BREAKING Doar 25% din fondurile apelurilor pentru dotarea școlilor prin PNRR au fost cheltuite până în ianuarie 2025. Secretarul de stat Sorin Ion susține că „aproape 500” de școli sunt dotate complet din cele 5.800 care ar trebui dotate până la finalul anului

4.479 de vizualizări
Foto: captură PNRR
Aproape 500 școli ar fi fost dotate complet și au încheiat proiectele de dotări cu mobilier, echipamente și laboratoare sau ateliere de practică, potrivit unei declarații făcute la România te iubesc, de la ProTV de secretarul de stat din Ministerul Educației și Cercetării Sorin Ion. Asta înseamnă 8,5% din totalul celor 5.846 de unități de învățământ care ar trebui dotate cu un miliard de euro din PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență – până în decembrie 2025. Conform datelor de monitorizare pentru cheltuielile celor patru investiții în dotări, oferite de UEFISCDI la solicitarea Edupedu.ro, până în ianuarie 2025 au fost cheltuite 25% din fondurile contractate, existând județe zero absorbție sau altele cu câteva procente.

Concret, Ministerul Educației a lansat în 2023 două apeluri de dotări prin care primăriile puteau aplica pentru a investi în școlile din localitățile lor. 2.518 primării au depus proiecte pentru dotarea unităților de învățământ pe Componenta C15 – Educație, cu următoarele reforme și investiții:

Reforma 4, Investiția 13- Echiparea laboratoarelor de informatică din unitățile de învățământ profesional și tehnic 

Reforma 4, Investiția 14 – Echiparea atelierelor de practică din unitățile de învățământ profesional și tehnic

Reforma 5, Investiția 9 – Asigurarea echipamentelor și a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învățământ 

Reforma 6, Investiția 11 – Asigurarea dotărilor pentru sălile de clasă preuniversitare și laboratoarele/atelierele școlare

Acestea au fost grupate într-un mare apel numit ”Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe” care a avut alocată o suma de peste 1 mld. de euro, valoare eligibilă din PNRR, fără TVA, unde au fost semnate 2.529 de contracte.

În cadrul proiectelor respective ar trebui dotate:

  • 85.476 de săli de clasă cu mobilier,
  • 4.269 de laboratoare de științe cu mobilier și materiale didactice,
  • 3.884 de laboratoare de științe cu echipamente digitale,
  • 10.341 cabinete și săli de sport cu mobilier și materiale specifice.

Toate aceste investiții ar trebui să fie făcute în aproximativ 5.760 de unități de învățământ.

Tot în cadrul apelului ”Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe” ar trebui să fie dotate cu echipamente digitale:

  • 493 de laboratoare de informatică din unități aparținând învățământului profesional și tehnic,
  • 820 de ateliere de practică cu mobilier și materiale didactice,
  • 742 de ateliere cu echipamente digitale,
  • 4.377 de laboratoare de informatică din unități cu nivel preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

Nu există nicăieri public, nici măcar pe site-ul dedicat al Ministerului Educației pnrr.edu.ro o situație transparentă cu ce fonduri au fost cheltuite până la acest moment, care ar fi fost proiectele implementate și care nu, ce stadiu de implimentare există pentru fiecare școală sau județ ori localitate. Singurul efort de așa-zisă transparentizare a fost publicarea câtorva fotografii trimise de școli pe Facebook și pe acest site, plus o hartă pe care apar alocările.

Foto: captura pnrr.edu.ro

În plus, în raportul de 122 de pagini de la finalul mandatului ministrului Ligia Deca aceasta nu menționează decât alocările și „rezultatele preconizate”, niciun cuvând despre cheltuielile realizate sau despre gradul de implementare, asta deși peste 90% dintre proiectele PNRR s-au desfășurat sau ar fi trebuit să se desfășoare în mandatul său.

Foto: Ligia Deca pe coperta raportului său de activitate de la finalul mandatelor de ministru al Educației/ edu.ro

Am solicitat UEFISCDI, care primește bani pentru monitorizarea cheltuielilor pe aceste investiții – I9, I11, I13 și I14 -, datele cu cheluielile la zi pentru toate aceste dotări, defalcate pe județe, raportate la totalul contractat. Publicăm datele obținute.

JudețEchipamente și resurse tehnologice digitale pentru școli – I9Dotări pentru sălile de clasă și laboratoare/ ateliere școlare – I11Laboratoare de informatică școli profesionale și licee tehnologice – I13Ateliere de practică școli profesionale și licee tehnologice – I14
Buzău1815710
Arad3113219
Gorj37271117
Vaslui53474514
Suceava57386650
Hunedoara3520387
Maramureș51174211
Galați6846322
Argeș392166
Prahova5913398
Brăila34292313
Timiș158124
Brașov3012276
Sălaj96136
Neamț65286123
Alba2621424
Iași82740
Teleorman50428220
Sibiu26221628
Mehedinți693010035
Olt53263813
Tulcea211700
Cluj2915160
Botoșani30191012
Satu Mare14801
Dolj35444723
Bihor161677
București5219623
Bacău49343815
Călărași55265028
Constanța29212112
Covasna36182512
Harghita4202
Mureș1715013
Vrancea67428640
Ilfov4126020
Bistrița-Năsăud19164024
Vâlcea4215358
Ialomița748053
Giurgiu15403
Dâmbovița26312536
Caraș-Severin2514105
Procent cheltuieli fără TVA din total fonduri ianuarie 2025 / Date UEFISCDI obținute la solicitarea Edupedu.ro

Județul Vaslui se află printre județele cu cele mai mari procente cheltuite, cu 52,5% pentru echipamente digitale (I9) și 46,8% pentru dotările din sălile de clasă (I11). Suceava are de asemenea un progres semnificativ, cu 57,4% cheltuit pe echipamente digitale (I9) și 38,3% pentru dotări școlare (I11). Gorj și Arad prezintă valori medii, cu procente variind între 30-37% pentru echipamente digitale și 13-27% pentru dotări.

