Biblioteca virtuală școlară, pe ultima sută de metri să nu piardă finanțarea de 40 de milioane de euro. Ministerul Educației prin ARNIEC mai are până pe 15 decembrie să anunțe câștigătorul, altfel licitația se anulează. Epopeea întârzierilor fără precedent a unui proiect vital pentru educația copiilor în timpul școlii online

411 vizualizări
Foto: 71558596 © Dreamstime.com
ARNIEC mai are până pe 15 decembrie să anunțe oficial câștigătorul licitației pentru Biblioteca școlară virtuală, altfel licitația se va anula și trebuie luată de la capăt, au precizat pentru Edupedu.ro reprezentanții ANAP. Practic, România este în pericol de a pierde cele 40 de milioane de euro pentru realizarea acestei platforme, care se află de 10 ani în Legea Educației și care a fost scoasă la licitație, în final, abia acum un an și două luni. Niciun oficial contactat până acum de Edupedu.ro nu își explică de ce au avut loc asemenea întârzieri și nimeni nu își asumă responsabilitatea pentru ele. Biblioteca virtuală ar fi fost de mare ajutor elevilor în perioada de școală online. Republica Moldova, spre exemplu, deja a pus pe picioare un proiect similar, la fel ca multe alte țări, însă România întârzie în continuare.

UPDATE: BREAKING EXCLUSIV Licitația pentru Biblioteca Școlară Virtuală s-a finalizat. Câștigătorul este Asocierea dintre S & T România, Trencadis Corp SRL și Ascendia / Printre acționari ai firmelor câștigătoare, foști consultanți ai Vioricăi Dăncilă și Klaus Iohannis. Raportul procedurii în care a fost anunțat câștigătorul licitației a fost publicat la o oră după ce Edupedu.ro a scris despre tergiversările proiectului.

  • Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare ARNIEC/RoEduNet este instituția din subordinea Ministerului Educației care gestionează Biblioteca Școlară Virtuală.
  • Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) este instituția care derulează licitația, dar nu ea desemnează cine este câștigătorul, lucrul acesta îl poate face doar comisia specializată din cadrul ARNIEC.
  • Timeline-ul licitației: Lansată de 12 septembrie 2020, s-a încheiat pe 29 octombrie 2021, iar anunțul oficial al câștigătorului trebuie făcut până la miezul nopții pe 15 decembrie 2021.

În ultimele săptămâni, responsabilitatea anunțării unui câștigător al licitației pentru Biblioteca virtuală a fost pasată între instituții, însă realitatea este că ARNIEC a depus târziu documentele necesare „care să cuprindă concluziile comisiei de evaluare privind analiza documentelor suport pentru îndeplinirea cerințelor de calificare și desemnarea ofertei câștigătoare la procedura în cauză”, se arată într-un răspuns oficial al ANAP pentru Edupedu.ro. Am trimis două solicitări pentru a afla situația licitației, iar la prima solicitare, ANAP a răspuns că până în data de 25 noiembrie, aceste documente nu fuseseră depuse de către ARNIEC.

Am cerut clarificări pe procedură, iar ANAP a revenit cu un răspuns pe 6 decembrie în care a precizat că „ulterior transmiterii răspunsului nostru din data de 25.11.2021, autoritatea contractantă a postat pe SEAP raportul procedurii și procesul verbal de evaluarea documentelor care demosntrează îndeplinirea criteriilor de calificare de către ofertantul ce urmează a fi declarat câștigător”. Practic, în momentul de față, cel puțin la nivel intern, se știe cine este câștigătorul, dar nu a fost încă anunțat.

Cu puțin timp înainte să trimitem aceste solicitări, președintele ARNIEC, Gheorghe Dinu, spunea că așteaptă un răspuns de la ANAP privind câștigătorul licitației: „Astăzi au luat legătura colegii mei juriști cu cei de la ANAP și au zis că e posibil ca luni să o avem. Nu pot să vă spun altceva decât ce ne spun și ei și nici nu avem un instrument să îi rugăm să se grăbească”, a declarat Gheorghe Dinu pentru Edupedu.ro pe 19 noiembrie.

Inițial, câștigătorul trebuia anunțat la 1 noiembrie, după cum a spus ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, însă anunțul a fost amânat de mai multe ori de atunci.

