examenelor naționale sau să avem un plan B, care dacă spuneți că nu sunteți de acord cu aşa ceva?

Iulian Cristache: Eu nu sunt de acord, dar eu nu pot să opresc greva. Dacă sindicatele vor merge cu această grevă două, trei săptămâni, deja este un mare pericol. Este un mare semnal de alarmă și de aceea am venit astăzi, la Guvern, astfel încât să transmitem temerile reale pe care părinții le au referitor la posibilitatea înghețării anului școlar.

Reporter: Apropo de asta, și din partea Guvernului, ce le transmiteți părinților? Cât mai poate dura această grevă? De unde să știe ei de pe o zi pe alta ce vor face cu copiii lor?

Dan Cărbunaru: În primul rând, Guvernul României nu este în grevă, nici din perspectiva activității executive și nici din perspectiva dialogului. Ceea ce guvernul a pregătit, ca urmare, pe de o parte, a preocupării față de asigurarea finanțării necesare sistemului educațional, dublat de aceste rezultate ale dialogului purtat cu sindicatele din educație și care nu este un dialog întrerupt. Chiar dacă în acest moment avem o grevă care am văzut că afectează sistemul educațional, disponibilitatea Guvernului la dialog rămâne. Ceea ce Guvernul oferă în acest moment este ceea ce am anunțat public: o grijă față de debutanți, în legătură cu care reprezentanții sindicatelor au transmis că este nevoie de o acțiune și de aceea Guvernul a venit cu o propunere în acest sens, cu bonusuri care să stimuleze cumva sau să compenseze dificultățile financiare cu care se confruntă în acest moment cei care intră în sistemul educațional, o soluție tranzitorie, până când noua lege a salarizării, care să prioritizeze educația, inclusiv din perspectiva alocărilor financiare salariale, să ofere perspectiva evoluției în sistem pentru orice cadru didactic. În al doilea rând, prin Anexa 8, personalul nedidactic, care până acum nu beneficia de completarea veniturilor până la nivelul prevăzut de Legea 153, Legea salarizării, cea care este acum în vigoare. De asemenea, Guvernul a anunțat public și cei de la Ministerul Muncii că lucrează deja pentru a putea transpune într-un act normativ măsura care să completeze, să majoreze practic veniturile acestor oameni.

Realizator: Iar în tot acest timp, copiii dvs. nu merg la școală.

Dan Cărbunaru: Și eu am copii și, cu siguranță, copiii domnului președinte Cristache doresc să meargă la școală. Cu toții ne dorim ca ai noștri copiii să meargă la școală și sunt convins, toți profesorii și toți educatorii din România, fie că sunt în grevă în acest moment, fie că nu sunt în grevă, își doresc să aibă copiii la școală și, de asemenea, să avem cadre didactice la școală. De aceea dialogăm cu ei, de aceea încercăm să explicăm cu bună credință și cu argumente că eforturile acestui guvern într-o perioadă de război la graniță, de criză economico-financiară, de lanțuri de aprovizionare afectate, de creșteri de prețuri la gaze naturale și la energie electrică, toate necesitând resurse bugetare pentru a proteja economia și pentru a proteja în special cetățenii vulnerabili, în toată această perioadă, Executivul înțelegând să ofere resurse suplimentare, inclusiv educației. Și vă reamintesc, în 2022 sunt două miliarde de lei adăugați în buget pentru educație, șase miliarde adăugați pentru bugetul acestui an. Există nu doar o preocupare și nu doar promisiuni. Există acțiune concretă a acestui guvern pentru a sprijini dinamica optimă a sistemului educațional. Există revendicări legitime ale cadrelor didactice și nedidactice, şi acestea, prin dialog, se pot rezolva. Acesta este mesajul nostru pentru părinți. Acesta este motivul pentru care, astăzi, domnul prim-ministru s-a întâlnit cu reprezentanții asociațiilor de părinți și structurilor reprezentative ale elevilor, pentru a le vorbi despre ceea ce Guvernul a făcut și mai ales despre ceea ce vrea să facă în continuare și în acest context, într-adevăr complicat, legat de greva din sistemul educațional. Dar și în contextul în care ne aflăm, în legătură cu care ar trebui să fim cu toții conștienți, că trebuie să ne uităm cu mai multă atenție. Pe nimeni nu ajută, nici pe profesori, nici pe părinți și nici pe elevi ca ceea ce până astăzi încă reprezintă în România stabilitate economică și socială, motiv pentru investiții străine, motiv pentru un flux administrativ care să atragă bani europeni și implementare de proiecte care să ridice, până la urmă, nivelul nostru de trai, al tuturora. Toate aceste lucruri, prin conflicte sociale, pot să genereze instabilitate, care nu ajută pe nimeni, mai ales, și spun acest lucru din nou, pe elevii care astăzi sunt în clasa a VIII-a sau în clasa a XII-a și care au nevoie să se concentreze în legătură cu examenele care îi așteaptă. Și este datoria noastră, a adulților, indiferent că suntem oficiali guvernamentali sau profesori sau părinți. Este datoria noastră să ne asigurăm că acești copii se bucură cu adevărat de dreptul la educație, care în acest moment, din păcate o spun şi este o realitate, nu se poate derula.


