BREAKING Educatoarele din grădinițe vor avea nevoie de studii superioare, specializarea „Educație timpurie”, pentru licențierea în învățământ – prevedere neanunțată, strecurată netransparent în proiectul legii Deca

6.081 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Educatoarele din grădinițe vor avea nevoie de studii superioare, cu specializarea „Educație timpurie”, pentru a se licenția în învățământ, după cum prevede proiectul Legii învățământului superior. Examenul de definitivat va fi înlocuit cu licențierea în cariera didactică, conform proiectelor de legi ale educației. Spre deosebire de varianta inițială, proiectul Deca conține modificări ce vizează cadrele didactice din grădinițe și școli.

Niciun oficial din Ministerul Educației nu a adus în atenție că educatoarele vor avea nevoie de studii superioare pentru licențierea în cariera didactică. Pentru educatoare, condiționarea licențierii cu studiile superioare se găsește în proiectul legii învățământului superior, fără să se facă vreo referire în proiectul legii învățământului preuniversitar.

Iată ce prevede art. 107 din proiectul legii învățământului superior:

Art. 107 – „Absolvenții programelor de studii universitare de licență cu specializarea „Educația timpurie”, ai liceelor pedagogice cu specializarea pedagogia învățământului primar care au parcurs studii de licență cu specializarea „Pedagogia învățământului primar”, ai programelor de studii de masterat didactic de 60 de credite care au parcurs programul de formare psihopedagogică, ai programelor de studii universitare de masterat didactic de 90 de credite, ai programelor de studii universitare de masterat cu specializarea psihopedagogia specială, respectiv consiliere școlară și în carieră, și cei ai programelor de studii postuniversitar de formare profesională a adulților pentru reconversie profesională au dreptul de a participa la examenul de licențiere, pentru a obține statutul de cadru didactic cu drept de practică.”

Foto: Captură proiectul legii învățământului superior – februarie 2023

În proiectul de lege a învățământului preuniversitar există un capitol dedicat licențierii în cariera didactică. Este vorba despre capitolul VI. Cu toate acestea, nu se găsește nicio precizare legată de studiile superioare pentru educatoare.

Foto: Captură proiectul Legii învățământului preuniversitar – februarie 2023

Conform proiectului de lege, examenul de licențiere în cariera didactică va cuprinde o evaluare a portofoliului personal și o probă scrisă.

Art. 169 – „(1) Examenul național de licențiere în cariera didactică, constă în mod obligatoriu dintr-o etapă de evaluare a portofoliului personal și o probă scrisă și este organizat de Ministerul Educației, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.”

Potrivit documentului, cei care nu promovează examenul de licențiere se pot prezenta la o nouă sesiune. Dacă n-au promovat examenul, candidații pot fi angajați în școli și grădinițe numai pe perioadă determinată, cu statut de cadru didactic debutant suplinitor.

Învățătorii formați în liceele pedagogice trebuie să aibă diploma de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar”, pentru a se înscrie la examen: „Înscrierea la examenul de licențiere a absolvenților de liceu pedagogic cu specializarea pedagogia învățământul primar este condiționată de absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar”. – art. 169 alin. (5)

De subliniat este faptul că absolventul de educație timpurile din liceele pedagogice, în baza proiectului de lege a învățământului preuniversitar, nu este considerat debutant și i se permite să ocupe o funcție didactică.

Foto: Captură proiectul Legii învățământului preuniversitar, februarie 2023

Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), condusă de Lucian Ciolan, este de părere că absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”.

Într-un interviu pentru Edupedu.ro, Lucian Ciolan, prorector al Universității București, vorbea despre necesitatea studiilor superioare: „Eu cred că liceele pedagogice pot să funcționeze în continuare și pot avea un rol în continuare în pregătirea viitorilor pedagogi, în componenta lor pedagogică a profesiei didactice, însă e o discuție într-adevăr sensibilă dacă putem avea în continuare în sistem oameni care practică aceeași profesie și care au niveluri diferite de calificare. Adică, învățători, educatoare, absolvenți de nivel 4, de calificare liceu pedagogic și absolvenți de pedagogia învățământului primar și preșcolar, absolvenți de nivel, atenție, 6, învățământ universitar. Deci există o discrepanță aici, de 2 niveluri, nu de unul singur, pentru că mai este și nivelul 5 care înseamnă studii terțiare, care pot fi postliceale sau terțiare non-universitare – la noi nu prea este dezvoltat segmentul acesta pe educație.” 

