Un director de școală din mediul rural, a cărui identitate am ales să o protejăm, a explicat pentru EduPedu.ro câte documente are de întocmit și cum birocrația nu ține cont de numărul scăzut al personalului didactic sau de timpul disponibil, atrăgând atenția că multe dintre activitățile consemnate în teancurile de documente se fac doar pe hârtie.
- Edupedu.ro face, prin această campanie, un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
Directorul subliniază că situația din școlile mici este comparabilă cu cea din marile orașe, deși resursele umane sunt mult mai limitate:
„Când faci organigrama unei școli și vezi, de exemplu, într-o școală din mediul rural că ai cadre didactice care sunt și membri sau chiar responsabili în două, trei sau chiar patru comisii, te întrebi de ce. La țară, vă dați seama, o școală nu are mult personal didactic. Dar, organigrama cu comisiile și toate celelalte sunt aceleași pentru toată lumea. Deci, ce e valabil pentru o școală dintr-o comună este valabil și pentru, să zicem, București. Exact același lucru”, a afirmat directorul.
Nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie
Provocările cresc și mai mult când vine vorba despre respectarea procedurilor legale, care implică instructaje și documente semnate de către toți angajații.
„De exemplu, comisia pentru Sănătate și Securitate în Muncă – acolo trebuie să faci, potrivit legii, instructaje periodice cu personalul, să le dai fiecăruia să semneze și să te întâlnești cu ei. Bun, când faci toate acestea, ce se întâmplă de multe ori? Știți, lucrurile se fac pe hârtie, deci există doar pe hârtie. Dacă ne uităm la ceea ce ar trebui să se întâmple în realitate, nu doar pe hârtie, este clar că, având atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate. Astfel, multe rămân doar pe hârtie, așa cum se întâmplă, de exemplu, și cu unele proceduri”, a declarat directorul.
Managerul școlii cu care am stat de vorbă a putut să facă o comparație între sistemul birocratic patronat de Ministerul Educației și de inspectoratele școlare și alte sisteme din Europa, pe care le-a observat prin participarea la proiecte de mobilitate:
„Am participat la patru proiecte europene și am fost în școli din toată Europa, și atunci am văzut ce înseamnă procedurile la noi și ce înseamnă procedurile într-o școală europeană. Acolo, în momentul în care se emite o procedură, o primești pe email, o înveți ca să știi exact despre ce este vorba și chiar primești o evaluare pe baza ei. La noi, însă, există doar dosarul cu proceduri, dar, vă dați seama, nimeni nu știe ce este în acele dosare, pentru că sunt atât de multe și sunt stufoase. Asta e problema”, a completat directorul.
Cu ajutorul acestuia, Edupedu.ro a realizat o sinteză a documentelor pe care le are de pregătit un director de școală. Dacă, pe lângă acestea, identificați și alte documente care trebuie completate săptămânal sau lunar, vă rugăm să le lăsați în comentarii, lista urmând să fie actualizată:
- Mapa directorului
- Dosarul de decizii
- Documentele manageriale ale ariei curriculare
- Documentele manageriale ale catedrelor
- Atribuţiile responsabililor de arie şi de catedră
- Autorizaţia de funcţionare
- Evaluarea
- Documentele responsabilului cu dezvoltarea profesionala
- Fişa de autoevaluare profesională
Documente personale:
- ordin de numire /decizia de numire pe post
- CV-ul
- fişa postului individuală
- contractul managerial (dacă este numit pe funcţie cu concurs)
- fişa de evaluare
- raport de activitate
- decizie calificativ
Documente de proiectare
a) Documente de proiectare strategică:
- organigrama unităţii de învăţământ
- proiectul de dezvoltare instituţională constituit pe bază de analiză, prognoză şi diagnoză, aprobat în Consiliul de administraţie, înregistrat cu nr., ştampilat, semnat de director
b) Documente de planificare:
- oferta şcolii
- planul de şcolarizare
- planul managerial anual supus dezbaterii în Consiliul Profesoral (să rezulte din procesele verbale), aprobat în Consiliul de administraţie
- planificarea şedinţelor Consiliului de Administraţie
- planificarea şedinţelor Consiliului Profesoral
- planificarea şedinţelor cu comitetele de părinţi pe şcoală/pe clase
- graficul asistenţelor la ore – fişele de observaţii, de asistenţă şi de evaluare
- graficul de control al managerului pe domenii de activitate
- bugetul de venituri şi cheltuieli
Documente de evidenţă:
- statul de funcţii
- cartea de onoare a şcolii
- organizarea unităţii şcolare (compartimente, şefi de catedră, comisii, colective, încadrare etc.)