Termenul de implementare al proiectului este de 36 de luni de la data semnării contractului de finanțare, adică pe 10 septembrie 2022 proiectul ar trebui să fie finalizat și implementat, potrivit declarației fostului subsecretar de stat din minister, Tudor Oprea.

În momentul de față, potrivit datelor publice din SEAP, cei trei ofertanți sunt:

  • Vodafone România S.A.
  • Asociere: S & T România (Leader), Trencadis Corp SRL
  • Asociere: Invite Systems (Leader), NTT Data România, Clarity Solutions, Connections Consult
Răspunsul ANAP din 25 noiembrie:

„Subliniem faptul că instituția noastră nu are atribuții de evaluare a ofertelor depuse, de desemnare a ofertei câștigătoare sau de comunicare a rezultatului în cazul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică, acestea fiind atribuțiile comisiei de evaluare desemnate de către autoritatea contractantă, potrivit prevederilor art. 127 alin (1) din HG nr. 395/2016.

Procedura de atribuire în speță a fost selectată în vederea exercitării controlului ex-ante de către ANAP, în conformitate cu prevederile OUG nr. 98/2017, controlul vizând respectarea prevederilor legale în materia achizițiilor publice de către comisia de evaluare pe toată durata procesului de evaluare, concluziile rezultate în urma activității de control fiind consmenate în cadrul unui document specific – avizul conform necondiționat / condiționat.

Dat fiind că, până în acest moment, Agenția de Administrare a rețelei Naționale de Informatică pentru Educație și Cercetare nu a postat în SEAP, la secțiunea corespunzătoare, niciun document care să cuprindă concluziile comisiei de evaluare privind analiza documentelor suport pentru îndeplinirea cerințelor de calificare și desemnarea ofertei câștigătoare la procedura în cauză, ANAP nu poate emite un aviz conform pentru această etapă a procedurii de achiziție.”

Răspunsul ANAP din 6 decembrie:

„Potrivit prevederilor art. 214 din legea nr. 98/2016, în cazul unei proceduri de licitație deschisă, autoritatea contractantă întocmește raportul procedurii (documentul în care este consemnat câștigătorul) într-un termen de 60 de zile lucrătoare de la data limită de depunere a ofertelor, prin excepție acest termen putând fi prelungit, în cazuri temeinic justificate, cu până la 80 de zile lucrătoare (conform prevederilor legale în vigoare la data inițierii procedurii în cauză).

În conformitate cu prevederile art. 215, alin, (1) din legea nr. 98/2016 „Autoritatea contractantă informeză fiecare candidat/ofertant cu privire la deciziile luate în ceea ce privește rezultatul selecției, rezultatul procedurii, respectiv atribuirea/încheierea contractului de achiziție publică/acordului-cadru sau admiterea într-un sistem dinamic de achiziții, inclusiv cu privire la motivele care stau la baza oricărei decizii de a nu atribui un contract, de a nu încheia un acord-cadru, , de a nu implementa un sistem dinamic de achiziții ori de a relua procedura de atribuire, cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 3 zile de la emiterea deciziilor respective.”

În cazul oricărei proceduri de achiziție publică, indiferent de autoritatea contractantă care o inițiază, sunt aplicabile prevederile art. 146, alin. (2) din HG nr 395/2016: „Autoritatea contractantă nu are dreptul să adopte nicio măsură cu scopul de a întârzia nejustificat procesul de evaluare a ofertelor sau de a crea circumstanțe artificiale de anulare a procedurii de atribuire, o asemenea abordare fiind considerată o încălcare a principiului asumării răspunderii prevăzut la aer. 2 alin. (2) din Lege”.

În intervalul de timp precizat mai sus se desfășoară procesul de evaluare a ofertelor, care cuprinde mai multe faze (evaluarea garanțiilor de participare și a DUAE – documentul unic de achiziții european, evaluarea propunerilor tehnice, evaluarea propunerilor financiare, stabilirea ofertelor neconforme/inacceptabile și aplicarea criteriului de atribuire ofertelor admisibile, analiza documentelor care demonstrează îndeplinirea criteriilor de calificare de către ofertantul declarat câștigător în urma aplicării criteriului de atribuire).