34 comments
  1. Exista o lege care prevede alocarea unui procent de 6% din PIB pentru educatie, călcată de guvernanți in picioare sau ascunsa prin sertare. Este evident că un sistem subfinanțat nu poate produce performanță în învățământ, iar de aici toate problemele în lanț cauzal. Pe langa faptul că a scăzut respectul și autoritatea cadrelor didactice la ore, unii i-ar vrea cu orice preț săraci și umiliți. Susțin greva și sunt părinte, dar nu mă văd reprezentată de dl Cristache, are abordări personale pentru probleme generale !

  2. “Unde sunt copiii in revendicarile sindicale?”
    Pe buneee ?!?
    Hai sa incepem altfel : unde isi fac studiile copiii vostri si pe cati bani ? Intreb pt un prieten… :)))
    Chiar nu intelegeti ca astia nici nu inteleg, nici nu au de ce sa inteleaga problemele din sistem, din tara, in general, pt ca ei si-au aranjat niste mega-venituri, mega-pensii si alte venituri din mega-coruptie, “au pus batista pe tambal” la magistrati cu mega-salarii ca sa-i lase in pace si nu vor sa dea nimic de la buget altcuiva pentru ca isi pun in primejdie veniturile lor ?!?
    Deci, pt ei si ai lor exista bani, pentru restul…canci !

  3. Nicol,nu mi doresc sa fii profesoara ,la cate greșeli am făcut .Dacă ești,mă sperie că semeni cu Anisie,sau spui la fel ca ea ,că erai obosita și ai greșit.

  4. Domnisorica de la consiliul elevilor sa faca bine sa sustina pe bune, atunci când trebuie, drepturile elevilor. Niciun cuvintel legat de faptul ca profesorii care nu fac greva pun absente elevilor. Ce vina au elevii sa vina la școală pt o ora pe zi, de pilda? SA FACA NAVETA? Sa faca bine sa militeze sa se motiveze absentele acestor copii.

  5. Cât de pervers poți să fi domnule pensionar special? Dar poporul unde este în ecuația voastră politică (asta dacă îți mai amintești ce este o ecuație)? Tocmai tu întrebi? Când ați alocat din ce în ce mai puțini bani pentru educație ați știut unde este locul elevului? Ar fi trebuit să fie în prim plan. Ei reprezintă viitorul țării pentru care voi nu faceți nimic. Dar teama că ar începe să întrebe de ce nu se aplică legile și în cazul vostru și al președintelui și al parlamentarilor v-a făcut să încercați să omorâți sistemul de învățământ mai mult sau mai puțin voalat. Continuați pe acest drum și printre viitoarele revendicări o să fie și aceea de a scoate în afara legii toate partidele care au ruinat România!

  6. Când cei din sănătate sau transporturi au făcut grevă, de ce guvernul n-a chemat la negocieri pacienții și călătorii? Să fi mers acolo reprezentanții Federației Planetare a Pacienților și Organizația Galactice a Călătorilor Ocazionali și să-și spună clar ofurile! Ce-i cu smiorcăiala asta jalnică domnule Ciucă, ești militar sau paiață? Vă ascundeți în spatele copiilor pe care-i folosiți drept carne de tun? Vă rugăm cu multă supușenie și insistent să elaborați un calendar național al perioadelor când fiecare sector de activitate să poată face grevă, astfel încât să nu vă tulbure somnul în are ați căzut de când ați preluat guvernarea.

  7. Imaginați-vă ce s-ar întâmpla cu societatea dacă cei care muncesc 40 de ore și nu 18 ar intra in grevă.

    Dacă vreți salarii medii nete pe țară, propun să aveți și zile de concediu medii nete pe țară. 21 de zile, nu 60.

    1. Macar ai invatat cate zile de concediu avem, stai linistit ca mai lucram si in perioada concediului.
      Avem rabdare cu tine pana inveti cate ore muncim pe saptamana, mai mult de 40 ore.
      Inca putin si vei devini un elev silitor!

