Birocrația e prea mare în procedurile pentru cazurile de bullying, semnalează directoarea Andreia Bodea: Totul se contestă de către părinți / Secretarul de stat Florian Lixandru: Este o activitate cronofagă care afectează activitatea atât a directorului de școală, cât și a profesorilor implicați

927 de vizualizări
Foto: Captură TVR 1
Directoarea Colegiului Național I.L Caragiale din București, Andreia Bodea, a spus că este foarte multă birocrație pentru profesori și directorii de școli, atunci când există o sesizare privind un caz de bullying.„Totul se contestă de către părinți”, spune directoarea. La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, prezent în emisiunea „Punctul Critic” de la TVR, recunoaște că este „o activitate cronofagă care afectează activitatea atât a directorului de școală, cât și a profesorilor implicați”. Amintim, potrivit legii Educației nr. 198/2023, în fiecare școală există o comisie specială permanentă pentru prevenirea și combaterea violenței din care fac parte profesori ai școlii și directorul.

Directoarea Colegiului Național I.L Caragiale din București, Andreia Bodea, atrage atenția că este procedurile în cazul unei sesizări privind bullyingul sunt „tot mai stufoase, birocrația prea mare. Nu pentru că cineva neapărat vrea să le facă stufoase, ci pentru că totul se contestă, de către părinți”.

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Florian Lixandru, recunoaște că volumul de muncă este unul foarte mare, și că este „o activitate cronofagă care afectează activitatea atât a directorului de școală, cât și a profesorilor implicați”.

El a mai subliniat că „nici profesorii, nici directorii nu sunt juriști și există o probabilitate foarte mare să existe un viciu de procedură și acea sancțiune să fie contestată și chiar se anuleze sancțiunea pe care tu o aplici unui elev”.

Redăm răspunsul integral al secretarului de stat, Florian Lixandru

Moderator: În situațiile de bullying, poate școala să ia atitudine?

Andreia Bodea, director Colegiul Național I.L Caragiale: Școala poate să ia atitudine. Nu ducem lipsă de comisie care se ocupă și care ar trebui să gestioneze. Nu ducem lipsă de canale de comunicare cu Inspectoratul Școlar, cu Ministerul Educației, dacă este cazul. Există și cursuri sunt formați diriginții, există comisii ale diriginților și așa mai departe. Problema este că birocrația este atât de mare. Deci momentul în care tu, ca profesor, ca diriginte, sesizezi o asemenea situație nu este ca și cum eu aș invita la școală doi părinți și doi elevi și stăm cu toții la o masă și discutăm omenește și empatic și plecăm de acolo, cum să spun, cu situația înțeleasă și rezolvată. Nu, lucrurile nu se mai rezolvă. Așa se fac sesizări, se fac hârtii, se evită într-un anumit fel părinții la școală, de față cu copilul, nu de față cu copilul, în funcție de cât este de grav.

Da, dar, ce dovadă aveți? (n. red spun părinții) Și de obicei lucrurile se duc într-o direcție unde conflictul se mută, copiii s-au împăcat poate demult, el a primit scuze și s-a înțeles situația și părinții rămân și pe grupuri într-un conflict, dar se fac hârtii peste hârtii. Dacă ele nu sunt făcute impecabil și există procedurile elaborate de minister, și noi le avem în școli, dar care sunt din ce în ce mai stufoase… Nu pentru că cineva neapărat vrea să le facă stufoase, ci pentru că totul se contestă. Totul se contestă, inclusiv ce spun eu, inclusiv ce am văzut pe camere? Da, dar, știți că ați văzut pe camere? Da, parcă și el …. Nu mă mai duc la ore, nu mai fac ore, repet. Între timp, copiii de mult s-au împăcat și părinții continuă, se certe și eventual mă reclamă pe mine și se adresează ministerului.

Moderator: Și când se adresează ministerului? Domnul Lixandru, ce se poate întâmpla? Pentru că, ce spune doamna Bodea am mai auzit și din alte părți, că totul se îngroapă în birocrație. Aveți posibilitatea să reversați cumva tot procesul ăsta, să simplificați asemenea lucruri, să le lăsați undeva la nivelul acesta al discuțiilor omenești, cum spune doamna Bodea, sau ne îngropăm în continuare în comisii, comitete și proceduri, unde se pierde esența problemei?