Contractul de muncă al cadrele didactice care au obținut cel puțin nota 7 la concursul de titularizare în ultimii 6 ani și au promovat examenul de licențiere poate fi modificat pe durata de viabilitate a postului/catedrei

Art. 175 – „(1) Consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot hotărî modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, pentru cadrele didactice care au promovat examenul de licențiere în cariera didactică, au obținut cel puțin nota/media de cel puțin 7 la un concurs național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante în învățământul preuniversitar în ultimii 6 ani și dacă postul este vacant.

(2) Cadrele didactice care beneficiază de prevederile alin. (1) au dreptul să participe la etape ale mobilității de personal didactic, potrivit metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educației.”

Profesorii care au ocupat un post vacant și nu au luat examenul de licențiere în cariera didactică

Pentru cei care nu au luat examenul de licențiere în învățământ și au ocupat un post didactic vacant, la concursul național de titularizare, directorul școlii sau grădiniței încheie cu ei un contract de muncă pe perioadă determinată de cel mult un an școlar, conform documentului. Consiliul de administrație poate să hotărască modificarea duratei contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, dacă aceștia promovează, în termen de 3 ani, de la ocuparea postului didactic/catedrei vacant(e) prin concurs național, examenul pentru licențiere (actualul definitivat).

Art. 178 – „(2) Pentru candidații care nu au obținut licențierea în învățământ, și au ocupat un post didactic vacant, prin concurs național, directorul unității de învățământ încheie cu aceștia contractul individual de muncă pe o perioadă determinată de cel mult un an școlar. În situația în care acești candidați promovează, în termen de 3 ani, de la ocuparea postului didactic/catedrei vacant(e) prin concurs național, examenul pentru licențierea în învățământ, consiliul de administrație hotărăște modificarea duratei contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată.”

Până când se organizează examenul de definitivat în forma actuală

Examenul de definitivat, concursul național de ocupare a posturilor didactice de predare și obținerea gradelor didactice II și I se organizează în condițiile stabilite în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până în anul 2027 inclusiv, se arată în proiectul legii învățământului preuniversitar.

Art. 170 – „(1) Personalul didactic de predare care a susținut definitivatul în sistemul de învățământ preuniversitar până la data intrării în vigoare a prezentei legi își păstrează dreptul dobândit, care este echivalent, prin efectul legii, cu statutul de cadru didactic licențiat în cariera didactică.

(2) Personalul didactic prevăzut la alin. (1) beneficiază de aceleași drepturi ca personalul didactic din sistemul de învățământ preuniversitar, licențiat în cariera didactică după intrarea în vigoare a prezentei legi.”

FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea despre examenul național de definitivare
Foto: legislatie.just
Foto: legislatie.just
Citește și:
Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu
Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar

5 comments
  1. Educatoarele sunt cele mai bine plătite,au salariile profesorilor,sunt prințesele sistemului.N au cataloage,carnete,note,dirigenție,sunt plătite 5ore pe zi,dar la gradi stau 2ore cu copiii,1ora la gradi și gata programul,in vacante nu trec pe la școală,gradații de merit la greu.

    1. Nu stiu ce educatoare cunosti tu, dar eu am vazut ca educatoarele au catalog, scriu zilnic pagi intregi de mana in caietul educatoarei, confectioneaza foarte multe materiale si au o rabdare de fier si nervi de otel cu tot felul de copii, care mai de care mai nazdravani, mai sanatosi mintal sau mai cu retard. Da, ca profesor muncesc mai mult,dar ia fa tu o ora cu 30 de copii intr-o grupa combinata la tara si imi spui daca mai iesi intreg la cap de acolo.

  2. Profii de gradinita, pregatitoare si primar sa puna mana sa invete. Au nevoie de psihologia dezvoltarii, psihologie, psihologia educatiei, de didactici si didactici speciale, de ore de muzica, ritmica, dans, art & craft, psihologia jocului, neurostiinte, educatie fizica si dezvoltarea psihomotricitatii, comunicare, teoriile invatarii s.a. Toate se invata la facultate nu la liceul pedagogic de la coltul strazii.

  3. Foarte bine!
    Ce e rău in asta?
    Vrem copii educați fără educatori educați?
    Le va fi ușor daca mai fac și liceu de profil!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Program de cooperare România-Palestina în Educație, semnat la București / Iohannis: Am decis creșterea numărului de burse universitare acordate cetățenilor palestinieni

Programul de cooperare în domeniul învățământului superior și cercetării academice între Ministerul Educației din România și Ministerul Învățământului Superior și Cercetării Științifice din Palestina (2022-2025) a fost semnat azi într-o…
Vezi articolul