Un director de școală din mediul rural, a cărui identitate am ales să o protejăm, a explicat pentru EduPedu.ro câte documente are de întocmit și cum birocrația nu ține cont de numărul scăzut al personalului didactic sau de timpul disponibil, atrăgând atenția că multe dintre activitățile consemnate în teancurile de documente se fac doar pe hârtie.
- Edupedu.ro face, prin această campanie, un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
Directorul subliniază că situația din școlile mici este comparabilă cu cea din marile orașe, deși resursele umane sunt mult mai limitate:
„Când faci organigrama unei școli și vezi, de exemplu, într-o școală din mediul rural că ai cadre didactice care sunt și membri sau chiar responsabili în două, trei sau chiar patru comisii, te întrebi de ce. La țară, vă dați seama, o școală nu are mult personal didactic. Dar, organigrama cu comisiile și toate celelalte sunt aceleași pentru toată lumea. Deci, ce e valabil pentru o școală dintr-o comună este valabil și pentru, să zicem, București. Exact același lucru”, a afirmat directorul.
Nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie
Provocările cresc și mai mult când vine vorba despre respectarea procedurilor legale, care implică instructaje și documente semnate de către toți angajații.
„De exemplu, comisia pentru Sănătate și Securitate în Muncă – acolo trebuie să faci, potrivit legii, instructaje periodice cu personalul, să le dai fiecăruia să semneze și să te întâlnești cu ei. Bun, când faci toate acestea, ce se întâmplă de multe ori? Știți, lucrurile se fac pe hârtie, deci există doar pe hârtie. Dacă ne uităm la ceea ce ar trebui să se întâmple în realitate, nu doar pe hârtie, este clar că, având atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate. Astfel, multe rămân doar pe hârtie, așa cum se întâmplă, de exemplu, și cu unele proceduri”, a declarat directorul.
Managerul școlii cu care am stat de vorbă a putut să facă o comparație între sistemul birocratic patronat de Ministerul Educației și de inspectoratele școlare și alte sisteme din Europa, pe care le-a observat prin participarea la proiecte de mobilitate:
„Am participat la patru proiecte europene și am fost în școli din toată Europa, și atunci am văzut ce înseamnă procedurile la noi și ce înseamnă procedurile într-o școală europeană. Acolo, în momentul în care se emite o procedură, o primești pe email, o înveți ca să știi exact despre ce este vorba și chiar primești o evaluare pe baza ei. La noi, însă, există doar dosarul cu proceduri, dar, vă dați seama, nimeni nu știe ce este în acele dosare, pentru că sunt atât de multe și sunt stufoase. Asta e problema”, a completat directorul.
Cu ajutorul acestuia, Edupedu.ro a realizat o sinteză a documentelor pe care le are de pregătit un director de școală. Dacă, pe lângă acestea, identificați și alte documente care trebuie completate săptămânal sau lunar, vă rugăm să le lăsați în comentarii, lista urmând să fie actualizată:
- Mapa directorului
- Dosarul de decizii
- Documentele manageriale ale ariei curriculare
- Documentele manageriale ale catedrelor
- Atribuţiile responsabililor de arie şi de catedră
- Autorizaţia de funcţionare
- Evaluarea
- Documentele responsabilului cu dezvoltarea profesionala
- Fişa de autoevaluare profesională
Documente personale:
- ordin de numire /decizia de numire pe post
- CV-ul
- fişa postului individuală
- contractul managerial (dacă este numit pe funcţie cu concurs)
- fişa de evaluare
- raport de activitate
- decizie calificativ
Documente de proiectare
a) Documente de proiectare strategică:
- organigrama unităţii de învăţământ
- proiectul de dezvoltare instituţională constituit pe bază de analiză, prognoză şi diagnoză, aprobat în Consiliul de administraţie, înregistrat cu nr., ştampilat, semnat de director
b) Documente de planificare:
- oferta şcolii
- planul de şcolarizare
- planul managerial anual supus dezbaterii în Consiliul Profesoral (să rezulte din procesele verbale), aprobat în Consiliul de administraţie
- planificarea şedinţelor Consiliului de Administraţie
- planificarea şedinţelor Consiliului Profesoral
- planificarea şedinţelor cu comitetele de părinţi pe şcoală/pe clase
- graficul asistenţelor la ore – fişele de observaţii, de asistenţă şi de evaluare
- graficul de control al managerului pe domenii de activitate
- bugetul de venituri şi cheltuieli
Documente de evidenţă:
- statul de funcţii
- cartea de onoare a şcolii
- organizarea unităţii şcolare (compartimente, şefi de catedră, comisii, colective, încadrare etc.)
