Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit

Foto: © Juan Moyano | Dreamstime.com

Un director de școală din mediul rural, a cărui identitate am ales să o protejăm, a explicat pentru EduPedu.ro câte documente are de întocmit și cum birocrația nu ține cont de numărul scăzut al personalului didactic sau de timpul disponibil, atrăgând atenția că multe dintre activitățile consemnate în teancurile de documente se fac doar pe hârtie.

Directorul subliniază că situația din școlile mici este comparabilă cu cea din marile orașe, deși resursele umane sunt mult mai limitate:

„Când faci organigrama unei școli și vezi, de exemplu, într-o școală din mediul rural că ai cadre didactice care sunt și membri sau chiar responsabili în două, trei sau chiar patru comisii, te întrebi de ce. La țară, vă dați seama, o școală nu are mult personal didactic. Dar, organigrama cu comisiile și toate celelalte sunt aceleași pentru toată lumea. Deci, ce e valabil pentru o școală dintr-o comună este valabil și pentru, să zicem, București. Exact același lucru”, a afirmat directorul. 

Nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie

Provocările cresc și mai mult când vine vorba despre respectarea procedurilor legale, care implică instructaje și documente semnate de către toți angajații.

„De exemplu, comisia pentru Sănătate și Securitate în Muncă – acolo trebuie să faci, potrivit legii, instructaje periodice cu personalul, să le dai fiecăruia să semneze și să te întâlnești cu ei. Bun, când faci toate acestea, ce se întâmplă de multe ori? Știți, lucrurile se fac pe hârtie, deci există doar pe hârtie. Dacă ne uităm la ceea ce ar trebui să se întâmple în realitate, nu doar pe hârtie, este clar că, având atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate. Astfel, multe rămân doar pe hârtie, așa cum se întâmplă, de exemplu, și cu unele proceduri”, a declarat directorul.

Managerul școlii cu care am stat de vorbă a putut să facă o comparație între sistemul birocratic patronat de Ministerul Educației și de inspectoratele școlare și alte sisteme din Europa, pe care le-a observat prin participarea la proiecte de mobilitate:

„Am participat la patru proiecte europene și am fost în școli din toată Europa, și atunci am văzut ce înseamnă procedurile la noi și ce înseamnă procedurile într-o școală europeană. Acolo, în momentul în care se emite o procedură, o primești pe email, o înveți ca să știi exact despre ce este vorba și chiar primești o evaluare pe baza ei. La noi, însă, există doar dosarul cu proceduri, dar, vă dați seama, nimeni nu știe ce este în acele dosare, pentru că sunt atât de multe și sunt stufoase. Asta e problema”, a completat directorul.

Cu ajutorul acestuia, Edupedu.ro a realizat o sinteză a documentelor pe care le are de pregătit un director de școală. Dacă, pe lângă acestea, identificați și alte documente care trebuie completate săptămânal sau lunar, vă rugăm să le lăsați în comentarii, lista urmând să fie actualizată:

Documente personale:

Documente de proiectare

a) Documente de proiectare strategică:

b) Documente de planificare:

Documente de evidenţă:

Documentele Consiliului Profesoral:

Documentele Consiliului de Administraţie:

Legislație:

Perfecţionarea cadrelor didactice:

Cadre didactice:

Consilier educativ:

Documente de proiectare:

Documente de evidenţă:

La nivelul diriginților:

Pentru o mai bună înțelegere a sarcinilor care îi revin unui director de școală, de la planificarea și organizarea activităților educaționale, până la coordonarea resurselor umane și a proceselor administrative, lăsăm mai jos lista de responsabilități primită din partea directorului contactat de EduPedu:

Responsabilități unui director de școală

Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.

Citește și:

Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat
Exit mobile version