BREAKING Aproape 16.000 de elevi înscriși în clasa a VIII-a nu au terminat clasa sau nu au fost înscriși automat de școli la Evaluarea Națională 2024 / Numărul este cel mai mare din ultimii 5 ani și apare după ce Ligia Deca a trimis în școli, în ianuarie, 13 măsuri ca să combată fenomenul

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Ministerul Educației a anunțat luni la prânz că la Evaluarea Națională 2024 au fost înscriși „peste 160.400 de elevi”, în condițiile în care înscrierea elevilor la această evaluare este automată și obligatorie pentru școli, fiind făcută de către secretariat, pentru toți absolvenții de clasa a VIII-a.

Prin raportarea numărului aproximativ de înscriși la numărul total de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar – 176.266, potrivit datelor Ministerului Educației, rezultă un număr de 15.866 de elevi care fie nu au terminat clasa a VIII-a, fie nu au fost înscriși în evaluare. Este echivalentul a 634 de clase cu câte 25 de elevi fiecare.

Numărul este cel mai mare din 2019 încoace, potrivit datelor analizate de Edupedu.ro și înseamnă 9% din cohorta de clasa a VIII-a.

AnElevi în
cls a VIII-a
Înscriși ENPrezenți EN
Limba română
% prezenți
din înscriși
% prezenți din
absolvenți a VIII-a
2013183.312166.712162.33197,4%88,6%
2014182.600165.188160.01196,9%87,6%
2015184.353163.408159.01097,3%86,3%
2016177.651153.673149.12297%83,9%
2017169.298144.929141.10197,4%83,3%
2018170.528150.603143.25595,1%84%
2019174.473155.020146.54794,5%84%
2020178.717172.543161.19493,4%90,2%
2021140.600131.180123.60694,2%87,9%
2022165.536155.561148.88895,7%89,9%
2023175.938161.654154.60195,6%87,8%
2024*176.266160.400
Date de la INS și Ministerul Educației / *date provizorii, până la comunicarea numărului exact de prezenți și înscriși

Reamintim, din 2019 înscrierea elevilor la Evaluarea Națională se face automat de către secretariatele școlilor.

Cei 15.866 de elevi care au fost în clasa a VIII-a și nu au mai fost înscriși la Evaluarea Națională arată o creștere față de numărul de anul trecut, când 14.944 de elevi nu au fost înscriși la EN 2023, reprezentând 8,49% din cohortă, conform Unității de Cercetare din CNPEE al Ministerului Educației.

Creșterea cu 0,5 puncte din acest an apare după ce Ministerul Educației a luat măsuri transmise de Ligia Deca într-o scrisoare/adresă pe 12 ianuarie 2024. Documentul cu 13 măsuri avea rolul de a combate neparticiparea masivă la Evaluarea Națională 2024 și Bacalaureat 2024. Măsurile impuse de la centru erau următoarele:

„În scopul ameliorării rezultatelor școlare ale elevilor, atât la nivelul inspectoratelor școlare, cât şi la nivelul unităților de învăţământ se recomandă următoarele măsuri:

  1. Realizarea de către persoanele abilitate legal, la nivelul unității de învăţământ preuniversitar (director/director adjunct, responsabilul comisiei pentru curriculum) de asistențe la ore şi activităţi de consiliere pedagogică a cadrelor didactice.
  2. Realizarea de activități metodice la nivelul catedrelor/comisiilor metodice din unităţile de învăţământ preuniversitar și al cercurilor pedagogice, inclusiv activititi de interasistență la orele de curs. Este necesar ca activitățile metodice şi cele de consiliere didactică să se focalizeze pe:
    • a. modalitățile de dezvoltare a competentelor de lectură și matematică la toate disciplinele din planurile cadru;
    • b. predarea diferențiată, prin adaptarea strategiilor didactice la nevoile elevilor;
    • c. modalităţile de dezvoltare a unor relații de încredere între cadrele didactice şi elevi, precum și dezvoltarea coeziunii colectivelor de elevi şi a unui climat de susținere a elevilor în clasă;
  3. Identificarea nevoilor de formare a cadrelor didactice și susținerea participării cadrelor didactice la programe de formare continuă în domeniul specialităţii şi al didacticii disciplinei, inclusiv privind evaluarea competențelor elevilor, predarca diferențiată, organizarea activităților de educatie remedială, strategii didactice şi de managementul clasei eficiente în lucrul cu copiii din categorii dezavantajate social, cultural şi/sau economic;
  4. Prioritizarea de către CJRAE, CMBRAE a activităților de consiliere psihopedagogică a elevilor din anii terminali pentru: creșterea motivației pentru participare şi pregătire pentru examenele naționale, eliminarea stigmei şi a discriminării elevilor cu rezultate şcolare scăzute, precum şi a celor care dezvoltă suferință emoțională ca urmare a bullyingului (inclusiv pe criterii de apartenență etnică), gestionarea neîncrederii în propriile abilități, încurajarea progresului personal, a perseverenței și a rezilienței (inclusiv în relatie cu rezultatele obținute la simulările examenelor naționale).
  5. Organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de „Învățare remedială”, cu o frecvență săptămânală, pentru elevii din anii terminali, care în anul școlar precedent au avut media generală mai mică de 7, în vederea pregătirii pentru evaluarea naţională, respectiv examenul de bacalaureat.
  6. Organizarea și desfăşurarea unui program adaptat de „Învățare remedială” pentru elevii din clasele V-VII, respectiv IX-XI, care, la matematică, precum şi la limba și literatura română au avut media anuală mai mică de 6, pentru prevenirea acumulării de lacune în învățare.
  7. Sustinerea de către ISJ/ISMB a unităților de învățământ în implementarea proiectelor cu finanțare externă (PNRAS, ROSE) în vederea valorificării activitatilor și a resurselor acestora pentru prevenirea abandonului scolar şi pentru îmbunătăţirea rezultatelor la examenele naționale.
  8. Ghidarea unitatilor de învăţământ în organizarea unor activități si programe de orientare şcolară și consiliere în carieră, cu implicarea părinților/reprezentanților legali, a angajatorilor locali, cu accent pe prezentarea rutelor şcolare, a profesiilor/meseriilor/ocupațiilor actuale şi a rolului pe care il poate avea educația în creşterea sanselor de succes în viață;
  9. Monitorizarea prezenței elevilor și luarea măsurilor pentru prevenirea şi diminuarea absenteismului, inclusiv prin introducerea unui sistem de monitorizare a prezenței la
    şcoală a elevilor şi de informare permanentă a familiilor acestora. Sesizarea cazurilor de absenteism ridicat către serviciile publice de asistență socială şi colaborarea cu acestea în vederea reintegrării elevilor la cursuri;
  10. Implicarea parintilor in activități de informare, susținere și responsabilizare privind participarea şcolară a elevilor şi continuarea studiilor; organizarea de activititi de informare, susținere și consiliere a familiei elevilor, în parteneriat cu serviciile publice de asistenţă socială;
  11. Organizarea unor campanii de informare şi întâlniri cu părintii/tutorii de etnie romă cu privire la importanta şcolii/participării copiilor la examenele naționale, vizând și impactul pe care îl are educația asupra viitorului unui elev în centre de zi, cămine cultural si alte spatii populare din comunitate, cu implicarea mediatorilor școlari și/sau a resurselor umane de etnie romă de la nivelul unității de învățământ sau a mediului asociativ;
  12. Inițierea la nivelul unităților de învățământ a unor programe de mentorat intensiv, asigurat de tineri romi, studenți sau elevi de liceu, pentru elevii din anii terminali de liceu și de gimnaziu, după caz, pentru o mai bună retenție a acestora; informarea, consilierea și orientarea educațională și vocațională a elevilor, oferită de către tineri care sunt în următorul ciclu educațional, cu accent pe familiarizarea, din timp, a elevilor cu mediul din următorul ciclu educațional;
  13. Încurajarea elevilor să participe la examenele naționale, în mod special la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, informarea corectă a acestora cu privire la rolul examenelor și al evaluărilor naționale”.