- comisia de asigurare a calităţii din unitatea şcolară (decizie de numire, regulament-afişat la vedere, plan de îmbunătăţire)
- încadrarea
- planurile cadru pe clase
- planificările cadrelor didactice
- rezultatele evaluării personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic – fişe de evaluare puse în discuţie, raport de autoevaluare, decizie calificativ, tabel cu calificative și puncte
- statistici privind date despre elevi, profesori (încadrare, calificative, rezultatele la concursurile şcolare, nivelul standardelor și al progresului elevilor)
- evidenţa comisiilor din şcoală
- evidenţa gradaţiilor de merit
- contractele de muncă ale angajaţilor
- fişele postului pentru angajaţi
- evidenţa concediilor (Evidenţa și cereri de concediu)
- registrul de evidenţă a deciziilor emise de director, dispoziţiilor și a notelor de serviciu
- regulamentul intern şi regulamentul de ordine interioară
- evidenţa formării continue
- orarul şcolii
- efectivele de elevi şi evidenţa transferurilor
- parteneriatele cu părinţii
- frecvenţa şcolară (cataloage, motivări etc.; registrul matricol să fie în concordanță cu catalogul)
- caietul de asistenţă la ore
- evidenţa sponsorizărilor şi a utilizării acestora
- dosar cu instrumentele de lucru ale managerului pentru îndrumare şi control
- programe de cooperare şi parteneriat locale, naţionale şi internaţionale
Documentele Consiliului Profesoral:
- Tematica şi graficul şedinţelor CP
- Registrul de procese verbale: procesele verbale, decizie pentru secretarul consiliului
- Materialele prezentate (conform tematicii)
- Rapoarte de analiză anuale:
- raport de activitate anual, discutat în Consiliul Profesoral
- Proiecte curriculare care se dezvoltă în şcoală
Documentele Consiliului de Administraţie:
- Tematica şi graficul şedinţelor CA
- Componenţa CA și repartizarea pe sarcini a fiecărui membru
- Registrul de procese verbale
- Dosar cu evaluările periodice ale parcurgerii materiei şi evaluarea internă a elevilor
- Raportul managerului prezentat în CA
- Dosar cu fişe de evaluare a cadrelor didactice şi a personalului auxiliar, evidenţierea calificativelor anuale
- Modelul de fişă de evaluare după care se face evaluarea cadrelor didactice, supus dezbaterii şi aprobat în CA
- Componenţa comisiilor de lucru
Legislație:
- Dosar cu ordine, instrucţiuni, regulamente, metodologii, legi, Ordine MECTS
Perfecţionarea cadrelor didactice:
- Programe de perfecţionare
- Evidenţa perfecţionării
- Decizie de numire a unui profesor responsabil cu perfecţionarea
Cadre didactice:
- Planificarea anuală
- Proiectarea unităţilor de învăţare
- Proiecte didactice – după caz, schiţe
- Sisteme – instrumente de evaluare
Consilier educativ:
Documente de proiectare:
- Programul activităţilor educative la nivelul şcolii
- Programul activităţilor educative la nivelul claselor şi anilor de studii
- Programul de activităţi pe diverse domenii: sanitar, PSI, educaţie rutieră etc.