Buzău are printre cele mai mici rate de utilizare a fondurilor, cu doar 18,3% cheltuit pentru echipamente digitale (I9) și 15,5% pentru dotările din sălile de clasă (I11).

Pentru investiția generală de dotare cu mobilier (I11), cele mai mici cheltuieli sunt în Harghita – 2,23%, Giurgiu – 4,37%, Sălaj – 6,14%, Timiș – 7,62%, Satu Mare – 7,70%. Media pe țară este de 23%.

Pe Investiția I9 – Echipamente și resurse tehnologice digitale pentru școli, media pe țară este de 35%.

I14 – Ateliere de practică școli profesionale și licee tehnologice – are o medie pe țară de 15% cheltuieli fără TVA până în ianuarie 2025.

Datele ridică serioase semne de întrebare cu privire la capacitatea administrativă de implementare a acestor investiții. Asta în condițiile în care Ministerul Educației are în fiecare inspectorat școlar județean echipe formate din 5-10 persoane (7 posturi) plătite lună de lună să facă monitorizarea și să ajute școlile în implementarea tuturor proiectelor cu finanțare din PNRR.

Cu toate acestea oficialii ministerului pasează problema. Secretarul de stat Sorin Ion declara pentru ProTV că „cheia se află la autoritatea locală”.

Sorin Ion, secretar de stat MEC / Foto: captură ProTV

Paula Herlo, realizator România te iubesc: „Deci, aveți în acest moment dotate complet 400 și ceva de școli dotate complet

Sorin Ion: Aproape 500. 

Paula Herlo: Câte mai aveți până în septembrie de dotat? 

Sorin Ion: Încă circa 2500 sunt cu echipamentele livrate parțial și restul până la 5400 de școli vor primi.

Paula Herlo: Deci, între 2022 și 2025 ați dotat 400 și ceva de școli și dumneavoastră spuneți că în șase luni le vom dota pe restul?

Sorin Ion: Indiferent câte declarații am da noi de la minister, cheia se află la autoritatea locală, care este contractantă”. 

Întrebat în ancheta ProTV despre stadiul acestor proiecte de dotări, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a fost rezervat.

Marcel Boloș, ministru MIPE / Foto: captură ProTV

Paula Herlo: „De câte ori ați discutat în ședință de Guvern despre aceste riscuri? 

Marcel Boloș: A fost discutat, nu cu frecvența la care trebuia să se discute, dar, cum am spus, e o problemă care Comisia Europeană a ridicat-o văzând ritmul de implementare și plățile efective.

Paula Herlo: Realist vorbind, care sunt șansele să mai fie implementate într-un an și jumătate, dacă, iată, în 4 ani… 

Marcel Boloș: Dacă beneficiarii nu au finalizat de derulat procedurile de achiziție publică și nu sunt cu contractele încheiate, este un risc foarte mare ca să nu fie finalizate”.


1 comment
  1. din 2023 așteptăm dotarea cabinetelor psihologice școlare întâi de toate cu TESTE PROFESIONALE, apoi cu mobilier …niciun semn

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Avocatul Poporului critică eliminarea burselor rurale pentru liceeni: Se mențin și se vor adânci inechitățile între elevii din mediul rural și cei din mediul urban, ceea ce contravine chiar Proiectului România Educată

Prin eliminarea burselor sociale pentru liceenii care învață într-o altă localitate față de cea de domiciliu „se mențin și se vor adânci inechitățile între elevii din mediul rural și cei…
Vezi articolul
Reducerea birocrației din școli

Olimpiade școlare 2024. Regulamentele actualizate pentru Olimpiada Națională de Franceză și pentru Olimpiada de Limbi romanice – spaniolă, italiană, portugheză, au fost publicate de Ministerul Educației

Regulile specifice de organizare a Olimpiadei Naționale de Limba Franceză (ONLFR) și a Olimpiadei Naționale de Limbi Romanice (ONLR) 2024 au fost publicate de Ministerul Educației. Etapa județeană va fi…
Vezi articolul

Sorin Ion, Ministerul Educației: Între 60% și 70% dintre angajații din școli participă la grevă, amplitudinea protestului este importantă. Nu luăm în calcul înghețarea anului școlar în niciunul dintre scenariile noastre. Tehnic, mediile elevilor se pot încheia cu notele acumulate până în luna mai

Înghețarea anului școlar nu este luată în calcul în niciun scenariu, spune secretarul de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion. Acesta a declarat la Radio România Actualități că sunt între…
Vezi articolul

Comitetul pentru Situații de Urgență aprobă scenariul roșu pentru unele școli la câteva zile distanță după ce acestea au decis deja suspendarea cursurilor fizice. Ordonanța 147 prevede că părinții își pot lua liber plătit doar când Comitetul hotărăște trecerea școlii în online

Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență (CMBSU) a anunțat, joi, că elevii și profesorii din 15 școli din București trec la scenariul roșu, deci la predarea online. O parte dintre…
Vezi articolul