Ministra Educației Ligia Deca a vorbit despre un posibil program pilot în Bihor prin care bibliotecile școlare să poată fi deschise și comunității, adică oricine, fie că este părinte sau nu, să poată împrumuta cărți de la școala din localitate, ca măsură de “stimulare a literației și a reducerii analfabetismului funcțional”, a spus Deca în cadrul unei conferințe de presă la Oradea, organizată vineri, 25 august. Edupedu.ro a stat de vorbă cu bibliotecara unui liceu dintr-un oraș. Sub anonimat, aceasta susține că propunerea ar ridica multe probleme: “În primul rând, nu cred că ar fi funcțională ideea pentru că de câțiva ani încoace, părinții nu mai au voie să intre în școală oricând vor. Apoi, cum recuperăm cărțile? Există o procedură, teoretic, dar vă dați seama că nu se mișcă nimeni pentru o carte”.
- Ligia Deca face în ultima vreme vizite prin mai multe zone ale țării, majoritatea fiind acțiuni politice în care oficialul apare alături de șefi de consilii județene, de primari sau de consilieri județeni sau locali PNL.
Ministra Educației Ligia Deca a spus în cadrul unei scurte conferințe de presă la Primăria din Oradea, că a discutat cu autoritățile locale despre “deschiderea bibliotecilor școlare către comunități, ca măsură de stimulare a literației”.
“Știm cu toții că nu peste tot, nu în fiecare unitate administrativ-teritorială, nu în fiecare localitate există o bibliotecă funcțională, adică care să aibă un fond de carte atractiv, care să poată reprezenta într-adevăr un centru cultural al comunității. De asemenea, știm că avem nevoie de fonduri pentru ca bibliotecile școlare să reprezinte într-adevăr acel mediu în care literația este stimulată.
Și atunci poate că printr-un program experimental, pilot, reușim ca bibliotecile școlare din județul Bihor să poată fi deschise, sigur, în afara programului școlar și către public larg și în același timp să poată fi finanțate cu fond de carte din partea autorităților locale, tocmai în ideea de a avea și un fond de carte atractiv și adecvat și de a atrage nu numai elevii, ci și familiile lor și întreaga comunitate către bibliotecă. Ne gândim că un un astfel de proiect ar reprezenta și un aliat în ideea reducerii analfabetismului funcțional și în ideea creșterii nivelului de literație la nivel național”, a spus Deca într-o conferință de presă susținută la Oradea după ce a semnat contractul pentru finanțarea cu fonduri PNRR a compusului dual.
Propunerea de deschidere a bibliotecilor școlare care deservesc elevii și profesorii ar putea ridica mai multe probleme la nivel organizațional, susțin bibliotecarii: de exemplu, școlile ar fi astfel deschise oricui, iar în prezent, accesul în școală nu este permis nici părinților decât la solicitarea profesorului sau cu acceptul conducerii unității de învățământ. În plus, principalul beneficiar al bibliotecii școlare trebuie să fie elevul. Se mai pune problema returnării cărții împrumutate: prin ce mijloace poate fi recuperată o carte de la o persoană pe care nu o poți găsi în școală. Edupedu.ro a stat de vorbă cu bibliotecara unui liceu, care are și clase primare și gimnaziu, dintr-un oraș, care a dorit să își păstreze anonimatul.
Cadru didactic auxiliar, bibliotecara spune că și în prezent, teoretic, biblioteca școlară este deschisă comunității locale, dar totuși cărțile școlii sunt împrumutate doar elevilor și profesorilor, pentru că doar ei vin să ceară. Nu vede însă cum s-ar putea aplica propunerea, având în vedere că regulamentele școlilor nu permit oricui să intre în unitatea de învățământ, nici măcar părinților, decât în anumite condiții.