Florian Lixandru, secretar de stat Ministerul Educației și Cercetării: Odată cu revenirea la învățământul format fizic după pandemie, numărul actelor de violențe și actelor de bullying a crescut foarte mult în mediul școlar și atunci la nivelul Ministerului Educației a fost elaborată o procedură de management al cazurilor de violență, inclusiv cazurile de bullying. În această procedură, practic a fost elaborată procedura în colaborare cu in inspectoratele școlare, în colaborare cu Direcția Generală de Protecție a Copilului, Ministerul Familiei, Ministerul Muncii, la acel moment, Poliția Română. Practic, acolo sunt prevăzuți toți pașii procedurali pe care unitatea de învățământ trebuie să-i parcurgă, inclusiv corespondență cu Direcția Generală de Protecție a Copilului, în situația în care vedem că familia nu se implică, corespondență cu Poliția sau cu Serviciu de Siguranță Școlară, în cazul în care vorbim de actele violență. Există, așa cum spune și doamna director, proceduri foarte clare și se aplică, însă este foarte greu pentru o școală să asigure că nu există vreun viciu de procedură, pentru că în momentul în care ai un viciu de procedură și cum cadrele didactice nu sunt juriști, nici directori și de școli nu sunt juriști, există o probabilitate foarte mare să scape ceva și atunci, având un viciu de procedură acea sancțiune să fie contestată și să se întoarcă și să chiar se anuleze sancțiunea pe care tu o aplici unui elev.

Sunt părinți care contestă o sancțiune, oricât de bine ar fi fost aplicată acesta, să meargă în instanță să se judece cu consiliul de administrație al școlii care a aplicat acea sancțiune pe motiv că părintele nu acceptă sancțiunea, nu consideră că al său copilul (n. red al hârțuitorului) este nevinovat, sunt situații și situații și atunci într-adevăr, foarte mult timp este consumat pe aceste proceduri, dar din păcate trebuie să gestionăm la nivelul școlii actele de violențe, nu le putem trece cu vederea.

Moderator: Cum se poate simplifica toată povestea asta?

Florian Lixandru, secretar de stat Ministerul Educației și Cercetării: Legislația nu poate fi eludată, deci practic pentru fiecare problemă există legislație specifică și atunci să respectăm ce prevede legea îînvățăm

Moderator: Și poate fi adaptată?

Florian Lixandru, secretar de stat Ministerul Educației și Cercetării: Poate fi adaptată și este adaptată, zic eu, dar volumul de muncă este unul care necesită foarte mult timp, deci practic este o activitate cronofagă care afectează activitatea atâta directorul de școală, cât și a profesorilor care sunt implicați în aceste comisii de la nivelul unităților de învățământ care cercetează actele de bullying și actele de violență din unitatea de învățământ. Rezolvarea ar fi prevenția.

Această prevenție se poate face cu ajutorul instituțiilor specializate: reprezentanții poliției vorbesc de reprezentanții Serviciul Siguranță Școlară sau prin pregătirea personalului didactic, pentru că în ultima perioadă, începând din 2022 încoace au fost elaborate o serie întreagă de programe de formare pentru cadre didactice prin care îi formalizăm pe aceștia cu fenomenul de bullying, cu modalitățile de prevenire și combaterea bullyingului în mediu școlar. Ba mai mult, pot spune că mă laud acum că am inițiat o campanie de combatere a bullyingului mediu școlar prin artă și mișcare. Deci, practic, la nivel de școală să gândim activități prin care să îi deturnăm pe anumiți elevi care sunt mai violenți, mai agresivi, de la aceste acte și să-i direcționăm către o activitate sportivă, către o activitate artistică, astfel încât să evităm pe cât posibil actele de violentă în școală și pot să spun că în anumite școli această campanie a avut efect, numărul actelor de violență s-a redus.

