Noua structură a anului școlar va fi cu totul altfel decât organizarea pe semestre, potrivit discuțiilor din Comisia pentru Dialog Social de la Ministerul Educației. Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – EDUPART, Iulian Cristache, a declarat pentru Edupedu.ro că ministerul a propus, iar partenerii sociali au acceptat, un calendar pe 5 module de predare-învățare-evaluare, cu durata de 6-8 săptămâni, întrerupte de 5 vacanțe, majoritatea acestora fiind de una-două săptămâni.
Cele cinci module vor fi următoarele:
Cele 5 module din noua structură a anului școlar 2022-2023, propuse de Ministerul Educației, sunt următoarele:
- 5 septembrie – 21 octombrie – modulul 1
- 31 octombrie – 22 decembrie – modulul 2
- 9 ianuarie – 6 aprilie – modulele 3 și 4
- 19 aprilie – 16 iunie – modulul 5
Redăm declarațiile lui Iulian Cristache:
„S-a hotărât să avem cinci module de-a lungul unui an școlar, care să alterneze cu perioada de vacanță. Deci cinci module de predare – instruire – evaluare care să fie între șase și opt săptămâni și cinci vacanțe care să fie între una și două săptămâni, cu excepția vacanței de Crăciun care are mai mult de două săptămâni și bineînțeles a vacanței de vară.
Edupedu.ro: Deci materia va fi organizată pe module de învățare de-acum înainte?
Pe module de învățare, cinci module de-a lungul anului școlar.
Edupedu.ro: Toate planificările profesorilor trebuie să fie modificate, refăcute pe noua structură, tezele vor fi înlocuite?
Da, pentru că după partea de predare trebuie să faci evaluarea și eu cred, nu am nici o informație până în acest moment, dar pe cale de consecință și logic nu ai cum să ai altfel, eu cred că vom vorbi despre un test sumativ, ca o evaluare la nivelul fiecărui modul, rămânând să vedem cum va fi constituită media anuală. Dacă va fi constituită din aceste cinci module și dacă la final se va mai dau un test care să cuprindă toate cele cinci module și nota respectivă să aibă o proporție mai mică sau mai mare în nota finală, raportându-ne la fiecare dintre cele cinci note, din fiecare modul… Bănuiesc că odată cu această schimbare, care din punctul meu de vedere este una benefică, știu că nu toți părinții își doresc această schimbare și vor spune că vorbim de un alt experiment, dar pentru mine acesta nu este un experiment, pentru că pentru mine nu contează coperta, nu contează că de la semestre treceam la trimestre, nu contează că de la semestre trecem la module, ci contează partea de curriculum, contează partea de programă școlară și partea cea mai importantă cea de predare și instruire, astfel încât un copil, când merge la o evaluare, să aibă habar de aceste lucruri.
Edupedu.ro: Schimbarea structurii implică însă foarte multe schimbări în tot ce înseamnă organizarea școlii, pentru profesori, pentru părinți, pentru elevi, cum a fost justificată, pe baza căror analize?
Fără discuție, și îmi place să cred, asta am și declarat la ieșirea de la minister, că această modificare este în concordanță cu ceea ce înseamnă proiectul România educată. Pentru că dacă vom pilota un singur an acest lucru și vom avea peste doi ani următorul an școlar un proiect România educată care se ia din nou în calcul trecerea la semestre sau trimestre ar însemna un eșec din punctul meu de vedere. Eu am discutat ieri cu ministrul și i-am spus că orice modificare pe care o facem în momentul acesta de fond, nu de formă, obligatoriu trebuie să urmeze proiectul România educată pentru că altfel nu facem altceva decât să stresăm.
Și îmi place să cred că este o schimbare curajoasă, este o schimbare benefică cel puțin în ochii experților pentru că experții cu care am vorbit erau surprinși plăcut de această modificare, dar cu semne de întrebare că va conta foarte foarte mult cum vom regândi evaluarea. Dacă vom avea cinci materii cu câte cinci note la matematică și la română pe fiecare modul ar însemna un eșec, ar însemna o presiune imensă pe numere pe umerii elevilor ceea ce nu e cazul.