“În primul rând, nu cred că ar fi funcțională ideea pentru că de câțiva ani încoace, părinții nu mai au voie să intre în școală oricând vor. Anunță portarul și nu se plimbă prin școală, merg doar unde au nevoie și când sunt chemați de profesor. Mă gândesc că ar fi dificil de gestionat să deschizi școala tuturor”, explică bibliotecara școlii. “Nici nu avem un sistem electronic, să zici că cineva rezervă cumva online o carte și apoi eu să i-o duc la poartă, nu cred că se poate. Noi nu avem acum un sistem electronic de catalogare. La asta lucrez de ceva vreme și încerc eu să le listez într-un document Excell ca atunci când cineva mă întreabă dacă am o anumită carte, să-i pot răspunde în 3 secunde dacă e împrumutată sau nu”, explică aceasta.
O altă problemă ar fi recuperatul cărților, mai spune bibliotecara. “Când am preluat postul de bibliotecară am descoperit că sunt cărți care nu au mai fost returnate din anii 70, 80. Clar nu le mai recuperezi pe acelea. Există demersuri, teoretic, pentru că iei adresa din buletin de la fiecare. E un procedeu de recuperare a cărților, îi trimiți o înștiințare că trebuie să aducă cartea, după care, teoretic, îl poți acționa pentru prejudiciu, dar vă dați seama că nu se mișcă nimeni pentru o carte. La final de an, bibliotecara școlii trebuie să aibă o situație clară, să știe cine a luat cărți și nu le-a returnat și să le ceară. Ar fi de folos și un calculator pentru copii ca să își caute singuri, dar e nevoie de investiții și abia am primit anul trecut 4.000 de lei, bani pentru a cumpăra cărți”.
A ales cărți noi, pentru elevii de liceu, cărți de dezvoltare personală, iar elevii au fost foarte încântați. “Nu se mai cumpăraseră de câțiva ani cărți, iar banii primiți anul trecut nu au fost mulți, dar am reușit să fac o selecție, împreună cu profesorii. Nu toți sunt însă deschiși la nou. Unii mi-au spus că nu sunt potrivite cărțile, însă când o fată a intrat în bibliotecă și le-a văzut a fost foarte entuziasmată”, povestește bibliotecara.
La liceul din localitate, unde sunt în jur de 1.400 de elevi, o treime vin la bibliotecă în cel mai bun caz. “Vin elevi, în special din clasele primare, dar și elevi de liceu. Am avut și 80 de elevi într-o lună, am avut și 250-300 de elevi. Depinde mult de profesor. Sunt unii care le cer la clasă să aibă o anumită carte pe bancă. Nu știu dacă le folosesc sau nu, dar le împrumută. Sunt și copii care vin să lectureze de plăcere. Un elev mi-a zis la un moment dat că nu îl lasă mama la bibliotecă, pentru că sunt murdare cărțile și le ating și alți copii. Sunt și mentalități din acestea”, mai spune bibliotecara.
În ce situații părinții au acces în școli
Articolul 223 din noua lege a Educației prevede cele 4 situații în care părinții au voie să intre în liceu:
Alin. „(2) Accesul părinților/tutorilor/reprezentanților legali ai beneficiarilor primari este permis în incinta unităților de învățământ, în concordanță cu procedura de acces prevăzută în regulamentul de organizare și funcționare al unității, dacă:
a) a fost solicitat/a fost programat pentru o discuție cu un cadru didactic sau cu directorul/directorul adjunct al unității de învățământ;
b) desfășoară activități în comun cu cadrele didactice;
c) depune o cerere/alt document la secretariatul unității de învățământ;
d) participă la acțiuni organizate de părinți, aprobate de conducerea unității de învățământ”, conform Legii învățământului preuniversitar.
Cum funcționează o bibliotecă școlară / Cine poate împrumuta o carte
Potrivit ordinului de ministru Nr. 5556 din 7 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a bibliotecilor şcolare şi a centrelor de documentare şi informare, bibliotecile școlare se adresează elevilor și cadrelor didactice.
