Ministrul Educației anunță modificări radicale în corectarea lucrărilor de la examenele naționale și în evaluarea rezultatelor, începând de anul viitor, după ce la Evaluarea Națională au fost depuse peste 20.000 de contestații. Lucrările elevilor de clasa a VIII-a vor fi scanate chiar în sala de examen, în fața candidaților, după ce profesorii supraveghetori vor aplica pe foi un cod unic de identificare, pentru ca apoi lucrările elevilor să fie corectate online, “de către evaluatori care nu pot comunica între ei”, a declarat ministrul Educației pentru EduPedu.ro. Procedura este similară celei aplicate la olimpiada națională de matematică și explicată de profesorul Radu Gologan.
Aceeași procedură de corectare online a lucrărilor va fi aplicată, de anul viitor, și la Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, precum și la Bacalaureat, dar aici doar prin pilotare, a precizat ministrul. În plus, colectarea datelor se va face la nivel de item.
Contactat după ce profesorul Radu Gologan a criticat modul învechit în care Ministerul Educației colectează în prezent lucrările fizice ale elevilor și le transportă cu poșta securizată între centre de corectare pentru a le nota, Sorin Cîmpeanu a declarat pentru EduPedu.ro că va introduce digitalizarea corectării încă de anul viitor, la evaluările de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a și prin pilotare la Bacalaureat.
“Chiar dacă este un obiectiv ambițios, o să insist să se desfășoare așa, de la anul, Evaluările Naționale la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și să avem pilotare pentru Bacalaureat“, a anunțat ministrul Educației, în exclusivitate pentru EduPedu.ro.
Cîmpeanu a precizat că modificarea se va realiza pe fonduri din PNRR: “Am inițiat deja discuții la nivel național și de negociere cu Comisia Europeană, pentru a utiliza resurse în vederea informatizării evaluărilor, lucru care corespunde priorității de digitalizare existentă în educație, dar în același timp corespunde și nevoii de standardizare a evaluărilor”.
“Cu resursele existente la nivelul Ministerului Educației, e nevoie de un minimum de achiziții de echipamente care trebuie făcute până anul viitor și de formarea personalului implicat în evaluare. De asta am spus că s-ar putea face anul viitor, chiar dacă am precizat că e un obiectiv extrem de ambițios”, a declarat Cîmpeanu, pentru EduPedu.ro.
Sorin Cîmpeanu, declarațiile integrale acordate EduPedu.ro:
Numărul mare de contestații depuse anual la examenele naționale, “în contextul în care cu toții suntem de acord cu privire la importanța digitalizării educației, este o dovadă în plus pentru introducerea cât mai rapidă a standardizării evaluărilor și a informatizării examenelor, cel puțin la nivel de evaluare.
Și aici aș vrea să fac apel la 3 lucruri.
- 1. Sunt publice apelurile repetate pe care le-am făcut încă de la preluarea mandatului, moment în care toată lumea reclama absența echipamentelor și uneori a conectivității, pe importanța formării resursei umane și singurul care a reclamat public marele neajuns generat de absența unor platforme de evaluare dedicate și securizate.
- 2. Este vorba de nevoia generală de standardizare a evaluărilor la orice nivel, în așa fel încât, spre exemplu, notele obținute într-o școală din mediul rural să aibă, la modul ideal vorbind, aceeași valoare și relevanță cu notele obținute într-un colegiu centenar. În momentul de față, diferențele sunt uriașe tocmai din cauza absenței standardizării evaluării.
- 3. Al treilea punct esențial: anul acesta a fost demarat un proiect-pilot de colectare la nivel de item a rezultatelor de la Evaluarea Națională la clasa a VI-a. Această colectare a rezultatelor la nivel de item, prin intermediul unui sistem de codificare, oferă informații cu adevărat relevante în raport cu nivelul de achiziție a competențelor corespondente respectivilor itemi.
Este vorba de proiectul pilot care există la nivel de clasa a VI-a și de solicitarea imperativă pe care am făcut-o colegilor din Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) de a se concentra astfel încât să putem colecta aceste date pe bază de itemi codificați, la nivel de item, pentru Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, pentru Evaluarea Națională și pentru examenul de Bacalaureat.