Informații de context

În prima săptămâna de cursuri a anului școlar 2024-2025, toate unitățile de învățământ au fost obligate să stabilească componența Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalității, CPEV, și un grup de acțiune cu acelasi scop, de prevenire și combatere a violenței, conform Planului Național de combatere a violenței școlare. 

Atribuțiile comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei sunt stabilite în ROFUIP 2024. CPEV a preluat atribuțiile grupurilor de acțiune antibullying, conform procedurii de management a cazurilor de violență.

Planul național de combatere a violenței școlare, care va fi aplicat în toate școlile din anul școlar 2024-2025 include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor

Comisia este formată din: 

– un director adjunct sau, după caz, coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare

– 1-3 elevi desemnați de Consiliul școlar al elevilor

– 1 reprezentant al primarului și 1 reprezentant al consiliului local, membri în Consiliul de administrație al unității de învățământ, cu statut de invitați

– profesorul-consilier școlar și mediatorul școlar, după caz

Grupul de acțiune, care va avea întâlniri lunare, va fi format din:

– directorul unității de învățământ;

– membrii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității; 

– un polițist desemnat din cadrul DGPMB/IPJ

– un membru din cadrul comitetului reprezentativ al/asociației părinților

– un membru din cadrul consiliului școlar al elevilor

– un reprezentant din cadrul SPAS/DAS/DGASPC, conform Planului Național de combatere a violenței școlare.

Proceduri

Directorul unității de învățământ emite decizia de constituire și componența nominală a Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, conform ROFUIP 2024.

Fiecare unitate de învăţământ elaborează o procedură privind funcţionarea Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, în funcţie de nevoile proprii. 

Activitatea comisiei se desfășoară prin raportarea și punerea în aplicare a ansamblului prevederilor legale în vigoare care vizează prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării şi, respectiv, afirmă promovarea interculturalităţii, în mediul şcolar. 

Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii analizează abaterile disciplinare ale beneficiarilor primari care săvârşesc abateri și propune sancţiunile disciplinare aplicate acestora, potrivit prevederilor statutului elevului, prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ. 

Procedura de management a cazurilor de violență școlară conține descrierea cazurilor de violență școlară, exemple de măsuri de sprijin și documente utile școlilor, elevilor și părinților prin care se pot identifica, raporta și monitoriza cazurile.

Vezi aici documente utile pentru identificarea, raportarea și monitorizarea unui caz de bullying.

Citește și:
Directoarea Andreia Bodea: Rezistența tinerilor de astăzi este scăzută față de stres și de orice provocare / Totul este un bullying – o notă de 8 este un bullying, o privire de la un coleg este bullying
OFICIAL Sancțiuni pentru profesori și directori, grupurile antibullying din școli se desființează și apar comisii – prevederi din procedura privind violența școlară / Documente utile pentru identificarea, raportarea și monitorizarea unui caz
Toate școlile vor înființa Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării și un grup de acțiune, care va include și un polițist, în prima săptămâna de cursuri a anului școlar 2024-2025

4 comments
  1. toată lumea se pricepe la pisicologie.
    inclusiv domnul contabil lixandru.
    știu că era aghiotantul duamnei deca , știu că a ratat o calificare la deputați ,da nu știu dacă o luat postul de la minister prin concurs de cadre , de împrejurări sau de relații
    și dacă odată la 4 ani da examen pentru re- titularizare că sa zic așa ..

  2. Ministerul să nu se mai spele pe mâini de astfel de situații, că profesorii nu știu ce să facă mai întâi…… Să se normeze posturi de jurist în fiecare unitate de învățământ, că cel de la ISJ nu are cum să rezolve de unul singur toate problemele legale ale școlilor! Este atât ilegal, cât și inuman, să ceri unui singur jurist în tot județul (cel la de ISJ) să se implice în activitatea școlilor, care au personalitate juridică, el având raport de muncă încheiat doar cu ISJ-ul.