- comisia de asigurare a calităţii din unitatea şcolară (decizie de numire, regulament-afişat la vedere, plan de îmbunătăţire)
- încadrarea
- planurile cadru pe clase
- planificările cadrelor didactice
- rezultatele evaluării personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic – fişe de evaluare puse în discuţie, raport de autoevaluare, decizie calificativ, tabel cu calificative și puncte
- statistici privind date despre elevi, profesori (încadrare, calificative, rezultatele la concursurile şcolare, nivelul standardelor și al progresului elevilor)
- evidenţa comisiilor din şcoală
- evidenţa gradaţiilor de merit
- contractele de muncă ale angajaţilor
- fişele postului pentru angajaţi
- evidenţa concediilor (Evidenţa și cereri de concediu)
- registrul de evidenţă a deciziilor emise de director, dispoziţiilor și a notelor de serviciu
- regulamentul intern şi regulamentul de ordine interioară
- evidenţa formării continue
- orarul şcolii
- efectivele de elevi şi evidenţa transferurilor
- parteneriatele cu părinţii
- frecvenţa şcolară (cataloage, motivări etc.; registrul matricol să fie în concordanță cu catalogul)
- caietul de asistenţă la ore
- evidenţa sponsorizărilor şi a utilizării acestora
- dosar cu instrumentele de lucru ale managerului pentru îndrumare şi control
- programe de cooperare şi parteneriat locale, naţionale şi internaţionale
Documentele Consiliului Profesoral:
- Tematica şi graficul şedinţelor CP
- Registrul de procese verbale: procesele verbale, decizie pentru secretarul consiliului
- Materialele prezentate (conform tematicii)
- Rapoarte de analiză anuale:
- raport de activitate anual, discutat în Consiliul Profesoral
- Proiecte curriculare care se dezvoltă în şcoală
Documentele Consiliului de Administraţie:
- Tematica şi graficul şedinţelor CA
- Componenţa CA și repartizarea pe sarcini a fiecărui membru
- Registrul de procese verbale
- Dosar cu evaluările periodice ale parcurgerii materiei şi evaluarea internă a elevilor
- Raportul managerului prezentat în CA
- Dosar cu fişe de evaluare a cadrelor didactice şi a personalului auxiliar, evidenţierea calificativelor anuale
- Modelul de fişă de evaluare după care se face evaluarea cadrelor didactice, supus dezbaterii şi aprobat în CA
- Componenţa comisiilor de lucru
Legislație:
- Dosar cu ordine, instrucţiuni, regulamente, metodologii, legi, Ordine MECTS
Perfecţionarea cadrelor didactice:
- Programe de perfecţionare
- Evidenţa perfecţionării
- Decizie de numire a unui profesor responsabil cu perfecţionarea
Cadre didactice:
- Planificarea anuală
- Proiectarea unităţilor de învăţare
- Proiecte didactice – după caz, schiţe
- Sisteme – instrumente de evaluare
Consilier educativ:
Documente de proiectare:
- Programul activităţilor educative la nivelul şcolii
- Programul activităţilor educative la nivelul claselor şi anilor de studii
- Programul de activităţi pe diverse domenii: sanitar, PSI, educaţie rutieră etc.
Documente de evidenţă:
- Evidenţa participării organizate a elevilor la activităţi
- Dosar cu apariţiile în mass-media ale activităţilor
La nivelul diriginților:
- Documente de proiectare
- Consiliul clasei: componenţa, analize
- Program de parteneriat educaţional
- Evidenţa activităţilor realizate
- Fişele psiho-pedagogice ale elevilor
- Materiale doveditoare pentru activităţi lunare extraşcolare realizate cu clasa
Pentru o mai bună înțelegere a sarcinilor care îi revin unui director de școală, de la planificarea și organizarea activităților educaționale, până la coordonarea resurselor umane și a proceselor administrative, lăsăm mai jos lista de responsabilități primită din partea directorului contactat de EduPedu:
Responsabilități unui director de școală
- Structura anului şcolar
- Programul managerial anual al obiectivelor majore pe an şcolar, stabilite în conformitate cu caracteristicile specifice fiecărei unităţi şcolare
- Schema de încadrare cu:
- personal de conducere
- personal didactic
- personal didactic-auxiliar
- personal administrativ
- Componenţa Consiliului de Administraţie şi responsabilităţile manageriale
- Tematica şedinţelor Consiliului de Administraţie
- Tematica şedinţelor Consiliului Profesoral
- Componenţa Consiliului pentru Curriculum şi responsabilităţile manageriale
- Profesorii diriginţi
- Colectivele pe arii curriculare şi catedre
- Programul cursurilor şcolare
- Graficul examenelor naţionale (evaluare naţională, bacalaureat, atestat)
- Încadrarea cadrelor didactice în anul şcolar
- Comisia pentru Asigurarea Calităţii
- Numirea diriginţilor
- Numirea Comisiei de întocmire a orarului
- Numirea secretarului Consiliului Profesoral
- Numirea Consiliului de Administraţie
- Numirea secretarului Consiliului de Administraţie
- Numirea Consiliului pentru Curriculum
- Numirea responsabilului cu munca educativă/Consilierului educativ
Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.