Am cerut de la examenele următoare să fie colectate la nivel de item rezultatele de la Evaluările a II-a, a IV-a și a VI-a, dar și de la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Este posibil să avem nevoie de un an de pilotare, adică anul următor să fie de pilotare pentru examenul de Bacalaureat. Un motiv este acela că Bacalaureatul este final de ciclu preuniversitar și rezultatele colectate detaliat la nivel de item pot fi folosite la nivel universitar, dar și pentru îmbunătățirea predării la nivel liceal.
Sigur că avem avantaje la evaluarea unitară: număr mult mai mic de evaluatori și se scutește într-adevăr timpul necesar transportului, numerotării, toate etapele astea vor fi de domeniul trecutului. Un alt avantaj este acela că reacția la eventuale neclarități ar fi mult mai directă.
Scanarea lucrărilor s-ar putea face chiar în sala de examen, în prezența candidaților și s-ar atribui un cod unic de identificare, iar lucrările ar fi corectate online, subliniez: de către evaluatori care nu pot comunica între ei.
După care introducerea pe itemi a punctajului de către evaluatori îți generează automat și calculul notelor și sistemul este acela care va decide automat recorectarea, dacă diferențele sunt mai mari de jumătate de punct.
Evaluarea la contestații cred că ar trebui să fie totuși pe lucrarea fizică, dar doar la contestații.
Avantaje: formare punctuală a unui număr redus de evaluatori, și cred că și profesorul Gologan tot la asta s-a gândit: la finalul evaluării ai deja rezultatele introduse în sistem per item, deci gata pentru analiza statistică, analiză ce s-ar transforma într-un instrument foarte eficient de îmbunătățire a predării și corectării deficiențelor. Iar interpretarea datelor la nivel de itemi poate fi un început pentru evaluarea profesorilor.
Un alt avantaj: ai toate tezele arhivate în format sigur, fără să mai umbli la ele, în momentul în care există contestații se evită eventuale incidente de identificare.
Ai putea avea un număr mai mic de comisii, fără să existe centre zonale de evaluare, deci sintagma “Evaluare Națională” ar avea o acoperire mai bună decât acum, pentru că nu mai ai centre zonale de evaluare, ci un sistem unitar.
Chiar dacă este un obiectiv ambițios, o să insist să se desfășoare așa, de la anul, Evaluările Naționale la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și să avem pilotare pentru Bacalaureat.
Ce amenințări văd eu la nivelul acestui sistem:
- amenințări la nivel de securitate informatică;
- nevoia de puternică profesionalizare a celor implicați în organizarea acestui proces de informatizare a examenelor naționale, e vorba de oameni. Echipamente să spunem că nu ar fi o problemă, dar oameni care să fie formați pentru atribuire de coduri, pentru scanare, deci este nevoie de oameni formați, pregătiți să facă aceste lucruri în fiecare școală, în fiecare centru de examen. Odată ce am spus că scanarea se face în fața candidatului și se atribuie și codul, înseamnă că trebuie să facem acest lucru în toate școlile, or din păcate realitatea constatată la momentul examenelor din acest an ne arată că suntem departe de avea acești profesioniști în toate școlile din România.
Am inițiat deja discuții la nivel național și de negociere cu Comisia Europeană, pentru a utiliza resurse în vederea informatizării evaluărilor, lucru care corespunde priorității de digitalizare existentă în educație, dar în același timp corespunde și nevoii de standardizare a evaluărilor.
În mod evident va trebui să facă obiectul unei licitații această platformă de standardizare [pe care vor fi urcate rezultatele per itemi și întreaga lucrare scanată – N. Red.], după ce în prealabil cu resurse in house o să vedem cum stăm pe pilotarea la Matematică și științe la clasa a VI-a și ce putem să facem cu resurse interne, după care ce nu putem să facem să definim un caiet de sarcini coerent, corespunzător obiectivelor pe care am încercat până acum să le definesc cât mai clar; știm ce vrem să facem, știm unde vrem să ajungem și atunci informaticienii înțelegând unde vrem să ajungem să poată defini un caiet de sarcini coerent, mai apoi să îl lansăm.
Din PNRR este nevoie să alocăm resurse și pentru partea de device-uri: este nevoie de scanere profesionale în fiecare școală, pentru că munca va fi în fiecare școală.
Cu resursele existente la nivelul Ministerului Educației, e nevoie de un minimum de achiziții de echipamente care trebuie făcute până anul viitor și de formarea personalului implicat în evaluare. De asta am spus că s-ar putea face anul viitor, chiar dacă am precizat că e un obiectiv extrem de ambițios.“
Sursă foto: gov.ro / Sorin Cîmpeanu