Măsurile propuse de Ligia Deca nu conțineau decât parțial măsurile recomandate de cercetători în rapoartele de cercetare care aveau atât componentă cantitativă, cât și calitativă. De exemplu, raportul pentru Evaluarea Națională propunea următoarele măsuri:

Analiza datelor statistice cu privire la participarea elevilor la Evaluarea Națională 2023

  1. Importanța abordării multifactoriale a participării elevilor la EN VIII: Este crucial să analizăm participarea elevilor dintr-o perspectivă complexă, luând în considerare interacțiunile dintre toți factorii de influență.
  2. Utilizarea unui instrument de evaluare complexă în școli: Un astfel de instrument ajută la identificarea din timp a situațiilor de risc. Fișa de evaluare MATE servește ca exemplu valoros în acest context. Este necesară monitorizarea utilizării și evaluarea eficienței acesteia în școlile care deja o folosesc pentru a identifica bune practici și aspecte de îmbunătățit. Feedback-ul din partea școlilor poate contribui la ajustarea și îmbunătățirea continuă a acestui instrument.
  3. Identificarea timpurie a elevilor cu dificultăți: Este esențial să se identifice devreme elevii care prezintă dificultăți în parcursul lor școlar și să fie incluși în programe de sprijin și de monitorizare. Intervenția în clasa a VIII-a poate fi prea târzie. Pentru acești elevi, este crucial să se stabilească și să se monitorizeze planuri personalizate de intervenție, oferind suport adecvat pentru a-i ajuta să depășească obstacolele.
  4. Redistribuirea strategică a resurselor: Resursele trebuie direcționate către instituțiile de învățământ care se confruntă cu cele mai mari provocări în ceea ce privește neparticiparea. În special, școlile din mediul rural, școlile profesionale și liceele tehnologice care școlarizează elevi de gimnaziu, precum și școlile cu programe de învățământ simultan și/sau frecvență redusă, ar trebui să beneficieze de sprijin crescut. Concentrarea resurselor poate asigura o intervenție direcționată, oferind oportunități sporite pentru elevii din aceste instituții.
  5. Parteneriate cu reprezentanții comunității rome: Stabilirea de parteneriate cu reprezentanții comunității rome este importantă pentru a identifica și implementa soluții adaptate nevoilor specifice ale comunității.
  6. Integrarea datelor detaliate în SIIIR: Este esențială colectarea și includerea de date mai ample și detaliate la nivel de clasă (de exemplu, caracteristici ale profesorilor de la clasă) direct în baza de date a elevilor. Acest demers ar oferi o înțelegere mai profundă a factorilor sistemici care influențează participarea sau neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională, permițând o analiză și intervenție mai țintită.
  7. Evaluări periodice și urmărirea longitudinală a elevilor: Realizarea de evaluări periodice și urmărirea longitudinală a elevilor, mai ales a celor în situații de risc, asigură o monitorizare constantă a progresului și a nevoilor acestora. Aceasta permite intervenții timpurii și adaptate pentru prevenirea neparticipării și sprijinirea succesului educațional. Recomandăm aplicarea acestei abordări la diferite paliere: național, regional/județean, local și la nivel de școală.

Aspecte generale cu privire la școlile participante la studiul calitativ

Participarea elevilor la EN VIII

Factori școlari care influențează neparticiparea la EN VIII

Factori familiali care influențează neparticiparea la EN VIII

Factori individuali care influențează neparticiparea la EN VIII

Profilul elevului care nu a participat la EN VIII sau al celui aflat în risc de neparticipare

Viitorul parcurs al elevilor care nu au participat la EN VIII

Măsuri de sprijin implementate în școlile participante la studiu

Exit mobile version