Documente de evidenţă:
- Evidenţa participării organizate a elevilor la activităţi
- Dosar cu apariţiile în mass-media ale activităţilor
La nivelul diriginților:
- Documente de proiectare
- Consiliul clasei: componenţa, analize
- Program de parteneriat educaţional
- Evidenţa activităţilor realizate
- Fişele psiho-pedagogice ale elevilor
- Materiale doveditoare pentru activităţi lunare extraşcolare realizate cu clasa
Pentru o mai bună înțelegere a sarcinilor care îi revin unui director de școală, de la planificarea și organizarea activităților educaționale, până la coordonarea resurselor umane și a proceselor administrative, lăsăm mai jos lista de responsabilități primită din partea directorului contactat de EduPedu:
Responsabilități unui director de școală
- Structura anului şcolar
- Programul managerial anual al obiectivelor majore pe an şcolar, stabilite în conformitate cu caracteristicile specifice fiecărei unităţi şcolare
- Schema de încadrare cu:
- personal de conducere
- personal didactic
- personal didactic-auxiliar
- personal administrativ
- Componenţa Consiliului de Administraţie şi responsabilităţile manageriale
- Tematica şedinţelor Consiliului de Administraţie
- Tematica şedinţelor Consiliului Profesoral
- Componenţa Consiliului pentru Curriculum şi responsabilităţile manageriale
- Profesorii diriginţi
- Colectivele pe arii curriculare şi catedre
- Programul cursurilor şcolare
- Graficul examenelor naţionale (evaluare naţională, bacalaureat, atestat)
- Încadrarea cadrelor didactice în anul şcolar
- Comisia pentru Asigurarea Calităţii
- Numirea diriginţilor
- Numirea Comisiei de întocmire a orarului
- Numirea secretarului Consiliului Profesoral
- Numirea Consiliului de Administraţie
- Numirea secretarului Consiliului de Administraţie
- Numirea Consiliului pentru Curriculum
- Numirea responsabilului cu munca educativă/Consilierului educativ
Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.
17 comments
Un segment major al presei desfășoară, de foarte multă vreme, o campanie îndreptată împotriva profesorilor, iar cei care au urât școala și, evident, pe slujitorii ei, “latră” erijându-se în atoateștiutori, unii dintre ei devenind chiar “legiuitori”… Din păcate, aceștia au copii la școală și le cultivă ura și disprețul nejustificat față de profesori! Mi-e greață de o astfel de societate!
Ati uitat bursele! De la inceputul scolii strang documente de la parinti, fac tabele și procese verbale…de ce? Cu excepția burselor de merit celelalte (medicale, sociale etc) ar trebui sa cada în sarcina celor de la protecție sociala. De ce sa mi iau eu răspunderea, ca diriginte, sa cunosc informatii intime ale familiei legate de venit sau probleme personale…în schimb nu mai am voie sa întreb ce profesie au parintii…Toate se bat cap în cap.
Un profesor care este in comisia de burse ( ex. prof. istorie) cum poate evalua bursele medicale. Totul se aruncā in curtea scolilor. De ce??
Bună dimineața! Rețelele sociale sunt …. spaima guvernanților… temporari prin natura lor! De ce spaima, pentru că rețeaua socială este utila până te cocoață în funcție… după care trebuie redusă la tăcere… ca sa poți rămâne în funcție. Așa crede un guvernant temporar. De aici înverșunarea cu care mimează grija fata de electorat… Cred că ministerul educației mai gestionează in prezent un sistem, ultimul…încremenit ca acum patruzeci de ani , ultima reduta a “comunismului” confortabil pentru guvernanți …o reduta de hârtie și carton …dar, la fel de adevărat, la ora actuala singurul subiect suficient de emoțional care mai este apt de a furniza o scenă politica……Așa am ajuns noi sa aflăm despre nota de la bacalaureat a unui candidat la președinție … este relevant pentru un președinte daca are sau nu bacul luat pe bune ? Dar așa s-a făcut intrarea pe principala scenă a Untoldului politic al prezentului…. an electoral..:))….. după care care s-au bulucit care mai de care candidați sa și etaleze presupusele excelente de tip intelectual .. …
Daca acesta este contextul în care am ajuns sa vorbim de școli….sa fie! Contextul real și nu politicianisto- comunistoid.. …este că avem 3 milioane de copii.. Nu știu câte scoli noi avem… ..acesta este un subiect ocolit cu mare grija, disimulat in învolburarea prăfuită care ni se aruncă în ochi … praf de la zugrăvelile actuale din școli…. de parcă educația este un tratat despre zugrăveala…. ..