  3. Încă nu v-ați convins că doamna dir. Bodea nu e un reper pentru a oferi soluții?
    Ce atâta lamentare că pot apărea vicii de procedură? Păi nu are măcar inspectoratul școlar un jurist? Nu obișnuiți să îl sunați? Ce poate fi mai clar decât schema aceea de proceduri?
    Era și în 2021 lege anti-bullying dar școlile v-ați făcut că plouă, ați crezut că trece cu timpul.
    Și care e problema că părinții contestă? Obișnuiți-vă, au acest drept, nu și dreptate mereu. Fac și ei ce pot, trag de frânghie spre ei, că așa fac părinții și când îi neglijează dându-le internet în loc să îi ducă la activități de copii la sfârșit de săptămână.
    Nu e ușor să fii director și vă rog respectuos, doamnă dir. să nu mai descurajați activitățile acestor comisii prin tot felul de frici ca aceea că oricum, părinții contestă și amenință cu procese în instanță. Faceți uz de consilierii din școală, ei știu cum se apucă “taurul” de coarne și nu scăpați din ochi (raportați tot) actele de agresivitate in școli și în recreații că dl. David nu doarme in post! (M-ați făcut să spun asta că vara trecută mi s-a plâns un consilier șc. că dir. nu îi spune ce se întâmplă, că dacă nu stă destul in cancelarie nu află cine, ce…..păi cum să stea în cancelarie omul acela care trebuie sa fie la cabinetul școlii și in clase?!)

  4. Nu mai face nimeni pentru bullying. Nici naiba nu mai are curaj. Mai avem si alte treburi in viata decat sa scriem un roman pentru orice natarau care face cate o trasnaie pentru care cade cerul dupa parerea parintilor. Am auzit de parinti care au cerut deschiderea unui caz pe procedura de bullying pentru ca fiica-sa a fost facuta proasta de colega de banca. Repet: dragi parinti, eu sunt profesor, nu romancier. Daca vroiam sa scriu sau sa citesc romane-fluviu, ma faceam scriitor sau editor de carte. S-a ingreunat procedura prin birocratizare. In acest fel, profesorii abandoneaza ideea si in scripte apar mai putine cazuri, mai putin in statistici si da mai bine in rapoarte, in UE, in cosmos si unde mai vreti. Dragi parinti, faptul ca niciun profesor nu-si mai complica existenta sa scrie un roman ca plozii vostri si-au luat un creion in cap sau un scuipat intre ochi de la nu stiu ce coleg, nu inseamna ca e totul roz, cu unicorni tot roz si ca nu se mai jignesc, poreclesc, imping, lovesc. De cand lumea si pamantul o fac si o vor tot face. Cu sau fara fisa voastra de bullying de tip roman foileton, ei tot asa vor face si noi tot ne vom freca viata si pauzele stand ca politia printre ei sa nu-si crape capul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Trump ameninţă şcolile şi universităţile care „permit manifestaţii ilegale” și studenții care protestează / „Agitatorii vor fi trimişi la închisoare şi/sau expulzaţi definitiv către ţările lor de origine. Studenţii americani vor fi definitiv excluşi sau, în funcţie de infracţiunea lor, arestaţi” / Reacții și în mediul universitar românesc

Donald Trump a anunţat marţi pe reţeaua sa Truth Social că „orice finanţare federală va fi suspendată pentru şcolile şi universităţile ce permit manifestaţii ilegale”, informează AFP, preluată de Agerpres…
Vezi articolul

Abonamentele de transport local pentru studenții Universității din București se vor deconta în aceeași lună în care au fost cumpărate sau în luna următoare, prevede noua metodologie adoptată de instituție. Pașii de urmat pentru studenți – document

Abonamentele de transport local în comun pentru studenții de la facultățile Universității din București (UB) se vor deconta în aceeași lună în care au fost cumpărate sau în luna următoare,…
Vezi articolul

Primele numiri făcute de Ligia Deca, decise de Sorin Cîmpeanu. Un fost deputat PDL, actual inspector general la Arad, și secretarul de stat din ministerul condus de Liviu Dragnea, puși în consiliul care stabilește finanțarea pentru școli

Noul președinte al Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar este Marius-Sorin Göndör, inspectorul școlar general din Arad, potrivit noii componențe a acestui for, stabilită printr-un ordin publicat vineri în Monitorul…
Vezi articolul