      1. Știi cum este. Cei care au locuri de muncă ce chiar impactează societatea învață mai greu lucruri ce sunt pe lângă fișa postului. Ne ocupă munca timpul petrecut la făcut copy – paste la proiectele de lecții.

        1. „Impactează”. Se vede că pe tine educația nu te-a „impactat” prea mult. Vezi că trebuie să faci aprovizionarea la Penny!

          1. Înțeleg, e mai greu cu englezismele românizate pentru ăștia mai moscoviți, davai.

        2. Un obișnuit fals argumentativ este generalizarea, cu alte cuvinte , transformarea exemplului particular în caz general. Să bagi toți profesorii în aceeași oală înseamnă de fapt să scuipi în obrazul majorității care, în ciuda salariilor mici, își fac treaba. Eșecul educației este pus exclusiv în cârca profesorilor. Norma didactică nu s-au schimbat de pe vremea lui Ceaușescu, iar dacă facem o comparație în ce privește pregătirea medie a elevului atunci și cea de acum este mai mult decât evident că, deși comunist, învățământul de atunci a scos oameni mai bine pregătiți. Cum așa? Cu mai multă disciplină, cu autoritate neștirbită a profesorului și cu neamestecul părinților dincolo de porțile școlii. Când copii stau pe telefoane în timpul orei, refuză să le bage în ghiozdane, vorbesc în timpul orei și se ridică din bănci parc-ar fi în pauză, vreți performanță? Câtă vreme elevii nu sunt educați de acasă să respecte profesorul, numai dacă suntem făcători de minuni putem să facem carte cu ei fără să îi ‘stresăm’, fără să cerem disciplină de studiu și fără să le cerem teme. Cunoașterea presupune efort intelectual. Oricât de moderne ar fi metodele de predare la finalul zilei elevul trebuie să stea la birou să exerseze ce i s-a predat, să memoreze ce este de memorat, să învețe, cu alte cuvinte. Ce fac majoritatea? Stau pe rețelele de socializare, joacă jocuri pe telefoane și online și se plâng că e prea multă materie. Nu este mai multă decât eu, azi profesoară, am învățat elevă fiind. În ce privește norma didactică nu vă preocupați că nu am munci 40 de ore pe săptămână. La o normă didactică de 18 ore pe săptămână am minim 9 clase de minim 25 de elevi. Vă las să calculați singur numărul extemporalelor, pe care, din motive evidente, trebuie să le dau planificat, pentru a le corecta. Norma este astfel stabilită pentru a face și aceste lucruri. În plus mai avem și portofolii cu proiecte de verificat și pe care nu noi, ci elevii le fac copy / paste pentru un 10 că, vorba aceea, este metodă modernă de evaluare a copiatului de pe net, ce ne-a fost băgată pe gât. Închei cu jumătate dintr-un proverb chinezesc ca nu cumva să fie prea mult de înghițit. Sper să fi învățat sintaxa limbii române pe care am învățat-o eu înainte de revoluție și înainte de a fi știrbită de ‘reformele’ educației, și să înțelegeți exact mesajul: “Numai cine stă sub acoperiș bagă de seamă gaura din el când plouă”.

          1. “Un obișnuit fals argumentativ este generalizarea, cu alte cuvinte , transformarea exemplului particular în caz general.”

            “Ce fac majoritatea? Stau pe rețelele de socializare, joacă jocuri pe telefoane și online și se plâng că e prea multă materie.”

          2. Elevii vor respecta atunci când vor avea ce să respecte. Ca să ducem bias-urile cognitive până la capătul discuției, vă voi da exemplul unui profesor pe care l-am avut în liceu la clasa mea care să spunem în mod politicos era una foarte plină ochi cu elevi ce aveau probleme severe de conduită. În ciuda acestui aspect, la ora profesorului respectiv toată lumea era atentă, nimeni nu stătea pe telefon pentru că inteligența pe care o avea acel profesor ne determina pe toți să îl respectăm, unul din puținii profesori pentru care elevii aveau genul acesta de respect.

            La un punct liceul a avut inspecția de acreditare de la ARACIP în liceu, cu excepția acelui profesor, toate cadrele didactice pentru care militați voi acum să aibă salarii astronomice ne-au instruit în arta pupincurismului într-un liceu unde trebuiau raportate foarte multe nereguli. Am primit o instrucție demnă de inchiziție, de la fraze pe care trebuie să le folosim până la amenințări că dacă nu vor ieși lecțiile bine vom avea de suferit. Profesorul menționat mai sus nu-și făcea griji și pe bună dreptate, toată lumea era acolo să învețe la orele sale.