Sa nu se supere zugravii pe mine..
Birocrația se manifesta prin hârtii… se spune că … tocmai volumul disproporționat al hârtiilor este, in fapt, cel mai vizibil și palpabil, dar….doar un simptom… e ca atunci când umpli batista când ai guturai….sau mă rog, care dintre felurile de răceală, gripe, covide etc se manifesta cu umplerea batistei……
Birocrația in sine este , însă o incapacitate . este o incapacitate de decizie, o incapacitate de gândire și de asumare… că atunci când lași lucrurile la latitudinea sorții.. și tu doar produci o hârtie de o pagină… ca sa pară că ți ai făcut datoria .. sa fim cinstiți . care dintre noi nu am fost, macar o data în viață… birocrat..:)).
Weekend plăcut… se termină curând și acest Untold educationalo- politicianist!
Din cauza social-media, atenția elevilor a ajuns la nivelul peștișorilor de acvariu. De aia în cel puțin opt țări europene telefonul mobil e interzis în școală.
Dar zic să-i lăsăm pe-ai noștri să fie îndobitociți și dependenți de tiktok, că n-au nevoie europenii de concurență din partea noastră, nu? /s
La nivelul diriginților:
Documente de proiectare
Consiliul clasei: componenţa, analize
Program de parteneriat educaţional
Evidenţa activităţilor realizate
Fişele psiho-pedagogice ale elevilor
Materiale doveditoare pentru activităţi lunare extraşcolare realizate cu clasa
Glumiți, nu?
Astea sunt doar coperțile de dosare cum ar veni.
Și doar cele care ar trebui să fie obligatoriu in portofoliu că au rol educațional.
Credeam că vorbim de sutele de documente anuale care NU au legătură cu educația și pe care dirigintele le face pentru alții.
Nu mai reiau (DAS, INS, CJ pt decontare navetă, burse sociale, euro 200, tichete sociale educaționale, monitorizarea abs. CE, monitorizare exclusiva absențe burse, bani de liceu etc)
Sa știți ca nici profesorii nu își pot face orele,dosare de bursa,dosare de rechizite,dosare comisii metodice care toate sunt la Curriculum, deci tăiem dar ele încă exista.
Cum mama dracului se face, că aveți și timp de meditații cu bani mulți cu elevii, unii dintre voi, pe lângă toată birocrația asta așa-zis “stufoasă” de care vă plângeți voi, din cauza căreia nu aveți timp de predare la clasă? Vrăjeală ieftină! Nu mai vreți să predați, nu că nu mai aveți timp. Abia aștept să vină 2025, să înceapă curățenia în tot sistemul bugetar, de sus până jos, că o cam frecați la rece, pe bani frumoși.
Oana M șezi blândă dacă tu ești.
La școala privată există dublă finanțare (și de la buget si de la părinți) , lucrați cu maxim 20 de elevi, aveți manager pt documente interinstituționale și nu faceți aceleași raportări zilnice către ISJ.
Apropo, de ce nu se mai înghesuie lumea la școala privată nivel gimnaziu si liceu?
Pt ca rezultatele la EN si BAC ale scolilor private sunt un dezastru.
Mai ușor cu pianul pe scări.