Edupedu.ro: Dar dumneavoastră cum ați propus să aibă loc această evaluare?
Elevii să fie lăsat să învețe și să aibă o evaluare la final de modul, cu o singură notă. Elevii pot fi ascultați la oral o dată, un test scris în alt modul și nu ar mai fi nevoie de șapte note într-un modul, pentru că altfel nu facem altceva decât să creștem tensiunea.
Edupedu.ro: Ați discutat la minister și despre această evaluare?
Din informațiile pe care le avem de la Comisia pentru Dialog Social, ne-a spus că se lucrează la această evaluare și pe trebuie să avem răbdare pentru că vom fi consultați și întrebați la momentul respectiv.
Articolul este în curs de actualizare
5 comments
Tot citesc despre aceste module, dar pana acum nu am găsit nicio informație concretă despre ce înseamnă de fapt un modul. Predare-invatare-evaluare, dar despre ce? Concret. Avem momentan noțiunea de modul și structura anului școlar, dar alte informații pe când? Sau ajungem iar în septembrie, ca în pandemie, când trebuia să înceapă școala si nimic nu era clar… Nu se va ști cum se va preda, cum se va evalua, cate note, cum a va face media, ce va învăța elevul etc…
FOATE BINE A FACUT MIISTRUL ACESTE OM DESTEPT SA VEDEM CE MAI PROF ACUM HA HA HA
In ce materii constau aceste module?
In prezent pentru materiile cu 1 ora pe saptamana sunt necesare 2 note pe semestru, deci 4 note in total. Domnul parinte propune pentru aceleasi materii 6 note (1 nota pe modul plus nota de test final). Profesorii vor trebui, daca se ajunge la asa ceva, sa o tina intr-o ascultare / evaluare non-stop, cele 30 % din ore la dispozitia profesorului pentru a-i face pe elevi sa inteleaga materia vor fi pierdute. In loc de mai bine pentru elevi, vom ajunge la mai rau!
Organizarea pe module este punerea carului in fata boilor! Schimbati programele, actualizati manualele, realizati o platforma cu continuturi digitale la toate materiile si pentru toate clasele. Asta ar presupune insa munca serioasa, pe cand o reorganizare a anului scolar este o chestie birocratica pentru cei din minister! Ca va afecta profund elevii, ca le va da peste cap stilul de invatare dupa ani de zile de obisnuinta nu conteaza. Elevii sunt doar ”materia prima”, nu oameni pe care sa ii tratam cu cea mai mare atentie.
In final, o sa iasa praf si pulbere din aceasta reforma, cu mentinerea actuala a salarizarii din preuniversitar,unde doar pilosii cu gradatii de merit sau cei ce ocupa functii de conducere pot sa se declare multumiti! Profesorii care fac efectiv activitate la clasa, nu colectionarii de hartii si pupatorii de partide sunt platiti la limita subzistentei, dar la rezultate avem pretentii!
Aberant. Lasati profesorul sa se organizeze cum crede de cuviinta dupa specificul disciplinei. Si sa-si faca evaluarea la fel. Atunci de ce mai avem o diversitate de strategii de evaluare daca ne fortati sa dam la fiecare modul evaluare? Se va ajunge la o alergare prin materie si un numar iarasi imens de evaluari. Ce am rezolvat? De ce nu intrebati si omul de la catedra? Da, e corect sa se dea o evaluare nationala la inceput si sfarsit. Dar in interiorul anului scolar, profesorul ar trebui sa aiba libertatea sa evalueze cum crede in functie de specificul clasei si disciplinei, stilul de invatare al elevilor, tipul de motivatie etc. Si sa rezulte o nota finala de parcurs. Si vor fi 3 note si gata. Nota aceea finala mi-o fac cum vreau eu: ascultari, portofolii, teste scurte, proiecte, exercitii ora de ora. Voi vreti de fapt o…strutocamila.