            Încercați și voi să nu păreți că ați ajuns profesori din cauză că nu era loc la spălat vase la cantină și poate elevii vor oferi la rândul lor genul asta de respect.

            Înainte de a cere salarii mari și frumoase asigurați-vă măcar că aveți compentențe didactice dincolo de cele ale muncitorului la salubritate, nu de alta, e o diferență subtilă între cum considerăm noi că arată competențele noastre și cum arată ele în realitate.

            Am întâlnit profesori care se considerau competenți din cale afară în liceu, cu unii m-am întâlnit la DPPD peste ceva ani, în calitate de colegi în studenție, oameni care n-aveau habar cum să dea enable edit la un powerpoint sau să scrie corect în limba română, oameni care dădeau dovadă de un analfabetism funcțional demn de toată jena, care făceau confuzie între concepte pe care orice student care a trecut prin 1 an de facultate ar trebui să le știe.

          3. Oau, Nicol !
            Super ok ai punctat !
            Chiar pot zice ca mi-ai “luat vorbele din gura” !
            Respect !
            Dar realizezi ca aceste idei/ganduri sunt considerate de parintii analfabeti si de guvernantii corupti ca fiind desuete, etc ?! :)))

      2. Respect !
        Nu lua in seama parerile parintilor analfabeti nefunctionali care nu stiu, nu pot intelege cu ce se “mananca” profesia de dascal…

    2. Ministerul Educației nu are bani pt. salarii, așa că zilele de concediu sunt binevenite pt. “minunatul” lor buget,
      mult-invidiatele și nesfârșitele zile de concediu ale profesorilor.

      Ministerul este veșnic prevăzător, se gândește la toți și la toate tot timpul fără întrerupere, muncește și își oferă sprijinul 😉

    3. Cei care spuneti ca este usor si bine sa fi profesor, de ce nu vreti sa ocupati un loc la catedra? Ce motive aveti?

  8. Avem aproape 3 milioane de elevi în România. Să luăm un număr de aproximativ 5 milioane de părinți (mai avem frați, surori, etc). Câți din părinți sunt reprezentați de ONG-ul Edupart al d-lui Cristache? În ce calitate vorbește în numele a 5 milioane de oameni? Pe cine reprezintă de fapt?

    D-ra președintă a CNE s-a consultat și cu membrii propriului consiliu, sau vorbește în nume propriu? Sunt asociații de elevi care au avut prezență publică și activitate civică permanentă, cu rezultate vizibile, cum sunt cei din Constanța, care susțin că nu au fost invitate la nicio discuție cu premierul. Îmi rezerv dreptul de a crede că d-ra vorbește mai degrabă în nume propriu sau al unei organizații locale.

    Pe aceștia îi consideră guvernul ca parteneri legitimi de discuție, nu pe reprezentanții corpului profesoral. Și au apoi cu toții tupeul de a spune că PROFESORII nu acordă importanța cuvenită educației?

    Ciucă (nu-l domnesc, nu merită) se crede în cazarmă. Rușine să îi fie, lui și nimicurilor de personaje din guvern care sunt mai degrabă preocupate de ciolan decât de bună-starea țării și oamenilor ei.

  9. Ok, nu stiu cine sunt oamenii acestia, pe cine reprezinta ei, dar nu ma reprezinta nici pe mine, nici pe copiii mei.
    Nu ca mi-ar fi prea dragi profesorii, ca au contribuit si ei din plin la degradarea invatamantului, dar dispretul total cu care au fost tratati de guvern in ultimele luni ma ingrozeste. Nici macar nu se mai prefac ca le pasa. De aceea sper ca profesorii sa nu se lase intimidati, sa nu renunte. Mai multi parinti sunt in spatele lor decat acesti mici caraghiosi. Ai auzit, Ciuca???

  10. 1) Ati chemat pe cine nu trebuie la negocieri; 2) Asta e invrajbire clara; 3) Trebuie sa fii idiot si sa ne crezi idioti, Cristache, sa spui ca profesorul sa faca “armistitiu” pe perioada examenelor. D’oh, tocmai de asta am facut greva acum si nu avem de gand sa o luam de la capat cu toate etapele premergatoare ca ne mai ia un an si iar veniti cu vrajeli de tipul…interesul elevului primeaza. Nu, multumim. Educatia este un interes care isi mai are rostul cand iti poti ca profesor indeplini nevoile de baza…stiti voi…papa..mancarica. Faci pe ea ceva de educatie daca tu ca profesor esti flamand, plans si plin de rate. Nu renuntam la nicio greva, mai ales la examene. Chiar ne credeti prosti? Zeci de ani la rand ati facut apel la milostenia noastra pt.elev si dupa ce v-ati indeplinit scopurile ne-ati aruncat ca pe un cawcat, ati invrajbit societatea impotriva noastra si am ajuns bataia de joc a elevilor si parintilor. Suficient! Greva asta e pentru voi colegi, e pentru educatie, e pentru noi toti! Ramanem uniti si luptam pana la capat!