De troli suntem sătui.
🤢 Când intervii tu…
Nu ratezi nicio ocazie să-ți reverși ura față de profesori!
Sunt și alții care nu suportă profesorii de la stat și sunt în curtea voastră
Cadre didactice:
Consilier educativ:
La nivelul diriginților:
Astea nu au ce sa caute la director. Nu face directorul nici proiecte didactice si nici fise psihopedagogice. Eventual le avizeaza sau le aproba – adica plimba hartii, e participant activ in hora hartiilor :)).
Domnul Director, dacă este membrul vreunui partid guvernamental, și sunt mici șanse să nu fie, ar trebui să acționeze corect, transparent, asumat. Ar trebui să demisioneze din partidul pe care-l slujește împotriva intereselor colegilor, împotriva intereselor școlii, împotriva educației. Ar trebui să explice motivele demisiei (conflictul dintre idealurile personale și politicile susținute de partidul al cărui membru este). Ar trebui să demisioneze din funcția de director și să comunice public motivele demisiei. Ar trebui să se exprime în colectivul profesoral și ar trebui să își câștige susținerea colegilor pentru vreo formă de protest, de revoltă, dacă nivelul de conștiință profesională ar putea fi suficient de înalt. Bârfind revoluționar, dar ascuns în spatele ușii capitonate a directoratului, a apartenenței politice la o partidă de insucces succes, nu reprezintă decât soluția celui care stă cu slănina în cămară visându-se cu sufletul în rai. Când mizele, adică firimiturile aruncate, de partide, intelectualilor cu vocație managerială și politică, vor fi percepute drept ceea ce sunt, autentice mijloace de compromitere și umilire, poate fuga după funcții și după carnete politice nu ar mai fi atât de dezumanizantă. Numărul mare al celor care se hrănesc din asemenea firimituri, care devin agenții unui sistem instituțional kafkian, inflexibil, incontrolabil și irațional, împiedică de multe ori orice prevalență a bunului simț, blocând decizii raționale și care să servească progresului social. Un pas în spate poate reprezenta de foarte multe ori un pas înainte.
vai de profesori cu unii directori…
Domnule director, ai salariu mare, ai și ore suplimentare, ai și CA, ai comisii și oameni care fac treaba multa la comisii. Ce te plângi?
Fii corect, muncește, ca ești manager, nu vataf de sclavi.
Și eu sunt director intr-o instituţie cu personal puțin. Am luat funcția prin examen corect și nu fac parte din nici un partid. Dar majoritatea hârtiilor le facem eu și secretara Școlii. Domnii profesori, care fac parte din comisii, nu se spetesc să facă vreun document pentru acestea. Sunt cu unii care strâmbă din nas și dacă le spui că trebuie să fie mereu prezent la ore, despre ce vorbim? De când sunt pe funcție, am avut 5 inspecții audit din partea ISJ: atât de mult ma “iubesc”. Bineînțeles că am fost nevoită să fac tot, de la zero. Colegii ridică din umeri că ei nu știu cum…Iar auditul cere, nu vrea explicații.
Deci vorbiți în totală necunostinta de cauză. Bineînțeles că nu reușesc sa fac tot, însă este total adevărat că sunt o groază de documente care ne sufocă, pur și simplu. Plus alte machete și chestionare care ne sunt trimise pe grupul watsapp și pe care ar trebui sa le completam de ieri, dacă se poate. Și totul sub presiunea inspectorilor numiți politic.
Spor la treabă!
Aveți dreptate. Colegii profesori nu se implica în treburile comisiilor. Sunt director cu concurs, sunt învățătoare, sunt sufocată de câte trebuie să fac. Situațiile cerute de ISJ trebuie trimise la termen, inspecțiile tematice te distrug psihic. Ești sclavul tuturor, nu ești privit ca om, ca dascăl. Nu ajută la nimic miile de documente, sunt doar o piedică în activitatea de bază, cea de cadru didactic!