În ceea ce privește procedura de achiziție publică în legătură cu care ați solicitat informații, precizăm că, ulterior transmiterii răspunsului nostru din data de 25.11.2021, autoritatea contractantă a postat pe SEAP raportul procedurii și procesul verbal de evaluarea documentelor care demosntrează îndeplinirea criteriilor de calificare de către ofertantul ce urmează a fi declarat câștigător, ANAP având un termen de 3 zile lucrătoare pentru emiterea avizului pentru această fază a procedurii, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) din HG nr. 419/2018, respectiv până la data de 01.12.2021 inclusiv.”

Epopeea licitației celei mai mari resurse educaționale – Biblioteca școlară virtuală

Licitația a fost lansată de ANAP acum un an, pe 12 septembrie, când ministru al Educației era Monica Anisie. Biblioteca școlară virtuală este un proiect lansat de minister din 2018, dar era prevăzută de Legea Educației dată de Daniel Funeriu în 2011.

Fostul ministru Monica Anisie anunța că Biblioteca va fi realizată în septembrie 2020. Finanțarea este făcută în cadrul unui proiect cu fonduri europene în valoare de 40 de milioane de euro semnat de un fost ministru interimar al Educației, Daniel Breaz.

În luna martie 2021, Maria Manea, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat pentru Edupedu.ro că proiectul Biblioteca Școlară Virtuală se află „în etapa de evaluare a eligibilității ofertanților. Apreciem, raportat la calendarul de evaluare a ofertelor, că putem declara un câștigător în luna mai a acestui an”, ceea ce nu s-a întâmplat.

În luna august a acestui an, Tudor Oprea, fost subsecretar de stat în Ministerul Educației declara pentru Edupedu.ro că stadiul de licitație se va încheia „peste o lună, maximum două”, adică cel la târziu la sfârșitul lunii octombrie 2021.

Apoi, Sorin Cîmpeanu a spus de 1 noiembrie, știind că licitația se finalizase pe 29 octombrie, însă anunțul s-a lăsat în continuare așteptat. În noiembrie, Gheorghe Dinu de la ARNIEC a spus de mai multe ori că așteaptă un răspuns de la ANAP și, ulterior, nu a mai putut fi contactat. Detalii AICI și AICI.

Între timp, ANAP a răspuns solicitărilor Edupedu.ro și a precizat, pe procedură, cine anunță câștigătorul (ARNIEC) și până când poate face asta – 15 decembrie 2020.

Edupedu.ro vă va ține în continuare la curent cu epopeea licitației pentru Biblioteca școlară virtuală. Revenim cu detalii atunci când le vom avea.

Citește și:
EXCLUSIV Biblioteca Școlară Virtuală are oficial un manager, deși licitația pentru proiect nu s-a încheiat nici la doi ani de la semnare. Marian Murguleț, fost secretar de stat al Guvernului Dăncilă și pentru 24 de ore în Guvernul Cîțu, fost șef la SIVECO va implementa proiectul de 40 de milioane de euro al Ministerului Educației

Foto: SashkinwDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prorectorii iau locul rectorilor în Comisia pentru finanțarea învățământului superior – CNFIS / Lista membrilor acesteia, aprobată prin ordin al Ministerului Educației

Noua Comisie Națională pentru Finanțarea Învățământului Superior, for ce recomandă felul în care să fie finanțate universitățile, a fost aprobată prin ordin al Ministerului Educației. Din această comisie, care înlocuiește…
Vezi articolul

Pregătirile pentru redeschiderea școlilor în Italia. Peste 1 miliard de euro pentru măsuri “urgente” luate în ultimele zile, înaintea primei zile de școală – 14 septembrie. Investiții majore în suplimentarea cadrelor didactice și a spațiilor de învățare

Autoritățile italiene, criticate pentru faptul că, după ce au emis recomandările pentru redechiderea școlilor, la sfârșitul lunii iunie, s-au mișcat lent pentru pregătirea efectivă a începutului noului an școlar, au…
Vezi articolul

Senatorul Sorin Cîmpeanu, desemnat președinte al Delegației permanente a Parlamentului la Adunarea Parlamentară a Francofoniei, cu 283 de voturi “pentru” și 17 “împotrivă”

Senatorul Sorin Cîmpeanu a fost desemnat, prin votul deputaţilor şi senatorilor, în funcția de preşedinte al Delegaţiei permanente a Parlamentului României la Adunarea Parlamentară a Francofoniei, relatează Agerpres, preluat de…
Vezi articolul