  11. Ce presiune sa pună ?
    Fetița de pe altă planetă și bișnițarul ăla care cică e reprezentat al părinților nu pot sa influențeze nici deciziile din viața lor, ce sa mai vorbim de peste o suta de mii de cadre didactice, sa fim serioși 🙂

  12. Voi începe cu un proverb chinezesc: “Numai cei care sunt sub acoperiș au habar de gaura din el. Numai conducerea și oamenii de rând au habar de proasta guvernare”. Chemarea la discuții a reprezentanților elevilor și părinților în contextul unei greve care are ca obiectiv traiul decent al dascălilor este o manevră clar nesimțită din partea guvernului în condițiile în care o mare parte din bugetul României se duce pe pensii speciale și achiziții de armament de mâna a doua de la americani. Sigur că nu aveți bani la buget domnule Ciucă căci cel cu stomacul plin nu-l crede pe cel cu el gol. Noi profesorii trebuie să murim pe altarul patriei uitând că la rândul nostru suntem părinți și avem copii de hrănit. RUȘINE domnilor guvernanți, RUȘINE reprezentanților elevilor și părinților! Și noi avem copii care dau examene și care trebuie hrăniți în același timp. Dacă am ales să facem grevă este și pentru familiile noastre.

    1. Premierul incaseaza cca. 400.000 lei pe an de la bugetul statului (4 miliarde de lei vechi). Cu asa venituri ar putea trai decent si cadrele didactice. Ce ziceti de asta?

  13. Intr-o familie tatal semiabuziv (statul roman, guvernantii de fapt – ca doar ei au venituri) are trei copii, unul adolescent (al carui trai depinde de cat i se aloca dupa ce tatal a platit la femei usoare) si doi cu cativa ani mai mici. Adolescentul are misiune de la tatal sa se ocupe de educatia celor mici, ca el nu se pricepe si nu vrea. Adolescentului ii este foame si are nevoie de straie ca sa poata iesi in lume, iar alocarea pentru cei trei copii nu le ajunge decat cu greu pentru subzistenta. Adolescentul cere, cere degeaba de ani de zile fiind amanat pentru viitoarea iluzorie marire de leafa pe care o va primi (cand? – candva…). Dragostea pentru fratii mai mici se amesteca cu frustrarea datorata lipsurilor, atentia ii este distrasa de la lectiile cu cei mici de cheful tatalui, din camera de-alaturi cu acolitii sai. Si-ar lua lumea-n cap, dar gandeste “sa mai incerc o data”, zicandu-i tatalui ca in conditiile astea nu se mai poate ocupa bine si de cei mici, ca-i e foame si ameteste din cauza asta. Din nou, a cat-a oara!: “Acum am doar doi lei, i-ai. Cand voi mai face rost o sa-ti mai dau, ca meriti! Dar vezi ca pentru asta aia mici trebuie sa invete bine, sa ia note mari, este responsabilitatea ta.” si se duce alaturi la cheflii lui.

  14. Deocamdata Catavencu discuta cu Farfuridi si Branzovenescu. Le-am vazut pozitia, la fel si in cazul lui Trahanache si a jupanului Tipatescu si coana Joitica. Pe astia i-am identificat usor dar nu stiu cine ar putea fi Dandanache?!

  15. Imaginea învățământului astăzi: profesori prost plătiți, dezinteresați, blazați, elevi care se bucura, pentru moment, că trec prin școală că rata prin apa, părinți disperați sau doborâți de problemele zilnice, management scolar dezastruos, avid de imagine și dor de imagine. Din păcate, in acest tablou nu-si au loc excepțiile, pentru că nu se vad!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii și profesorii pot participa în perioada 17 septembrie – 6 octombrie la prima ediție a concursului „Școala mea verde”, organizat de Teach for Romania / Cinci echipe vor câștiga între 2.000 și 2.500 de euro

Elevii și profesorii pot participa în perioada 17 septembrie – 6 octombrie la prima ediție a concursului „Școala mea verde”, organizat de Teach for Romania, potrivit unui comunicat primit pe…
Vezi articolul