Art. 48 – “Misiunea bibliotecii şcolare este de a asigura elevilor şi cadrelor didactice accesul la informaţie şi documentaţie, de a susţine procesul instructiv-educativ de participare la dezvoltarea competenţelor-cheie ale elevilor.“
Biblioteca şcolară este compartimentul specializat al cărui scop principal este de a constitui, a organiza, a prelucra, a dezvolta şi a conserva colecţii de cărţi, publicaţii periodice, alte documente specifice şi baze de date, pentru a facilita utilizarea acestora de către beneficiari în scop de informare, cercetare, educaţie sau recreere.
Totuși se precizează că printre beneficiarii bibliotecilor școlare și centrelor de documentare și informare este și comunitatea locală.
Articolul 1 – În unităţile de învăţământ preuniversitar se organizează şi funcţionează structuri infodocumentare: centre de documentare şi informare sau biblioteci şcolare. La nivelul unei unităţi de învăţământ nu pot fi organizate şi nu vor funcţiona ambele structuri infodocumentare.
Articolul 2, alin. (1) Bibliotecile şcolare, respectiv centrele de documentare şi informare din unităţile de învăţământ deservesc, pe niveluri de competenţă, beneficiarii educaţiei: elevii, cadrele didactice şi comunitatea locală, în scopul îmbunătăţirii calităţii procesului educaţional şi al învăţării pe tot parcursul vieţii.
Propunerea ministrei Educației ar însemna și ca biblioteca școlară să fie deschisă și înafara orelor de lucru. Norma de muncă a bibliotecarului şcolar este de 40 de ore săptămânal, potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a bibliotecilor şcolare şi a centrelor de documentare şi informare.
Care sunt atribuţiile bibliotecarului şcolar:
a) organizează spaţiul bibliotecii şi asigură funcţionarea acesteia potrivit nomelor legale;b) asigură funcţionarea bibliotecii; elaborează şi afişează regulamentul de organizare şi funcţionare a bibliotecii şcolare, planul de activitate, orarul acesteia şi regulile de prevenire şi stingere a incendiilor;
c) constituie, organizează şi dezvoltă colecţiile bibliotecii conform normelor biblioteconomice;
d) ţine evidenţa fondului de publicaţii;
e) răspunde eficient la cerinţele de lectură şi de informare ale utilizatorilor;
f) oferă consiliere cu privire la utilizarea lucrărilor de referinţă şi a tehnologiei;
g) îndrumă lectura elevilor, în colaborare cu toate cadrele didactice, potrivit cerinţelor din programe, precum şi a particularităţilor psihopedagogice şi de vârstă ale elevilor;
h) gestionează fondul documentar şi asigură securizarea acestuia prin sisteme de supraveghere şi siguranţă existente în unitatea de învăţământ;
i) iniţiază şi derulează parteneriate interne şi externe cu instituţii de învăţământ, culturale, organizaţii diverse din ţară sau străinătate, cu membri ai comunităţii locale, cu părinţii elevilor; organizează şi derulează activităţi în bibliotecă;
j) contribuie la promovarea unei bune imagini a instituţiei de învăţământ.
Cum funcționează o bibliotecă județeană
În cazul unei biblioteci județene, care este destinată într-adevăr comunității, cărțile se împrumută pe bază de abonament, cu tarife stabilite de bibliotecă, iar nerestituirea lor se sancționează, potrivit legii.
Articolul 67, alin (1) Nerestituirea la termen a documentelor de bibliotecă împrumutate de către utilizatori se sancţionează cu plata unei sume aplicata gradual, până la 50% din valoarea medie de achizitie a documentelor de biblioteca din anul precedent.
(2) Deteriorarea, distrugerea sau pierderea documentelor de biblioteca de către utilizatori se sancţionează prin recuperarea fizică a unor documente identice sau prin achitarea unei sume echivalente cu de 5 ori preţul mediu de achiziție a documentelor de biblioteca din anul precedent.
Foto: © Jacek Chabraszewski | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.